Intelin 12. ja 11. sukupolven Core-prosessorit eivät kykene enää toistamaan 4K Blu-ray -elokuvia

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Elellään kuitenkin vuotta 2022, niin eikö tommoset optiset mediat ala olla historiaa. :hmm:
Itselläni ei ole ollut vuosiin mitään laitetta, jolla voisi jotain fyysisiä medioita katsella/kuunnella.
Allekirjoitan mitä @LaDeX tuossa sanoi ja lisään että edelleen se laatu on vaan niin paljon parempi.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Allekirjoitan mitä @LaDeX tuossa sanoi ja lisään että edelleen se laatu on vaan niin paljon parempi.
Mutta näkyykö se katsojalle? Kuuluu kyllä, ainakin jos äänentoistolaitteisto on jotain muuta kuin TV:n omat kaiuttimet (tai soundbar varauksella). HDTVTest:in Vincentkin (jonka oletan olevan aika hyvä näissä jutuissa) toteaa että kuvanlaadullisia eroja on vaikea löytää normaalilta katseluetäisyydeltä, eli aika lähellä ollaan. Vielä kun saisivat parannettua äänen bitratea 768Kbps -> edes 2Mbps niin alkaisi olla äänierojakin vaikea havaita, uskoisin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 545
Mutta näkyykö se katsojalle? Kuuluu kyllä, ainakin jos äänentoistolaitteisto on jotain muuta kuin TV:n omat kaiuttimet (tai soundbar varauksella). HDTVTest:in Vincentkin (jonka oletan olevan aika hyvä näissä jutuissa) toteaa että kuvanlaadullisia eroja on vaikea löytää normaalilta katseluetäisyydeltä, eli aika lähellä ollaan. Vielä kun saisivat parannettua äänen bitratea 768Kbps -> edes 2Mbps niin alkaisi olla äänierojakin vaikea havaita, uskoisin.
Mä oon kyllä vincentin kanssa merkittävästi eri mieltä tästä. Film grain muuttuu mössöksi ja/tai siihen tulee epäluonnollisen näköisiä kuoseja verrattuna BR versioihin. Osalla videoista eroa ei toki synny. Muutenkin jos pitää tarkentaa toi "normaalilta katseluetäisyydeltä", niin myöntää suoraan että eroja on kunhan ruutu ei ole postimerkki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Ei ole tarvetta = turha, IMO. Voin editoida tota aikaisempaa viestiäni jos koet että tässä on tapahtunut iso väärinymmärrys.
Asioita voi kokea ilman omistamistakin. Fyysinen media on niin kuollut ettei vuokraleffoja ole, siksi ei ole soitintakaan. Striimattuja elokuvia olen vuokrannut kymmeniä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Mä oon kyllä vincentin kanssa merkittävästi eri mieltä tästä. Film grain muuttuu mössöksi ja/tai siihen tulee epäluonnollisen näköisiä kuoseja verrattuna BR versioihin. Osalla videoista eroa ei toki synny.
Itse koitin etsiä selviä eroja Disney+ vs 4K Blu Ray Kaunotar ja Hirviö leffassa kun sattui olemaan saatavilla molemmat ja ainoa merkittävä ero oli äänessä, molemmat Dolby Atmoksena, tuo leffa toki puhdasta CGI:tä, mutta silti. Toki pitäisi tehdä laajempi tutkiskelu, mutta mielestäni eroa ei ole "paljon". Kaiken lisäksi striimipalvelut tarjoavat usein laajemmat vaihtoehdot (DV,HDR10/HDR10+, IMAX Enchanted, oheismateriaalit), jos niitä nyt arvostaa.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 545
Itse koitin etsiä selviä eroja Disney+ vs 4K Blu Ray Kaunotar ja Hirviö leffassa kun sattui olemaan saatavilla molemmat ja ainoa merkittävä ero oli äänessä, molemmat Dolby Atmoksena. Toki pitäisi tehdä laajempi tutkiskelu, mutta meilestäni eroa ei ole "paljon". Kaiken lisäksi striimipalvelut tarjoavat usein laajemmat vaihtoehdot (DV,HDR10/HDR10+, IMAX Enchanted, oheismateriaalit), jos niitä nyt arvostaa.
Esim. Fury roadissa oli kyllä aivan posketon ero (vrt. Netflix), mutta se onkin vaikeasti pakattavaa kamaa rosoisuutensa takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Asioita voi kokea ilman omistamistakin. Fyysinen media on niin kuollut ettei vuokraleffoja ole, siksi ei ole soitintakaan. Striimattuja elokuvia olen vuokrannut kymmeniä.
Minä taas en ole eläessäni vuokrannut elokuvia ja kuitenkin VHS-aikakaudelta sentään elänyt.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 545
Asioita voi kokea ilman omistamistakin. Fyysinen media on niin kuollut ettei vuokraleffoja ole, siksi ei ole soitintakaan. Striimattuja elokuvia olen vuokrannut kymmeniä.
Siellä on sit ollu jotain noise reductionia, motion interpolationia, huono näyttölaite tai hyvin pakkautuva lähdemateriaali ollut, jos et eroja ole nähnyt kokeilussasi. Jos edes osa em. asioista on läsnä, niin eipä asialla ole juuri väliä.

Edit: ja normoille muutenkin tuntuu se ipadi kelpaavan..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Siellä on sit ollu jotain noise reductionia, motion interpolationia, huono näyttölaite tai hyvin pakkautuva lähdemateriaali ollut, jos et eroja ole nähnyt kokeilussasi. Jos edes osa em. asioista on läsnä, niin eipä asialla ole juuri väliä.

Edit: ja normoille muutenkin tuntuu se ipadi kelpaavan..
Katsoohan nuo perustallaajat kokopitkiä elokuvia kännykästäkin. Itse en edes Youtubea ala sellaisella postimerkillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 355
Minä taas en ole eläessäni vuokrannut elokuvia ja kuitenkin VHS-aikakaudelta sentään elänyt.
Ei kiinnostaa ostaa leffaa ja heittää roskiin katselun jälkeen.

Siellä on sit ollu jotain noise reductionia, motion interpolationia, huono näyttölaite tai hyvin pakkautuva lähdemateriaali ollut, jos et eroja ole nähnyt kokeilussasi. Jos edes osa em. asioista on läsnä, niin eipä asialla ole juuri väliä.

Edit: ja normoille muutenkin tuntuu se ipadi kelpaavan..
En tutkinut kuvaa suurennuslasilla. Vaikka kuva olisi 100 kertaa parempi, se ei poista sitä ongelmaa ettei niitä voi vuokrata. Vaihtoehdoksi ei jää kuin striimi.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Juuri viime yönä otin muoveista jonkun kymmenisen kiloa LP-levyjä ja pistin hyllyyn.
Myös leffahylly täyttyy jatkuvasti BD- ja UHD BD-levyistä, nyt nakertaa kun menin antamaan ison kasan DVD-levyjä kaverin kirppispöydälle myytäväksi vaikka niistä muutaman euron saikin
Itse haen ilmaisia dvd leffoja kirjaston kierrätyshyllyltä, toisen roska on toisen aarre :)

Jos lataan vaikka isoa peliä niin voin odotellessa katsoa dvd leffaa. Silloin harvoin kun netti on poikki niin ai että on mukavaa kun ei tarvi yhteyksiä elokuvan katsomiseen
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Elellään kuitenkin vuotta 2022, niin eikö tommoset optiset mediat ala olla historiaa. :hmm:
Itselläni ei ole ollut vuosiin mitään laitetta, jolla voisi jotain fyysisiä medioita katsella/kuunnella.
Ne on sitten historiaa kun streamauspalveluiden kautta saa samaa laatua kuin optisella. Sitten meillä on vielä toinen ongelma. Mikäli haluaa "omistaa" sen leffan, niin kenen "jakelian" eteen menet rähmällesi?
Tähän kun lisätään se että näillä tahoilla on oikeus bannata sinun tilisi ihan mielivaltaisesti, niin eipä juurikaan houkuta ajatus omistaa jotain leffaa joka on sidottu vaikkapa apple taikka kuukkeli tiliin.
Siinä vaiheessa kun meillä on järjestelmä että kun ostat digitaalisen version leffasta, niin voit sen oikeuden ottaa käyttöön minkä tahansa jakelian palvelussa kun sen kerran olet maksanut.

Eli ollaan varsin kaukana siitä että tää fyysiset kopiot olisi korvattu.

Mutta näkyykö se katsojalle? Kuuluu kyllä, ainakin jos äänentoistolaitteisto on jotain muuta kuin TV:n omat kaiuttimet (tai soundbar varauksella). HDTVTest:in Vincentkin (jonka oletan olevan aika hyvä näissä jutuissa) toteaa että kuvanlaadullisia eroja on vaikea löytää normaalilta katseluetäisyydeltä, eli aika lähellä ollaan. Vielä kun saisivat parannettua äänen bitratea 768Kbps -> edes 2Mbps niin alkaisi olla äänierojakin vaikea havaita, uskoisin.
CGI mässäily ja digitaalisilla kameroilla kuvaus on huomattavasti helpompaa pakattavaa kuten jo aiemmin kirjoitin. Sitten kun joku esittää vertailun jostain vanhemmasta leffasta jossa on firm grane ja päädytään tulokseen että eroa ei juurikaan huomaa 20Mbps steamissa vs Bluray, niin sitten alkaa kelvata laatu mullekkin. Tätä tuskin tulee h265 kanssa tapahtumaan. AV1 taikka h266 kanssa voi ehkä tapahtua, mutta voi olla myös tapahtumatta koska toi film grain on vaan hankalaa pakattavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Siinä vaiheessa kun meillä on järjestelmä että kun ostat digitaalisen version leffasta, niin voit sen oikeuden ottaa käyttöön minkä tahansa jakelian palvelussa kun sen kerran olet maksanut.
Tuossakin kohtaa se leffa pitäisi kyllä saada ladattua ilman DRM:ää omalle koneelle täydellä laadulla.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Elellään kuitenkin vuotta 2022, niin eikö tommoset optiset mediat ala olla historiaa. :hmm:
Itselläni ei ole ollut vuosiin mitään laitetta, jolla voisi jotain fyysisiä medioita katsella/kuunnella.
Vaikka fyysisen kopion sijaan ostaisi netistä download-palvelusta, teoksen käyttökopion laillisesti omistava todennäköisesti haluaa varmuuskopioida johonkin. Sinänsä joku muutaman teratavun kiintolevy on kätevämpi leffojen ja musiikkien varmuuskopiointiin, mutta en näe optisia levyjä bluray-koossa vielä täysin mahdottomina. Realistiset vaihtoehdot kopioida on nauha, kiintolevy, optiset ja pilvi, mutta esim. up-kaista voi olla gigaisissakin liittymissä niin onneton ja nauha kallis/vaivalloinen, että moni valikoi kiintolevyn ja optisen välillä. Jos ostaa alkuperäisen optisena, voi keskittyä pitämään käyttökopiota kiintolevyllä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 521
Viestejä
4 165 243
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom