Intel sai valmiiksi Spectre- ja Meltdown -mikrokoodipäivityksen Haswell- ja Broadwell-prosessoreille

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448



Kuumina puheenaiheina alkuvuoden viettäneet Meltdown- ja Spectre-haavoittuvuudet ovat edelleen kaksi kuukautta myöhemmin ajankohtainen aihe. Rajuiten yleisön hampaisiin haavoittuvuuksista on joutunut Intel.

Intel julkaisi ensimmäiset haavoittuvuuksiin pureutuvat mikrokoodipäivitykset prosessoreilleen verrattain nopeasti Spectren ja Meltdownin tultua julki heti vuodenvaihteen jälkeen. Mikrokoodipäivitykset osoittautuivat kuitenkin ongelmallisiksi, sillä ne aiheuttivat kokoonpanojen odottamattomia uudelleenkäynnistymisiä.

Reilu viikko sitten Intel sai lopulta julkaistua uudet versiot mikrokoodipäivityksistä Skylake(-X)-, Kaby Lake(-X)- ja Coffee Lake -prosessoreille. Ainakin tämän hetkisten tietojen mukaan uudet mikrokoodit ovat myös vapaat ensimmäisten versioiden ongelmista eikä niiden kanssa ole ilmaantunut uusiakaan ongelmia.

Päivittyneestä Microcode Revision Guidance -dokumentista käy ilmi, että Intel on nyt saanut valmiiksi seuraavan erän mikrokoodipäivityksiä. Tällä kertaa omat mikrokoodipäivityksensä saavat Haswell- ja Broadwell-arkkitehtuureihin perustuvat prosessorit. Vanhempien arkkitehtuureiden mikrokoodipäivitykset ovat vielä beetavaiheessa Sandy Bridgeen asti ja sitä vanhempien kohdalla puhutaan joko alfaversioista tai vasta suunnitteluvaiheesta. Myös päivityksen jo saaneiden arkkitehtuureiden kohdalta löytyy yksittäisiä Xeon-prosessorisarjoja, joissa valmista mikrokoodiversiota ei ole saatu vielä tuotantovaiheeseen.

Kuluttajille mikrokoodipäivitykset tuodaan OEM-valmistajien toimesta tyypillisesti BIOS-päivityksinä.

Lähde: Intel (PDF)

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Jes! Vanha sandy bridgekin saattaa saada vielä päivityksensä, pysyy 2600k kuvioissa kovaa vauhtia :comp:

On sitä tässä ehditty oman 4590:n kanssa ihmetellä kun satunnaisesti heittää siniruutua tai kippaa muuten vaan.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Vanhempien arkkitehtuureiden mikrokoodipäivitykset ovat vielä beetavaiheessa Sandy Bridgeen asti ja sitä vanhempien kohdalla puhutaan joko alfaversioista tai vasta suunnitteluvaiheesta.
Mielenkiintoista, että viime vuosikymmenenkin raudalle on korjauksia edes suunnitteluvaiheessa. En todellakaan odottanut, että omalle i5-750:lleni olisi mitään korjauksia tulossa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Mielenkiintoista, että viime vuosikymmenenkin raudalle on korjauksia edes suunnitteluvaiheessa. En todellakaan odottanut, että omalle i5-750:lleni olisi mitään korjauksia tulossa.
Suunnitteluvaiheessa saatetaan todeta myös että ei maksa vaivaa. Intel on luvannut että 5v vanhoille tulee ja kaikki muu on plussaa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Sellainen huomio, että tässä lienee kyse pelkästä spectrestä, ei meltdownista. Sama pätee aiempaan lake-sarjan päivitykseen.

Meltdowniin tämän ei pitäisi auttaa yhtään.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
Olen vähän kallistumassa sille kannalle, että jätän Spectre-biosin toistaiseksi asentamatta (ykköskoneessani on Haswell-E -prossu). Uudemmissakin koneissa (Skylakesta eteenpäin) päivityksen vaikutus koneen suorituskykyyn on 5-10% , ja vanhemmissa koneissa huomattavasti isompi.

Jos jossakin vaiheessa tulee tietoon, että Spectre-pohjaiset tietomurrot ovat yleistymässä ja muodostavat teoreettisen uhan sijasta ihan todellisen ongelman, niin sitten luultavasti myyn nykyiset Intel-kamani pois, ja vaihdan AMD-leiriin.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Olen vähän kallistumassa sille kannalle, että jätän Spectre-biosin toistaiseksi asentamatta (ykköskoneessani on Haswell-E -prossu). Uudemmissakin koneissa (Skylakesta eteenpäin) päivityksen vaikutus koneen suorituskykyyn on 5-10% , ja vanhemmissa koneissa huomattavasti isompi.

Jos jossakin vaiheessa tulee tietoon, että Spectre-pohjaiset tietomurrot ovat yleistymässä ja muodostavat teoreettisen uhan sijasta ihan todellisen ongelman, niin sitten luultavasti myyn nykyiset Intel-kamani pois, ja vaihdan AMD-leiriin.
Sitten kun se tulee tietoon, on jo liian myöhäistä.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Jes! Vanha sandy bridgekin saattaa saada vielä päivityksensä, pysyy 2600k kuvioissa kovaa vauhtia :comp:

On sitä tässä ehditty oman 4590:n kanssa ihmetellä kun satunnaisesti heittää siniruutua tai kippaa muuten vaan.
Kuten intellin infosivuilla kerrotaan pääjakelukanava on OEM:ien kautta. Eipä mitään varmaa ole että saat emolevyysi päivityksen, vaikka intel mikrokoodin tekisi.

Tai sitten intellin pitäisi hoitaa jakelu toista reittiä.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Olen vähän kallistumassa sille kannalle, että jätän Spectre-biosin toistaiseksi asentamatta (ykköskoneessani on Haswell-E -prossu). Uudemmissakin koneissa (Skylakesta eteenpäin) päivityksen vaikutus koneen suorituskykyyn on 5-10% , ja vanhemmissa koneissa huomattavasti isompi.

Jos jossakin vaiheessa tulee tietoon, että Spectre-pohjaiset tietomurrot ovat yleistymässä ja muodostavat teoreettisen uhan sijasta ihan todellisen ongelman, niin sitten luultavasti myyn nykyiset Intel-kamani pois, ja vaihdan AMD-leiriin.
Enpäs nyt ulkoa muista prosentteja, mutta eikös se nyt ollut niin että serverikäytössä suorituskyky otti kyllä osumaa, mutta kotikäytössä perus työskentelyssä/pelailussa ero oli niin pieni ettei sitä mistään huomaa. On tosin minullakin tässä intelin touhuja seuratessa alkanut tulevat ryzenit kiinnostamaan vähän toisella lailla kuin aikaisemmin.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
4
Olen vähän kallistumassa sille kannalle, että jätän Spectre-biosin toistaiseksi asentamatta (ykköskoneessani on Haswell-E -prossu). Uudemmissakin koneissa (Skylakesta eteenpäin) päivityksen vaikutus koneen suorituskykyyn on 5-10% , ja vanhemmissa koneissa huomattavasti isompi.

Jos jossakin vaiheessa tulee tietoon, että Spectre-pohjaiset tietomurrot ovat yleistymässä ja muodostavat teoreettisen uhan sijasta ihan todellisen ongelman, niin sitten luultavasti myyn nykyiset Intel-kamani pois, ja vaihdan AMD-leiriin.
Enpäs nyt ulkoa muista prosentteja, mutta eikös se nyt ollut niin että serverikäytössä suorituskyky otti kyllä osumaa, mutta kotikäytössä perus työskentelyssä/pelailussa ero oli niin pieni ettei sitä mistään huomaa. On tosin minullakin tässä intelin touhuja seuratessa alkanut tulevat ryzenit kiinnostamaan vähän toisella lailla kuin aikaisemmin.
Käsittääkseni tuo korjaus vaikuttaa nimenomaan I/O-operaatioihin, jolloin suorituskykyvaikutus kohdistuu tilanteisiin missä on paljon kutsuja. Vastaavasti pelatessa tuo ei vaikuta hirveästi, koska pelaamisen aikana näitä operaatioita ei juurikaan tehdä. Laiskana punahattusena kaverina en nyt jaksa kaivaa referenssejä tähän, mutta virtualisointipuolella tuo vaikutus käsittääkseni on ~10-25%, riippuen kuormituksista.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
Sitten kun se tulee tietoon, on jo liian myöhäistä.
On aika epätodennäköistä, että juuri minä olisin ensimmäisten hyökkäyksen kohteeksi joutuneiden joukossa. Huonommin suojautuneita, ja muutenkin arvokkaampia hyökkäyskohteita löytyy maailmalta miljoonittain.

Enpäs nyt ulkoa muista prosentteja, mutta eikös se nyt ollut niin että serverikäytössä suorituskyky otti kyllä osumaa, mutta kotikäytössä perus työskentelyssä/pelailussa ero oli niin pieni ettei sitä mistään huomaa. On tosin minullakin tässä intelin touhuja seuratessa alkanut tulevat ryzenit kiinnostamaan vähän toisella lailla kuin aikaisemmin.
Pelailussa pullonkaula on yleensä GPU-puolella, eikä Spectre-pätsi juurikaan vaikuta, se on totta. Mutta ihan peruskäytössäkin varsinkin I/O-puolen hidastuminen on kyllä havaittavissa. Ja sekin kannattaa muistaa, että Spectren vaikutus tulee vielä Meltdown-pätsien päälle.

Tuolla muuten ihan uusia Spectre-suorituskykytestejä:

Recent PCs have little to fear from Intel's Spectre microcode updates

Single-thread -javascript-suorituskyky on tippunut Skylakella 6,7-9,3%, ja sovellusten käynnistymisajat PCMark10-testissä 13,5%. Paljon vai vähän? Riippuu keneltä kysyy. Minun on vaikea sietää tuollaista pudotusta, ja Haswell-koneessani vaikutus olisi isompi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
Vaikka Intel tuo päivityksen ei se ole tae että emolevyvalmistajat tuo.
Vrt Google päivittää niin ei tule silti puhelimiin.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
26
Onkos jossain jo testattu näitten uusimpien mikrokoodipäivitysten vaikutuksia suorituskykyyn?
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Olen Anteron sama mieltä mutta ne kun ovat ostaneet merkkikoneen vuosia sitten voi jo sammalla unohtaa toiveet ja myös kannettavien saralle tilnne on vielä huonompi kun usein tuki loppuu jo ennen takuajaan umpeutumista sen verran surkeita ovat valmistajat.
Kuitenkin luulen että yleiset emolevyvalmistajat tuovat bios päivityksen kuten Asus,Gigabyte,Msi ja Asrock kun yksi valmistaj tuo on pakko muiden seurata perässä ellei halua romahduttaa emolevy myynnin tahallisesti kun monelle valmistajalle se on se tärkein toimeentulo lähde.
Mac koneiden tarina voi myös olla kiinnostava.
Kuitenkin tämän kuun aikana varman alkaa ilmestymään ensimmäiset bios päivitykset kunhan saavat omat testaukset valmiiksi.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Olen Anteron sama mieltä mutta ne kun ovat ostaneet merkkikoneen vuosia sitten voi jo sammalla unohtaa toiveet ja myös kannettavien saralle tilnne on vielä huonompi kun usein tuki loppuu jo ennen takuajaan umpeutumista sen verran surkeita ovat valmistajat.
Kuitenkin luulen että yleiset emolevyvalmistajat tuovat bios päivityksen kuten Asus,Gigabyte,Msi ja Asrock kun yksi valmistaj tuo on pakko muiden seurata perässä ellei halua romahduttaa emolevy myynnin tahallisesti kun monelle valmistajalle se on se tärkein toimeentulo lähde.
Mac koneiden tarina voi myös olla kiinnostava.
Kuitenkin tämän kuun aikana varman alkaa ilmestymään ensimmäiset bios päivitykset kunhan saavat omat testaukset valmiiksi.
Minun näkemyksen mukaan se on häviävän pieni osa ihmisistä joita tämä asia kiinnostaa. Asus tai msi ei ota pienintäkään lommoa, jos jättää julkaisematta päivitykset.

Seuraan asiaa joka päivä, mutta silti minulle on ihan sama tuleeko intellinpäivitykset vai ei vanhempiin vehkeisiin. Ei pelota nämä haavoittuvuudet yhtään enempää kuin mikään aikaisempi tai tuleva. Tätä pystyy hanskamaan samoilla keinoilla kuin miljoonia muitakin haitakkeita ilman mitään biospäivityksiä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
294
Onneksi käyttisvalmistajat omaavat hieman vastuullisemman asenteen ja tulevat jakamaan nämä mikrokoodit windows päivitysten mukana ja ne kyllä asentuvat huolettomillekin käyttäjille jos nyt ei koko tietoturvapäivityksiä ole blokannut.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Jes! Vanha sandy bridgekin saattaa saada vielä päivityksensä, pysyy 2600k kuvioissa kovaa vauhtia :comp:

On sitä tässä ehditty oman 4590:n kanssa ihmetellä kun satunnaisesti heittää siniruutua tai kippaa muuten vaan.
Kuten intellin infosivuilla kerrotaan pääjakelukanava on OEM:ien kautta. Eipä mitään varmaa ole että saat emolevyysi päivityksen, vaikka intel mikrokoodin tekisi.

Tai sitten intellin pitäisi hoitaa jakelu toista reittiä.
Tuo juuri. Emolevyn valmistajat eivät ole esim omaan emooni tehneet mitään päivityksiä viimeiseen neljään vuoteen...
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Isoin merkitys tällä on Intelille, että voi osoittaa oikeussaleissa, että hoiti oman leiviskänsä tietoturva-aukon paikkaamisessa. Ei sitä kiinnosta mitä jotkut OEM valmistajat tekevät. Ja OEM valmistajien ei kiinnosta, jollei niitäkin aleta raahaamaan raastupaan. Ja ehkä silloinkin ne yrittävät kierättää vastuun jollekin muulle taholle. Esim tyyliin bios oli ajan tasalla myyntihetkellä, joten sen suhteen ei ole mitään syytä heidän taholtaan enää käyttää panoksia, kun kuluttaja voi ihan yhtä hyvin ostaa uuden ja toetotirvallisen emon wanhan tilalle..
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Intel’s latest set of Spectre microcode fixes is coming to a Windows update

Eikös tämä meinaa, että kun Intel saa mikrokoodin ulos MS jakelee ne? Lisäksi tuossa uutisessa on mainittu, että nyt Windowsissa pitää käyttää ajan tasalla olevaa virusturva, joka pistää sen rekisterifixin tai sitten ajaa sen käsin itse. W7 kun ei ole mitään vakiona, niin ukdemmau kuin joulukuu 2017 eivät sinne tipu.
Sinänsä positiivinen uutinen kyllä. Joskin tuossa puhuttiin tällä hetkellä käsin itse noudettavista updateista. Windows updaten kautta ei tule ainakaan tällä hetkellä.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
92
Kuinkas monta Spectre ja Meltdown haavoittuvuuksia käyttäviä viruksia/troijia/ym onkaan nyt liikkeellä? Ja missä on uutiset siitä että nämä pystyisivät ohittamaan virustutkat?

Sillä välin esim. omalle koneelle koitetaan ulkoapäin hyökätä käyttämällä 445 porttia n. 3000kertaa päivässä (wannacry/ym koputtelee siellä) ja kukaan ei näistä enää puhu...
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Intel’s latest set of Spectre microcode fixes is coming to a Windows update

Eikös tämä meinaa, että kun Intel saa mikrokoodin ulos MS jakelee ne? Lisäksi tuossa uutisessa on mainittu, että nyt Windowsissa pitää käyttää ajan tasalla olevaa virusturva, joka pistää sen rekisterifixin tai sitten ajaa sen käsin itse. W7 kun ei ole mitään vakiona, niin ukdemmau kuin joulukuu 2017 eivät sinne tipu.
Sinänsä positiivinen uutinen kyllä. Joskin tuossa puhuttiin tällä hetkellä käsin itse noudettavista updateista. Windows updaten kautta ei tule ainakaan tällä hetkellä.
Winkan mukana tuleva mikrokoodi paikkaa osan ongelmista. Loput pitäisi kaiten hoitaa emolevyn biosin puukotuksella?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Winkan mukana tuleva mikrokoodi paikkaa osan ongelmista. Loput pitäisi kaiten hoitaa emolevyn biosin puukotuksella?
Mikrokoodi muokkaus ja käyttismuokkaus korjaa nuo ongelmat. BIOS päivitys tarvitaan vain ja ainoastaan, jos se käyttis ei syöta sitä mikrokoodia sille prossulle.

Eli jos tuo tulee siis käyttiksen mukana, niin biokseen ei tarvitse koskea.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Kuten @Tege sanoi, Windows seiskaan pitää lisätä rekisteriavain jos ei käytä mitään Anti-Virusta. Typerää MS:ltä, ja ehkä jossain vaiheessa alkaa päivitykset taas kulkemaan kun uskovat että riittävän moni on AV:nsa päivittänyt ensin.

Ohjeet löytyy vaikka tästä artikkelista:
Microsoft January 2018 Security Updates and Trend Micro solutions
Tarkastin rekisteriarvon ja oli kunnossa. F-Secure koneella. Sen jälkeen päivitin tuon uuden updaten käsin koneelle. Kaikki toimii kuten ne kyllä toimi tähänkin asti bios ja winukka päivityksien jälkeenkin jotka aiemmin julkaistiin.
Toki tämä vain oma kokemukseni omalta koneelta.
Töissä en ole asiakkaille näitä updateja asennellut asiakkaiden ympäristöihin, enkä asentele ennekuin todettu absoluuttisen stabiileiksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
379
8700K lla varustettu on inspectren mukaan päivittynyt. Mutta läppärin 2760QM ei vielä. Koska Lenovo niin tokkopa tuleekaan. Vaikka listaakin tuon koneen päivityslistauksessaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
8700K lla varustettu on inspectren mukaan päivittynyt. Mutta läppärin 2760QM ei vielä. Koska Lenovo niin tokkopa tuleekaan. Vaikka listaakin tuon koneen päivityslistauksessaan.
2760QM on Sandy Bridge, se on vasta beetavaiheessa Intelillä ja vasta viimeisenä "listalla" ts uudemmat ensin
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Vaikka Intel tuo päivityksen ei se ole tae että emolevyvalmistajat tuo.
Vrt Google päivittää niin ei tule silti puhelimiin.
Mikrokoodin voi asentaa myös itse käsin jos ei tule BIOS-päivitystä, eikä käyttiskään sitä päivitä. Win 7 ei ollut päivittänyt mikrokoodia, joten asensin päivityksen itse käsin.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Mikrokoodin voi asentaa myös itse käsin jos ei tule BIOS-päivitystä, eikä käyttiskään sitä päivitä. Win 7 ei ollut päivittänyt mikrokoodia, joten asensin päivityksen itse käsin.
Yllä olleiden uutisten mukaan automaattisesti ei ole pitänytkään päivittyä minkään.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Totta, mutta linkitetyllä sivulla ei ole ladattavissa kuin Windows 10 paketti.
Haluatko avata päivitysmenetelmää enemmän? En ole itse tietoinen että mikrokoodin pystyisi pysyvästi päivittämään jotenkin muuten.

Vmware ajurilla lataaminen jokaisessa bootissa on kerrottu kyllä tässäkin ketjussa, mutta se ei kiinnosta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Haluatko avata päivitysmenetelmää enemmän? En ole itse tietoinen että mikrokoodin pystyisi pysyvästi päivittämään jotenkin muuten.

Vmware ajurilla lataaminen jokaisessa bootissa on kerrottu kyllä tässäkin ketjussa, mutta se ei kiinnosta.
VMwarea tarkoitin - ei taidettu tässä ketjussa mainita, muuten en olisi kirjoittanut mitään. Itse laitoin tuon VMWare-ajurin, koska tosiaan Win 7:lle ei ole pakettia saatavilla ainakaan vielä.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
VMwarea tarkoitin - ei taidettu tässä ketjussa mainita, muuten en olisi kirjoittanut mitään. Itse laitoin tuon VMWare-ajurin, koska tosiaan Win 7:lle ei ole pakettia saatavilla ainakaan vielä.
Aa joo totta, ei tässä ketjussa. Pahoittelut, minun virhe. Uutisketjut ei ole enää linkissä keskenään.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Mikrokoodi muokkaus ja käyttismuokkaus korjaa nuo ongelmat. BIOS päivitys tarvitaan vain ja ainoastaan, jos se käyttis ei syöta sitä mikrokoodia sille prossulle.

Eli jos tuo tulee siis käyttiksen mukana, niin biokseen ei tarvitse koskea.
Ok, eli täytyy vain tietysti uusia kun käyttis päivittyy? Tsai ainakin uudelleen asennuksessa. Ilmeisesti vähän hitaampi kuin BIOS päivitetty versio, jos se tulkkaa välissä, vai uudelleenkirjoittaako tuo biosin toiminnan käynnissäolon ajaksi?
Jossain ikuvanhassa postauksessa joku taisi puhua asiasta, muttei wanha enää muista...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Ok, eli täytyy vain tietysti uusia kun käyttis päivittyy? Tsai ainakin uudelleen asennuksessa. Ilmeisesti vähän hitaampi kuin BIOS päivitetty versio, jos se tulkkaa välissä, vai uudelleenkirjoittaako tuo biosin toiminnan käynnissäolon ajaksi?
Jossain ikuvanhassa postauksessa joku taisi puhua asiasta, muttei wanha enää muista...
Se prossun sisäinen logiikka vain ohjelmoidaan uudestaan. Sinänsä lopputulos on täysin sama, tekeekö sen BIOS, bootloaderi vai joku muu. Varmasti se jonkinlaisen paussin ja odotustilan /nollauksen aiheuttaa prossulle, mutta kuin se on kerran tehty, niin lopputulos on täysin sama:
Prossu on kunnossa, seuraavaan virtasykliin (/HW RESETTIIN??) asti, jolloin sen logiikka nollautuu täysin..Tuo on käsittääkseni siis eräänlaista RAM muistia, joka nollautuu.. Eli prossun toimintaa muutetaan toistaiseksi tuolla mikrokoodipatsillä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Se prossun sisäinen logiikka vain ohjelmoidaan uudestaan. Sinänsä lopputulos on täysin sama, tekeekö sen BIOS, bootloaderi vai joku muu. Varmasti se jonkinlaisen paussin ja odotustilan /nollauksen aiheuttaa prossulle, mutta kuin se on kerran tehty, niin lopputulos on täysin sama:
Prossu on kunnossa, seuraavaan virtasykliin (/HW RESETTIIN??) asti, jolloin sen logiikka nollautuu täysin..Tuo on käsittääkseni siis eräänlaista RAM muistia, joka nollautuu.. Eli prossun toimintaa muutetaan toistaiseksi tuolla mikrokoodipatsillä.
Jos en ihan ole pudonnut kärryiltä niin alkuperäinen mikrokoodi on pysyvässä MROM-muistissa prosessoreissa ja mikrokoodipäivitys ladataan joka käynnistyksellä paikasta x rekistereihin, jotka kertovat mikä muuttui ja miten muuttui.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Jos en ihan ole pudonnut kärryiltä niin alkuperäinen mikrokoodi on pysyvässä MROM-muistissa prosessoreissa ja mikrokoodipäivitys ladataan joka käynnistyksellä paikasta x rekistereihin, jotka kertovat mikä muuttui ja miten muuttui.
Jos mikrokoodipäivitys olisi rommissa prossussa, niin silloinhan prossun voisi "päivittää" ja se olisi siinä, mitään BIOS muutoksia ei tarvittaisi.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Jos mikrokoodipäivitys olisi rommissa prossussa, niin silloinhan prossun voisi "päivittää" ja se olisi siinä, mitään BIOS muutoksia ei tarvittaisi.
Mrom on nimensä mukaisesti read only memoryä. Ei sinne päivitellä yhtään mitään.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Mikrokoodi ladataan prosessoriin jokaisella käynnistyksellä, niin Intelillä kuin AMD:llakin. Yleensä mikrokoodin lataa bios, mutta myös käyttöjärjestelmän ydin tai mikä tahansa muu ohjelma joka osaa mikrokoodin asianmukaisiin rekistereihin kirjoittaa voi sen tehdä.
Mikrokoodit on melko vahvasti salattu ja prosessori ei lataa rikkinäisellä allekirjoituksella varustettua muokattua mikrokoodia.

Mitä näihin Intelin viimeisimpiin korjattuihin mikrokoodeihin tulee, niin testasin nuo hiljattain muun testauksen ohella.
Näiden aukkojen paikkauksella vaikuttaisi olevan aika rankka vaikutus esim. GCC:n suorituskykyyn. Tuoreimmalla Win 10 16299.248 versiolla GCC:n 7.2 suorituskyky näyttää pudonneen alle puoleen, ainakin Mingw toolchainilla.
Aiempien testien mukaan Coffee Lake on ollut n. 21% Ryzenia nopeampi GCC:ssä samalla kellotaajuudella, mutta nyt Ryzen on ~84% edellä. Testasin saman myös Skylake-X:llä käyttäen samaa käyttisversiota ja viimeisintä mikrokoodia ja siinäkin erot oli samaa luokkaa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Kas, Perskivi oli julkaissut Z97-lankulleni oikein BIOS-päivityksen mikrokoodipäivityksellä ;)
Nyt on shit niin PIRUN hidas kone, vissiin, ettei mitään määrää :D
 

RageDaddy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
766
Kas, Perskivi oli julkaissut Z97-lankulleni oikein BIOS-päivityksen mikrokoodipäivityksellä ;)
Nyt on shit niin PIRUN hidas kone, vissiin, ettei mitään määrää :D
AssRock Z170A-X1 emolevy (skylake i3-6100 prossuna) ja aamulla päivitin 7.20 biosin sisään. Samdungin 850 PRO SSD:stä lähti 4k kirjoitusnopeudesta vaatimattomat -30% veks ja muuta mukavaa...:beye:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 543
Kas, Perskivi oli julkaissut Z97-lankulleni oikein BIOS-päivityksen mikrokoodipäivityksellä ;)
Nyt on shit niin PIRUN hidas kone, vissiin, ettei mitään määrää :D
Juu, tiistaina tuli myös minun ASRockin H97-emollekin BIOS-päivitys, yli puolitoista vuotta sitä edeltävän jälkeen :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
379
Vau. Lenovo piti tälläkertaa kiinni omasta jutustaan ja julkasi mm tälle w520 thinkpadille uuden biosin =) Työnsin sisään heti ja toimii. 2760QM siis.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 110
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom