Intel i7-8700K -> AMD Ryzen 5800X3D

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
ALKUSANAT:

Siitä asti kun 3080Ti tuli 980Ti:n tilalle, olen huomannut satunnaisia nykimisiä kun olen pelaillut eri pelejä. Jossain peleissä näitä esiintyy enemmän kuin toisissa.
Lightroom 6 on oikeastaan aina jonkin verran tahmannut kun olen käsitellyt ison määrin kuvia tai jos kuva on vaatinut isompaa muokkausta.
Mikään pakko päivitys tämä ei ollut, mutta kun kaveri tilasi 5800X3D oli oma tilaus sisällä samassa kohtaa. Voi kait sanoa, että se kuuluisa raudanhimo iski.
Pitkään puntaroin AM5 -kannan kanssa, mutta kun tällä hetkellä tietokoneen käyttö on tässä elämäntilanteessa on/off -suhde niin oli helppo valita kukkaron kanssa 5800X3D, kun vanhat DDR4 muistit sain jättää käyttöön.

KOKOONPANO:

Prosessori(t): Intel i7-8700K @ 4.7GHz -> AMD 5800X3D
Prosessori cooleri: be quiet! Silent Loop 2, 280mm AIO
Emolevy(t): Asrock Z370 Extreme4 -> Asus ROG Strix B550-F Gaming
Muistit: G.Skill 16GB (2 x 8GB) Trident Z Neo DDR4 3200MHz, CL14
Näytönohjain: GeForce RTX 3080 Ti GAMING OC 12G
SSD: Samsung 970 EVO 500Gb
Virtalähde: Corsair RM850x
Käyttöjärjestelmä: Windows 10 Pro
Näyttö: Asus PG278QR (27" / 1440p)


TESTIT:

Peleissä on laitettu kaikki asetukset maksimiin. Pelin jälkeen on eroteltu mahdolliset DLSS asetukset. Resolutioota on ollut aina 1440p.
Muutamista peleistä olen yllättänyt, ettei AVG noussut kovin paljoa, kuten GTA V, Call of Duty: Warzone 2.0, Control.

Sen sijaan Death Stranding nousi Minimissä ja Maximissa hurjat +40% lisätehoa.

Vaikka prosentuaalisesti Total War: Warhammer:ssa minimit nousi vain +7% niin AVG puolestaan nousi +16%, myös Borderlands 3 oli vastaavaa nousua kuin Total War: Warhammer:ssa.

Controlissa nousi hurjasti minimit 67,9fps:stä -> 131,7fps:n ja samoin tapahtui God of Warista jolloin minimi fps nousi 74,5fps:stä -> 104,3fps:n.

Cyperpunk 2077 on tämän tilaston kummajainen, kun AVG tulos laski -4fps vaikka minimi fps nousikin +31%

Keskimäärin minimi fps nousi +25,85% näiden pelien kanssa.

Keskimäärin avg fps nousi +15,12% näiden pelien kanssa.

1677861906017.png


CS:GO suorituskyky mitattiin pelin sisäisellä ladattavalla FPS Benchmark kartalla. Minimeitä en saanut mitattua MSI Afterburnerilla, kun ei se suostunut toimimaan suoraan CS:GO:ssa.

1677862008861.png



Sitten se minulle tärkeimpiä ominaisuuksia eli Lightroomissa RAW tiedostojen exporttaus JPEG:lle. Kyseessä oli 103kpl käsittelemätöntä kuvaa.
Tuloksessa on valtava ero ja huomaa Lightroomin käytössä, ettei se enää töki millään tasolla.

1677862701113.png



Loppusanat:
Päivitys aiheutti minulle todella ison duunin, koska asensin Windowsin alusta. Käytännössä kaikki pelit asennettiin alusta, ihan vaan oman mielenterveyden takia, ettei vanha kokoonpano aiheuta mitään ristiriitoja. Yksikään peli ei enää shutteroi sillä tavalla, mitä vanhalla kokoonpanolla.
Vaikkakin prosentuaalisesti olisin odottanut isompaa päivitystä kaikissa peleissä, niin tulee se väistämätön fakta esiin, että suurinosa peleistä on näytönohjain riippuvaisia.
Lightroomin käyttö on minulle niin tärkeä ja nyt sen sulava käyttö antaa tälle päivitykselle niin ison lisäarvon, etten voisi olla tyytyväisempi.


Uudet osat maksoi 510€ ja vanhoista tavaroista sain 180€ eli päivityksen hinnaksi jäi = 330€ eli käytännössä tuon 5800X3D hinnan verran.
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 481
Hyvä postaus.

AVG. nousu oli odotettava 1440p-resoluutiosta johtuva ja minimit merkittävä, kuten moni foorumilla on kommentoinutkin. Paremmillakin lähtötilanteen prosessoreilla.
Itsellä myöskin i7-8700K @5GHz ja varmaan tulee itsekin päivitettyä 5800X3D tai 13600K aikanaan, kun DDR4-muistia löytyy jo 32GB. Näyttönä itsellä 240Hz FHD ja kun Rustia tulee pelattua niin ilmeisen hyvä päivitys olisi.

Mikäli aikaa on niin 1080p -testit voisi ajaa ja täydentää viestiin :)
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 367
Varmasti iso juttu mikä parantaa pelikokemusta, mutta ei näy FPS tilastoissa, on se että "stutterointi" peleissä pitäisi kadota oikeastaan kokonaan vs vanhempi prosessori. Eli vaikka FPS ei välttämättä paljoa nouse, niin pelikokemus voi kuitenkin olla parempi. Toki paljon pelikohtaista tuo, mutta hyvänä esimerkkinä Escape from tarkov, oikeastaan kaikilla muilla prosessoreilla tulee välillä "nytkähtyksiä", paitsi näillä x3D prossuilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
Varmasti iso juttu mikä parantaa pelikokemusta, mutta ei näy FPS tilastoissa, on se että "stutterointi" peleissä pitäisi kadota oikeastaan kokonaan vs vanhempi prosessori. Eli vaikka FPS ei välttämättä paljoa nouse, niin pelikokemus voi kuitenkin olla parempi. Toki paljon pelikohtaista tuo, mutta hyvänä esimerkkinä Escape from tarkov, oikeastaan kaikilla muilla prosessoreilla tulee välillä "nytkähtyksiä", paitsi näillä x3D prossuilla.
Tarkov on taas näitä pelejä, joissa tuo 5800X3D auttaisi kovasti. Mutta yleensä hyvä stutteroinnin mittari on se MIN FPS, joka tuossa on esillä. Ja siinäkin on parannuksia näkynyt. Näkyisi itse asiassa paljon suurempia parannuksia - veikkaan - jos prosessori olisi pullonkaulana, mutta i7-8700K ei vielä ole. Jollain neliytimisellä (ilman HT) , sanotaanko i5-7500 tai R3 2200G niin eroja voisi alkaa tulla ihan erilailla.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Hieno postaus, kiitos! :thumbsup:

Itsekin olen pähkäilemässä päivitystä 8700K:sta mahdollisesti Raptoriin tai X3D-kiveen, niin tällaisesta laajasta raportista löytää hyviä pointteja. Varsinkin emolevyjen hinnat kyllä hirvittää, ja niiden heikko saatavuus ainakin Intelin puolella on vaikeuttanut tätä pähkäilyä. Miksei 5800X3D voisi olla myös vaihtoehto jos onnistuu sellaisen löytämään, jos silläkin pääsee hyvin nykimisistä eroon.

Ei siinä, minusta 8700K 5.0 GHz ylikellolla tuntuu vielä ihan pätevältä vehkeeltä vielä 5 vuoden jälkeenkin, toisaalta en ole parempaakaan vielä päässyt kokemaan joten en oikein tiedä mistä jään paitsi kun venytän päivitystä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Kiitoksia palautteista!

Valitettavasti ehtisin myymään nuo Intelin tavarat, joten 1080p testi ei enään onnistu. Nämä lukemat olisi tosiaan ollut ihan erilaisia jos vertailukohtana olisikin ollut Skylake i7-6700K joka on 4 -ytiminen.

Toki nämä uudemmat pelit rasittaa kokonaislaatuisesti enemmän ja onkin sääli, etten ehtinyt testamaan esim. RDR2:sta ja Doomia, jotka testasin kun vaihdoin 980Ti -> 3080Ti.


i7-8700K on edelleen todella kova prosessori, jonka kumppani toimisi paremmin 3070Ti kuin 3080Ti, jos puhutaan Sweet Spotista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 163
Tulokset riippuu tosiaan peleistä. Tyypillisissä AAA-peleissä tarvitsee käyttää postimerkkiresoja että eroja alkaa tulla. Eri homma kun on kyse huonosti optimoiduista peleistä kuten unity engineen pohjautuvat(tarkov jo mainittiinkin), strategiat joissa on runsaasti AI:ta tai simulaatiotyyppiset. Itselläni päivitys 5800X:stä X3D:hen paransi enemmän tai vähemmän mainittuja pelityyppejä. Esim Arma3:ssa tuli 30% lisää noin vain ja unity-peleissä tökkimiset helpottui merkittävästi. 5800X oli tappiinsa tuunattu(muistit @3800) ja tämä X3D ihan vakio xmp 3200 muisteilla.
Simracingissa erot voi olla törkeän massiivisiakin kuten tässä.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 570
Ei siinä, minusta 8700K 5.0 GHz ylikellolla tuntuu vielä ihan pätevältä vehkeeltä vielä 5 vuoden jälkeenkin, toisaalta en ole parempaakaan vielä päässyt kokemaan joten en oikein tiedä mistä jään paitsi kun venytän päivitystä.
7700k pärjää myös oikein hyvin, ei ole ollut valittamista. Death stranding ja borderlands 3 on ollut jotakin pientä nykimistä. Ajattelin käyttää kunnes windows 10 tuki loppuu.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
7700k pärjää myös oikein hyvin, ei ole ollut valittamista. Death stranding ja borderlands 3 on ollut jotakin pientä nykimistä. Ajattelin käyttää kunnes windows 10 tuki loppuu.
Viestistä ei käy selväksi millä resoluutiolla pelaat ja mikä näytönohjain käytössä?
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
447
5800X oli tappiinsa tuunattu(muistit @3800) ja tämä X3D ihan vakio xmp 3200 muisteilla.
Selvennetääs nyt, siis sun koneessa (ei siis videossa) oli tappiinsa tuunatut muistit 5800X:lla. "tökkimiset helpottui merkittävästi" ei tarkoita paljoakaan, jollei niitä muutoksia sitten mitata jotenkin järkevästi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 163
Selvennetääs nyt, siis sun koneessa (ei siis videossa) oli tappiinsa tuunatut muistit 5800X:lla. "tökkimiset helpottui merkittävästi" ei tarkoita paljoakaan, jollei niitä muutoksia sitten mitata jotenkin järkevästi.
Riittää että lukee viestini tarkemmin.
"Itselläni päivitys 5800X:stä X3D:hen"

Enkä ole mittaamassa mainitsemaani tökkimistä kun se tulee näkymänvaihdossa joka kestää sekunnin. Ero merkittävä kun huonommassa tapauksessa voi laskea freimit paljaalla silmällä.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
447
Riittää että lukee viestini tarkemmin.
"Itselläni päivitys 5800X:stä X3D:hen"

Enkä ole mittaamassa mainitsemaani tökkimistä kun se tulee näkymänvaihdossa joka kestää sekunnin. Ero merkittävä kun huonommassa tapauksessa voi laskea freimit paljaalla silmällä.
Kyllä luin viestisi aivan tarpeeksi tarkasti. Se kun on niin, että ne fps-dropit voivat johtua muustakin kuin pelkästään prosessorista.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 053
Kyllä luin viestisi aivan tarpeeksi tarkasti. Se kun on niin, että ne fps-dropit voivat johtua muustakin kuin pelkästään prosessorista.
Kyllähän se on tiedossa kaikilla, että 5800X3D nostaa 1% minimi fps merkittävästi ja se juurikin on niitä shutterointia joita näet.

On pelikohtaista kuinka paljon nousee, johtuen pelien eri optimoinnista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 136
Viestejä
4 196 759
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom