Intel i5-7300U GPU jäähdytys suunnitteluvirhe...?

Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
81
Kysymys johon vastauksen löytäminen tuntuu olevan todella vaikeata.

Mun läppärissä (Thinkpad T470s) on Intel i5-7300U prosessori, joka sisältää mm... Intel HD Graphics GPU piirin. Ohessa kuva prosessorista (ei mun koneesta vaan muualta).
Ylempi neliön muotoinen osa on CPU, alempi kapeampi osa en ole ihan varma mutta epäilen että Intel HD Graphics GPU ja ehkä memory controller on siinä.

Tietokoneessa on jatkuvia thermal throttling ongelmia ollut oikeastaan alusta lähtien. Olen kaksi kertaa vaihtanut CPU tahnat eikä oikein ole ongelmaan auttanut.
Tahnoja vaihtaessa huomasin, että alemman kapean osan päällä ei ollut ollenkaan CPU tahnaa, lisäksi CPU coolerin kontaktipinnassa on pieni syventymä sen kohdalla (syvyys ehkä 0.2-0.5mm).

Youtubea selatessani huomasin että muissakin saman mallin koneissa on sama juttu, tahna puuttuu kapeasta yksiköstä.


Olen alkanut miettimään/epäilemään että voisiko kyseessä olla joku suunnitteluvirhe? Mitä järkeä olisi jättää coolerin ja GPU:n välille 0.2-0.5mm tyhjiö? En ainakaan silmämääräisesti huomannut että GPU olisi CPU:ta korkeampi. Voisiko olla et siihen on suunniteltu joku kapea thermal pad väliin, mutta jostain syystä jätetty pois.
Epäilen siis että thermal throttlaus ongelma on peräisin siitä että tuo kapea yksikkö ei saa jäähdytystä, mitä olette mieltä...?



1696078104544.png
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 559
Viestejä
4 204 034
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom