Intel i5 12400f tilalle prosessori?

Osaisiko joku sanoa mikä prosessori voisi olla järkevää vaihtaa nykyisen tilalle, kun pelaamani pelin lisäosa suosittelee 8 performance core 5,2 ghz boost clock prosessoria ja tällä hetkellä minulla on i5 12400f, joka täyttää vain pelin minimivaatimukset (6 cores, 4.0ghz boost clock processor). Muuten koneeni täyttää kaikki pelin suositusvaatimukset (rtx 3060ti, 16gb ram, virtalähde 850w jne.) Emolevy on Asus prime b660 plus d4. Olen tutkinut, että esim. i5 14600kf täyttäisi suositusvaatimukset vai onko jokin muu parempi/järkevämpi vaihtoehto? Ilmeisesti tuon emolevyn bios pitää jotenkin päivittää, että 13 ja 14 intelit toimivat siinä? Entä jäähdytys? Tällä hetkellä minulla on Phanteks eclipse g400A kotelo ja siinä etulevyssä kolme tuuletinta. Niitä täytynee ostaa lisää?

Mikä peli, ja oletko kokeillut miten toimii nykyisellä kokoonpanolla? Pelien viralliset suositukset ja vaatimukset voi olla vähän mitä sattuu eikä välttämättä suoraan korreloi niihin grafiikka-asetuksiin (ml. näyttöresoluutio) joilla pelaat, ja omiin vaatimuksiisi kuinka sulavasti pelin tulee pyöriä.

B660-PLUS D4 tukee 14th gen prossuja, toki kannattaa varmistaa että BIOS on päivitetty jos tähän lähtee. Mutta virransyötön puolesta se ei välttämättä oikein riitä 14600K:lle... Tai no, pelikäytössä ehkä juu, suurimman osan aikaa. Mutta 14600K:n virrankulutus kaikkien ydinten kuormituksessa on sitä luokkaa että heikompi emolevy ylikuumenee, ja itse en sen takia laittaisi kyseistä prossua tuohon emolevyyn.

Onko 14600K hyvä päivitys muuten? Se vähän riippuu, onhan se aika paljon nopeampi. Intel Core i5-14600K Review - Impressive OC Potential mukaan 27,5% nopeampi keskimäärin isossa määrässä eri pelejä, eli joissain peleissä enemmänkin. Artikkelissa tietenkin näytönohjain on paljon nopeampi ja resoluutio vain 1080p, mikä muodostaa helposti 12400f:n pullonkaulaksi.

Kotelon tuuletusta ei tarvitse muuttaa pelkästään prossun vaihdon takia, mutta prossun itsensä jäähdytin tulee tietenkin olla riittävä.

Viimeksi muokattu:
World of Warcraft midnight kyseessä. Lisäosaa ei ole vielä julkaistu, ainoastaan laitevaatimukset. Nyt kun blackfriday on käynnissä/tulossa ajattelin selvittää pitäisikö koneeseen päivittää tuo prosessori. Näyttö on full hd. Olen ymmärtänyt, että wow on prosessorin suhteen aika vaativa tietyissä tilanteissa (esim. kun paljon pelaajia on samassa paikassa).

Ohessa lista luotuna googlen tekoälytilalla.
CB r24 kuvaa prosessoreiden moniydin suorituskykyä (joka ei ole täysin verrannollinen pelisuorituskykyyn).
Hinnat on haettu hinta.fi palvelusta.
Tämän perusteella paras hinta/tehouhde päivityuksessä olisi tuo 14600KF.
14600KF riittänee todennäköisesti vielä ainakin seuraavat 3-5 vuotta suoriutumaan peleistä mainiosti, joten päivittämällä näytönohjainta myöhemmin kustannustehokasta pelaamista olisi tarjolla vuosiksi.

1763308178421.png

Core i5-14600K(F) ei täytä "8 performance core" -suositusta, vaan prosessorissa on 6 suorituskykyisempää P-ydintä ja 8 energiatehokasta E-ydintä. Jos nyt oikean paikan löysin pelin laitteistosuosituksille (blizzard.com), ei mikään kysyjän emolevylle sopiva prosessori kirjaimellisesti täytä pelin suositusta, koska suositus on Intel Core Ultra 2(00) -sarja tai Zen 5 -pohjainen AMD Ryzen -prosessori. Olen myös sillä linjalla, että kannattaa kokeilla miten peli toimii nykyisellä laitteistolla. Pelin suositus vaikuttaa kummallisen korkealta.

Tuosta satasen päivitys:

Vanhasta saa sen 50€.

Ja ei jää emolevyn virransyötöstä kiinni. Ja jos tuossa on kiinni joku Intelin stock-jäähy, niin parikymppiä jäähyyn.

Okei. Olen itsekin ihmetellyt, että kummallisen korkeiksi nousivat laitevaatimukset kun vertaa tämän hetkisen lisärin vaatimuksiin: World of Warcraft System Requirements - Blizzard Support

Mikähän olisi paras suoritin jonka voi tuonne laittaa ilman muiden osien päivitystä? Onko se tuo 14400f? Jostain luin nyt että 12600kf voisi vielä juuri ja juuri olla ok.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
292 218
Jäsenet
80 214
Uusin jäsen
teukka88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom