Intel Core i9 Ultra 285k vs Ryzen 9 9950x

Puhtaaseen pelikäyttöön paras ratkaisu olisi 9800X3D tai jopa 7800X3D, jos tarve kuitenkin korkealle ydinmäärälle muussa kuin pelikäytössä, on näiden vaihtoehtojen väliset erot hyvinkin pieniä ja riippuvat esimerkiksi pelatuista peleistä, keskimäärin kuitenkin 9950X suoriutuu ehkä hieman paremmin. Tämän lisäksi AM5-alustan etuna nyt ainakin lupaukset tulevaisuuden päivitysmahdollisuuksista, sekä yleensä muuten edullisemmasta alustasta. AMD:lta tulossa myöskin melko pian X3D-mallit Ryzen 9 mallistoon, joiden voidaan olettaa tarjoavan 9800X3D mallia vastaavaa pelisuorituskykyä huipputason usean ytimen suorituskyvyn ohella.

Okei, kiitos vastauksesta. Haluisin vielä kysyä, että minkä näistä itse valitsisit: Intel Core i9 Ultra 285k | Ryzen 9 9950x | Ryzen 7 9800X3D | Ryzen 9 9900x

Tarkoitus olisi tilata mulle valmis kone ja kaikki nämä neljä konetta mitä oon miettinyt on hinnaltaan suht samaa luokkaa. Noin 4000€ ja kaikissa on tuo RTX 5080. Mikä olisi järkevin CPU millä pärjää useamman vuoden tai mikä on tulevaisuutta ajatellen paras valinta? Pitäisikö vaan valita noista uusin prossu tai mikä on viimeksi julkaistu..? Vähän jotenkin vaikea päättää, enkä oikein ymmärrä noista mitään. Esim. Onko Ryzen 7 jotenkin huonompi ku Ryzen 9 koska siinä on pienempi numero? :D Vaikka tota seiskaa kehuitkin.

Okei, kiitos vastauksesta. Haluisin vielä kysyä, että minkä näistä itse valitsisit: Intel Core i9 Ultra 285k | Ryzen 9 9950x | Ryzen 7 9800X3D | Ryzen 9 9900x

Tarkoitus olisi tilata mulle valmis kone ja kaikki nämä neljä konetta mitä oon miettinyt on hinnaltaan suht samaa luokkaa. Noin 4000€ ja kaikissa on tuo RTX 5080. Mikä olisi järkevin CPU millä pärjää useamman vuoden tai mikä on tulevaisuutta ajatellen paras valinta? Pitäisikö vaan valita noista uusin prossu tai mikä on viimeksi julkaistu..? Vähän jotenkin vaikea päättää, enkä oikein ymmärrä noista mitään. Esim. Onko Ryzen 7 jotenkin huonompi ku Ryzen 9 koska siinä on pienempi numero? :D Vaikka tota seiskaa kehuitkin.
Ryzen 9 tarkoittaa vain että siinä on enemmän ytimiä. 9800x3d on paras peliprossu.

Ja 4000 € pitäisi saada kone 5090 näytönohjaimella.

Tilaa se 5090 huomenna klo16 2500 €:lla ja katotaan sen jälkeen sulle kone sen ympärille.

Esim joku ton suuntainen:

Ja tilaa äkkiä, ja laita useaan paikkaan arpa vetämään useasta mallista. Myös nvidian sivulta voi vilkaisa fe mallia, mutta custom mallit on yleensä parempia, jos saa siihen 2500 euroon.

Onko esim. tämä kone ihan yli hinnoiteltu? Jimm's Gamer Stormblade 5080, pelitietokone - 4 189,00€

Mulla ei oo aikaisempaa kokemusta tai taitoa ja tietämystä kasata kone itse. (Mulla on ollut vaan yks Pelikone)

Tuolla Jimmsillä noi 5090 koneet on kyllä aika jäätävän kalliita. 4000 euroo voisin jostain hyvästä paketista maksaa.
On ja pahasti. Karkeesti yli tonni ilmaa, sillä 5080 on yli tonnin halvempi, kuin 5090.

Sait yllä esimerkin, n. 1500 € koneen ilman näytönohjainta ja 5090 sitten sen 2500 € eli yhteensä n. 4000 €

Gpu on helppo itse asentaa.

Lisäksi jimms myi droneja venäjälle ja oli pahoillaan vain että jäi kiinnin. Jimsin taustalta löyty jotain eurooppalaisia pääomayhtiöitä. Jimms ei siis enään ole ollut pitkään aikaan suomalaisomistuksessa.

Eli osta nyt se 5090 huomenna ja sit kasataan kone sen ympärille.

Viimeksi muokattu:
Toi sun suunnitelma kuulostaa ihan hyvältä. Näköjään ne kasaa koneen mulle Datatronicilla? Paitsi se GPU. Onko hyvä firma tilata? Tsekkasin ostoskorin ja tuli pari kysymystä:

Onko toi Corsair virtalähde hyvä/riittävä 5090:n kanssa? Sit haluisin lisää tallennus tilaa et olis vaikka yhteensä 3 teraa tai 4. Ja saako tohon koneeseen jotenkin myös Bluetooth ominaisuuden. Jimmsin koneessa oli toi. Wifin olit laittanut tuonne eli tarkoittaako tuo että voin käyttää nettiä myös langattomasti? Onko tossa towerissa RJ-45 takana?

Ainakin datatronic:ia voi suositella jos ei konetta halua itse koota, sieltä saa kohtalaiseen hintaan tai jopa maksutta kasauksen itse valitsemistasi osista. Mut joo, ehdottomasti komppaan että pelikäyttöön tuolla budjetilla 5090 pohjalle, ja siihen riittää mainosti 9800X3D, jolle riittää myös perustason B650E emolevy yms. Lähtisin kans siitä, että 5090 sieltä mistä sattuu huomenna klo 16 saamaan, ja sit katot muut osat siihen päälle, näyttiksen asentaminen ei tosiaan ole kovin vaikeaa. Kokonaisia konepaketin ehdotuksia kannattaa kysyä vielä tarkemmin kunhan näyttis kunnossa ja tiedetään tarkemmin budjetti vielä muille osille, siltä pohjalta voi miettiä tarkemmin vielä jäähdytystä ja muita ns. hienouksia. Kyselisin vielä, millaista resoluutiota/näyttöä sinun on tarkoitus tällä koneella ajaa?

Lisäyksenä vielä, bluetoothin saat helpoiten kun valitset emolevyn mistä se löytyy - esim. 237,90 € | Gigabyte B650E AORUS ELITE X AX ICE emolevy AMD B650 Pis... vaikuttaa pikaisella vilkaisulla hyvältä

Aion ostaa mulle uuden monitorin myös. Tällä hetkellä on 144hz BenQ ja 1080p oon pelannut. En tiiä mikä olis hyvä uus näyttö.

Aion ostaa mulle uuden monitorin myös. Tällä hetkellä on 144hz BenQ ja 1080p oon pelannut. En tiiä mikä olis hyvä uus näyttö.
Joo hyvä, tuolla näytöllä ei 5080/5090 korteista saa kaikkea todellakaan irti, näihin hyviä vaihtoehtoja esim. 1440p 240hz+ tai 4k 144hz+-mallit, OLED-paneeleja voin ehdottomasti suositella jos vaan pystyy panostamaan siihenkin puoleen.

Toi sun suunnitelma kuulostaa ihan hyvältä. Näköjään ne kasaa koneen mulle Datatronicilla? Paitsi se GPU. Onko hyvä firma tilata? Tsekkasin ostoskorin ja tuli pari kysymystä:

Onko toi Corsair virtalähde hyvä/riittävä 5090:n kanssa? Sit haluisin lisää tallennus tilaa et olis vaikka yhteensä 3 teraa tai 4. Ja saako tohon koneeseen jotenkin myös Bluetooth ominaisuuden. Jimmsin koneessa oli toi. Wifin olit laittanut tuonne eli tarkoittaako tuo että voin käyttää nettiä myös langattomasti? Onko tossa towerissa RJ-45 takana?
Datatronic on ihan hyvä firma, etenkin jos tilaa varastossa olevaa kamaa. Joillakin on ollut haasteita saada sähköpostiin vastausta, johtuen asiakaspalvelun ruuhkasta, mutta foorumin ketjussa saa vastauksia ja heillä vaikuttaa olevan aito pyrkimys tehdä asiat oikein.

Toi psu on hyvä ja laadukas ja siinä on 10v takuu. Toki siitä puuttuu se pcie5.0 johto, mutta gpu:n mukana tulevalla adapterilla toimii. Myös toista psu:ta voidaan katsoa.

Jos haluut lisää tallennustilaa, niin otat noita ssd levyjä 2 kpl.

Emolevyssä on bluetooth. Tuolta näet emon specsit.

Eli emolla on rj45 paikka ja voit yhdistää langattomaan verkkoon.

Muutenkin toi oli vasta alustava luonnos. Katotaan niitä sun tarpeita, kun oot sen näytönohjaimen ostanut.

Dt kasaa ilmaiseksi (kun hyödyntää alennuskoodia), mutta ajureiden ja wintoosan asennus maksaa melkein 70 €

Windows lisensin saat alta 10 €:lla huuto netista.

Okei, kiitos paljon avusta tähän asti. Sanoisin et mun budjetti on noin. 4000-5000€. Toki 5000 kuulostaa vähän karulta ja satuttaa pankkitiliä niin ehkä 4500 olis aika max. 😅

Yritän kai sit huomenna kärkkyä noita uusii 5090 -kortteja. Mulla just sopivasti loppuu työt kahdelta. En vaan oo ihan varma mistä kaupasta noita katselisi. Vaihtoehtoja taitaa olla aika monta. Ehkä NVIDIAn sivuilta?

Yritän kai sit huomenna kärkkyä noita uusii 5090 -kortteja. Mulla just sopivasti loppuu työt kahdelta. En vaan oo ihan varma mistä kaupasta noita katselisi. Vaihtoehtoja taitaa olla aika monta. Ehkä NVIDIAn sivuilta?

Vilkaise tää ketju

Mutulla gigantti ja proshop on parhaat paikat. Voin olla väärässäkin.

Okei, kiitos paljon avusta tähän asti. Sanoisin et mun budjetti on noin. 4000-5000€. Toki 5000 kuulostaa vähän karulta ja satuttaa pankkitiliä niin ehkä 4500 olis aika max. 😅

NVIDIA:n sivuilla todennäköisesti suurimmat erät, mutta vastaavasti myös heittämällä kovin kilpailu. Odotettavissa on että kaikki suositushinnan mukaiset kortit (muistaakseni 2455€) menevät muutamissa sekunneissa, tuota kalliimpia malleja saattaa olla paremmin tarjolla. Jos kortin haluaa mahdollisimman pian ja on siitä valmis pari sataa maksamaan, saattaa olla paremmat mahdollisuudet juurikin näiden astetta parempien muiden valmistajien korttien kanssa.

Kokeilen huomenna eri paikoista tilata ja katsotaan miten käy. Jos en saa nyt ihan heti sitä korttia, niin ei sillä uudella PC:llä suuri kiire vielä ole. Ja haluisin sit ton Datatronicin asentaman Windows 11 Home:n. Voin maksaa sen noin 68€ siitä palvelusta. Mut katotaan sitten myöhemmin mikä tulee uuden PC:n kokonaishinnaksi.

Kokeilen huomenna eri paikoista tilata ja katsotaan miten käy. Jos en saa nyt ihan heti sitä korttia, niin ei sillä uudella PC:llä suuri kiire vielä ole. Ja haluisin sit ton Datatronicin asentaman Windows 11 Home:n. Voin maksaa sen noin 68€ siitä palvelusta. Mut katotaan sitten myöhemmin mikä tulee uuden PC:n kokonaishinnaksi.
Käyttöjärjestelmän asennus on erittäin helppo toimenpide tehdä itsekin jos löytyy muistitikku, Microsoftin sivuilta saa windowsin asennustyökalun ilmaiseksi ja lisenssin esim. Huutonetistä alle kympillä.
Saat asennettua vaikka Win 11 Pro.

Käyttöjärjestelmän asennus on erittäin helppo toimenpide tehdä itsekin jos löytyy muistitikku, Microsoftin sivuilta saa windowsin asennustyökalun ilmaiseksi ja lisenssin esim. Huutonetistä alle kympillä.
Saat asennettua vaikka Win 11 Pro.
Okei eiköhän tuokin onnistu. Säästyisi vähän siitäkin rahaa. Mulla on kai joku vanha, olisko 15GB muistitikku olemassa. Onko suurta väliä valitsenko Pro:n vai Windows Home:n? Ja haluisin et on Englanniksi myös kielet Suomen lisäksi.

Olin lähellä ostaa tän:

Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC 32GB​

Oli jo ostoskorissa ja jos olisin oikeasti halunnut niin oisin sen saanu. Vähän vaan aloin epäröimään ku on toi vähän karu maksaa 2879€ ja sit aattelin et jos odottais ja kattois mitä noi tulevat Ryzen 9 CPU:t maksaa. Meinasin ton 5090:n kanssa tota Ryzen 9 9900x3d:a sit ku se julkaistaan. En tiiä onko toi Gigabyte ees hyvä brändi. Sen halvimman Asuksen(joku 2500€) ois voinu napata mut ne meni kyl heti.

Nyt vaan mietin et oisko sittenkin pitäny napata toi Gigabyte. Oisko ollu worth teidän mielestä?

Olin lähellä ostaa tän:

Oli jo ostoskorissa ja jos olisin oikeasti halunnut niin oisin sen saanu. Vähän vaan aloin epäröimään ku on toi vähän karu maksaa 2879€ ja sit aattelin et jos odottais ja kattois mitä noi tulevat Ryzen 9 CPU:t maksaa. Meinasin ton 5090:n kanssa tota Ryzen 9 9900x3d:a sit ku se julkaistaan. En tiiä onko toi Gigabyte ees hyvä brändi. Sen halvimman Asuksen(joku 2500€) ois voinu napata mut ne meni kyl heti.

Nyt vaan mietin et oisko sittenkin pitäny napata toi Gigabyte. Oisko ollu worth teidän mielestä?
Noh, olisit ainakin saanut kortin nopsaan. Etukäteen jo varoteltiin saatavuus pulasta. Enemmänkin kyse siitä että kuinka kova tarve sulla on uudelle koneelle? Muutaman kuukauden päästä voi saada halvemmalla, mutta ei mitenkään taattua.

Noh, olisit ainakin saanut kortin nopsaan. Etukäteen jo varoteltiin saatavuus pulasta. Enemmänkin kyse siitä että kuinka kova tarve sulla on uudelle koneelle? Muutaman kuukauden päästä voi saada halvemmalla, mutta ei mitenkään taattua.
Luulen et voin odotella vielä ihan rauhassa. Mulla on ollu joku 7 vuotta GTX 1080 & i7 8700k ja mielestäni se on edelleen ollut yllättävän kova paitsi joissain uudemmissa ja vaativimmissa peleissä on alkanut huomaa jo kortin iän. Seuraava erä kun näitä tulee myyntiin voisin yrittää uudestaan. Ehkä ne uudet Ryzen CPU:t julkaistaan myös pian. Parin kuukauden päästä ois syntymäpäivä niin jos silloin vaikka hankkis lahjaks itelle 5090:n.. Kerkeän samalla vähän paremmin perehtyy et minkä uuden monitorin haluan. En oo ennen pelannut esim. 1440p:llä tai 4k:lla ja se olis kiva kokea. Joku tuollainen 244hz:n näyttö vois olla kova.

Voitteko pitää tätä ketjua silmällä kun luultavasti palaan vielä aiheeseen tulevaisuudessa ja haluaisin apuja. Täällä ollut useampi luotettava kaveri auttamassa. Kiitos siitä.

Olin lähellä ostaa tän:

9900X3D on huonompi pelaamiseen kuin 9800X3D.
9800X3D on ja pysyy parhaana peliprossuna vaikka Ryzen 9 tulisikin myyntiin.

Ehkä ne uudet Ryzen CPU:t julkaistaan myös pian
Pelikäytössä et hyödy niistä mitään. Okei, 9950x3d saattaa olla inasen nopeampi, mutta erot on olemattomia.

9900x3d on hitaampi. Alla vastaavat 7000 sarjan prossut.

1738250313229.jpeg

9000 sarja on periaatteeltaan samanlainen.

Voitteko pitää tätä ketjua silmällä kun luultavasti palaan vielä aiheeseen tulevaisuudessa ja haluaisin apuja. Täällä ollut useampi luotettava kaveri auttamassa. Kiitos siitä.
Kun vastaat tähän ketjuun, keskusteluun osallistuneille tulee ilmoitus uudesta vastauksesta ja eiköhän me sitten jossain välissä reagoida siihen.

Statistiikka

Viestiketjuista
266 456
Jäsenet
75 836
Uusin jäsen
roskamoska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom