Indiana Jones and the Dial of Destiny (spoilereita)

Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
367
Tänään ensi-illassa:




Tämä oli todella hyvä ja parempi kuin nelonen. James Mangold oli hyvä valinta ohjaajaksi. Suosittelen. Laitain varmuuden vuoksi juonijutut spoilertageihin:
Toiseen maailmansotaan sijoittuva alku oli hyvä. Välillä nuorennettu cgi Indy näytti oudolta mutta efekti oli parempi kuin odotin. Mads Mikkelsen oli hyvä pahiksena. Loppu oli yliluonnollinnen mutta olihan se aiemmissakin mutta ymmärrän jos jotkut sanovat että mentiin ehkä liian pitkälle. Itse tykkäsin. Yksi juonijuttu mikä häiritsi oli se että päättivät tapattaa Indyn pojan elokuvien välissä. Se tuntui tarpeettomalta. Leffa alkoi Paramount logolla mutta se ei muuttunut miksikään aiempien leffojen tyyliin mikä tuntui oudolta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli todella hyvä ja parempi kuin nelonen.
Kiitos kommentista ja ketjusta.

Nelonen oli niin totaalista skeidaa, että en odota tältä juuri mitään, eivätkä globaalit arvostelut hirveästi muuta anna odottaa tältäkään. Tästä huolimatta kolmen ensimmäisen osan suurena fanina tämä on pakko nähdä. Jos nelosen taso ylittyisi edes piirun verran ja vieläpä niin ettei tarvitse koko aikaa hävetä näytteilijöiden/tekijöiden puolesta, niin tehtävä on suoritettu.

Menee vaan näillä näkymin ensi viikkoon, ennen kuin ehdin teatteriin saakka. Omia kommetteja luvassa siis joskus myöhemmin.
 
En oo vielä tätä uusinta nähnyt, mutta trailerin perusteella uskon että on parempi kuin surkein Indy eli se edeltävä Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull.
Viimeisen Ristiretken kävin aikoinaan elokuvateatterissa katsomassa..
 
Laitetaan nyt tännekin, ehdin kirjoitella tuonne toisaalle, mutta kun on oiken oma ketjukin tälle, niin menkööt copy myös tänne

Uuden Indyn kävin just katsomassa. Ihan OK pätkä, mutta tuskin jää aikakirjoihin. Loppu nyt meni hieman yli ja muutenkin vähän tuollaista säheltämistä. Ikävä tulee oikeita stunnteja CGI sijaan. Elokuvan aivan loppu oli oikeastaan hyvä, päätti yhden upean elokuvasarjan ja aikakauden sopivasti ja realistisesti. Sinne se Indy jäi. 3/5.

Muistan kun kävin penskana katsomassa Kadonneen aarteen metsästäjät Hämeenlinan varuskunnan "elokuvatetterissa", sinne pääsi halvalla ja ilman kysymyksiä, että onko ikää. Se oli mullistava elokuvakokemus !
Ja olihan se hyvä leffa, sarjan paras. Ja legenda. Nyt tämänkin saaga tuli päätökseen. Nyyh.

OT. Hitto että ärsyttää, että nykyään leffoissa on niin paljon mainoksia alussa ( en tarkoita elokuvatrailereita ) Luulis nykyhinnoila saavan mainosvapaan leffatuokion.
 
Elokuvan nähneet: kuinka paljon tässä on CGI:tä? Crystal Skull oli juuri CGI:n takia katsomiskelvoton. En viitsi maksaa videopelin katsomisesta.
 
Elokuvan nähneet: kuinka paljon tässä on CGI:tä? Crystal Skull oli juuri CGI:n takia katsomiskelvoton. En viitsi maksaa videopelin katsomisesta.
Onhan siinä sitä. Muttapa missä lefassa sitä ei nykyään olisi. Osaa tietysti ei voi muutenkaan ehdä, mutta jotkut takaa-ajot olis voinnu tehdä old school meiningilla. Vähemmän vauhdikkaampa tietysti , mutta realistisempaa.
 
Nykyelokuvien verran eli paljon.
Kiitos. Parasta siis jättää välistä. En ole enää yli 10 vuoteen voinut sietää uusia Hollywood-elokuvia juurikin ylenpalttisen CGI-melskeen takia. Onneksi on olemassa kotimaiset elokuvat sekä dokumenttielokuvat.

Eniten olisi kiinnostanut päästä kuuntelemaan John Williamsin uutta musiikkia isolta valkokankaalta. Mutta ainahan voi kuunnella soundtrackin erikseen Spotifysta.
 
CGI tosiaan pisti välillä hieman liikaa silmään. Leffan ekat 20 minuuttia tapahtuu yöllä Natsisaksan viime hetkillä, jotta nuoren Indyn CGI-naamaa saadaan piilotettua mahdollisimman paljon. Välillä kyllä näytti siltä, että oikeakin Ford on yhtä tahmea... Yllättävän hyvä efekti siitä huolimatta.

En tykännyt yhtään Phoebe Waller-Bridgen esittämästä mukahauskasta naisesta ja siitä pojasta, jotka tuntui koko ajan nappaavan valokeilan pois Indystä, tehden siitä oman elokuvansa sivuhahmon. Sama vika oli Mutt'n kanssa edellisessä leffassa, tässä vain vielä pahempi. Selvästi yritetään puffata korvaajia tuleviin mahdollisiin leffoihin. Ei kiitos.

Lisäksi pisti silmään se, että varsinkin kolmessa ensimmäisessä leffassa tunnuttiin olevan hyvin tarkkoja siitä, että vain pahiksia kuoli, hyvikset ja sivulliset olivat turvassa. Tässä tapettiin ihan surutta sivullisia, eikä asiaan edes reagoitu mitenkään erityisemmin.

Loppu ei mennyt minusta liian yli. Minusta se ei mennyt liian pitkälle.

Indyn ja Marionin pojan tappaminen leffojen välissä ja siitä seurannut avioero oli hieman liikaa. Ehkä Arkhimedes olisi voinut lopuksi antaa jonkun lisäosan aikakoneeseensa, jonka avulla olisi voinut oikeasti päättää mihin kohtaa historiaa menee. Sen avulla olisi voitu hienosäätää lähihistoriaa sen verran, että Mutt jää eloon ja avioeroa Marionista ei tule, mutta muuten tarina olisi mennyt samalla tavalla. (Ja ehkä sivullisesten turhia kuolemiakin olisi voitu estää)

Nyt loppu oli vain "poika kuoli, mutta vaimo sentään tuli takaisin". Ei oikein iskenyt.

Kyllä tämä kaikesta huolimatta oli parempi kuin nelonen. Rimaa hipoen 3/5.
 
Hieman ohi aiheen mutta täytyy tunnustaa etten tiennyt Temple of Doomin olevan prequel, eli sijoittuu ajallisesti ennen ensimmäisen Indyn tapahtumia. Ainakin se ilo tästä uudesta leffasta :kahvi:
 
En tykännyt.

Alun tukikohtaan sijoittuva pätkä oli ihan hyvä eikä nuorennettu Ford haitannut omaa katseluelämystäni, vaikka yhdessä lähikuvakohtauksessa hahmon naama oli aika sumea. Mutta ei itseäni tuollaiset jutut kauheasti häiritse.

Sen jälkeen ne leffan ongelmat kuitenkin kasvoi älyttömästi

Isoimpana ongelman oli se, että Helenan hahmo oli niin vastenmielinen (tarkoituksenmukaisesti joo, mutta tilanne ei parantunut edes lopussa), että oli tuskaa nähdä kyseinen hahmo käytännössä elokuvan päätähtenä. Ei näyttelijän vika kylläkään.

Leffa yrittää esittää Helenan sellaisena hauskana ja mukavana, vaikka rahan perässä onkin, mutta heti alusta alkaen koko hahmo on oikeasti ilkeä. Yliopiston varastolla oli tuosta noin vaan jättämässä Indianan kuolemaan ja vähät välitti sivullisista uhreista (laivalla Renaldo ja muu miehistö kuoli ja Helena vähät välitti, leffa kylläkin toi aihetta esille tuossa kohtaa).

Lisäksi leffassa oli mun mielestä ihan liikaa turhia kohtauksia. Mikä pointti oli siinä kohtauksessa missä Mikkelsenin hahmo ampuu agentin ja kertoo sitten oikean nimensä, ok?? Ei se ollut mikään mysteeri tai dramaattinen juttu.

Tai se kohta, kun Sallah sanoo "give them hell Indiana Jones!" , kyseinen "fanservice" kohtaus lähinnä sai pyörittämään silmiä eikä kohtauksessa ollut logiikkaa muutenkaan.

Loppukin oli tosi tökerö. Aikamatkustusjuttu oli ihan ok, mutta sen jälkeinen koko 'ja kaiken sen jälkeen asiat oli taas ok' ei ollut luontevasti toteutettu.

Sanoisin, että on jopa huonompi kuin Kingdom of the crystal skull... se oli mielestäni ainakin parempi loppu Indiana Jones hahmolle verrattuna tähän leffaan, mutta huoh sentään.
 
Tämä tulee varmaan mentyä katsomaan toisenkin kerran. Oli niin hyvä. John Williams on tehnyt tähänkin musiikit:

 
Juonellisesti viihdyttävämpi kuin edellinen indy, mutta kuten edelläkin todettiin, todella ärsyttävä sivuhahmo-parivaljakko ja pieniä typeryyksiä siellä täällä. Ongelmat ja puzzlet tuntuivat ratkeavan "liian helposti".

Spielbergin kädenjäljen puuttuminen ohjauksessa näkyi lähinnä toimintakohtauksissa, jotka olivat samanlaisia sekavaa cgi-suttua kuin kaikissa nykyelokuvissa eikä jännittää juuri tarvinnut.
 
Paljon olisi kyllä tässä pelastunut, jos kaksi päähahmoa eivät olisi olleet persoonaltaan käytännössä sosiopaatteja. Koko elokuvan ajan vain toivoin, että molemmat heistä tapettaisiin. Toki elokuvassa oli runsaasti muitakin ongelmia, mutta tuo oli ehdottomasti suurin tekijä. Plussaa siitä, että tämä elokuva ainakin edes näytti Indy-seikkailulta toisin kuin edellinen. Tunnelma oli silti tiessään ekaa puolituntista lukuunottamatta.

Mitä nuorennuskäsittelyyn tulee, se oli hämmentävän hyvä. En oikeastaan huomannut CGI-käsittelyä kasvoissa kuin parissa ohimenevässä kohdassa, ja sekin johtui valaistuksen hienoisesti epäjohdonmukaisuudesta.

Juoniaukkojahan tässä toki riittää. Mutta yksi, joka oikein pomppasi silmille oli se, että 2000 vuotta vanhassa suljetussa luolassa olisi muka köydestä punottu silta yhä käyttökunnossa.
 
Juoniaukkojahan tässä toki riittää. Mutta yksi, joka oikein pomppasi silmille oli se, että 2000 vuotta vanhassa suljetussa luolassa olisi muka köydestä punottu silta yhä käyttökunnossa.
Tämäntyylisten epälogisuuksien bongaamine elokuvista on aika typerää. Epäloogisuudethan ovat läsnä ihan joka elokuvassa. Mahdottomia juttua ja mahdottomia tilanteita. Mitä noita bongailemaan ja päivitteemään. Fiktiosta kun on kyse. Jos Attenboroungh löytäisi jostain sademetsästä 2000 vuotta vanhan sillan lintuja bongaillessaan ja tepastelisi siitä yli, niin sillon voisi kyseenlaistaa kohtauksen oikeellisuuden.
 
Tämäntyylisten epälogisuuksien bongaamine elokuvista on aika typerää. Epäloogisuudethan ovat läsnä ihan joka elokuvassa. Mahdottomia juttua ja mahdottomia tilanteita. Mitä noita bongailemaan ja päivitteemään. Fiktiosta kun on kyse. Jos Attenboroungh löytäisi jostain sademetsästä 2000 vuotta vanhan sillan lintuja bongaillessaan ja tepastelisi siitä yli, niin sillon voisi kyseenlaistaa kohtauksen oikeellisuuden.

Elokuvan yksi tehtävä on luoda immersio tarinasta niin, ettei katsojan huomio herpaannu sen tapahtumista silmille pistäviin outouksiin. Niiden huomaamisellehan ei mitään voi, jos elokuvan jatkumovirhe hyppää katsojan tajuntaan. Sitä kun ei estää voi. Kaikissa elokuvissa niitä on pilvin pimein, mutta useimmat jäävät huomaamatta, ellei niitä erikseen etsi. Toin tuon esille lähinnä anekdoottina, koska se oli niin ilmiselvä epäjohdonmukaisuus.

Olennainen kysymys on, miksi tämän osoittaminen ärsytti sinua niin, että piti oikein erikseen mieli pahoittaa?
 
Ei sitä kannata sen kummemmin ihmetellä. Jauhan paskaa foorumilla, joka toimii ikään kuin internetin kahvihuoneena, jossa nyt ylipäätään heitellään keskustelijoiden omia huomioita ja mielipiteitä, joista sitten joko toiset pitävät tai eivät.

Totta kai tässä elokuvassa on paljon suurempiakin ongelmia.

Kuten sanoin, se sieltä itseäni erikseen ärsytti ja jäi mieleen, koska aloin kohtauksessa yhtäkkiä miettimään: "Eihän tuolla ole käyty 2 000 vuoteen. Miten siellä voi tuollainen edes edelleen olla pystyssä?" Ärsytyskynnys ylittyi varmaan siksi, kun kyse oli sinänsä pienestä asiasta, joka olisi muutoin jäänyt varmaan rekisteröimättä. Kuitenkin fiktiivisessä arkeologiaa koskevassa seikkailuelokuvassa olisi sen odottanut olevan loogisesti johdonmukainen varsinkin, kun se silta on siinä erillinen juonenkuljetusväline, jolla on kohtauksessa oma dramaattinen funktionsa. Se vie juonta tiettyyn suuntaan ja muuttaa koko kohtauksen rakenteen hahmojen näkökulmasta. (ja kyllä, sen aihepiirin epäloogisuuksiakin riitää siinä pilvin pimein muitakin). Se ei siis ole ihan niin pieni juttu kuin annat ymmärtää.

Jos se olisi ollut vaikka mureneva kivisilta, olisi tämäkin ollut helposti vältettävissä. Niinpä se omassa tajunnassani vei sen lopunkin immersion leffan "huipennuksen" lähestyessä ja viimeisteli mielessäni käsiksen kirjoittajien laiskuuden tässä kohdin elokuvaa.

Mielestäni ylipäätään epäjohdonmukaisuuksien ruotiminen ei ole typerää tai turhaa, koska niiden laajempi käsittely tuo esiin paljon siitä, millaisella huolellisuudella kokonaisuus on kyhätty. Pahimmat ongelmathan tulevat poikkeuksetta käsikirjoituksissa, mutta sen ruotiminen vaatii sitten jo pidempää keskustelua.
 
Viimeksi muokattu:
Joku siinä köysisillassa itseäkin kummasti ärsytti leffasalissa, vaikka yleensä en virheistä moisista piittaa. Leffassa oli vain niin paljon ongelmia, että niihin alkoi kiinnittää entistä enemmän huomiota, "tuokin on tehty paskasti". Jos olisi ollut muuten parempi elokuva, niin en olisi jaksanut välittää.
 
Eiköhän se siitä romahda, monessa paikassa (mm. jenkeissä) tulee vasta tänään teattereihin.
IMDB-scorekin oli vielä aika yllättävän korkea.
 
Juuri katsottu Imaxissa. Kyyyllä minä viihdyin ihan mainiosti. Mutta minä meninkin katsomaan leffaa ihan Indy-fanina enkä kriitikkona. Toki alkuun pelotti että pilataanko tässä nyt hieno hahmo, mutta lopulta voin todeta että hienostihan tämä sarja saatiin päätökseen.

Eihän tällaista leffaa mennä katsomaan sillä silmällä että kuinka paljon löytyy aukkoja juonesta tai muuten mahdottomia asioita. Lajityypille uskollinen tarina toimi ainakin itselle. Vauhtia, natseja, aarre ja tiukkoja tilanteita - check.

Jos nyt syvällisempiä hetkiä kaipaa, niin mielestäni leffan alkupuolella tuotiin hienosti esiin miten vanha ja raihnas Indy alkaa olla vuoden 1969 ympäristössä vanhan maailman muisto, jolle ei enää tunnu löytyvän sijaa maailman siirtyessä avaruus-aikaan.

4/5 omasta puolestani.
 
Tätä uutta en vielä ole nähnyt, mutta hiljattain tuli katsottua uusiksi kingdom of crystal skull ja tajuttua että liian tuomitseva sen suhteen on ollut. Onhan siinä omat virheensä ja liikaa cgitä, mutta indynä minusta vielä kelpo. Tämä uusin pitänee joskus katsoa, mutta kaikki lukuisat uudelleen kuvaukset ja lopun editointi yleisöystävälliseksi kielii siitä että tämä leffa on korkeintaan keskinkertainen ilman mitään indy taikaa.
 
Juoniaukkojahan tässä toki riittää. Mutta yksi, joka oikein pomppasi silmille oli se, että 2000 vuotta vanhassa suljetussa luolassa olisi muka köydestä punottu silta yhä käyttökunnossa.

Kyllähän 2000 vuoden aikana luolassa on voinut käydä yksi jos toinen ilman, että kukaan tietää, eipä siellä mitään vieraskirjaa tainnut olla. Mikä ettei itse mystisen koneen keksijä itse, vaikka harvase päivä :).
 
Mikä ettei itse mystisen koneen keksijä itse, vaikka harvase päivä :).
Paitsi, että tarinan mukaan koneen avulla löytää aika-aukkoja, joiden kautta pääsee vain yhteen paikkaan ja aikaan, Syrakusaan taisteluun 213 eaa(?). Jos haluaa takaisin, täytyy palata samasta aukosta ennen kuin se menee kiinni. Eihän se sitä toki tarkoita etteikö olisi rakentanut muita aikakoneita.

Mitä olen leffaa nyt usean päivän mutustellut, niin sitä enemmän loppu on alkanut ärsyttämään. Tämä plus sosiopaatit päähenkilöt Indya lukuunottamatta alkavat kallistaa mielipidettä siihen, että tämä on huonompi kuin Kristallikallon valtakunta.
 
Uudesta Indysta näyttää tulevan tosi paha floppi. Sai kasaan jenkeissä vain 60M
 
Netissä taitaa taas olla perusnettihaloo, jossa ihan OK elokuvaa dissataan urakalla. Ei elokuva mikään hyvä ollut, mutta keskitasoa parempi.Turha haloo IMO. Odotukset olivat tietysti korkella, mutta näinhän se aina jatko-osien kohdalla.

Maailma kun on täynnä niin paljon paskempia elokuvia. Jota katdotaan hymyssa soin, eikä niistä valiteta ja analysoida tällä lailla.

Ainoa ihmetelyn asia on se, että mihin se hillitön budjetti tuhlattiin? Mitään mullistavaahan tuossa ei ollut. Tais itse Indy napata nahkalaukkuunsa pääosan tästä budjetista.
 
Ilmeisesti pää sivuhahmo on käynyt yllättävän monelle hermoon, kun ovat erikseen maininneet aisian.. (Siis ainankin täällä foorumin ulkopuolella..)
 
Ei ole pudonnut. Se kävi yhtenä päivänä jopa 90%:ssa.
2500+ katsoja-arvostelua ei ole paljoa tämmöisessä leffassa. Varmasti tulee alaspäin jahka muut kuin suurimmat fanit käy antamassa äänensä. Toisaalta ei tätä kovin moni jenkkituloksen perusteella käynyt katsomassa...
 
Netissä taitaa taas olla perusnettihaloo, jossa ihan OK elokuvaa dissataan urakalla. Ei elokuva mikään hyvä ollut, mutta keskitasoa parempi.Turha haloo IMO. Odotukset olivat tietysti korkella, mutta näinhän se aina jatko-osien kohdalla.

Maailma kun on täynnä niin paljon paskempia elokuvia. Jota katdotaan hymyssa soin, eikä niistä valiteta ja analysoida tällä lailla.

Ainoa ihmetelyn asia on se, että mihin se hillitön budjetti tuhlattiin? Mitään mullistavaahan tuossa ei ollut. Tais itse Indy napata nahkalaukkuunsa pääosan tästä budjetista.

CGI on järjettömän kallista, ja sitähän tuossa oli joka kohtauksessa messeviä määriä.
 
Ilmeisesti pää sivuhahmo on käynyt yllättävän monelle hermoon, kun ovat erikseen maininneet aisian.. (Siis ainankin täällä foorumin ulkopuolella..)
Oletan, että tarkoitat Helenaa.

Jos elokuvaan olisi haluttu naissivuhahmo, niin alussa piipahtanut tummaihoinen FBI-agentti olisi sopinut rooliin paljon paremmin. Varsinkin kun näytettiin kuinka natsitutkija selvästi halveksui tummaihoisia. Lisäksi sivullisten tappaminen oli tälle naiselle selvästi suuri ongelma. Tämä nainen olisi voinut sitten auttaa voittamaan natsit ja puhdistamaan FBI:n natsimyötäilijöistä. Tämä olisi ollut järkevä tarinankaari. Mutta ei, nyt se vain ammuttiin lentokoneeseen.

Sen sijaan saatiin Helena, joka valehtelee koko ajan, varastaa surutta, ei välitä yhtikäs mitään sivullisista uhreista, ja joka on kumman himokas miehiä kohtaan. Ihan lopussa tulee jonkin sortin parannus. Ei tässä ole mitään järkevää tarinankaarta.
 
Itseä häiritsi yllättävän paljon ne videopelien välianimaatiolta näyttäneet nuorennuskohtaukset. Tuli Nvidian tekkidemot mieleen kun usein Indyn naama täytti vähän liioiteltuna sen 50% ruudusta mutta valitettavasti laatu ei ollut ihan samaa tasoa.

Toki kun tuo ensimmäisen kerran iski silmille niin tuli katsottua kuvaa todella tarkasti aina kun Indyn kasvot näkyvillä. Tuskin tuo pientä sumeutta lukuunottamatta suurta osaa katsojista haittaa.
 
Netissä taitaa taas olla perusnettihaloo, jossa ihan OK elokuvaa dissataan urakalla. Ei elokuva mikään hyvä ollut, mutta keskitasoa parempi.Turha haloo IMO. Odotukset olivat tietysti korkella, mutta näinhän se aina jatko-osien kohdalla.

Maailma kun on täynnä niin paljon paskempia elokuvia. Jota katdotaan hymyssa soin, eikä niistä valiteta ja analysoida tällä lailla.

Yhtenä tekijänä tietysti on, että Indiana Jones leffasarja on monelle tän vitosleffan dissaajalle jollain tasolla rakas ja siksi tän uuden leffan negatiiviset puolet harmittaa enemmän verrattuna johonkin satunnaiseen seikkailuleffaan. Sama myös keskusteluun yleensä.

Totta kai kaikki kritisointi tulisi kuitenkin pitää hyvän maun rajoissa...

Jos kuitenkin katsoo leffaa vain ison budjetin toimintaleffana niin tosi keskitason tekele on. Isoimpana tekijänä itse tarina, joka on liian kaavamainen, mikä ei olisi ongelma, jos se olisi kuitenkin muuten mielenkiintoinen, mutta kun ei ole. Olisi tarvinnut enemmän mielenkiintoisia ympäristöjä, kohtauksia jne. varsinkin, kun leffa oli pituudeltaan sen ~2,5h.

Olihan siinä hyviäkin pätkiä, mutta tarkoitan nyt kokonaisuutta.

Ja kyllä, Helenan hahmo ei vaan toiminut. Olisivat edes tehneet hahmolle sen perus muutoksen, että muuttuu itsekkäästä hahmosta "hyväksi", mutta sitä ei tapahdu. Joo varmaan oletetaan, että leffan lopussa Helena ei jatka samaa rataa kuin ennen, mutta eipä kyllä muutosta hahmossa näkynyt itse leffan aikana. Indynkin pelasti menneisyydestä, kun olisi muuten muuttanut historiaa, jos olisi jäänyt kuolemaan menneisyyteen.
 
Itseä häiritsi yllättävän paljon ne videopelien välianimaatiolta näyttäneet nuorennuskohtaukset. Tuli Nvidian tekkidemot mieleen kun usein Indyn naama täytti vähän liioiteltuna sen 50% ruudusta mutta valitettavasti laatu ei ollut ihan samaa tasoa.
Itse en tätä näin kokenut, varmaankin siksi että nuorennus oli kuitenkin mihin muuhun vastaavaan tahansa verrattuna parhaiten tähän mennessä toteutettua, ja sellaisenaan niin hyvää että tarinaan keskittyminen oli ongelmatonta. Toisaalta, en myöskään erota onko kaiuttimissa kullatut liittimet ja Spotify premiumin äänenlaatu on itselleni aivan riittävää. Ehkä en siis vain osaa kiinnittää pieniin nyansseihin huomiota.

Useimmat leffan nähneet ovat pitäneet sitä varsin hyvänä, kuten siis itsekin. Ehkäpä haasteena on se, että Jenkeissäkin elokuvissa käynti on kallista hupia etenkin perheellisille, ja käynnit mietitään tarkemmin kuin ennen. 80-vuotias seikkailuelokuvan pääosan esittäjä ei tässä mielessä ole valtti. Ja toisaalta, hetken aikaa malttamalla näet leffan Disney plussasta. Itse toki olen sitä mieltä, että tällaiset elokuvat kannattaa nähdä hyvässä leffateatterissa, jossa kangas on iso, penkit mukavat ja äänentoisto vimpan päälle.
 
Paitsi, että tarinan mukaan koneen avulla löytää aika-aukkoja, joiden kautta pääsee vain yhteen paikkaan ja aikaan, Syrakusaan taisteluun 213 eaa(?).

En kyllä itse ainakaan ymmärtänyt tapahtunutta noin vaan että Voller asetti ajan haluamakseen, jonka jälkeen laite ohjasi siihen aikaan johtavan aikareiän luokse. Reikä vaan kohdistui toiseen aikaan mannersiirtymän takia. Jos Voller olisi asettanut kohteeksi jonkin muun, eivät he olisi päätyneet Syrakusaan. Vai missasinko jotain?

Leffan suurin elokuvallinen ongelma oli sen rytmitys, kun kaikkialle mentiin vauhdilla eikä aikaa rauhoittumiselle juurikaan jäänyt. Toinen, hieman samaa sivuava ongelma oli kohtausten kesto, jotka eivät olleet tasapainossa. Mutta yllättävän hyvin sitä sen 2,5 h + 0,5 h mainoksia jaksoi istua.
 
En kyllä itse ainakaan ymmärtänyt tapahtunutta noin vaan että Voller asetti ajan haluamakseen, jonka jälkeen laite ohjasi siihen aikaan johtavan aikareiän luokse. Reikä vaan kohdistui toiseen aikaan mannersiirtymän takia. Jos Voller olisi asettanut kohteeksi jonkin muun, eivät he olisi päätyneet Syrakusaan. Vai missasinko jotain?

Tuossa olisi aivan liikaa järkeä. Miksi ihmeessä laitteessa olisi mitään säätöjä, jos sillä pääsee vain yhteen paikkaan?
Toisaalta leffa sanoo, että Arkhimed rakensi laitteen, jotta joku tulee eri ajasta auttamaan juuri tuohon taisteluun. Myönnän, että olen voinut tuossa vaiheessa leffaa kuvitella, että laitteella sanottiin pääsevän vain tuohon ajankohtaan. (Joka tapauksessa historian perusteella tuo porukka päätyy aina tuohon taisteluun. Tästä taas voidaan siirtyä väittelyyn aikamatkustuksen säännöistä.)
Voin hyvinkin olla väärässä.

Jos laitteella pystyy oikeasti menemään minne tahansa, niin miksei sillä menty myöhemmin vaikka sitten pelastamaan Indyn poikaa, johon selvästi viitattiin tarinan aikana suurena Indyn katumuksena. Tuollakaan juonilangalla ei ollut mitään ratkaisua, joten miksi se piti edes sanoa? Kyllä ihmiset eroavat muistakin syistä kuin, että poika kuolee.
 
Tästä taas voidaan siirtyä väittelyyn aikamatkustuksen säännöistä.
...
Jos laitteella pystyy oikeasti menemään minne tahansa

Leffassa oli nähdäkseni kaksi tulkintaa. Toisen mukaan laitetta säätämällä pystyi paikantamaan niitä madonreiän kaltaisia aukkoja ja toisen mukaan perus aikamatkusparadoksi tarkoitti sitä, että Indy & co oli aina menossa jeesaamaan Arkhimedesta. Oliko se ainoa madonreikä, niin se jää auki.
 
Pari päivää katsomiskokemuksesta ja tässäpä muutamia omia mietteitä.

Kristallikallon olemassaolo olikin jo melkein unohtunut kun tätä menin katsomaan, joten lähinnä vanhemmat Indyt oli mielessä. Ja olihan tää nyt ihan älytöntä kohellusta ja takaa-ajoa koko leffa. Ei ollut kyllä hetkenkään seesteisiä kohtia funtsimista varten. Bondeissa on sentään saatu säilytettyä joku tolkku, Indyssä ei. CGI:tä niin helkutisti etten yllättyisi vaikka koko pökäle olisi väännetty tietokoneella ja Harrisonin duuni on ollut kuitata palkkasekki.

Toi Helenan hahmo hämmästytti myös noista jo edellämainituista syistä. Toki mukana myös nokkela, mukahauska kiintiötenava johon nuoremmat katsojat voivat samaistua.

Juonta oli nimeksi ja kaiken kruunasi loppuratkaisu. Jostain raahattiin Marion ostoskasseineen, pusi pusi ja loppusakki lähtee porukalla jäätelölle kuin joku Suomisen perhe ja kaikkia naurattaa. Ei helvetti sitä myötähäpeän määrää. Oisivat nyt vaikka jättäneet sen Indyn istumaan Arkhimedeen kanssa kylpyammeeseen.

Siinä meni 2,5 tuntia vapaapäivästä ja rahat hukkaan.
 
Annan leffalle 3,5-4 / 5. Pidin siis kovasti. Ainoa miinus leffalle että on hieman liian pitkä. Plus se pikkupoika ja Banderaksen hahmot täysin turhia. Ehkä tuohon oli sitten haluttu mukaan leffan oma Short Round, ken tietää. Alun nuorennuspätkä toimi mielestäni hyvin ja muutenkin leffan juoni ja kulku oli ehtaa Indyä. Ja lopun aikokonehomma toimi mielestäni varsin hyvin ja on hyvin linjassa mm. Viimeisen Ristiretken lopun kanssa (800-vuotta vanha ritari odottamassa voittajaansa).
 
Tykkäsin. Elokuva on viihdettä ei tositarinaa. Mussuttajat mussuttaa, Semmoista se on. Elokuva on viihdyttäva ja vauhdikas loppu, vaikka olisin tehnyt sen toisin. Oisin Indyn jo päästänyt nukkumaan,
 
Kiitos kommentista ja ketjusta.

Nelonen oli niin totaalista skeidaa, että en odota tältä juuri mitään, eivätkä globaalit arvostelut hirveästi muuta anna odottaa tältäkään. Tästä huolimatta kolmen ensimmäisen osan suurena fanina tämä on pakko nähdä. Jos nelosen taso ylittyisi edes piirun verran ja vieläpä niin ettei tarvitse koko aikaa hävetä näytteilijöiden/tekijöiden puolesta, niin tehtävä on suoritettu.

Menee vaan näillä näkymin ensi viikkoon, ennen kuin ehdin teatteriin saakka. Omia kommetteja luvassa siis joskus myöhemmin.
No niin, juuri tulin teatterista ja tykkäsin kyllä. En odottanut mitään, joten olin itse asiassa todella positiivisesti yllättynyt. Toki tässä olisi ollut kaikenlaista parannettavaakin käsikirjoituksessa ja hahmoissa, mutta ei mitään fataalia, enkä ymmärrä yhtään niitä arvosteluita, joissa tämä on poljettu maanrakoon turhanpäiväisenä, kun tämähän oli juuri sitä vanhaa ja tuttua Indyä itseään monessakin mielessä. Neosen aiheuttama ruma tahra sarjan historiassa unohtui nopeasti.

Aika kului kuin siivillä (pun intended) ja leffa jätti hyvälle mielelle. Se lienee näiden tarkoituskin.

4/5

En kyllä itse ainakaan ymmärtänyt tapahtunutta noin vaan että Voller asetti ajan haluamakseen, jonka jälkeen laite ohjasi siihen aikaan johtavan aikareiän luokse. Reikä vaan kohdistui toiseen aikaan mannersiirtymän takia. Jos Voller olisi asettanut kohteeksi jonkin muun, eivät he olisi päätyneet Syrakusaan. Vai missasinko jotain?
Tuo mannerlaattajuttu oli Indyn hätäinen selitys, jotta olisi saanut Vollerin kääntymään. Hetkeä myöhemmin kuitenkin nimenomaan selvisi, että Archimedes oli rakentanut laitteen tuodakseen siihen nimenomaiseen hetkeen apua jostakin tulevaisuudesta. Sillä ei voinut matkustaa minne ja milloin tahansa. Takaisin nykyhetkeen pääsivät sitten niillä toisilla koordinaateilla ennen kuin repeämä sulkeutui.

The Dial of Destiny, AKA the Antikythera, is a time-traveling device built by the mathematician Archimedes, who lived in ancient times. Archimedes split it into two parts, however, but left a clue to the location of the hidden second half. When fit back together, the Dial can be used to locate fissures in time and visit the past.

But, it comes with a catch. It turns out Archimedes built the dial only to bring himself help from the future during the siege of Syracuse, Sicily when his home was under attack from invading Roman forces. That throws a wrench into Voller's sinister plans, to say the least.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo mannerlaattajuttu oli Indyn hätäinen selitys, jotta olisi saanut Vollerin kääntymään. Hetkeä myöhemmin kuitenkin nimenomaan selvisi, että Archimedes oli rakentanut laitteen tuodakseen siihen nimenomaiseen hetkeen apua jostakin tulevaisuudesta. Sillä ei voinut matkustaa minne ja milloin tahansa.

Tätä ei kyllä mielestäni näin ehdottomasti esitetty vaan tuokin oli jonkun hahmon (Helena?) siinä kohtaamisessa esittämä teoria. En kyllä niin tarkkaan enää muista, että ehkä siinä oli muutakin. Eikä niin väliäkään, tarina kuin tarina.
 
Tätä ei kyllä mielestäni näin ehdottomasti esitetty vaan tuokin oli jonkun hahmon (Helena?) siinä kohtaamisessa esittämä teoria. En kyllä niin tarkkaan enää muista, että ehkä siinä oli muutakin. Eikä niin väliäkään, tarina kuin tarina.
Archimedes kertoi siinä, että sinun on aina pitänyt tulla tänne ja siitä Helena veti johtopäätöksen, että se on vain taikalaatikko mikä tuo tuohon samaan ajankohtaan. Kuten hänen korttitemppunsa, annetaan kuvitelma, että saa muuta mutta saakin aina saman kortin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom