InCD CD-rompun luku

Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
58
Olen Windows 11 sekä 10 yrittänyt lukea CD:Tä, joka käyttää InCD CD-(MRW) formaattia. Itse Windows ei osaa edes näyttää tiedostoja, mutta IsoBuster ohjelmisto näyttää tiedostot. Ilmeisesti IsoBusterin maksullisella versiolla saisi tiedostot luettuakin, mutta onko tiedossa ilmaista ohjelmaa tai konstia tälläisen CD:n lukuun nykypäivänä?

Yritin myös Nero:n (Trial versio) ohjelmistolla CD:tä käsitellä, mutta en silläkään onnistunut. Lisäksi yritin asentaa jonkin "InCD" -ohjelmistonkin, mutta ilmeisesti se ei suostunut asentumaan oikein Windows 10:iin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 027
Ilmeisen heikosti kyseiselle formaatille löytyy tukea nykypäivänä. Itekin joskus 20+ vuotta sitten moista käytin joidenkin "pirun tärkeiden" filujen varmuuskopiointiin kun kyseisellä formaatilla sai levyä käytettyä ikäänkuin usb-tikkuna. Ennen usb-tikkuja siis :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 280
Onnistuisikohan vaikka jollain Live Linuxilla, koska

Linux has built-in MRW support since kernel version 2.6.2 (2004).


Helpoiten varmaan Linuxilla saa testattua, jos sattuu olemaan ylimääräinen tyhjä tikku, niin käyttämällä Ventoy työkalua, kopsaamalla jokin Linux distron ISO image tikulle ja boottaamalla koneen sieltä.

 
Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
461
Olen Windows 11 sekä 10 yrittänyt lukea CD:Tä, joka käyttää InCD CD-(MRW) formaattia. Itse Windows ei osaa edes näyttää tiedostoja, mutta IsoBuster ohjelmisto näyttää tiedostot. Ilmeisesti IsoBusterin maksullisella versiolla saisi tiedostot luettuakin, mutta onko tiedossa ilmaista ohjelmaa tai konstia tälläisen CD:n lukuun nykypäivänä?

Yritin myös Nero:n (Trial versio) ohjelmistolla CD:tä käsitellä, mutta en silläkään onnistunut. Lisäksi yritin asentaa jonkin "InCD" -ohjelmistonkin, mutta ilmeisesti se ei suostunut asentumaan oikein Windows 10:iin.
Olisko mahdollista että jollain ilmaisella virtualisointiohjelmalla (Virtualbox?) asennat Windows 7:n, sitä ei tarvi edes lisensoida koska voit vaikka deletoida sen enennkuin 30 päivää tulee täyteen ja se siis kysyy lisenssikoodia viimeistään 30 päivän päästä.
Sitten laitat fyysisen SATA tai USB CD aseman virtuaalikoneelle suoraan hardware tasolla käytettäväksi eli asema poistuu HOST:in ulottuvilta siksi aikaa kun virtaalikone on käynnissä.

Nyt virtuaalikoneen pitäisi lukea InCD levyjä.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
58
Kokeilin vanhalla työkoneella josta löytyi Windows 7, mutta sillä ei myöskään saanut luettua tiedostoja. Tämä taitaa johtua siitä, että InCD:stä taitaa olla erilaisia versioita olemassa tai talletus on tehty jotenkin eritavalla.

Täytyy kokeilla Linux tikun tekoa jossakin vaiheessa kun ehtii, mutta lopputulema saattaa olla sama kuin Windows:n kanssa.
 
Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
461
Tämä taitaa johtua siitä, että InCD:stä taitaa olla erilaisia versioita olemassa tai talletus on tehty jotenkin eritavalla.
Voi hyvinkin olla että siitä oli eri versioita jotka eivät kaikki toimi keskenään ja pitäisi löytää juuri tietty versio
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 835
Viestejä
4 243 478
Jäsenet
71 247
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom