Imagination julkaisi uudet skaalautuvat IMG B -sarjan grafiikkaohjaimet

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 628
imagination-img-b-series-20201014.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Imaginationin PowerVR oli aikoinaan kilpailemassa PC-näytönohjainmarkkinoilla muun muassa Kyro-sarjan näytönohjaimillaan. Yhtiö kuitenkin erikoistui pian yksinomaan mobiilipiireissä käytettyihin grafiikkaohjaimiin.

Viime vuosina netissä on kiertänyt huhuja ja viitteitä Imaginationin mahdollisesta paluusta tehokkaampien näytönohjainten pariin, kenties jopa PC-markkinoille. Nyt yhtiö on julkaissut uuden sukupolven näytönohjaimiaan ja ne todella tulivat täysin uuteen teholuokkaan, mutta ei PC-markkinoille. Imaginationin uuteen PowerVR IMG B -sarjaan kuuluu neljä eri grafiikkaohjainperhettä: datakeskuksiin suunnattu BXT, keskiluokan mobiilipeleihin ja televisioihin tarkoitettu BXM, käyttöliittymien ja alkeellisempiin peleihin suunnattu BXE sekä automaailman tarpeisiin räätälöity ISO 26262:ta tukeva BXS.



Kaikki B-sarjan grafiikkaohjaimet perustuvat mahdollisuuteen skaalata suorituskykyä useamman ”ytimen” voimin. Erikoiseksi tämän tekee se, että BXT- ja BXM-sarjoissa kukin ydin voi toimia paitsi yhteistyössä, myös täysin erillisinä grafiikkaohjaimina, jotka voivat sijaita myös fyysisesti eri siruilla. BXE-sarjassa mahdolliset lisäytimet eivät kykene toimimaan itsenäisesti. Imaginationin BXT-esimerkissä yhdessä pikkusirussa (chiplet) oli käytössä kaksi ydintä MC2-konfiguraatiossa ja toisessa pikkusirussa kaksi ydintä MC1-konfiguraatioissa. Uusien B-sarjan grafiikkaohjainten kerrotaan olevan 30 % energiatehokkaampia A-sarjaan verrattuna, kun molempia ajetaan yhtiön asettamalla optimaalisella virtabudjetilla.

[gallery link="file" ids="53402,53401,53400"]

Tehokkaimman BXT-sarjan huippumalli BXT-32-1024 MC4 on varustettu neljällä SPU:lla (Shader Processing Unit, ”GPU ydin”), joista kussakin on neljä USC:tä (Unified Shading Cluster, laskuyksiköitä). Se kykenee parhaimmillaan 6 TFLOPSin FP32-suorituskykyyn ja 24 TOPSin tekoälylaskentaan. Tekoälylukujen osalta ei oltu kuitenkaan tarkennettu minkä tarkkuuden kokonaislukulaskuista (INT) on kyse.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="53399,53398"]

Kaikki uudet B-sarjan grafiikkaohjaimet tukevan myös Imaginationin uutta IMGIC-kuvanpakkausmetodia. Se korvaa aiempien mallien käyttämän PVRIC:n ja sen sanotaan olevan paitsi monipuolisempi ja tehokkaampi, myös selvästi yksinkertaisempaan algoritmiin perustuva. Yhtiön diojen mukaan se kykenee pakkaamaan kuvadatan 75 %:iin alkuperäisestä häviöttömästi, 50 %:iin visuaalisesti häviöttömästi ja peräti 25 %:iin tarpeen niin vaatiessa, mutta se vaikuttaa laatuun näkyvästi. IMGIC:n avulla esimerkiksi BXM-sarjan grafiikkaohjainten tarvitsevan 35 % vähemmän kaistaa, kuin A-sarjan vastaavat mallit.

Imaginationin mukaan jo useampi taho on lisensoinut uuden arkkitehtuurin. Yksi näistä on Innosilicon, joka tulee julkaisemaan PCI Express -väyläisiä pilvipalvelimiin suunnattuja näytönohjaimia. Ne tulevat myyntiin sekä Kiinassa että maailmanlaajuisesti. AnandTechin mukaan Innosilicon on aiemmin tunnettu lähinnä IP:n suunnittelijana, joka on muun muassa suunnitellut NVIDIAn GDDR6-muistiohjaimet. Suosittelemme asiasta kiinnostuneille lämpimästi AnandTechin syväluotaavampaa artikkelia aiheesta.

Lähde: Imagination

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Mielenkiintoista nähdä kyllä miten hyvin tämä tulee toimimaan käytännössä. Tuossa siis yksi siru toimii masterina ja pilkkoo framen tileihin joita eri sirut voivat sitten itsenäisesti laskea. Voisi kuvitella että jotain samansuuntaista tullaan ennemmin tai myöhemmin näkemään myös pc puolella.
 
Laskennassa toimii hyvin! Graffan piirtämisessä ei niinkään, ainakaan vielä.
 
Eittämättä hienoja julkaisuja etenkin morderneja autoja ja älytelevisioita ajatellen, jotka vaativat enenevissä määrin laskentehoa, vaikkakin voisivat huvittavasti tarjota piirille enemmänkin virtaa. Minusta chiplet-ratkaisu ei kuitenkaan vaikuta aina niin tarpeen mukaiselta, jos miettii jo pelkästään piikiekkojen tuhlaamista. Ymmärrän että näin koitetaan esim. mobiililaitteissa säästää akkua mahdollisimman paljon, kun välillä työskentelee toinen ydinrypäs ja välillä toinen, mistä ei välttämättä ole edes kyse artikkelin uutuuksissa, mutta parasta olisi jos yksi ja sama ydinrypäs pystyisi hoitamaan kaikki mahdolliset kuormat. Chiplet-ratkaisu ja kaikenlaiset muut ydinryppäiden yhdistelemiset ovat vain väliaskel kohti aidosti innovatiivisempia prosessoreita, mikä on tuhlausta, joka on aiheutunut kilpailun ja kehityksen nostamien suorituskykyvaatimusten seurauksena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 441
Viestejä
4 535 494
Jäsenet
74 810
Uusin jäsen
Kejis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom