Ilotulitus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 346
Paukutteluinto jäi inttiin (pioneeri ;) ) mutta nyt tuli pitkästä pitkästä aikaa ostettua pari paukkua lähinnä tuliaisiksi. Nuorisolla oli myös jotain omia paukkuja. Havaintojen mukaan nuo isommat padat ja suihkut on ihan ok (ja helppoja) mutta hinnat on aika suolaiset. Joskus muinoin sai pikkurahalla aika äreitä pommeja, nyt lähinnä onnettomia sähikäisiä. Taitaa jäädä tulitteet taas tauolle muutamaksi vuodeksi. Voi olla että tulitteet kielletäänkin jossain välissä ihan vain kieltämisen ilosta.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Miksi? Mikä ihme noissa paukuissa on niin kiinnostavaa? Ymmärrän kyllä raketit, mutta pelkän kovan pamauksen viehättävyys on jäänyt mysteeriksi.
Minusta keppiraketit on tylsiä. Patoja ja näitä on mukava paukutella. En tiiä jaksaisko enää syttyä kiinareista ja tykäreistä.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 405
  • Raketit ovat todellakin liian kalliita. 50 eurolla et saa kuin 10 - 15 minuutin huvin aika keskinkertaisilla efekteillä. Jytympien rakettien, suunnilleen kaikkien yli 5 euroa maksavien hinta tulisi puolittua tai laskea jopa enemmän. 20 euroa pitäisi riittää siihen mitä nyt saa 50 eurolla. Joku taho tai useampi vetää välistä härskillä tavalla.
  • Ne jotka valittavat eläimensä puolesta hakevat vain huomiota. Nämä ihmiset voi huoletta niputtaa tähän kategoriaan sen kummemmin pohtimatta. Eri asia jos on tarhassa tai häkissä ulkona pidettäviä koiria lauma ja jostain syystä aivan lähellä paukutellaan, mutta näissä yksittäisissä tilanteissa voikin valittaa ja vastaavasti toisten tulisi tehdä kompromisseja. Yleensä eläimet tottuvat ajan mittaa ääniin ja esim. imuriointi voi pelottaa aivan yhtälailla.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 565
Kyllä jälleen positiivisia kokemuksia pyrokratian tuotteista. Kymmenellä eurolla saat näyttävämmän padan kun rakettitikun 50€, ja 38€ saait isoputkisen joka pesi jo kaikki kalleimmatkin tuotteet. Pyromassaa lähes kilo.
Suosittelen skippaamaan markettian rakettitukku/ suomen imotulitus, ja tilatkaa pyrokratialta/ tai käykää tiskeillä jos osuu paikkakunnalle kohdalle.
Itsellä paukutteluinto lähti uudestaan käyntiin, kun firman tuotteisiin tutustuin toissavuonna.
Ja keppiraketit oli 15€ 10kpl joista näyttävämpiä kun markettien kalleimmat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 511
Minusta keppiraketit on tylsiä. Patoja ja näitä on mukava paukutella. En tiiä jaksaisko enää syttyä kiinareista ja tykäreistä.
Juniorina kaikki papatit, kiinarit, tykärit sun muut oli kivoja, niillä pystyi vaikka jotain pikkuesineitä kuten "tinasotilaita" eli muovisia sotilashahmoja (ja vähän isompia, postilaatikot tms) räjäyttämään. Nykyään tuo räjähdysvoima ei niinkään kiinnosta, kunhan ovat näyttävän näköisiä. Itse tosin en ole vuosiin ostanut paukkuja kun naapurit ampuu minunkin puolesta mutta silti mieluummin katselen nättejä paukkuja kuin kuuntelen pelkkää pauketta.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Jenkeissä teini menetti molemmat kätensä, kun vähän isompi paukku räjähti sytyttäessä. Kyseinen pommi oli ilmeisesti tarkoitettu johonkin isompaan rakettiin, eikä yksittäin käytettäväksi.


Varoitus! Videolla näkyy veriset kädet.

 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 278
Jenkeissä teini menetti molemmat kätensä, kun vähän isompi paukku räjähti sytyttäessä. Kyseinen pommi oli ilmeisesti tarkoitettu johonkin isompaan rakettiin, eikä yksittäin käytettäväksi.


Varoitus! Videolla näkyy veriset kädet.

Varmaan tuommoiseen putkeen tarkoitettu eikä kädessä pidettäväksi Ilotulitus ja ilotulitteet - ilotulitusnaytokset.fi
 

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 345
Ja taas voi vaan kysyä että oliko se sen ilotulitteen vika että jannulla kädet paskana?:rolleyes:
Kyllähän nämä aika pitkälti viittaa siihen että ollaan niin kovia ku uskalletaan tehdä sitä ja tätä mutta sitten kärsitään loppupeleissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
284
Jenkeissä teini menetti molemmat kätensä, kun vähän isompi paukku räjähti sytyttäessä. Kyseinen pommi oli ilmeisesti tarkoitettu johonkin isompaan rakettiin, eikä yksittäin käytettäväksi.


Varoitus! Videolla näkyy veriset kädet.

Ihan vastaavan tehoisia paukkuja/tehokkaampia myydään myös suomessa P1 nimikkeellä (eivät ole ilotulitteitta), näiden kanssa on oltava todella tarkkana ja selvinpäin jos meinaa sytytellä.
Kyseisessä tapauksessa taisi kuitenkin olla ihan putkeen tarkoitettu paukku pikatulilangalla.
Tässä esimerkki mitä nämä suomessa myytävät P1 paukut tekevät, selvinpäin taajaman ulkopuolella ammuttu, tölkki vain rekvisiittana.
Jäinen maa ja jälki on aika karu (putket pystysuunnassa, vaakasuunnassa jälki olisi luultavasti vielä isompi) :


.DSC_1557.JPG

Hienoa, että suomessa osataan toimia näiden kanssa oikein eikä ole tullut vahinkoja.
 
Viimeksi muokattu:

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Ihan vastaavan tehoisia paukkuja/tehokkaampia myydään myös suomessa P1 nimikkeellä (eivät ole ilotulitteitta), näiden kanssa on oltava todella tarkkana ja selvinpäin jos meinaa sytytellä.
Kyseisessä tapauksessa taisi kuitenkin olla ihan putkeen tarkoitettu paukku pikatulilangalla.
Tässä esimerkki mitä nämä suomessa myytävät P1 paukut tekevät, selvinpäin taajaman ulkopuolella ammuttu, tölkki vain rekvisiittana.
Jäinen maa ja jälki on aika karu (putket pystysuunnassa, vaakasuunnassa jälki olisi luultavasti vielä isompi) :


.

Hienoa, että suomessa osataan toimia näiden kanssa oikein eikä ole tullut vahinkoja.
Mitä tuosta kuvasta pitäisi nähdä, muuta kuin, että lumi on lentänyt pois?
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
695
Ok, kiva vinkki pelkkien pamausten ja hämmennyksen aiheuttamiseen. Omalla kohdalla olen tosin käsittänyt ilotulituksen idean aivan eri tavalla, mutta onhan meitä moneen junaan.

Hyvää uutta vuotta kaikesta huolimatta!
Vinkki numero 2.

Tarvitset, puupölkyn, ehjän luodin, tulitikkuja, lankanaulan.

Koverra luodin sisäosaan tila, johon mahtuu muutaman tulitikun rikkipää. Koverra puuhun kolo, johon luoti uppoaa terävä kärki edellä niin, että muutama milli luodista näkyviin. Naputtele luoti koloon.

Tämän jälkeen tarvitset tulitikkuja, joiden rikkipää jää luodin sisälle helposti tikkua luodin sisällä kääntäessä. Sitten vain lankanaula luodin koverrettuun koloon.

Lyö puupölkky vaikkapa kiveen naula edellä, joka painaa rikkiä luodin umpinaiseen tilaan. PUM!

Kannattaa aloittaa yhdellä rikkipäällä. Muutama rikkipää aiheuttaa jo aika kovan pamauksen. Ja korvat soivat varmuudella, mikäli ei ole kuulonsuojausta


Nim kuulovaurio on, mutten tiedä tarkalleen mistä tullut
:hmm:

Mukavaa uutta vuotta kaikille:D
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 565
Pyrokratialla kyllä melkoinen valikoima, oli mukavasti tullut uusia pisteitä. Vaasassa oli aamulla paria lukuunottamatta kaikkia valikoimssa mitä kuvastossa.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 261
Vinkki numero 2.
Vähän vastaavaa harrastettiin kakaroina mutta tehtiin yksinkertaisemmin: otettiin laudanpätkä missä oli oksakohta. Tuohon oksankohtaan lyötiin naulalla syvä kolo ja koloon tulitikun rikkiä. Sitten naula koloon ja kova lyönti vasaralla. *PUM*
T: kuulo vielä tallella kaikesta huolimatta
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
695
Vähän vastaavaa harrastettiin kakaroina mutta tehtiin yksinkertaisemmin: otettiin laudanpätkä missä oli oksakohta. Tuohon oksankohtaan lyötiin naulalla syvä kolo ja koloon tulitikun rikkiä. Sitten naula koloon ja kova lyönti vasaralla. *PUM*
T: kuulo vielä tallella kaikesta huolimatta
Hyvä, että olet onnistunut kuulosi suojaamaan. Suosittelen kuulon suojaamista myös kaikille muillekin tulevana uutena vuotena ja myös muissa tilanteissa esim konserteissa jne.

Omat korvat vinkuvat 24/7 ja kuulon alenema todettu jo 10v sitten. Vielä pärjäilen, mutta esim kuumemittarin piippaus on ihan kuulumattomissa. Pitää aina kysyä paikalla olijoilta, että onko jo piipannut. Lisäksi puhetaajuudet ovat myös alkaneet jo heikentyä ja vaatii enemmän keskittymistä kuulla mitä joku sanoo esim toisesta huoneesta, kuin aikaisemmin. Mutta lienee oma moka, muttei voi mitään.
 

Mikro-Make

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
614
Minä ja kaverit tehtiin piekkarin hylsyistä paukkuja. Tyhjä hylsy johon tulitikuista rikkiä hylsy lähes täyteen. Sitten puristettiin pihdeillä hylsyn pää umpeen (taitettiin se pää). Sitten sitä hylsyä vähän varovasti vasaralla litistettin, jotta se pysyisi kiven päällä paikoillaan.

Kyllä ne aika mukavasti jysähtivät kun hylsyn asetti tasaiselle kivelle/kalliolle ja vasaralla lyönti hylsyyn. Muistan kerran kun kesällä samassa kylässä oli lehmät laitumella ison kiviraunion vieressä niin me urhot siellä kivien päällä paukutelttiin niitä hylsypaukkuja. Ja lehmät juoksivat. Ja tämä kaikki tapahtui 70-luvn alussa.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 261
Hyvä, että olet onnistunut kuulosi suojaamaan. Suosittelen kuulon suojaamista myös kaikille muillekin tulevana uutena vuotena ja myös muissa tilanteissa esim konserteissa jne.
Onneksi sitä vanhetessaan viisastui ja nykyään tulee ihan automaattisesti laitettua kuulosuojaimet, teki sitten nurmen leikkuuta tai lumien linkoamista puhumattakaan paineilmavehkeillä operoinnista. Kakarana sitä kyllä 80-luvulla räjäyteltiin kaikki mahdolliset mistä vain pamaus saatiin aikaan. Ihme että ilman pysyviä vammoja selvittiin.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
42
Vinkki numero 2.

Tarvitset, puupölkyn, ehjän luodin, tulitikkuja, lankanaulan.

Koverra luodin sisäosaan tila, johon mahtuu muutaman tulitikun rikkipää. Koverra puuhun kolo, johon luoti uppoaa terävä kärki edellä niin, että muutama milli luodista näkyviin. Naputtele luoti koloon.

Tämän jälkeen tarvitset tulitikkuja, joiden rikkipää jää luodin sisälle helposti tikkua luodin sisällä kääntäessä. Sitten vain lankanaula luodin koverrettuun koloon.

Lyö puupölkky vaikkapa kiveen naula edellä, joka painaa rikkiä luodin umpinaiseen tilaan. PUM!

Kannattaa aloittaa yhdellä rikkipäällä. Muutama rikkipää aiheuttaa jo aika kovan pamauksen. Ja korvat soivat varmuudella, mikäli ei ole kuulonsuojausta


Nim kuulovaurio on, mutten tiedä tarkalleen mistä tullut
:hmm:

Mukavaa uutta vuotta kaikille:D
Saiko joku muukin tästä sepustuksesta selvää?
 
Liittynyt
23.08.2021
Viestejä
146
Pyrokratialla kyllä melkoinen valikoima, oli mukavasti tullut uusia pisteitä. Vaasassa oli aamulla paria lukuunottamatta kaikkia valikoimssa mitä kuvastossa.
Pyrokratialla muutenkin hyvä valikoima kunnon patoja ja paukkuja, ja huumoriakin kunnolla matkassa. Ainakin verrattuna noihin kahteen hippifirmaan.

Tuli pari Pyron isompaa pataa ostettua, kun pienemmät oli just loppu kun kävin myyntipisteellä. Ensi vuodeksi jos muistais tilata valmiiksi. Jos ei hipit ehdi tätäkin iloa canceloida.
 

Waldo

Niin elämä kuin videopelitkin tunteella.
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 345

Kai tämänkin voi ottaa erävoittona?

Kieltoa saatettaisiin kiertää tuomalla ilotulitteita ulkomailta tai tilaamalla niitä suoraan netistä. Tilanne johtaisi mahdollisesti lisääntyneeseen laittomien kuluttajailotulitteiden määrään maassa sekä lisätä niiden laitonta käyttöä ja hallussapitoa.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 565

Kai tämänkin voi ottaa erävoittona?
Aivan mahtavaa! Järki voittanut. Ala on viimevuosina suomessa mennyt valovuosia eteenpäin, ja kehittynyt harrastajillakin enemmän ammattimaiseksi. Sähköiset sytytysjärjestelmät nykyään mahdollista hankkia mm. Saa suomen verkkokauppa tarjonnalla melkoisia näytöksiä tehtyä jo perus kuluttajatkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Mitenlie iotechin porukka varustautunut ensi vuoteen. Itse vedin ostohousut syvälle nivusiin ja tilasin isommat pompsin pyrokratialta heti vuoden alkuun kun hyvät alennukset sai.
Joku parinkympin pata. Mitä sattuu olemaan jäljellä. Näin menty jo vuosia.

PS. eiks tommosen satsin säilytyksessäkin ole jo jonkinlainen pykälä estämässä..?
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 565
Mitenlie iotechin porukka varustautunut ensi vuoteen. Itse vedin ostohousut syvälle nivusiin ja tilasin isommat pompsin pyrokratialta heti vuoden alkuun kun hyvät alennukset sai.
Odotellaan vielä tulevia uutuuksia :) komee setti 6/5, alle 25kg joten säilytyksen kannalta sopivasti.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 463
Itselle lopahti kiinnosti paukkuihin joskus sen jälkeen kun täytin 15v. Nykyään aivan sama vaikka yksityisilotulitus olisi lailla kielletty.
En vain näe mitään hauskaa tuossa rakettien ja rahan ampumisessa taivaalle ja muiden mielenrauhan häiritsemisestä.

Mutta kukapa minä olen muita tuomitsemaan. Saahan sitä nussia serkkuakin ja syödä lepakoita, ei sitä ole lailla kielletty.

Niin pitkään kuin tuota saa harrastaa vain ja ainostaan Uutenavuotena niin olen ihan ok asian kanssa.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
105
Itselle lopahti kiinnosti paukkuihin joskus sen jälkeen kun täytin 15v. Nykyään aivan sama vaikka yksityisilotulitus olisi lailla kielletty.
En vain näe mitään hauskaa tuossa rakettien ja rahan ampumisessa taivaalle ja muiden mielenrauhan häiritsemisestä.

Mutta kukapa minä olen muita tuomitsemaan. Saahan sitä nussia serkkuakin ja syödä lepakoita, ei sitä ole lailla kielletty.

Niin pitkään kuin tuota saa harrastaa vain ja ainostaan Uutenavuotena niin olen ihan ok asian kanssa.
Venetsialaisia/mökkikauden lopetus "juhlaa" vietetään elokuun viimeinen vklp ja niissä saa paukutella. Ei toki aivan joka maakunnassa ilman lupia yksityispuolella mutta kuitenkin.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Mitenlie iotechin porukka varustautunut ensi vuoteen. Itse vedin ostohousut syvälle nivusiin ja tilasin isommat pompsin pyrokratialta heti vuoden alkuun kun hyvät alennukset sai.
Päällimmäisenä tulee mieleen, kiinalaista muovipaskaa luontoa saastuttamaan. Monta negatiivista asiaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 568
Olisi täällä tämä ilotulitteista keskusteluketjukin.

 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
532
Mitenlie iotechin porukka varustautunut ensi vuoteen. Itse vedin ostohousut syvälle nivusiin ja tilasin isommat pompsin pyrokratialta heti vuoden alkuun kun hyvät alennukset sai.
snowman ja uraniumit on kovia. tossa on hyviä tuplausmahiksia sähkönalleilla. upeaa!
meidän perheessä ampuminen loppui about kokonaan 5v sitten kun kaikki markkinoilla oleva oli ammuttu, ja monesti.
poltetiin varmaan 1k-2k / vuosi n. 15v putkeen.
nyt on P2sia ikeakassit täynnä, roomalaisia putkikassillinen, thunderkingejä pahvilootallinen jne. upeaa tavaraa tallessa. ei ammuta kun pari vuodessa koska näitä ei saa enää vittu mistään.
toki puolastakin tilattiin, rekkakaverit toi euroopasta, sisäpiiristä sai "vahingoittuneita" tulitteita, oltiin aika syvällä tässä.
ja juu, tehtiin putkiakin itse, ajastettuina jne. härväyksillä varustettuina. papereita ei ikinä hommattu.
viime juhlat on tosiaan menty ihan minimillä. tais viime UVna olla tuplatut THORit melkein ainoina. ja toki P2sia koska niistä edes tulee wanhukselle mieleen aidot kreppipaperitykärit. :smoke:
ei vaan enää kehtaa pistää läänin postilaatikoita kiertävälle radalle!
terve harrastus, suosittelen kaikille!
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 890
Päällimmäisenä tulee mieleen, kiinalaista muovipaskaa luontoa saastuttamaan. Monta negatiivista asiaa.
Ei sun tarvitse olla kommentoimassa mielipidettäsi joka ikiseen YK:n trediin, jos sen sisältö "minua ei kiinnosta". No arvaapa kaksi kertaa kiinnostaako sun mielipide niitä, jotka haluavat tässä langassa ilotulitteista keskustella? Vaikka minä tai sinä ei tähän joukkoon kuulutakaan, Suomessa ja jopa tällä BBS:ssä on varmasti ihan kattava joukko ns. tosiharrastajia, jotka tykkäävät panostaa näyttäviin tulitteisiin tuhansia euroja vuodessa. Ja mitä tämän roskan määrään tulee, niin se on kokonaisuuteen suhteutettuna hiirenpaska.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 565
Pahvia ja savia nuossa on, ohjuspatteritkin nykyään on muovittomia pahvisia pötkelöitä. Ignite on kyllä mahtava laite, ja saa tarvittaessa laajennettua useamman purkin samaan järjestelmään.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Ei sun tarvitse olla kommentoimassa mielipidettäsi joka ikiseen YK:n trediin, jos sen sisältö "minua ei kiinnosta". No arvaapa kaksi kertaa kiinnostaako sun mielipide niitä, jotka haluavat tässä langassa ilotulitteista keskustella? Vaikka minä tai sinä ei tähän joukkoon kuulutakaan, Suomessa ja jopa tällä BBS:ssä on varmasti ihan kattava joukko ns. tosiharrastajia, jotka tykkäävät panostaa näyttäviin tulitteisiin tuhansia euroja vuodessa. Ja mitä tämän roskan määrään tulee, niin se on kokonaisuuteen suhteutettuna hiirenpaska.
Suosittelen sinua laittamaan minut ignoreen, niin ei tarvitse täällä jatkuvasti valittaa. :thumbsup:

Ilotulitteiden negatiivisiin puoliin liittyvä keskustelu kuuluu tähän ketjuun. Asia on otettu puheeksi ihan eduskuntatasollakin. Luultavasti tulevaisuudessa paukuttelua rajoitetaan vielä lisää, ja hyvä niin :)

Alla hyvä kirjoitus ilotulitteiden roskasta ja äänihaitoista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 511
Suosittelen sinua laittamaan minut ignoreen, niin ei tarvitse täällä jatkuvasti valittaa. :thumbsup:

Ilotulitteiden negatiivisiin puoliin liittyvä keskustelu kuuluu tähän ketjuun. Asia on otettu puheeksi ihan eduskuntatasollakin. Luultavasti tulevaisuudessa paukuttelua rajoitetaan vielä lisää, ja hyvä niin :)

Alla hyvä kirjoitus ilotulitteiden roskasta ja äänihaitoista.
Kyllähän uudestavuodesta tulisi aika tylsä "juhla" jos ilotulitteet kielletään. Itse en ole omia paukkuja ikuisuuksiin paukuttanut mutta vähän ennen puoltayötä olen kävellyt läheiseen risteykseen josta näkee hyvin vähän joka suuntaan ja siinä olen juonut yhden oluen ja katsellut kun muut ampuu niin pirusti. Jos ilotulitteet kielletään ja vaihdetaan johonkin lasershow-hässäkkään tms niin sitten pitäisi lähteä johonkin väentungokseen kaupungin keskustaan. Tähänkin asti kaupungin omassa ilotulituksessa (joka järjestetään alkuillasta) on ollut sellainen tungos että mihinkään järkevään katselupaikkaan ei ole edes päässyt.

Itse siis en kannata ilotulitteiden täyskieltoa. Toki niiden käyttämisen valvontaa voisi parantaa ja miettiä jos jotenkin saisi tuosta toiminnasta noita vammoja aiheuttavia tapauksia karsittua jne.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Kyllähän uudestavuodesta tulisi aika tylsä "juhla" jos ilotulitteet kielletään. Itse en ole omia paukkuja ikuisuuksiin paukuttanut mutta vähän ennen puoltayötä olen kävellyt läheiseen risteykseen josta näkee hyvin vähän joka suuntaan ja siinä olen juonut yhden oluen ja katsellut kun muut ampuu niin pirusti. Jos ilotulitteet kielletään ja vaihdetaan johonkin lasershow-hässäkkään tms niin sitten pitäisi lähteä johonkin väentungokseen kaupungin keskustaan. Tähänkin asti kaupungin omassa ilotulituksessa (joka järjestetään alkuillasta) on ollut sellainen tungos että mihinkään järkevään katselupaikkaan ei ole edes päässyt.

Itse siis en kannata ilotulitteiden täyskieltoa. Toki niiden käyttämisen valvontaa voisi parantaa ja miettiä jos jotenkin saisi tuosta toiminnasta noita vammoja aiheuttavia tapauksia karsittua jne.
Yksi mitä voisi tehdä on, että säädetään laki joka velvoittaa jokaisen paukuttelijan keräämään ampumansa tulitteet pois luonnosta. Jos luontoon vielä paukkuja päätyy, eikä tekijää voida tunnistaa, voitaisiin myyjiä ja maahantuojia sakottaa tai velvoittaa heidät keräämään 50-100% myymiensä paukkuja vastaava määrä luonnosta tätä roskaa. Lisäksi ampumisaika voitaisiin rajoittaa yhteen tuntiin, klo 24-01. Poliisi näitä valvoisi ja sakko olisi rankka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
105
Roskat tulee kyllä kerättyä aina pois. Padoista kun ottaa päällispaperit vielä pois ennen ampumista niin ei sitäkään vähää silppua lennä luontoon. Meluhaitta taas on niin ja näin. Uv on kuitenkin kerran vuodessa ja ilotulitus kestää muutaman tunnin.
Viime uutenavuotena sattui tapaus missä eräskin vanhempi herra tuli räyhäämään suuvaahdossa meille että menkää muualle että täällä on koiranulkoiluttajia (Oltiin urheilukentällä…isompi laaja alue). Perästä tuli koiran kanssa henkilö joka jäi siihen hetkeksi turninoimaan että ei heitä haittaa, ampukaa vain. Ilta jatkui rauhassa.

Muttapa mutta. Itse ammun lainmäärittämissä rajoissa niin kauan kuin tätä harrastusta on mahdollisuus jatkaa.

Möyhäättekö te myös kesäfestareilla roskien ja melun takia.. niitähän on pitkin kesää ympäri suomea :)
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 186
Viime uutenavuotena sattui tapaus missä eräskin vanhempi herra tuli räyhäämään suuvaahdossa meille että menkää muualle että täällä on koiranulkoiluttajia (Oltiin urheilukentällä…isompi laaja alue). Perästä tuli koiran kanssa henkilö joka jäi siihen hetkeksi turninoimaan että ei heitä haittaa, ampukaa vain. Ilta jatkui rauhassa.
Toi nyt varmaan riippuu siitä miten oma koira käyttäytyy. Vanhempien edesmennyt koirakin oli ihan paniikissa uuden vuoden sen pari päivää, oli vaikea käyttää pissallakaan. Olisi kyllä pitänyt varmaan käydä eläinlääkäriltä pyytämässä pameja. Mutta en minäkään silti ollut haluamassa kieltää ilotulitteita. Ei kaikkea muista hauskaa tarvitse kieltää, vaikka osa kokeekin sen haitalliseksi, etenkin kun se on vaan yhden, tai kaksi, päivää vuodessa.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
...
Möyhäättekö te myös kesäfestareilla roskien ja melun takia.. niitähän on pitkin kesää ympäri suomea :)
Noi festarit ja konsertit on kyllä kauheaa melusaastetta, jos lähellä asuu. Järjestäjienhän ne roskat pitää kerätä, jos asiakkaat eivät sitä osaa. Roska kuin roska, tuli se sitten raketista tai känniläiseltä festarikävijältä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 469
Kyllähän uudestavuodesta tulisi aika tylsä "juhla" jos ilotulitteet kielletään. Itse en ole omia paukkuja ikuisuuksiin paukuttanut mutta vähän ennen puoltayötä olen kävellyt läheiseen risteykseen josta näkee hyvin vähän joka suuntaan ja siinä olen juonut yhden oluen ja katsellut kun muut ampuu niin pirusti. Jos ilotulitteet kielletään ja vaihdetaan johonkin lasershow-hässäkkään tms niin sitten pitäisi lähteä johonkin väentungokseen kaupungin keskustaan. Tähänkin asti kaupungin omassa ilotulituksessa (joka järjestetään alkuillasta) on ollut sellainen tungos että mihinkään järkevään katselupaikkaan ei ole edes päässyt.

Itse siis en kannata ilotulitteiden täyskieltoa. Toki niiden käyttämisen valvontaa voisi parantaa ja miettiä jos jotenkin saisi tuosta toiminnasta noita vammoja aiheuttavia tapauksia karsittua jne.
Uusivuosi olisi rauhallisempi ja mukavampi ilman ilotulitteita.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 565
Pelastuslaitokselle aika helppo tehdä ilmotus, ja juhlia vaikka naapurin koiran syntymäpäiviä samalla tulituksen merkeissä. Harva tuota tietää että voi paukuttaa ympärivuoden, kunhan ilmoittaa pelastuslaitokselle.
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
532
Pelastuslaitokselle aika helppo tehdä ilmotus, ja juhlia vaikka naapurin koiran syntymäpäiviä samalla tulituksen merkeissä. Harva tuota tietää että voi paukuttaa ympärivuoden, kunhan ilmoittaa pelastuslaitokselle.
snitches get stitches :D
kohta valitukset multikertaistuu kun menit nyt tämänkin kertomaan.
kiitos. ;)
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
105
Pelastuslaitokselle aika helppo tehdä ilmotus, ja juhlia vaikka naapurin koiran syntymäpäiviä samalla tulituksen merkeissä. Harva tuota tietää että voi paukuttaa ympärivuoden, kunhan ilmoittaa pelastuslaitokselle.
Näinpä. Sehän on ilmoitus ei hakemus. Maksaa muutamia kymppejä tai ilmainen riippuen missäpäin suomenmaata meinaa harrastella.
Helpottaa jos on omaa maata missä ampua. Kaupungin maille tai muualle tarvitaan aina maanomistajan lupa ja se on se hankalampi osuus.
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
532
mennäänkö taas?
kaikki on jo ammuttu, mutta kyllähän se Pyrokratian pisteeltä pitää
pari pataa noutaa huomenna.


sitten muutama wanha P1nen ja originaali ThunderKingiä taivaalle ja vain klo 23:55 alkaen.

nämä kaikki kaukosäätimellä kun on niin laiskaa juosta sytkärien kanssa. ;)

Hyvää ja Turvallista tulittamista kaikille!
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
105
mennäänkö taas?
kaikki on jo ammuttu, mutta kyllähän se Pyrokratian pisteeltä pitää
pari pataa noutaa huomenna.


sitten muutama wanha P1nen ja originaali ThunderKingiä taivaalle ja vain klo 23:55 alkaen.

nämä kaikki kaukosäätimellä kun on niin laiskaa juosta sytkärien kanssa. ;)

Hyvää ja Turvallista tulittamista kaikille!
Hyviä tuotteita oot hakemassa.
Itsellä on ostot jo tehty syssyllä mutta noudan vasta viikonlopun aikana.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 565
mennäänkö taas?
kaikki on jo ammuttu, mutta kyllähän se Pyrokratian pisteeltä pitää
pari pataa noutaa huomenna.


sitten muutama wanha P1nen ja originaali ThunderKingiä taivaalle ja vain klo 23:55 alkaen.

nämä kaikki kaukosäätimellä kun on niin laiskaa juosta sytkärien kanssa. ;)

Hyvää ja Turvallista tulittamista kaikille!
Kovat tuotteet ! Kannattaa riakeo testata kans, yllätti elokuus laadulla todella positiivisesti.

Hyvää uuttavuotta !
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
532
Kovat tuotteet ! Kannattaa riakeo testata kans, yllätti elokuus laadulla todella positiivisesti.

Hyvää uuttavuotta !
ammuttu jo, saatiin ennakkoon tässä joskus tuo setti. ;)
nää kaikki uudet tekijät on todellakin tervetulleita ainaisen JohoPyron mestaritanssiin pyörimään. :D

(offtopic. ollaan siis ammuttu kaikki Suomessa myynnissä/laillisina olevat jo aikaa sitten. efektit on aina samoja vaikka vuodet vaihtuu ja printit padoissa jne. muuttuu.)
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
35
Lähtipä spontaanisti eilen Pyrokratian tiskiltä Riakeon Night Stalker järkälepata matkaan. Ei kyllä jättänyt kylmäks. Kiitos langan kirjoittelijoille suosituksista!

1704113600402.png
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 620
Kyllähän sitä tulee ihmeteltyä kuinka aikuiset ihmiset maksaa satasia raketeista ja ammuskelee niitä ulkona. Ei mitään järkeä koko touhussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 364
Kyllähän sitä tulee ihmeteltyä kuinka aikuiset ihmiset maksaa satasia raketeista ja ammuskelee niitä ulkona. Ei mitään järkeä koko touhussa.
Ökyasuntojen hinnoista aloittaisin ihmettelyn. Jotkut myös käyttävät suuren osan tuloistaan hienoon autoon. Jopa suomihintaiseen alkoholiin saa upotettua järkyttävän summan vuodessa.

Aika pitkälti kivat tai tyhmät jutut elämässä ovat kalliita ja hyvin ei-välttämättömiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 952
Joo, en itse kyllä ilotulitteisiin rahaa laittaisi mutta en alkaisi myöskään kieltämään niiltä jotka haluavat niihin rahaa syytää jos se kerta iloa heille tuottaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 314
Viestejä
4 232 569
Jäsenet
71 189
Uusin jäsen
Tombula44

Hinta.fi

Ylös Bottom