Ilmastointi

Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
7 475
Mitea ihmisillä toimii tuo ilmastointi autossa ja mites onko sitä huollatettu?

Itse täytyy omaa autoa käyttää ilmastointihuollossa, kun tulee 4v täyteen edellisestä kerrasta. Samallahan näkisi, että onko yhtä paha vajaus kuin edellisellä kerralla puuttui 250g ja eikä ollut mitään sitä ennen tehdystä huollosta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei höngi viileää, ilmoitetaan lisätyöksi normihuollon kylkeen.
 
Rahamiehen valinta tilata uusi auto parin vuoden välein sen takia, ettei tarvitse täyttää ilmastointia. :rofl2:

Yhden kerran kun jättää uuden auton tilaamatta, niin säästyneellä rahalla saa hankittua itselleen kylmäaineluvat ja ostettua oman koneen ilmastointi "huoltojen" tekemiseen.

Mutta itselläni on ollut tapana tarkistuttaa kylmäaineen määrä vuosittain tai vähintään joka toinen vuosi, vaikka ilmastointi toimisikin loistavasti.
Ei ole niin kummoinen kulu, ettei sitä voisi tehdä.
 
No, eipä se ilmastointi parissa vuodessa tyhjene jossei järjestelmässä ole vuotoa. Voi hyvin toimia 10 vuotta samoilla aineilla, riippuen kuinka paljon falskaa ja kuinka paljon viilennystä tarvitaan. Tietysti kuivain, lauhdutin yms. olisi hyvä käydä läpi jossain välissä.
 
No, eipä se ilmastointi parissa vuodessa tyhjene jossei järjestelmässä ole vuotoa. Voi hyvin toimia 10 vuotta samoilla aineilla, riippuen kuinka paljon falskaa ja kuinka paljon viilennystä tarvitaan. Tietysti kuivain, lauhdutin yms. olisi hyvä käydä läpi jossain välissä.

No firmat ovat firmoja, ymmärtää heidän pointin asiaan.
 
Viime kesänä täytätin 2005 vm Toyota Corollan ilmastoinnin, ei ollut koskaan huollettu aikaisemmin. En nyt muista paljonko täyttöainetta meni mutta oli noin 10% järjestelmän kokonaiskapasiteetista => lopputulos aivan hukkaan heitettyä rahaa toimii yhtä hyvin ennen ja jälkeen täytön.
 
Käytin tuossa autoa ilmastointihuollossa nykyistä autoa, niin 418g jäljellä ja laitettiin 585g takaisin. Rupesi tulemaan aivan eri tavalla kylmää ja kylmäaineputki heti paljon kylmempi verrattuna aikaisempaan tilanteeseen. Polttoaineen kulutuskin tipahtaa ilmastointi päällä käytettäessä.
 
Taitaa olla yleisin syy, että kompura hajoaa, kun ei ole voiteluainetta. Säännöllinen huolto ilmastoinnille vähentää tätä mahdollisuutta aivan varmasti oleellisestikin.

Eikä sen nyt niin iso kuluerä pitäisi olla aina muutaman vuoden välein, että sen takia jättää huoltamatta.
 
Taitaa olla yleisin syy, että kompura hajoaa, kun ei ole voiteluainetta. Säännöllinen huolto ilmastoinnille vähentää tätä mahdollisuutta aivan varmasti oleellisestikin.

Eikä sen nyt niin iso kuluerä pitäisi olla aina muutaman vuoden välein, että sen takia jättää huoltamatta.

Tämän voitelun puutteen takia korjaamoissa on aina keväällä jonot ilmastoinnin korjauksiin, kun on leikannut kiinni yms.. Tämän takia pitäisi päästä ainakin kerran kuussa päästä ilmastointia käyttämään se 10min, että voitelee kompuran.

Se 50-100€ on pieni hinta verrattuna jos korjaukseen meneeki se 800-1500€. Tuolla tonnilla täyttää aika monta kertaa ilmastointia.
 
En nyt muista varmaksi, mutta muistikuvani mukaan ilmastoinnin huolto on ollut niin pieni lisämaksu että määräaikaishuollosta asiasta kysyttäessä olen refleksinomaisesti vastannut "joo". 13 vuotta kyseinen bensa-toyota minulla oli ja kyllä ainakin kesäisin tuntui hyvin viilentävän viimeisinäkin vuosinaan.

Nykyisestä sähköautosta ei vielä ole kokemusta kesällä, saa nähdä miten ilmastointi toimii. Eka määräakaishuolto nykyajoillani ehkä 4-5 kk päässä.
 
Skodan merkkiliikkeessä ehdottivat ilmastointihuoltoa vm2018 autolle. Ilmastointi puhaltaa kylmää, mutta hankala sanoa, voisiko toimia paremmin huollettuna?

Onko ihan huuhaata huollattaa omasta mielestä toimivaa ilmastointia? Ilmeisesti myös ilmastoinnin öljytkin vaihdettaisiin (ym.?).

E. maksaa siis 89 €.
 
Viimeksi muokattu:
On se nyt viis vuotias jo... Jos hyvä tarjous niin mikä jottei. On siellä vajausta, vaikka toimiikin vielä, y-1234 on aika ohutta litkua.
 
Skodan merkkiliikkeessä ehdottivat ilmastointihuoltoa vm2018 autolle. Ilmastointi puhaltaa kylmää, mutta hankala sanoa, voisiko toimia paremmin huollettuna?

Onko ihan huuhaata huollattaa omasta mielestä toimivaa ilmastointia? Ilmeisesti myös ilmastoinnin öljytkin vaihdettaisiin (ym.?).

E. maksaa siis 89 €.
Kannattaa huollattaa. Itsellä -17 Golf, vuosi sitten puhalti kylmää, tänä kesänä enää ei. Huollossa sanoivat että melkein kokonaan kylmäaineet loppu.
 
Skodan merkkiliikkeessä ehdottivat ilmastointihuoltoa vm2018 autolle. Ilmastointi puhaltaa kylmää, mutta hankala sanoa, voisiko toimia paremmin huollettuna?

Onko ihan huuhaata huollattaa omasta mielestä toimivaa ilmastointia? Ilmeisesti myös ilmastoinnin öljytkin vaihdettaisiin (ym.?).

E. maksaa siis 89 €.
Itse huollatin oman 2018 Octavian ilmastoinnin kesällä. Puhalsi vielä kylmää, mutta kylmäaineista puuttui neljäsosa. Huolto oli jo mielestäni paikallaan. Ei se ainakaan kompuran kestoa paranna, jos aineet on vajaana.

Omalla kohdalla maksoi 99€. Sain tuon tosin takaisin hyvityksenä, kun huollon yhteydessä tuli naarmu, joka piti käydä maalaamolla laittamassa erikseen kuntoon.
 
Kannattaa huollattaa. Itsellä -17 Golf, vuosi sitten puhalti kylmää, tänä kesänä enää ei. Huollossa sanoivat että melkein kokonaan kylmäaineet loppu.

Hyvä, että kävit huollattamassa. Se olisi ollutkin sitten aivan eri luokan korjaus, jos kompuran yms... vaihto. Rupesko tulemaan nopeammin kylmää yms...?
 
On se nyt viis vuotias jo... Jos hyvä tarjous niin mikä jottei. On siellä vajausta, vaikka toimiikin vielä, y-1234 on aika ohutta litkua.

Samaahan sanottiin aikanaan, kun siirryttiin R12 -> R134A kylmäaineeseen eli tuo R134A tulee letkuista helpommin läpi. Ja toimiihan se, mutta
sehän vajaus lisää myös polttoaineen kulutusta.
 
Hyvä, että kävit huollattamassa. Se olisi ollutkin sitten aivan eri luokan korjaus, jos kompuran yms... vaihto. Rupesko tulemaan nopeammin kylmää yms...?
Juu toimii ihan normaalisti. Täytyy ottaa tavaksi käyttää parin vuoden välein ilmastointihuollossa ettei pääse aineet uudestaan loppumaan.
 
Jos autoa aikoo pitää pitkään niin ilmastointia kannattaa välillä huoltaa vaikkei kylmän saannissa olisikaan vaikeuksia. Aineiden vaihdon yhteydessä järjestelmään lisätään voiteluainetta, joka on kompressorin käyttöiän kannalta oleellinen asia. Yleensä suositellaan viimeistään kahden vuoden vaihtoväliä aineille em. syystä ellei auto ole uudenkarhea. Huolto ei maksa niin paljoa että sen kalleuden takia kannattaisi ryhtyä ennen aikojaan ostamaan uutta kompressoria. Tietenkin huollon tarpeeseen vaikuttaa se paljonko autolla ajetaan ilmastointi päällä, eli paljonko tulee käyttötunteja. Yksi tärkeä asia on muistaa käyttää ilmastointia hetkittäin myös sesongin ulkopuolella, esim. talvellakin aina kun lämpötila käy plussalla. Tällä tavoin voitelu pelaa, vuotopotentiaali vähenee ja vehkeet kestävät pitempään.
 
@TurboJ Täähän on muuten jokakeväinen homma monessa huollossa, kun ihmiset huomaavat eli ilmastointi ei pelaa. Tulee jonoja. Joku saattaa ihmetellä, miksi toimivaa järjestelmää pitäisi täyttää. Mutta eipähän tartte sitten enään, kun ei toimi
 
@TurboJ Täähän on muuten jokakeväinen homma monessa huollossa, kun ihmiset huomaavat eli ilmastointi ei pelaa. Tulee jonoja. Joku saattaa ihmetellä, miksi toimivaa järjestelmää pitäisi täyttää. Mutta eipähän tartte sitten enään, kun ei toimi

Juurikin - ja sitten ei enää pelkällä täytöllä selviä kun heikentynyt voitelu tuhoaa kompressorin akselitiivisteen. Vaikka yleensä kaava menee silloinkin niin, että ensin täytetään ja vasta parin päivän päästä löytyy ongelman juuri kun uusikaan kylmäaine ei enää pysy sisällä. Kuluttajan muutenkin olisi hyvä tietää, ettei jonkin asian puuttuminen auton virallisesta huolto-ohjelmasta tarkoita sitä etteikö huollon tarvetta olisi. Itse ainakin huollatan ilmastoinnin normaalisti joka kesä eikä koskaan ole tarvinnut mitään komponentteja noiden laitteiden osalta uusia.
 
Eipä ole tullut huollettua ikinä. Sitten jos jäähdytys teho laskee niin voisin viedä täytettäväksi.
 
Skodan merkkiliikkeessä ehdottivat ilmastointihuoltoa vm2018 autolle. Ilmastointi puhaltaa kylmää, mutta hankala sanoa, voisiko toimia paremmin huollettuna?

Onko ihan huuhaata huollattaa omasta mielestä toimivaa ilmastointia? Ilmeisesti myös ilmastoinnin öljytkin vaihdettaisiin (ym.?).

E. maksaa siis 89 €.
Skoda Karoq vm2018, ajettu 70tkm. Ainetta ulos 178g, ainetta sisään 460g eli 282g oli haihtunut. Luulisi tuollaisen huomaavan, jos ainetta on enää 39 % jäljellä. :oops:
 
Ihan normaalia vajoamista aineissa, aina 3-4v välein kannattaa ilmastointia huollattaa...
 
Ihan normaalia vajoamista aineissa, aina 3-4v välein kannattaa ilmastointia huollattaa...
Pitää kyllä sanoa, että ikinä ennen ei ole huollossa tullut puheeksi. Ei merkki- eikä yleishuollossa. Luulisi, että kauppaisivat ennemmin tuota kuin sitä pesunesteen täyttämistä ja sulkien vaihtamista.
 
Pitää kyllä sanoa, että ikinä ennen ei ole huollossa tullut puheeksi. Ei merkki- eikä yleishuollossa. Luulisi, että kauppaisivat ennemmin tuota kuin sitä pesunesteen täyttämistä ja sulkien vaihtamista.

Kumma kun minä olen tästä tiennyt jo +20v sitten...

Ihmiset vie merkkihuoltoon "koska siellä tiedetään parhaiten" sama kuin se että 2000-luvun alussa kovin väitettiin ettei automaatin tai manuaalilaatikon öljyjä tarvitse koskaan vaihtaa :facepalm:

Moni väittää vielä tänä päivänäkin että mitä niitä jarruja huoltamaan joka vuosi, kyllä ne katsastuksessa huomataan jos jotain vikaa:facepalm:

Toki meitä on niin moneen lähtöön, toisia ei autoilu kiinnosta joten asioista ei oteta selvää ja ajetaan niin pitkään kun auto vain liikkuu.
 
Kumma kun minä olen tästä tiennyt jo +20v sitten...

Ihmiset vie merkkihuoltoon "koska siellä tiedetään parhaiten" sama kuin se että 2000-luvun alussa kovin väitettiin ettei automaatin tai manuaalilaatikon öljyjä tarvitse koskaan vaihtaa :facepalm:

Moni väittää vielä tänä päivänäkin että mitä niitä jarruja huoltamaan joka vuosi, kyllä ne katsastuksessa huomataan jos jotain vikaa:facepalm:

Toki meitä on niin moneen lähtöön, toisia ei autoilu kiinnosta joten asioista ei oteta selvää ja ajetaan niin pitkään kun auto vain liikkuu.
Jarrunesteiden vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan ilmeisesti parin vuoden välein. Huoltoon kuuluu auton osien tarkistaminen eli jos jokin osa (esim. jarrupalat) kaipaa vaihtamista tai huoltoa, tulee se määräaikaishuollon yhteydessä ilmi.
Jos ilmastointi kuuluu huoltaa 3-4v välein, miksi maahantuoja ei sellaista ole merkinnyt huolto-ohjelmaan?
 
Jarrunesteiden vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan ilmeisesti parin vuoden välein. Huoltoon kuuluu auton osien tarkistaminen eli jos jokin osa (esim. jarrupalat) kaipaa vaihtamista tai huoltoa, tulee se määräaikaishuollon yhteydessä ilmi.
Jos ilmastointi kuuluu huoltaa 3-4v välein, miksi maahantuoja ei sellaista ole merkinnyt huolto-ohjelmaan?

Jarrujen huoltamiseen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä jarrunesteen vaihto...

Maahantuojan on kannattavempaa vaihtaa koko kompura kuin alkaa huoltamaan jotain...
 
Jarrujen huoltamiseen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä jarrunesteen vaihto...

Maahantuojan on kannattavempaa vaihtaa koko kompura kuin alkaa huoltamaan jotain...
Jarrunesteet vaihdetaan parin vuoden välein ja vuosittain tutkitaan niiden kunto. Vai mitä kaikkea huoltoa jarrut vaativat vuosittain?

Onhan toki maahantuojan kannattavampaa myydä vaikka uusi moottori viiden vuoden välein, mutta niin vaan sitäkin huolletaan vuosittain.

E.
Mutta pääpointtini on joka tapauksessa se, että käsittämätöntä toimintaa huoltoliikkeeltä olla tuputtamatta ilmastointihuoltoa, koska se näiden vastausten perusteella on tyhmää olla tekemättä. Joka kerta kuitenkin tuputetaan sitä sulkavaihtoa ja pesunesteen täyttöä...
 
Viimeksi muokattu:
Mutta pääpointtini on joka tapauksessa se, että käsittämätöntä toimintaa huoltoliikkeeltä olla tuputtamatta ilmastointihuoltoa, koska se näiden vastausten perusteella on tyhmää olla tekemättä. Joka kerta kuitenkin tuputetaan sitä sulkavaihtoa ja pesunesteen täyttöä...
Olisiko niin ettämerkkiliikkeelle saattaa olla parempaa bisnestä jättää ilmastointi huoltamatta ja myydään kalliita kompuroita kun sattuu hajoamaan.
 
Mutta pääpointtini on joka tapauksessa se, että käsittämätöntä toimintaa huoltoliikkeeltä olla tuputtamatta ilmastointihuoltoa, koska se näiden vastausten perusteella on tyhmää olla tekemättä. Joka kerta kuitenkin tuputetaan sitä sulkavaihtoa ja pesunesteen täyttöä...
Olisiko niin ettämerkkiliikkeelle saattaa olla parempaa bisnestä jättää ilmastointi huoltamatta ja myydään kalliita kompuroita kun sattuu hajoamaan.
 
Uusia autoja on pitkään markkinoitu, ja uunot ostaneet ilmoitettujen huoltokulujen perusteella. Siksi valmistajat jättävät esim. vaihteistoöljyn vaihdon pois huolto-ohjelmasta, koska kasvattaisi huoltokulujen hintaa, ja toisaalta se automaattiaskin rikkoutuminen ei tapahdu silti ekalla omistajalla, ja jos tapahtu, niin on ajettu sen verran ettei ole takuun piirissä.
Sama on ilmastoinninkin kanssa yms.

Toki myös tuo long-life öljynvaihtohomma on samaa paskaa. Itse tullut aina 10tkm välein vaihdeltua moottoriöljyt. Toki kestää se auto takuuajan vaikka ei öljyjä vaihdettaisi ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 017
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom