Ilmanpuhdistimet

skiip

올드보이
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
234
Omassa makuuhuoneessa on hivenen tunkkaista ja aamuisin olo on tukkoinen vaikka pyrin aktiivisesti tuulettamaan. Kissakin löytyy talosta, eikä ehkä olla ihan niitä maailman innokkaimpia siivoamaankaan (ei tässä nyt missään kaatopaikalla kuitenkaan eletä). Ilmanpuhdistimia olen katsellut, mutten tunne ketään jolta moinen löytyisi.

Electrolux EAP150, hinta 179€

Tuota mallia olen harkinnut mutten vielä uskaltanut tilata. Kun en näistä laitteista tarkemmin tiedä niin epäröin onko tässä taas alkuinnon jälkeen yksi kodinkone lisää kaapin perukoille...

Eli onko teillä ilmanpuhdistimia ja minkälaisia? Kiinnostaisi kovasti kuulla kokemuksianne.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 014
Itselleni hommasin tuollaisen Wilfa AP-5 puhdistimen (~90€ @ cdon), joka taitaa olla hivenen tuota EAP150 mallia pienempi laite. On ainakin silminnähden puhdistanut ilmasta epäpuhtauksia (videotykin valossa huomaa). Kyllähän kaikki laitteet joista löytyy hepa suodatin jonka läpi ilma kulkee, niin puhdistavat huoneilmaa. Automaattiset nopeussäädöt ilmanpuhtauden mukaan ovat sitten luksusta jota tarvii tai sitten ei.

Kannattaa tutustua noihin varaosien hintoihin hieman etukäteen, tuohon Electroluxiin on IMO hieman kalliinpuoleiset vaihtosuodattimet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
270
Itselläni on Venta. Tämä malli:
Ilmankostutin/-puhdistin Venta LW25 - Allergiakauppa verkkokauppa

Edut:
- ei tarvitse ostaa filttereitä, haihdutuspakka ja pohjaosa pestävä silloin tällöin
- hiljainen
- ei vie paljon mitään sähköä
- kaksoiskäyttöinen eli puhdistaa ilmaa ja kostuttaa
- veteen voi lisätä ihan fairyä ja etikkaa, eli ei tarvitse hankkia kalliita liuoksia
- LW25-malli jaksoi kohtuullisesti kostuttaa 50-neliöistä alakertaa viime talven, tosin oma Netatmo sijaitsee varsin lähellä

Miinukset:
- ei supertehokas kosteuttaja
- ei supertehokas ilmanpuhdistaja
- saksalainen design (vai plussa..?)
- hinta?
- LW45-mallia kannattaa harkita jos neliöitä enemmön, eli ks edellinen miinuskohta

Saksan Amazonista kannattanee hankkia. Amazonin hintoja:
https://www.amazon.de/s?k=venta+air+purifier
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Omassa makuuhuoneessa on hivenen tunkkaista ja aamuisin olo on tukkoinen vaikka pyrin aktiivisesti tuulettamaan. Kissakin löytyy talosta, eikä ehkä olla ihan niitä maailman innokkaimpia siivoamaankaan (ei tässä nyt missään kaatopaikalla kuitenkaan eletä). Ilmanpuhdistimia olen katsellut, mutten tunne ketään jolta moinen löytyisi.

Electrolux EAP150, hinta 179€

Tuota mallia olen harkinnut mutten vielä uskaltanut tilata. Kun en näistä laitteista tarkemmin tiedä niin epäröin onko tässä taas alkuinnon jälkeen yksi kodinkone lisää kaapin perukoille...

Eli onko teillä ilmanpuhdistimia ja minkälaisia? Kiinnostaisi kovasti kuulla kokemuksianne.
Mulla on ollut tuo kyseinen malli reilut pari vuotta. Hommasin kun emännällä koira ja olen itse allerginen. Makuuhuoneessa se on hurissut nyt pari vuotta ja kyllä se vaan puhdistaa ilmaa. Pystyy koiran kanssa olemaan nykyään helposti saman katon alla. Anoppi oli viikonloppuna kylässä ja ihmetteli raikasta ilmaa ja itse kysyen epäili, että puhdistimen ansiostako.
Kotikonsteinhan sitä ei voi mitata puhdistuuko se ilma todella ja kuinka paljon. Vaan jos se tuo itselle helpotusta niin onhan se hinnan väärti. Suodattimet aika kalliita. Olen nyt nuukaillut ja hepa suodattimen vaan imuroinut. Vuoden välein pitäisi vaihtaa se paksumpi suodatin ja ohuempi musta suodatin useammin.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 225
Mulla on ollut tuo kyseinen malli reilut pari vuotta. Suodattimet aika kalliita. Olen nyt nuukaillut ja hepa suodattimen vaan imuroinut. Vuoden välein pitäisi vaihtaa se paksumpi suodatin ja ohuempi musta suodatin useammin.
Minulla on malli EAP300 ja vaihtosuodattimet ovat tosiaan kalliita. Jos valmistajan suosituksen mukaan vaihtaisi kerran vuodessa Hepa -suodattimen ja neljästi vuodessa karkean/esi -suodattimen niin edullisimmillaan kustantaa Suomesta (Verkkis) ostettuna noin 90 euroa.
Nyt tilasin kokeeksi Alista kiinalaisen setin (1 kpl Hepa ja 4 kpl karkea) ja kustansi 13 euroa. Löytyy mm. WF Factory Store -myyjältä.
Vielä en ole kokeillut mutta päällisin puolin näyttävät sopivilta. Harmi vain että Hepa oli ottanut vähän osumaa kuljetuksessa mutta jospa tuosta saisi pahimmat rutut oiottua...
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
151
Onko kukaan törmännyt ilmanpuhdistin testeihin? Löysin yhden, mutta hieman epäilen, kun testinvoittaja on järjestänyt kyseisen testin (ulkopuoliset testaajat kylläkin) ja testin laitteet ovat hieman yli oman budjetin.
Laitteiden itsenäinen vertailu on aika haastavaa kaikkien mainospuheiden takia ja toisaalta tässä on sen verran nuuka, että haluaisi parasta mahdollista vastiketta rahoilleen. Eikä ymmärrys laitteista ole kummoinen, eli ei tässä oikein edes osaa itse vertailla.
Myös omakohtaiset käyttökokemukset olisivat mielenkiintoista luettavaa.
Budjetti itselläni on parin sadan luokkaa ja jos jollain on suositella jotain erityistä laitetta tässä hintaluokassa, niin kiitoksia kovasti!
Linkki vie löytämääni testfaktan-testiin, vuodelta 2017.

Edit: typo
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 014
Ilmanpuhdistimien vertailut on sinänsä hieman turhia, koska vertailun voittaa se, jonka suodattimen läpi kulkee eniten ilmaa/tunti.

Hepa suodattimet ei ole mitään rakettitiedettä ja ilmanpuhdistimissa hinta koostuu yleensä muista ominaisuuksista. Toisissa ei ole käytännössä mitään älyä ja toisissa laite reagoi huoneilman puhtauteen ja ilmoittaa suodattimen vaihtotarpeesta oikeasti paine-eron avulla, eikä esimerkiksi vaan tietyn ajan kuluessa.

Päätä mitä ominaisuuksia laitteeseen haluat ja sen jälkeen vertaile vaihtosuodattimien hintaa, siitä se suurin kustannus käytössä tulee.

Tuossa Smartairfiltersin juttu DIY suodattimesta, kannattaa lukaista vaikka et olisi mitään DIY härpäkettä tekemässäkään.

Itselläni tosiaan tuollainen täysin tyhmä Wilfa AP-5W yksikkö ja siihen saa vaihtosuodattimia edullisesti puuilosta ja silminnähtävästi (projektorin valossa huomaa) on suodattanut ilmaa, testilaitteita ei ole. Ilmottaa tosiaan suodattimen vaihtotarpeesta vain jonkun aikamääreen mukaan ja omassa käytössä ei tosiaankaan tarvi niin usein vaihdella. Kuittaa vaan nappulalla ja kovaa ajoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Itellä on Electroluxin puhdistimia jokunen. Pienimpänä EAP300, joka on ihan ok, mutta filtterisetti verrattuna esim. EAP450 on huonompi ja pienemmän koon takia ääni on aika rasittavampi kuin isommassa EAP450:ssa. Tossa EAP450 se esisuodatin on helppo putsata pölyssä, kun taas EAP300 ei vastaavaa "verkkoa" edes ole. Tosin, siihen kehikkoon on aika helppo tehdä moinen itse.

Löytyy myös toi EAP450 tilalle tullut Pure A9 (se isompi, PA91-604GY). Teknisesti A9 on varsin mainio laite. Paljon hiljaisempi verrattuna esim. EAP450 ja ilmavirta leviää huomattavasti tasaisemmin, mutta tilan puolesta sijoittelu on hankalampaa kun ei voi laittaa esim. seinän viereen, vaan pitää olla vähintään se 30 cm tyhjää tilaa joka suunnasta.

Softan puolesta Pure A9 on täyttä roskaa. Käyttöönotto on tehty tarpeettoman monimutkaiseksi. Ensin aktivoidaan yhdistämistila, kuten melkein kaikissa laitteissa. Sen jälkeen skannataan filtterikannen alta löytyvä viivakoodi, jonka jälkeen yhdistetään laitteen luomaan langattomaan verkkoon, ja tässä tilassa laitteelle annetaan oman wlanin tiedot. Laite yhdistää verkkoon, jos hyvä tuuri käy. Itsellä yhdisti n. 15 yrityksen jälkeen. Tuettuna näyttää olevan vaan 2,4 Ghz verkot. Joku fiksumpi olis laittanut tällaseen suoran BT-yhteyden vaihtoehdoksi, jos on aivan pakko näitä sovelluksia tunkea mukaan.

Mitään ongelmaa ei olis, jos laitteen kaikki toiminnot olis napeista käytettävissä, mutta esim. ionisaattoria ei saa päälle/pois päältä muuten kuin puhelinsovelluksesta. En ainakan ohejista löytänyt mainintaa. Ohjaamisen lisäksi sovellus tilastoi ilmanlaadun muutoksia (co2, tvoc, pienhiukkaset, kosteus yms), ja hakee jostain verkkopalvelusta ulkoilman pienhiukkasmäärät omalle paikkakunnalle. Sisältä mitatut arvot kyllä heittelee paljonkin satunnaisesti, etenkin co2 osalta.

Tosin, softaa avatessa tulee ilmoitus, että maaliskuun aikana olis tulossa uus, parempi sovellus. Onhan tässä pari päivää vielä aikaa...
Muuten tätä kyllä voi suositella, jos sijoittelun rajoitteet ton 30 cm suhteen ei haittaa ja ei menetä hermoja toistaiseksi surkean softan kanssa. Jos taas jostain löytää EAP450 -puhdistimen vielä, niin hetkeäkään miettimättä se olis oma valinta, vaikka pitääkin kovempaa ääntä kuin A9.

Suodattimia tohon on tarjolla erilaisia, itellä käytössä se mukana tullut Breeze-suodatin, ja uus suodatin maksaa aika tasan 100 €. Vaihtoehdot on:
- Breeze: optimoitu pienhiukkasten suodatukseen, poistaa myös kaasumaisia epäpuhtauksia ja bakttereita. Tavallaan yleissuodatin
- Fresh: Erityisen paksu kerros aktiivihiiltä hajujen poistoon
- Breathe: Isojen partikkelien suodatukseen paremmin sopiva (siitepöly yms)

Lähinnä aikani kuluks tässä tullut näitä hankittua useampia ja testailtua. Ei tartte pitää kovin isolla teholla kun lähes kaikissa huoneissa on omansa. Varsinaisen ilmanpuhdistuksen nää kaikki hoitaa hyvin.
Hintaluokat taitaa olla EAP300 n. 280 €, EAP450 oli n. 340 € ja Pure A9 499 € (pienempi malli halvempi).

E: Pieni päivitys uuden softan myötä. joka tuli kuin tulikin ajallaan. Eli Electrolux Wellbeing korvaa vanhan Pure A9 -nimellä olleen. Käyttöönottoa en yritä uudelleen, mutta muuten toiminta on paljon sujuvampaa. PM1 / 2,5 / 10 -lukemat ja historia myös selvemmin luettavissa, samoin kuin tvoc. Tosin, vain viimeisen 6 tunnin ajalta. Pidemmän seurannan kohdalla lukee "Tulossa kohtapuoliin, ehkä". Nyt tosta laitteesta saa jopa manuaalitilassa sammutettua ärsyttävät valot. Uutena tuli myös asetusten ajastaminen, eli voi laittaa vaikka aamulla pörisemään vähän kovemmin yms. Negatiivisena puolena, jostain käsittämättömästä syystä poistivat Co2-mittauksen käytöstä uudessa softassa, eli jos sitä haluaa seurata, niin täytyy käyttää vanhaa sovellusta rinnalla. Ainakin toistaiseksi toimii ihan ok yhtäaikaa.

E2: Täydennetään tähän samaan, eli uuden softan myötä Electrolux paljasti, että eihän tossa Pure A9:ssa ole ainkaan Co2-sensoria, vaan tekevät arvion tvoc-anturin arvojen perusteella. Eli aiemmin Co2-arvoksi väitetty oli todellisuudessa eCo2-arvaus (Equivalent Co2).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Omassa makuuhuoneessa on hivenen tunkkaista ja aamuisin olo on tukkoinen vaikka pyrin aktiivisesti tuulettamaan. Kissakin löytyy talosta, eikä ehkä olla ihan niitä maailman innokkaimpia siivoamaankaan (ei tässä nyt missään kaatopaikalla kuitenkaan eletä). Ilmanpuhdistimia olen katsellut, mutten tunne ketään jolta moinen löytyisi.

Electrolux EAP150, hinta 179€

Tuota mallia olen harkinnut mutten vielä uskaltanut tilata. Kun en näistä laitteista tarkemmin tiedä niin epäröin onko tässä taas alkuinnon jälkeen yksi kodinkone lisää kaapin perukoille...

Eli onko teillä ilmanpuhdistimia ja minkälaisia? Kiinnostaisi kovasti kuulla kokemuksianne.
ei kai kuvaamaasi ongelmaan ilmanpuhdistin auta, vaan säädä tuloilmaa pikkasen isommalle. olettaen että venttiilissä on säätömahdollisuus.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 225
Tossa EAP450 se esisuodatin on helppo putsata pölyssä, kun taas EAP300 ei vastaavaa "verkkoa" edes ole. Tosin, siihen kehikkoon on aika helppo tehdä moinen itse.
Minulla on EAP300. Kerrotko lisää tuosta esisuodattimen eteen tulevasta verkosta. Mistä materiaalista olet sen tehnyt?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Itsellä on nyt jo pari vuotta ollut tämä Cotechin "halpamalli": Ilmanpuhdistin | Clas Ohlson

Ja joo on halvemmasta päästä mutta hintaan nähden aika hyvä. Suodatin on 3-in-1 eli esi- HEPA- ja aktiivihiilisuodattimet ovat samassa. Vaihtosuodatin maksaa 27,95 ja olen vaihtanut sen 1-2 kertaa vuodessa. Itse laitehan ilmoittaa kiinteästi n. 1 kk välein vaihtotarpeesta mutta sen voi resetoida aina uudestaan. Mitään antureita tuossa ei ole, eli ihan peruslaite: ajastin, tehonsäätö ja ionisointi (ei testattu). Hiljaisimmalla nopeudella on tosi hiljainen mutta sillä ei sitten ilmakaan oikein liiku riittävästi.

Halpa laite kun on niin suodatus hieman "falskaa" eli pientä ohivirtausta esiintyy suodattimen ohi eli vakavissaan tätä ei kannata ostaa. Suodattaa tuo kuitenkin suurimman osan paskasta ja kissanhiekkapölystä/karvoista. Näkee kuinka suodatin on lopulta aivan musta. Imurointi kerran viikossa imupuolelta. Suodatin ei ole pestävä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Minulla on EAP300. Kerrotko lisää tuosta esisuodattimen eteen tulevasta verkosta. Mistä materiaalista olet sen tehnyt?
Se on tollasta muovista tms. tehtyä verkkoa, joka on vedetty siihen mustaan kehikkoon joka EAP300:sta löytyy myös. Vähän kuin hyttysverkko, mut ne aukot on pienempiä ja vedetty vielä puoliksi eli näyttäis olevan kolmion mallisia. Ilmeisesti joku antibakteerinen pinnoitekin on, jos sille antaa arvoa. Tähän jää iso osa pölystä, hiuksista yms. ja voi nopeasti imurilla putsata tai tosiaan pestä vedellä.



Sen verran eroa vielä EAP450 ja EAP300 -malleissa, että 450 on tosiaan tää esisuodatin ja HEPA-suodatin pestäviä. Electroluxin mukaan toi verkko pidentää muiden filtterien elinikää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Tuossa asiaa HEPA suodattimien puhdistamisesta, jos ei jaksa klikata, niin tiivistettynä näin:
"washing HEPA filters with water decreased effectiveness by an average of 32%"
Aika mielenkiintoista, mutta sinällään loogista. Itse en ole lähtenyt HEPA-suodatinta pesemään, vaan vaihdan kun on sen aika. Sen takia tuo uudemman Pure A9:n ei-pestävissä olevat filtteritkään ei haitannut ostopäätöstä.
Muistaakseni ton EAP450 ohjeissakin on joku raja suodattimen pesulle, eli käytännössä suosittelevat 2-3 pesua suodattimen eliniän aikana, eli n. 3-4 kk välein, ja erityisen huonoissa oloissa puolta lyhyempää käyttöikää. Melkoisesti se teho laskee noistakin siis.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 225
Se on tollasta muovista tms. tehtyä verkkoa, joka on vedetty siihen mustaan kehikkoon joka EAP300:sta löytyy myös. Vähän kuin hyttysverkko, mut ne aukot on pienempiä ja vedetty vielä puoliksi eli näyttäis olevan kolmion mallisia. Ilmeisesti joku antibakteerinen pinnoitekin on, jos sille antaa arvoa. Tähän jää iso osa pölystä, hiuksista yms. ja voi nopeasti imurilla putsata tai tosiaan pestä vedellä.



Sen verran eroa vielä EAP450 ja EAP300 -malleissa, että 450 on tosiaan tää esisuodatin ja HEPA-suodatin pestäviä. Electroluxin mukaan toi verkko pidentää muiden filtterien elinikää.
Toimisikohan esimerkikisi nämä jos yrittäisi viritellä vastaavaa tuohon EAP300 -malliin:
Mesh-verkko
Mesh-verkko
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
144
Itsellä on tämmönen olkkarissa: Philips AC3829/10 2-in-1 Luftreiniger und-befeuchter Series 3000i (App-Anbindung, bis zu 80 m²), weiß: Amazon.de: Baumarkt

Aika paljon tuo pölyä löytää ilmasta, viikottain olen puhdistanut uloimman suodattimen imurilla. Ilmankostutin toimii kanssa jees mutta vesisäiliö on pienehkö joten sitä saa täytellä muutaman päivän välein (riippuu tietenkin mihin laittaa kosteusprosentin, valittavissa 40-60%). Melko kallis laite, mutta ei kyllä ole muuten valittamista. Vaihtosuodattimet ei ole myöskään ihan niitä halvimpia, mutta ei kait noita kovin usein tarvitse uusia.
 
Liittynyt
21.02.2018
Viestejä
52
Itsellä on tämmönen olkkarissa: Philips AC3829/10 2-in-1 Luftreiniger und-befeuchter Series 3000i (App-Anbindung, bis zu 80 m²), weiß: Amazon.de: Baumarkt

Aika paljon tuo pölyä löytää ilmasta, viikottain olen puhdistanut uloimman suodattimen imurilla. Ilmankostutin toimii kanssa jees mutta vesisäiliö on pienehkö joten sitä saa täytellä muutaman päivän välein (riippuu tietenkin mihin laittaa kosteusprosentin, valittavissa 40-60%). Melko kallis laite, mutta ei kyllä ole muuten valittamista. Vaihtosuodattimet ei ole myöskään ihan niitä halvimpia, mutta ei kait noita kovin usein tarvitse uusia.
Mulla on Philipsiltä (ilmeisesti jo myynnistä poistunut malli) HU5930/10, jonka kostutteluun olen ollut ihan tyytyväinen.
Miltä tuo vaihdettava pyöreä suodatin muuten näyttää sinun laitteessa tätä nykyä? Mulla tuli siihen jo aika alussa semmoisia tummia jälkiä jotka ei lähteneet pois siinä suositellussa etikkaliotuksessakaan. Vaihdoin sen ja HEPA-suodattimen uusiin pari viikkoa sitten (ostin laitteen viime kesänä) ja uuteenkin kiekkoon on alkanut tulla samankaltaisia jälkiä. Aloin miettimään että onkohan tämä ihan normaalia vai onko mulla esim. jotenkin huonolaatuista hanavettä.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
144
Mulla on Philipsiltä (ilmeisesti jo myynnistä poistunut malli) HU5930/10, jonka kostutteluun olen ollut ihan tyytyväinen.
Miltä tuo vaihdettava pyöreä suodatin muuten näyttää sinun laitteessa tätä nykyä? Mulla tuli siihen jo aika alussa semmoisia tummia jälkiä jotka ei lähteneet pois siinä suositellussa etikkaliotuksessakaan. Vaihdoin sen ja HEPA-suodattimen uusiin pari viikkoa sitten (ostin laitteen viime kesänä) ja uuteenkin kiekkoon on alkanut tulla samankaltaisia jälkiä. Aloin miettimään että onkohan tämä ihan normaalia vai onko mulla esim. jotenkin huonolaatuista hanavettä.
Pesin loppuviikosta tuon ja vielä on ainakin ihan uuden näköinen (2kk ollut käytössä). Pitää tutkailla tässä kevään mittaan alkaako väri muuttua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
615
Mitäs hyötyä tai toimintoja saa siitä että liittää ilmanpuhdistimen wlan verkkoon? edit Siellähän ne tresspasserin viestissä olikin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
360
Mulla on ollut jo vuosia Elixairin ilmansuodatin missä teräksinen puhdistettava kenno. Joka kerta puhdistettaessa kenno on ollut aivan musta noesta, eli kyllä tämä poistaa partikkelit aika tehokkaasti. Hinta tosin on hurja, mutta toisaalta tämä varmaan kestää kymmeniä vuosia.

Tätä ei näytä saavan oikeen enää mistään. Jos käytettynä löytyy niin kannattaa hankkia :)

Elixair E400 - Allergia- ja Sisäilma-apu
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Itse ostin alkuvuodesta EAP300 ilmanpuhdistin, joka päällä 24/7 keskellä kämppää (45m2 kaksio) ja kyllä se ihan hyvin tota pölyä kerää ja ilmaa kierttää, jos ei muuta. Saattaahan se puhdistaa ilmaa ja sieltä erilasia bakteereja/virusia/hajuja poistaa, mutta niitähän ei oikestaan voi huomata, koska muutenkin meillä sisällä ihan ok sisäilma. Yömoodilla ei pidä oikeastaa mitään ääntä, eikä sitä huomaa makuuhuoneesta. Tosit äsken siirsin sen se makuuhuoneeseen, sängyn viereen, niin katsotaan sitten se äänitaso. Siirto ihan sen takia, kun tuntuu olevan tunkkainen ilma makuuhuoneessa aamusin, eikä huoneessa itsessän ole tulo- tai poistoilmaventtiilejä.

Itse tossa huomannut kun ottaa sen etukannen pois, niin tuntuu paremmin keräävän tota pölyä. Kämpässä puhdisin hiljaselle tai low asetuksella päivisin ja öisin ja jos meet kämpästä pois, niin laitan sen täysille siksi aikaa.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375

EAP300, myymälävarauksella (joistain)Giganteista kotuuhintaan(200€), 5.4 asti

Hain ton, kun jonninsortin pölyallergia tahtoo välillä vaivata ja kämpässä(58 m2 kaksio) muutenkin vähän huono ilmanvaihto. Kaikki ruuanlaiton käryt jää pitkäksi aikaa haisemaan ja se noutopizzakin haisee päivän, pari. Kämpässä joku kumma ominaishaju, joka jää vaatteisiin ym. Jos toi vähän noihin auttais. Alkuinvestointi ei tolla hinnalla paha, mutta filtterit maksaa hunajaa

Tossa on tuo PlasmaWave -ominaisuus(ionisaattori ilmeisesti?). Toi kait tuottaa jossain määrin otsonia ja vielä hiilisuodattimen jälkeen, niin onkohan tuosta pidemmän päälle terveydelle pahasti haittaa, jos paljon oleilee tilassa missä tuo kyseinen toiminto jatkuvasti päällä? Näistä otsonia tuottavista laitteista varoitellaan, mutta itse laitteen manuaalissa ei mitään varoituksia löydy... Paras käyttää toimintoa vain poissa ollessa?

Muutaman päivän toi on tossa pöhissyt. Sinänsä ei taida nää soveltua oikein, kuin yhden avoimeen tilaan? Koitin alkuun tossa eteistilassa (makkarin oven vieressä), joka yhdistää olkkarin, keittiön, makkarin ja WC:n. Ei hirveästi auta makkariin, vaikka ovi kokoaika auki. Makkariin sijoitettuna ei taas muualle auta, ja makkarikäytössä pitäis noi ledit peittää jotenkin. Sen lisäksi, että tuolla ilma vaihtuu normisti vähän huonosti, niin se ei vaihtu läpivedollakaan, vaikka ikkunat aukia molemmista päistä kämpää (ei tosin ns. läpitalon kämppä).

Automaattitoiminto reagoi hienosti kaikkiin hajusteisiin ym. mutta käy suurimmman osan ajasta sillä minimiasetuksella, mistä ei suuremmasti näytä suurta apua olevan. Muuten taas vähän äänekäs niin paras laittaa vaan isommalle teholle kun itse ei oo kämpässä. Toi hämärätoiminto taas ei taida käytännössä auttaa mitään, lähinnä ääni ei vaan häiritse nukkumista, paitsi ledit kyllä häiritsee.

Ennenko hoksasin ton EAP300 tarjouksen, kerkesin tilata Clasulta Blueair Blue Pure 411:n. Alekoodin kanssa .n 80€ viime viikonloppuna. Pestävä esisuodatin ja kohtuuhintaset suodattimet. Sopii lähinnä pieneen tilaan. Porukoilla tommonen ja vaikutti simppeliltä laitteelta ja pätevältä vaikka yhteen huoneeseen. Raikasti ilmaa lähiympäristöstä. Toki pitää meteliä suurimmalla teholla. Vielä en hakenut, mutta vois tohon kamariin sopiva laite, kun näyttää että yhdestä laittesta ei apua kahteen ongelma-alueeseen.

 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
Mulla on ollut jo vuosia Elixairin ilmansuodatin missä teräksinen puhdistettava kenno. Joka kerta puhdistettaessa kenno on ollut aivan musta noesta, eli kyllä tämä poistaa partikkelit aika tehokkaasti. Hinta tosin on hurja, mutta toisaalta tämä varmaan kestää kymmeniä vuosia.

Tätä ei näytä saavan oikeen enää mistään. Jos käytettynä löytyy niin kannattaa hankkia :)

Elixair E400 - Allergia- ja Sisäilma-apu
Sama laite täällä myös ja ei voi kuin kehua. Puhdistus käytännössä ilmainen, kun sain tuon elixairin oman pesuainepöntön mukaan ja siitä riittää ns. isältä pojalle.
Sitä mustaa lietettä tosiaan tulee, joten mukava nähdä ,että suodatus tosiaan toimii.
.Elixair.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Muutaman päivän toi on tossa pöhissyt. Sinänsä ei taida nää soveltua oikein, kuin yhden avoimeen tilaan? Koitin alkuun tossa eteistilassa (makkarin oven vieressä), joka yhdistää olkkarin, keittiön, makkarin ja WC:n. Ei hirveästi auta makkariin, vaikka ovi kokoaika auki. Makkariin sijoitettuna ei taas muualle auta, ja makkarikäytössä pitäis noi ledit peittää jotenkin. Sen lisäksi, että tuolla ilma vaihtuu normisti vähän huonosti, niin se ei vaihtu läpivedollakaan, vaikka ikkunat aukia molemmista päistä kämpää (ei tosin ns. läpitalon kämppä).
Tästä syystä ite tuli hankittua useampi laite. Ainakaan oman kokemuksen mukaan EAP300 ei riitä "yötilassa" pitämään vähänkään isomman makuuhuoneen ilmaa hyvänä, koska se teho putoaa olennaisesti hitaimman nopeuden alle. Manuaalitilassa ykkösnopeudella riittää just ja just eikä ääni ole vielä kohtuuton. Ne ilmoitetut neliömäärät on kans vähän hämääviä, kun ne on laskettu CADR:n pohjalta keskiverto huonekorkeudelle, ja ne pätee lähinnä täydellä teholla.

Se otsonin tuotto on todella vähäistä, enemmän rasittaa plasmawavesta tuleva ääni (jonka takia makuuhuoneen putsarista otin ko. toiminnon pois päältä. Samalla pimenee se ärsyttävä "aaltoileva" ledi).
Testfakta on mittailut näiden otsonipitoisuuksia ja vertailussa oli esim. Electrolux EAP300 ja Philips AC3256. Tarkkoja lukuja ei kaikille laitteille sanottu, mutta vertailuna kerrottiin kaikkien tuoton jäävän alle EU-rajan 0.055 ppm ja suurimman otsonituottajan vertailussa olleista laitteista olleen tuo Philips AC3256 arvolla 0.011 ppm. Eli tästä voinee päätellä EAP300 jäävän alle tuon.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Sama laite täällä myös ja ei voi kuin kehua. Puhdistus käytännössä ilmainen, kun sain tuon elixairin oman pesuainepöntön mukaan ja siitä riittää ns. isältä pojalle.
Sitä mustaa lietettä tosiaan tulee, joten mukava nähdä ,että suodatus tosiaan toimii.
Ja se musta liemi ei ole aktiivihiiltä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
EAP300 ollut makuuhuoneessa pari vuotta eikä ole ollut moittimista. Vähenti kertyvän pölyn määrää jonkin verran, imurointiväli kasvoi päivällä-parilla. Normaali käyntiääni ei häiritse, ainoa huono asia on tuo yötoiminnon päättyminen. Ilmanpuhdistin alkaa huutamaan melkein aina auringon noustessa, häiritsee jonkin verran aamuisin. :) Meillä makuuhuoneen ikkuna itään päin ja verhoja siinä ei ole ollut ikinä, jotenkin luonnollinen nukkua noin. Suodattimia olen tilannut Kiinasta, samaa tavaraa ja kestää sen vuoden helposti.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Äh, ei tuota Gigantin tarjouslaitetta voi ees tilata. Jää ostamatta.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375
Tästä syystä ite tuli hankittua useampi laite. Ainakaan oman kokemuksen mukaan EAP300 ei riitä "yötilassa" pitämään vähänkään isomman makuuhuoneen ilmaa hyvänä, koska se teho putoaa olennaisesti hitaimman nopeuden alle. Manuaalitilassa ykkösnopeudella riittää just ja just eikä ääni ole vielä kohtuuton. Ne ilmoitetut neliömäärät on kans vähän hämääviä, kun ne on laskettu CADR:n pohjalta keskiverto huonekorkeudelle, ja ne pätee lähinnä täydellä teholla.

Se otsonin tuotto on todella vähäistä, enemmän rasittaa plasmawavesta tuleva ääni (jonka takia makuuhuoneen putsarista otin ko. toiminnon pois päältä. Samalla pimenee se ärsyttävä "aaltoileva" ledi).
Testfakta on mittailut näiden otsonipitoisuuksia ja vertailussa oli esim. Electrolux EAP300 ja Philips AC3256. Tarkkoja lukuja ei kaikille laitteille sanottu, mutta vertailuna kerrottiin kaikkien tuoton jäävän alle EU-rajan 0.055 ppm ja suurimman otsonituottajan vertailussa olleista laitteista olleen tuo Philips AC3256 arvolla 0.011 ppm. Eli tästä voinee päätellä EAP300 jäävän alle tuon.
Toi oma laite on pitänyt tuota ääntä vain ajoittain, ei vielä ainakaan haitannut. Johtuu ilmeisesti siitä kun pölyä menee ionisaattoriin? Hiilisuodatin viikon käytöllä jo selkeesti pölytinen. Kannattaiskohan tuota vaikka imuroida ajoittain?

Toi otsooni mietitytti, kun ton hankinnan yhteydessä ilmeni kummallista kurkkuärsytystä. Voi johtua tietysti siitäkin, jos pöly lähti liikkeelle. Oon vaan joskus töissä kokenut sen mitä reaktiota otsoni aiheuttaa, kun on jotain syystä ollut jonkin otsoonia sisältävän kammion ovi auki IV-konehuoneessa , mikä pisti kyllä kovin yskittään ja ikävän tunteen henkitorveen/kurkkuun. Tosta huomas alkuun sellasen jännän hajun, muttei ainakaan selkeetä otsoonin hajua.

E: Oli siis vähän saman tyyppistä toi ärsytys, mutta huomattavan lievänä, mitä otsoni aiheuttaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
167
Electrolux Eap 300 ja n. 32cm/42.5 suodatin tilausosoitetta kiinasta kysyisin, ilman hajunpoistofiltteriä. Gigantissa halvimmillaan 50€ !
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Toi oma laite on pitänyt tuota ääntä vain ajoittain, ei vielä ainakaan haitannut. Johtuu ilmeisesti siitä kun pölyä menee ionisaattoriin? Hiilisuodatin viikon käytöllä jo selkeesti pölytinen. Kannattaiskohan tuota vaikka imuroida ajoittain?

Toi otsooni mietitytti, kun ton hankinnan yhteydessä ilmeni kummallista kurkkuärsytystä. Voi johtua tietysti siitäkin, jos pöly lähti liikkeelle. Oon vaan joskus töissä kokenut sen mitä reaktiota otsoni aiheuttaa, kun on jotain syystä ollut jonkin otsoonia sisältävän kammion ovi auki IV-konehuoneessa , mikä pisti kyllä kovin yskittään ja ikävän tunteen henkitorveen/kurkkuun. Tosta huomas alkuun sellasen jännän hajun, muttei ainakaan selkeetä otsoonin hajua.

E: Oli siis vähän saman tyyppistä toi ärsytys, mutta huomattavan lievänä, mitä otsoni aiheuttaa
Verkkokaupassa kommentoivat asiasta seuraavaa
"Ilmanpuhdistimilla on Allergia- ja Astmaliiton allergiatunnus.

Electrolux Oxygen ilmanpuhdistimet eivät tuota haitallista otsonia."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Toi oma laite on pitänyt tuota ääntä vain ajoittain, ei vielä ainakaan haitannut. Johtuu ilmeisesti siitä kun pölyä menee ionisaattoriin? Hiilisuodatin viikon käytöllä jo selkeesti pölytinen. Kannattaiskohan tuota vaikka imuroida ajoittain?

Toi otsooni mietitytti, kun ton hankinnan yhteydessä ilmeni kummallista kurkkuärsytystä. Voi johtua tietysti siitäkin, jos pöly lähti liikkeelle. Oon vaan joskus töissä kokenut sen mitä reaktiota otsoni aiheuttaa, kun on jotain syystä ollut jonkin otsoonia sisältävän kammion ovi auki IV-konehuoneessa , mikä pisti kyllä kovin yskittään ja ikävän tunteen henkitorveen/kurkkuun. Tosta huomas alkuun sellasen jännän hajun, muttei ainakaan selkeetä otsoonin hajua.
Juu, ajoittaistahan se ääni on. Joskus jää "jumiin" pidemmäksi aikaa surisemaan jostain syystä, liekö joku isompi pölykasa aiheuttaa moista. Itsellä laitteesta lähti aluks sellanen erikoinen haju, joka vähän ärsytti kurkkua. Siitä taidetaan ohjeissakin mainita, että haju on normaalia jopa parin päivän ajan mutta häviää vähitellen. Ite oon imuroinut kerran viikossa kevyesti filtterin pinnan sellasella puhtaalla "harjapäällä".

Verkkokaupassa kommentoivat asiasta seuraavaa
"Ilmanpuhdistimilla on Allergia- ja Astmaliiton allergiatunnus.

Electrolux Oxygen ilmanpuhdistimet eivät tuota haitallista otsonia."
Toi otsonin tuotto on vähän jännä. Verkkokaupan vastaus pohjautuu Electroluxin väitteeseen, että plasmawave ei tuota otsonia, eli jotenkin eroais tavallisesta ionisaattorista. Käytännössä niiden sertifiointi otsonin osalta on "low to none", ja testfaktan labratestin tulos otsonituotosta oli 9 ppb (sallitusta 55 ppb). Eli toi verkkokaupan vastaus on väärä.

 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Ei tuollaiseen Electrolux EAP450 saisi suodattimia kiinasta?
Tutulla voisi olla tuollainen tarjolla. Reilun vuoden käytetty, joten siihen tarvisi vain uudet suodattimet.
Tuntuu tulevan muuten kalliiksi sen käyttäminen, jos joutuu aina ostaan yli satasen suodatin paketin. Vaikka nuo ovat pestäviä, niin en oikein luota siihen, ettei niiden toiminta laskisi pestynä.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Hommasin Strömen ilmanpuhdistimen makuuhuoneeseen, toimii ihan hienosti. Suomessa 69€ mut virosta 39€. Siihen parit suodattimet vielä. Posteja tuli 18€, toimitus alle viikossa. Jos haluaa edullisen pään laitetta pieneen huoneeseen niin tuossa linkit:


 

skiip

올드보이
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
234
Hommasin Strömen ilmanpuhdistimen makuuhuoneeseen, toimii ihan hienosti. Suomessa 69€ mut virosta 39€. Siihen parit suodattimet vielä. Posteja tuli 18€, toimitus alle viikossa. Jos haluaa edullisen pään laitetta pieneen huoneeseen niin tuossa linkit:
Pitääkö millaista meteliä, häiritseekö unta?
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Kolme teho-asentoa ja saa tarpeeksi hiljaiselle. Aikaisemmin nukuin lattiatuuletin ovenraossa ja onhan tuo paljon hiljaisempi.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 508
Mulla on Philipsiltä (ilmeisesti jo myynnistä poistunut malli) HU5930/10, jonka kostutteluun olen ollut ihan tyytyväinen.
Miltä tuo vaihdettava pyöreä suodatin muuten näyttää sinun laitteessa tätä nykyä? Mulla tuli siihen jo aika alussa semmoisia tummia jälkiä jotka ei lähteneet pois siinä suositellussa etikkaliotuksessakaan. Vaihdoin sen ja HEPA-suodattimen uusiin pari viikkoa sitten (ostin laitteen viime kesänä) ja uuteenkin kiekkoon on alkanut tulla samankaltaisia jälkiä. Aloin miettimään että onkohan tämä ihan normaalia vai onko mulla esim. jotenkin huonolaatuista hanavettä.
Itsellä Philipsin AC4080/10. Suodattimia (hepa ja kostutuskenno) tilannut Saksasta, jossa lähes puolet halvempia. Eka vesisuodatin kalkkeutui nopeasti muutamassa viikossa ja muutamassa kuukaudessa muutamia vihertäviä kohtia ilmestyi. Tämän jälkeen käyttänyt kostutukseen tislattua vettä ja suodattimet ovat pysyneet hyvinä kuukausia eli koko sen käyttöikänsä ajan. Pölyä tuo masiina kerää todella paljon huoneilmasta. Esisuodatin on reilussa pölyssä viikottain kun imuroin sen puhtaaksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 166
Pitääkö millaista meteliä, häiritseekö unta?
Kyllähän tuo selvää ääntä pitää hiljaisimmallakin tasolla. Itselleni tuo on ainakin liian äänekäs, koska olen aika herkkäuninen ja olen siksi sammuttanut laitteen yöksi. Yksilökohtaisia juttuja tosin nämä hiljaisuusasiat.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Makkariin olisi tarkoitus hankkia uusi ilmanpuhdistin. Edellinen oli Electroluxin joku-EAP-malli. Ikää on jo niin paljon että kaikki suodattimet pitää uusia - joten päädyin siihen että ehkä ostan uuden joka sopii myös sisustukseen paremmin. Electrolux Pure A9 ilmanpuhdistin PA91-404DG - Ilmastointi ja ilmanpuhdistus Onko nämä Electroluxin A9:t yhä ongelmaisia? Ymmärsin että ainakin noin vuoden ajan applikaatio oli suht susi ainakin Androidilla. CO2 mittausta en tarvitse, koska sitä varten on Airthings Wave Plus :t makkareissa ja olohuoneessa.

Onko uudempia kokemuksia?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
379
Onko nämä Electroluxin A9:t yhä ongelmaisia? Ymmärsin että ainakin noin vuoden ajan applikaatio oli suht susi ainakin Androidilla. CO2 mittausta en tarvitse, koska sitä varten on Airthings Wave Plus :t makkareissa ja olohuoneessa.

Onko uudempia kokemuksia?
Itellä on tosta se isompi PA91-604GY -malli, eikä enää ole kovin paljoa valittamista. Sistustuksen kannalta kannattaa huomioida, että laite pitää asettaa vähintään 30cm etäisyydelle kaikista seinistä/esteistä ohjeen mukaan.

Uusi Wellbeing-softa on siis merkittävä parannus vanhaan. Löytyy ajastukset asetuksille, ilmanlaadun merkkivalon sammutus yms. Käyttöönottokin toimii aavistuksen paremmin kuin vanhassa softassa. Suurin ongelma on edelleen tuo wifi-yhteys. Laite hukkaa satunnaisesti yhteyden verkkoon ilman mitään näkyvää syytä, mikä tarkoittaa, että sovelluksella ei sillä hetkellä tee mitään. Ainoa ohje on "Ota johto pois muutamaksi minuutiksi". Itsellä tekee tätä 1-2 kertaa kuukaudessa. Tosin, useimmiten yhdistää takaisin verkkoon ihan omia aikojaan. Reitittimestä kun katsoo, niin laite kuitenkin saa IP:n ihan oikein, eikä kiinteän osoitteen määrittäminenkään poista yhteyden satunnaista katkeilua.

Nykyään tossa wellbeing-sovelluksessa on jo arvojen tilastointikin päivä/viikko/kuukausinäkymillä, ja luokat PM1/2.5/10 ja TVOC (+ilmankosteus ja lämpötila). Näitä ei aluksi ollut nähtävillä kuin viimeisen muutaman tunnin ajalta, eli tätä softaa ainakin kehitetään. Vanha softa oli nimeltään Pure A9, ja se oli melkoista roskaa.

e: niin ja etäohjaus toimii myös, eli voi vaikka töistä lähtiessä napauttaa puhdistimen täysille. Vähän omituisesti, tätä ominaisuutta ei saa pois päältä, kuten esim. Philipsin Hue -systeemissä ohjauksen voi rajata vain kotiverkon alueelle.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Kiitoksia, eiköhän se tuollaisella nyt pärjätä taas eteenpäin. Tilaa kyllä on jättää se 30cm joka puolelta tuon ympärille.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Termos!

Ostin:


Laite tilattiin reipas 2kk sitten amazonista ja tänään se saapui kotiovelle. Nyt laite on tulilla ja ainakin testien mukaan sen pitäisi puhdistaa ilmasta paljonkin erilaisia yhdisteitä jne. Myös huonekaluista, maaleista jne irtoavia yhdisteitä.

Mutta kysymys!

Eli millä mittaatte ilmanlaatua? Hommasta tulisi huomattavasti tieteellisempää, mikäli arvoja voisi jotenkin mitata ja seurata.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Yöllä huomasin että kuudetta vuotta lähes tauotta pyörinyt Electroluxin EAP450 pitää aika karkeaa ääntä joten päätin tänään avata vehkeen ja kurkata josko melun aiheuttaja selviäisi.
Äänen lähteeksi paikallistui juuri se mitä pelkäsin eli puhaltimen moottorin laakerit ovat tulleet matkansa päähän. Harmillisesti moottori on muoviin valettua mallia (SPG DL-89824WNAB) eli ei avattavissa eikä helposti korvattavissa millään tarvikeosalla, joten pakko varmaan tilailla electroluxilta uusi kun tuota ei halvemmalla muualtakaan löydy eikä moottorin hinnalla (140e) saa tuon veroista puhdistinta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom