Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
100
Vajaa vuosi sitten asennettu LN25 pitää koko ajan tasaista suhinaa ilmanpuhdistimen ollessa päällä. Ohjekirja sanoo "A “hissing” sound may be heard during the air purifying operation. This sound is produced when plasma is being discharged. This is not a malfunction", mutta tuo taukoamaton suhina alkoi vasta pari päivää sitten, tai silloin sen ainakin huomasin, ja ilmanpuhdistin on kuitenkin ollut päällä alusta asti. Suhina on sen verran hyvin kuuluvaa että taatusti olisin kuullut sen aiemminkin jos olisi sitä pitänyt. Pitäisikö tuolle tehdä jotain?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Vajaa vuosi sitten asennettu LN25 pitää koko ajan tasaista suhinaa ilmanpuhdistimen ollessa päällä. Ohjekirja sanoo "A “hissing” sound may be heard during the air purifying operation. This sound is produced when plasma is being discharged. This is not a malfunction", mutta tuo taukoamaton suhina alkoi vasta pari päivää sitten, tai silloin sen ainakin huomasin, ja ilmanpuhdistin on kuitenkin ollut päällä alusta asti. Suhina on sen verran hyvin kuuluvaa että taatusti olisin kuullut sen aiemminkin jos olisi sitä pitänyt. Pitäisikö tuolle tehdä jotain?
Ootko koittanu puhdistaa sitä "purifieria"? Muistelen lukeneeni että jos sinne pääsee isompia epäpuhtauksia niin alkaa juurikin tuommoinen suhina.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Itsellä LN25 suhisee säännöllisin epätasaisesti ja näyttää korreloivan tarkasti kissojen kanssa juoksemiseen. Ts. kun enemmän pölyä tms. pyörii, sitä enemmän suhisee. Se purifieri muuten pitää olla sitten täysin kuiva, muuten vasta suhiseekin. Ai mistäkö tiedän.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Kahden ilmalämpöpumppu-yksikön järjestelmään tässä päätymässä, koska kaksi kerroksinen talo. Tarjottu myös Toshiba Premium -sarjan pumppuja, onko noista kenelläkään omakohtaisia kokemuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Mikähän Panaan oli yöllä iskenyt?
Aamulla lähdössä koiran kanssa ulos ja huomasin että ulkoyksikkö pitää karmeaa rahinaa ja piippausta. Tuuletin tuntui pyörivän vaivalloisesti nykäyksittäin. Sisäyksikössä eikä kauko-ohjaimessa mitään mikä kertoisi minkään olevan vialla. Sammutin ILPin ja lähdin koiran kanssa ulos. Palattuani käynnistin uudelleen ja nyt tuntuu toimivan normaalisti. Tsekkasin kauko-ohjaimen eikä vikakoodeja löytynyt.

Vuoden vanha Panasonic CS-UZ12SKE kyseessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 362
Kun muutimme pari vuotta sitten tähän nykyiseen asuntoon niin kämppä myytiin ilmalämpöpumpun kanssa. No tämä kyseinen ilmalämpöpumppu oli joku Chunlan merkkinen "kiinanihme" joka huomattiin heti toisena päivänä rikkinäiseksi. Tilattiin huolto/arviointi ja tulos: ei voida/kannata korjata. Ostettiin huutokaupat.comista uusi Mitsubishi heavy industriesin srk20zs-s ilppi ja tilasimme asennuksen. No asennuksen yhteydessä asentaja huomasi että terassin sähköt oli vetänyt joku tee-se-itse-mies ja olivat vielä laittomasti sekä väärin kytketty. No eikun sähkömies paikalle joka saikin sähköt vedettyä oikein. Asentaja tienasi tuosta vanhan ilpin poistamisesta ja uuden asennuksesta muistaakseni n. 500-600€. Ja tämä oli kaikista halvin tarjous jonka saimme Loviisan alueelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Kahden ilmalämpöpumppu-yksikön järjestelmään tässä päätymässä, koska kaksi kerroksinen talo. Tarjottu myös Toshiba Premium -sarjan pumppuja, onko noista kenelläkään omakohtaisia kokemuksia?
En tiedä onko noissa uusissa malleissa vielä idioottimaista cold draft prevention modea, joka rajoittaa puhallustehoa kun kennon lämpötila on ~4 astetta alle pyyntilämpötilan. Tuosta tilasta ei tunnu pääsevän eroon muulla tavalla kuin sammuttamalla pumpun. Erityisen kiva kun 25 pakkasilla töissä ollessa kämpän lämpötila tippuukin 17 asteeseen ja patterit alkavat käryyttään pölyjä. Pumppu kiinni ja päälle niin kohta on taas lämmintä. Foorumit ja huoltomanuaalit koluttu läpi tuloksetta. Tämä hieno fiitsu löytyy Toshiban Arctic pumpuista. Onneksi etähallinta ja vilkasu lämpötiloihin pari kertaa päivässä kovilla pakkasilla auttaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Joopajoo, kai se pitää mennä amiskaan, että saa ilpin seinälle itse, ei tunnu asentajaa löytyvän. Pariin firmaan sai yhteyden, toinen kävi katsomassa edustamalleen pumpulle ainoan mahdollisen paikan. Todettiin sitten pohdinnan jälkeen, että ko. paikkaan ei haluta pumppua paitsi esteettisistä syistä, niin myös käytännön syistä. Kysyttiin, että asentaisivatko lattiamallin pumpun, jolle löytyisi kaikilta aspekteiltaan loistava paikka, vaikka ei heidän edustamaa merkkiä olekaan (olisin kuitenkin hankkinut pumpun heidän kautta, kai he sähkötukusta niitä saa kuten kaikki muutkin ja voivat lätkiä marginaalit päälle). Täyttä radiohiljaisuutta.

Toinen firma vastaili erittäin nopeasti viesteihin ja puitiin sähköpostilla mikä pumppu ois hyvä ja minne se tulisi (sama paikka mitä tuolle ylle mainitulle firmalle tarjottelin) jne. Mutta sen jälkeen kun kysyin, että mitä valittu pumppu maksaisi asennettunna ja heidän kautta hankittuna. Tämän jälkeen täysi radiohlijaisuus.

Näin Keski-Suomessa...
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 495
Kysele joiltain yhden ihmisen tmi yrityksiltä, jos oot Jyskäläs niin siitä naapurikunnista. Isommissa yrityksissä tuntuu olevan tuota "joustamattomuutta" LVI asioissa useammin...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Tietäis vaan mistä yhden miehen firmoja ees löytää, eivät tunnu paljon nettiä harastavan. Vieläkö keltaiset sivut on voimissaan tms.

Joku näissä ILP-firmoissa kyllä on vikana, koska ei oo ollut ongelmaa saada paikalle sähkömiestä, ilmastoinnin nuohoojaa, katon pesijää, salaojien houltajaa tai ylipäätään ketään ammattilaista. Muutaman päivän varoajalla. Mutta kun sanoo taikasanan ILP, niin yhtäkkiä mikään ei enää onnistu.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 495
Sanopas paikkakunta, tämäkin on aika iso yhteisö niin voi alkaa vinkkejä tipahtelemaan ympäriltä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Sanopas paikkakunta, tämäkin on aika iso yhteisö niin voi alkaa vinkkejä tipahtelemaan ympäriltä.
Laukaa paikkakunta, olen koittanut etsiskellä Äänekoski-Suolahti-Laukaa-Jyväskylä -akselilta firmaa. Muutame menee varmaan jo vähän turhan kauas...
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Tietäis vaan mistä yhden miehen firmoja ees löytää, eivät tunnu paljon nettiä harastavan. Vieläkö keltaiset sivut on voimissaan tms.

Joku näissä ILP-firmoissa kyllä on vikana, koska ei oo ollut ongelmaa saada paikalle sähkömiestä, ilmastoinnin nuohoojaa, katon pesijää, salaojien houltajaa tai ylipäätään ketään ammattilaista. Muutaman päivän varoajalla. Mutta kun sanoo taikasanan ILP, niin yhtäkkiä mikään ei enää onnistu.
Rautakaupat yleensä tietää lähialueen kirvesmiehet, niin tietäisikö sitten joku LVI-alan tarvikeliike LVI-asentajia? Eipä siinä häviä mitään jos kysyy.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Laukaa paikkakunta, olen koittanut etsiskellä Äänekoski-Suolahti-Laukaa-Jyväskylä -akselilta firmaa. Muutame menee varmaan jo vähän turhan kauas...
Gigantin ja K-raudan pumppuihin saa ostettua asennuksen mukaan. Voin minäkin sen sinulle tulla laittamaan, jos et muualta asentajaa löydä, mutta en osaa sanoa milloin kerkeän.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Hmm, eroaako lattiamallisten ILP:n asennus jotenkin seinämallisista? Kysyn, koska taas yksi firma totesi, etteivät valitettavasti voi ilppiä asentaa. Perusteena oli, että lattiamallisia menee niin vähän, että ovat luopuneet niiden asennuksista. Olin siinä käsityksessä, että homma ei eroa ei sitten mitenkään pl. yksikön sijainti. Vai onko työt optimoitu niin viimeisen päälle, että firmat tekevät vain tietynmallisten ilppien asennusta, koska tällöin löytyy valmis setti tarvikkeita jne. mitä tarvitaankaan?
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Hmm, eroaako lattiamallisten ILP:n asennus jotenkin seinämallisista? Kysyn, koska taas yksi firma totesi, etteivät valitettavasti voi ilppiä asentaa. Perusteena oli, että lattiamallisia menee niin vähän, että ovat luopuneet niiden asennuksista. Olin siinä käsityksessä, että homma ei eroa ei sitten mitenkään pl. yksikön sijainti. Vai onko työt optimoitu niin viimeisen päälle, että firmat tekevät vain tietynmallisten ilppien asennusta, koska tällöin löytyy valmis setti tarvikkeita jne. mitä tarvitaankaan?
Eihän Suomessa juurikaan edes "lattiamallisia" ole ollut. Pääasiassa ollut vaan samaa yksikköä maa- tai seinätelineellä. Eroahan niiden asennukses ei ole kuin se että maatelineellinen vaatii jonkin sortin paikan mihin teline kiinnitetään. Yksinkertaisimmillaan betoniset laatat. Onko sitten puhunut oikeasti niistä pömpeleistä jotka tarkoitettu maahan asennettavaksi vaiko vaan seinänvieressä olevista maatelineistä tavalliselle pumpulle.

Eroahan maa- ja seinäkiinnityksellä on vain tämä osa kun puhutaan täällä yleisimmin myydyistä pumpuista:
Maateline

Seinäkonsoli SG

Näitä varsinaisia maahan asennettavia ole yhtään edes nähnyt Suomessa:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Eihän Suomessa juurikaan edes "lattiamallisia" ole ollut. Pääasiassa ollut vaan samaa yksikköä maa- tai seinätelineellä. Eroahan niiden asennukses ei ole kuin se että maatelineellinen vaatii jonkin sortin paikan mihin teline kiinnitetään. Yksinkertaisimmillaan betoniset laatat. Onko sitten puhunut oikeasti niistä pömpeleistä jotka tarkoitettu maahan asennettavaksi vaiko vaan seinänvieressä olevista maatelineistä tavalliselle pumpulle.

Eroahan maa- ja seinäkiinnityksellä on tämä osa..
Maateline

Seinäkonsoli SG
Selkeästi artikuloin, että lattimallin pumpusta on kyse ja annoin esimerkiksi Panasonic Z25:n. En usko, että mitään sekoilemista on ollut lattiamallin ja maatelineen kanssa, tai sitten ei kyllä asikaspalvelija lainkaan katsonut viestiäni. Mutta tämä on ihan linjassaan sen kanssa, että toinen firma, joka asentaa Mitsun tiettyä mallia kanssa asentaa vain sitä tiettyä mallia. Sama oli ilmeisestikin nyt tämän firman kanssa, eli asentavat vain seinämalleja ja jos se ei käy asiakkaalle, niin voivoi.

Enkä minä sano että tässä mitään perustavalla tavalla väärin on. Näinhän ne hommat optimoidaan alalla kuin alalla, mutta hämmennyin vaan tuosta, että eihän se asennus nyt kai kovinkaan erilaista ole,
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Selkeästi artikuloin, että lattimallin pumpusta on kyse ja annoin esimerkiksi Panasonic Z25:n. En usko, että mitään sekoilemista on ollut lattiamallin ja maatelineen kanssa, tai sitten ei kyllä asikaspalvelija lainkaan katsonut viestiäni. Mutta tämä on ihan linjassaan sen kanssa, että toinen firma, joka asentaa Mitsun tiettyä mallia kanssa asentaa vain sitä tiettyä mallia. Sama oli ilmeisestikin nyt tämän firman kanssa, eli asentavat vain seinämalleja ja jos se ei käy asiakkaalle, niin voivoi.

Enkä minä sano että tässä mitään perustavalla tavalla väärin on. Näinhän ne hommat optimoidaan alalla kuin alalla, mutta hämmennyin vaan tuosta, että eihän se asennus nyt kai kovinkaan erilaista ole,
No ei ainakaan töistä sitten pula jos noin paljon varaa valikoida töitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
867
Eihän Suomessa juurikaan edes "lattiamallisia" ole ollut. Pääasiassa ollut vaan samaa yksikköä maa- tai seinätelineellä. Eroahan niiden asennukses ei ole kuin se että maatelineellinen vaatii jonkin sortin paikan mihin teline kiinnitetään. Yksinkertaisimmillaan betoniset laatat. Onko sitten puhunut oikeasti niistä pömpeleistä jotka tarkoitettu maahan asennettavaksi vaiko vaan seinänvieressä olevista maatelineistä tavalliselle pumpulle.

Eroahan maa- ja seinäkiinnityksellä on vain tämä osa kun puhutaan täällä yleisimmin myydyistä pumpuista:
Maateline

Seinäkonsoli SG

Näitä varsinaisia maahan asennettavia ole yhtään edes nähnyt Suomessa:
Tässä puhuttiin lattiamallisesta koneesta, ja tällä tarkoitetaan sisäyksikköä, ei ulkoyksikköä. Suomessa ei kotitalouskäytössä tuollaisia ulkoyksiköitä ole, kun tuollainen ei sovellu kuin jäähdytykseen, eikä suomen olosuhteissa tarvita sellaista jäähdytystehoa minkä tuollainen mörkö tuottaa.

Asennusliike karsastanee lattiamallia ihan vaan siksi, että tällä hetkellä heillä on vara valita asiakkaansa, ja kaikki otetaan varman päälle. Vaikka asennus ei periaatteessa mitenkään poikkea normaalista, joutuu kuitenkin uutta laitetta asentaessa pläräämään asennusohjeet läpi (heti menee puoli tuntia ylimääräistä), ja ehkä isompana mörkönä on mahdolliset reklamaatiot. Jos tulee ongelmia jälkikäteen, joutuu asentaja niitä selvittämään, ja jos laite ei ole tuttu entuudestaan toiminnaltaan tai rakenteeltaan, on homma aina työläämpää.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 382
Tässä puhuttiin lattiamallisesta koneesta, ja tällä tarkoitetaan sisäyksikköä, ei ulkoyksikköä. Suomessa ei kotitalouskäytössä tuollaisia ulkoyksiköitä ole, kun tuollainen ei sovellu kuin jäähdytykseen, eikä suomen olosuhteissa tarvita sellaista jäähdytystehoa minkä tuollainen mörkö tuottaa.

Asennusliike karsastanee lattiamallia ihan vaan siksi, että tällä hetkellä heillä on vara valita asiakkaansa, ja kaikki otetaan varman päälle. Vaikka asennus ei periaatteessa mitenkään poikkea normaalista, joutuu kuitenkin uutta laitetta asentaessa pläräämään asennusohjeet läpi (heti menee puoli tuntia ylimääräistä), ja ehkä isompana mörkönä on mahdolliset reklamaatiot. Jos tulee ongelmia jälkikäteen, joutuu asentaja niitä selvittämään, ja jos laite ei ole tuttu entuudestaan toiminnaltaan tai rakenteeltaan, on homma aina työläämpää.
Eiköhän joku tuollaisen asenna, kun vaan sopii tuntihinnan ja työtä ei tehdä ruuhka-aikaan. Reklamaatio tietenkin oma asiansa, mutta eiköhän joku silti suostu tekemään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 313
Mulla on 10m2 kokoinen makuuhuone ja netatmon mukaan siellä on aamuisin melko huono ilma ja sen kyllä huomaa. Huoneen ikkunassa on korvausilmaventtiili ja pidän yläkerrassa toisessa päässä ikkunaa usein auki ainakin kesällä. Makuuhuoneen oviaukon ollessa avoin ei ole ongelmaa varsinkaan silloin kun ikkuna on auki, mutta silloin kun minulla on oviverho kiinni joka estää valon tulemisen huoneeseen, huone lämpenee ja ilma huononee. Pidän tuota kiinni, koska muuten en saa valon takia unta.

Olisiko jollain joku idea miten tuota ilman vaihtuvuutta voisi parantaa? Itelle tulee mieleen jonkin tuulettimen asennus ovi aukon laitaan ilmaa puhaltamaan poispäin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mulla on 10m2 kokoinen makuuhuone ja netatmon mukaan siellä on aamuisin melko huono ilma ja sen kyllä huomaa. Huoneen ikkunassa on korvausilmaventtiili ja pidän yläkerrassa toisessa päässä ikkunaa usein auki ainakin kesällä. Makuuhuoneen oviaukon ollessa avoin ei ole ongelmaa varsinkaan silloin kun ikkuna on auki, mutta silloin kun minulla on oviverho kiinni joka estää valon tulemisen huoneeseen, huone lämpenee ja ilma huononee. Pidän tuota kiinni, koska muuten en saa valon takia unta.

Olisiko jollain joku idea miten tuota ilman vaihtuvuutta voisi parantaa? Itelle tulee mieleen jonkin tuulettimen asennus ovi aukon laitaan ilmaa puhaltamaan poispäin.
Biltemasta sopivan kokoinen kanavapuhallin, ruuvaat korvausilmaventtiilin irti ja työnnät putken sen tilalle. Puhallin kiinni kellokytkimeen jonka säädät käynnistymään aamuisin haluttuun aikaan.

Kanavapuhallin ø100 mm
Digitaalinen viikkokellokytkin
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Biltemasta sopivan kokoinen kanavapuhallin, ruuvaat korvausilmaventtiilin irti ja työnnät putken sen tilalle. Puhallin kiinni kellokytkimeen jonka säädät käynnistymään aamuisin haluttuun aikaan.
Ja samalla helposti ylipaineistaa koko asunnon. Ei kovin hyvä idea. Sitä paitsi noi pitää ihan karseeta meteliä.

Mielummin se ikkuna kiinni öisin ja ilmanvaihdon säätö niin, että makuuhuoneen räppänä imee enemmän korvausilmaa.
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Mulla on 10m2 kokoinen makuuhuone ja netatmon mukaan siellä on aamuisin melko huono ilma ja sen kyllä huomaa. Huoneen ikkunassa on korvausilmaventtiili ja pidän yläkerrassa toisessa päässä ikkunaa usein auki ainakin kesällä. Makuuhuoneen oviaukon ollessa avoin ei ole ongelmaa varsinkaan silloin kun ikkuna on auki, mutta silloin kun minulla on oviverho kiinni joka estää valon tulemisen huoneeseen, huone lämpenee ja ilma huononee. Pidän tuota kiinni, koska muuten en saa valon takia unta.

Olisiko jollain joku idea miten tuota ilman vaihtuvuutta voisi parantaa? Itelle tulee mieleen jonkin tuulettimen asennus ovi aukon laitaan ilmaa puhaltamaan poispäin.
Missä on lähin poistoilmaputki? Miten ilmanvaihto on ylipäätään asunnossasi toteutettu, koneellinen vai painovoimainen?

Korvausilmaventtiilistä tulee varmasti ilmaa sisään, mutta mistä se poistuu ja kuinka tehokkaasti?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 313
Missä on lähin poistoilmaputki? Miten ilmanvaihto on ylipäätään asunnossasi toteutettu, koneellinen vai painovoimainen?

Korvausilmaventtiilistä tulee varmasti ilmaa sisään, mutta mistä se poistuu ja kuinka tehokkaasti?
Makuuhuoneen ihan vieressä on pesuhuone jossa on poisto. Samoin vaatehuone jossa on poisto on sen vieressä. Tosiaan ovi verho auki ei ole ongelmaa.

EDIT: Koneellinen poisto on kyseessä.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Mulla on 10m2 kokoinen makuuhuone ja netatmon mukaan siellä on aamuisin melko huono ilma ja sen kyllä huomaa. Huoneen ikkunassa on korvausilmaventtiili ja pidän yläkerrassa toisessa päässä ikkunaa usein auki ainakin kesällä. Makuuhuoneen oviaukon ollessa avoin ei ole ongelmaa varsinkaan silloin kun ikkuna on auki, mutta silloin kun minulla on oviverho kiinni joka estää valon tulemisen huoneeseen, huone lämpenee ja ilma huononee. Pidän tuota kiinni, koska muuten en saa valon takia unta.

Olisiko jollain joku idea miten tuota ilman vaihtuvuutta voisi parantaa? Itelle tulee mieleen jonkin tuulettimen asennus ovi aukon laitaan ilmaa puhaltamaan poispäin.
Mä olen ratkaissut vastaavan ongelman ihan vain laittamalla muuallekin kämppään pimeämpiä verhoja :p
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 313
Mä olen ratkaissut vastaavan ongelman ihan vain laittamalla muuallekin kämppään pimeämpiä verhoja :p
Mulla on kaikkialla aina sälekaihtimet kiinni, mutta pitäisi vetää ihan mustat pimennysverhot kaikkialle, että auttaisi. Mulla on kyllä, valkoisia pimennysverhoja esim. olohuoneessakin jotka on aina kiinni, mutta kyllä silti on liian valoisaa. Suunnitelmissa tosin on maalata makuuhuone kokonaan mustaksi jossain vaiheessa niin sitten ei ainakaan häiritse. Mulla siis alakerrasta loistaa valoa tuonne yläkertaan liikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
Mulla on 10m2 kokoinen makuuhuone ja netatmon mukaan siellä on aamuisin melko huono ilma ja sen kyllä huomaa. Huoneen ikkunassa on korvausilmaventtiili ja pidän yläkerrassa toisessa päässä ikkunaa usein auki ainakin kesällä. Makuuhuoneen oviaukon ollessa avoin ei ole ongelmaa varsinkaan silloin kun ikkuna on auki, mutta silloin kun minulla on oviverho kiinni joka estää valon tulemisen huoneeseen, huone lämpenee ja ilma huononee. Pidän tuota kiinni, koska muuten en saa valon takia unta.

Olisiko jollain joku idea miten tuota ilman vaihtuvuutta voisi parantaa?
Kattotuuletin?
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Siitä en osaa sanoa. Kun meillä ei ole muutakuin koneellinen poisto märkätiloissa. Uudelleen eristettyä taloa ja ei vain enää vuoda siihen tahtiin että ilma vaihtuisi :rofl: noiden asennus on tuossa parin viikon päästä kun pääsen lomille. Voin sitten kertoa kokemuksia.
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Makuuhuoneen ihan vieressä on pesuhuone jossa on poisto. Samoin vaatehuone jossa on poisto on sen vieressä. Tosiaan ovi verho auki ei ole ongelmaa.

EDIT: Koneellinen poisto on kyseessä.
Joudut varmaan tekemään erillisen poistoventtiilin makkariin, joka on taas oma hommansa, tai sitten otat sen oviverhon pois ja keksit toisen ratkaisun sen tilalle. Muu kämppä pimeämmäksi.

Oletko kysynyt jostain LVI-alan liikkeestä neuvoa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 313
Joudut varmaan tekemään erillisen poistoventtiilin makkariin, joka on taas oma hommansa, tai sitten otat sen oviverhon pois ja keksit toisen ratkaisun sen tilalle. Muu kämppä pimeämmäksi.

Oletko kysynyt jostain LVI-alan liikkeestä neuvoa?
Toi muu kämppä pimeäksi vaatis käytännössä sen et laittaisin kaikkiin ikkunoihin pimennysverhot sekä oviin joten se ei ole kovin toteutus kelpoinen idea.

Ei tohon ainakaan suoraan mitään valmis ratkaisua ole. Noi kaikki missä seinään lähdetään tekemään reikiä vaatii taloyhtiön luvan ja muutenkin vaikka laittaisin isomman venttiilin ei pakosti silti poisto riitä makuuhuoneesta imemään tarpeeksi ilmaa. Tosin olisihan toi yksi testi testata laittaa poisto kovemmalle ja katsoa paljonko vaikuttaa.
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Toi muu kämppä pimeäksi vaatis käytännössä sen et laittaisin kaikkiin ikkunoihin pimennysverhot sekä oviin joten se ei ole kovin toteutus kelpoinen idea.

Ei tohon ainakaan suoraan mitään valmis ratkaisua ole. Noi kaikki missä seinään lähdetään tekemään reikiä vaatii taloyhtiön luvan ja muutenkin vaikka laittaisin isomman venttiilin ei pakosti silti poisto riitä makuuhuoneesta imemään tarpeeksi ilmaa. Tosin olisihan toi yksi testi testata laittaa poisto kovemmalle ja katsoa paljonko vaikuttaa.
Mitä muuten haet sillä ikkunan avaamisella josta mainitsit? Oikein säädetyssä ilmanvaihdossa ikkuna on aina tuloilma"venttiili", joten ikkunoita aukomalla asuntoon tulee lisää ilmaa. Vaikka tässä tapauksessa halutaan ilma käsittääkseni poistumaan paremmin makuuhuoneesta? Tuloilmahan siellä ei ole ongelma kun on erillinen venttiilikin?

Ikkunan avaaminen toisaalla asunnossa ei pitäisi kai parantaa makuuhuoneen ilmanvaihtumista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 313
Mitä muuten haet sillä ikkunan avaamisella josta mainitsit? Oikein säädetyssä ilmanvaihdossa ikkuna on aina tuloilma"venttiili", joten ikkunoita aukomalla asuntoon tulee lisää ilmaa. Vaikka tässä tapauksessa halutaan ilma käsittääkseni poistumaan paremmin makuuhuoneesta? Tuloilmahan siellä ei ole ongelma kun on erillinen venttiilikin?

Ikkunan avaaminen toisaalla asunnossa ei pitäisi kai parantaa makuuhuoneen ilmanvaihtumista.
Meille tehtiin ovi ja ikkunaremontti alkuvuodesta, mutta poistojen säätöä ei ole vielä tehty. Asunto on 85 neliön kokoinen ja venttiileissä lukee, että niitä pitäisi olla yksi per 20 neliötä, mutta niitä laitettiin kolme, koska keittiöön ei voinut poiston takia (liesituuletin) laittaa. Ikkunan avaamisella haen sitä, että asunto viilenee, mutta myös sen takia, että vielä ei ole onnistuttu ratkaisemaan mistä pesuhuoneeseen tulee järkyttävä haju alipaineen myötä. Pesuhuone on ihan raikas kun ikkuna eri huoneessa on auki. Makuuhuoneessa en pidä ikkunaa auki valon ja äänien takia. Olen erittäin herkkä uninen joskin sitten kun kunnolla nukahdan niin en kyllä herää mihinkään.

Testaan ensi yön pistää ikkunat kiinni ja ilman vaihdon hieman tehokkaammalle ja katson mikä vaikutus sillä on.
 

Pingviini

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 106
Meille tehtiin ovi ja ikkunaremontti alkuvuodesta, mutta poistojen säätöä ei ole vielä tehty. Asunto on 85 neliön kokoinen ja venttiileissä lukee, että niitä pitäisi olla yksi per 20 neliötä, mutta niitä laitettiin kolme, koska keittiöön ei voinut poiston takia (liesituuletin) laittaa. Ikkunan avaamisella haen sitä, että asunto viilenee, mutta myös sen takia, että vielä ei ole onnistuttu ratkaisemaan mistä pesuhuoneeseen tulee järkyttävä haju alipaineen myötä. Pesuhuone on ihan raikas kun ikkuna eri huoneessa on auki. Makuuhuoneessa en pidä ikkunaa auki valon ja äänien takia. Olen erittäin herkkä uninen joskin sitten kun kunnolla nukahdan niin en kyllä herää mihinkään.

Testaan ensi yön pistää ikkunat kiinni ja ilman vaihdon hieman tehokkaammalle ja katson mikä vaikutus sillä on.
Tuo haju viittaa mahdollisesti siihen, että korvausilmaa ei tule riittävästi pesuhuoneeseen, niin alipaine vetää sen korvausilman lattiakaivon kautta ja hajut siinä mukana.

Ovi/ikkunaremppa lienee tiivistänyt taloa sen verran, että korvausilmaa ei tule enää niistä ovien ja ikkunoiden raoista niin paljoa.

Googlella löytyy lisää aiheesta, esim tässä: Pesuhuoneen lattiakaivo haisee
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
106
Eiköhän joku tuollaisen asenna, kun vaan sopii tuntihinnan ja työtä ei tehdä ruuhka-aikaan. Reklamaatio tietenkin oma asiansa, mutta eiköhän joku silti suostu tekemään.
Kyllähän tuommosia on tullut asenneltua useampia. Nuo kuvan laitteet vielä aika köykäsiä. Paljon menee isojen kiinteistöjen lämmitys/jäähdytys laitteiksi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 671
Meille tehtiin ovi ja ikkunaremontti alkuvuodesta, mutta poistojen säätöä ei ole vielä tehty. Asunto on 85 neliön kokoinen ja venttiileissä lukee, että niitä pitäisi olla yksi per 20 neliötä, mutta niitä laitettiin kolme, koska keittiöön ei voinut poiston takia (liesituuletin) laittaa. Ikkunan avaamisella haen sitä, että asunto viilenee, mutta myös sen takia, että vielä ei ole onnistuttu ratkaisemaan mistä pesuhuoneeseen tulee järkyttävä haju alipaineen myötä. Pesuhuone on ihan raikas kun ikkuna eri huoneessa on auki. Makuuhuoneessa en pidä ikkunaa auki valon ja äänien takia. Olen erittäin herkkä uninen joskin sitten kun kunnolla nukahdan niin en kyllä herää mihinkään.
Pesuhuoneeseen tulee haju kaiketi jostain vesilukosta, joka falskaa. Mahdollisesti viemärin korvausilma toimii huonosti ja esim. vessanpöntön vetäminen tyhjentää suihkun lattiakaivon?

Kai ymmärrät, että tuo ikkunan auki pitäminen aiheuttaa sen, että kaikki korvausilma kämppään tulee sieltä ikkunasta? Silloin makuuhuoneessa, jossa ei ole ikkuna auki ja vielä joku verho ovensuussa, ei vaihdu ilma käytännössä ollenkaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
22
Mikä olisi paras tapa edetä asennusliikkeen suhteen? Suojakourujen asennus jäi keskeneräiseksi ja ovat luvanneet jo monta kertaa tulla viimeistelemään asennukset.
Kuluttajasuojaan yhteyttä?
Ja kyllä tietysti tyhmänä maksoin jo koko laskun, toki pumppu pyörii ja toimii kokoajan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 313
Pesuhuoneeseen tulee haju kaiketi jostain vesilukosta, joka falskaa. Mahdollisesti viemärin korvausilma toimii huonosti ja esim. vessanpöntön vetäminen tyhjentää suihkun lattiakaivon?

Kai ymmärrät, että tuo ikkunan auki pitäminen aiheuttaa sen, että kaikki korvausilma kämppään tulee sieltä ikkunasta? Silloin makuuhuoneessa, jossa ei ole ikkuna auki ja vielä joku verho ovensuussa, ei vaihdu ilma käytännössä ollenkaan.
Ei tyhjennä wc pöntön vetäminen kaivoa eikä se ole koskaan tyhjä vedestä. Mulle asennettiin keittiökaappiin sellanen venttiili mistä menee ilmaa viemäriin myös.

Joo, ymmärrän, mutta toinen vaihtoehto on se, että makuuhuoneessa haisee ihan järkyttävälle. Testasin viime yön pitää ikkunoita kiinni ja ilmanvaihtoa kovemmalla ja hiilidioksidi pitoisuus oli netatmon mukaan hieman parempi. Tänään tosin aamulla ei pahemmin hajuakaan ollut. Tuo haju jotenkin vaihtelee. Aattelin, että voisin testata viikonloppuna vetää jesarilla kiinni aukkoja yöksi jos syy selviäisi sillä.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 495
Huom: 35 on puolivälin malli, 25 on halvempi ja riittää aika pitkälle.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Yllättävän hyvin on Argo Adac siirrettävä pikkuilmari suoriutunut kesästä. Huone 3,5mx2,5m. Jaksoi pudottaa lämmöt 28C>22C, kuivattaa ilmaa ja pitää ääntä. Kertaakaan en ole vettä joutunut tyhjentämään. Hinta 250€+letku ja muutos osat =300,20€. Rakenuksessamme isompi kone ei osu riittävästi omaan koppiini. Meteli liian kova nukkumiseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 790
Viestejä
4 203 661
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
Rosmonautti

Hinta.fi

Ylös Bottom