Niinkuin tuossa joskus aikaisemmin sanottiin niin saat asentajat varmaan syyskuussa... On tää kyllä omituinen keli, istun tässä partsilla ja lämmintä vieläkin 22. Ja sen lisäksi tää partsin laatta jalkojen alla vähintään 40 kun tuntuu lämpimältä. Ihankuin etelässäTuli laitettua tarjouspyyntöä pariin firmaan. Ilppi lämmitykseen ja jäähdytykseen. Katsotaan onko mitään varastossa ja mihin hintaan sekä aikaa sitä saisi.
Eipä noi kylmäaineet itsessään vaarallisia ole paitsi jos sitä on niin paljon että syrjäyttää hapen. Mutta, kylmäaineiden kanssa käytetty esteriöljy se myrkkyä onkin. Sitä on kaasussa mukana ja se menee hengityksen mukana keuhkoihin ja veren kiertoon. Sama ihon kautta. Tiedän 2 kylmäasentajaa jotka kumpikin joutunut lopettaa alalla allergia reaktioiden vuoksi johtuen juuri noista öljyistä. Jatkuva altistuminen noille öljyille niin kuka tietää mitä niistä tapahtuu kun ei ole tutkittu mitenkään. Oireita niistä tulee.Eihän se vaarallista hengitettynä ole, kunnes sitä vuotaa niin paljon, että syrjäyttää huoneen hapen. Tuli muuttaa sen todella kitkeräksi, joka kyllä salpaa hengityksen. Tosin noiden aineiden haittavaikutuksiakaan ei pahemmin ole tutkittu, ehkä niiden vaarat vuosikymmenten päästä selviää, kun alkaa kylmäukkoja tippumaan riveistä.
Hyvin toimii. Valmet kotilämpö on lämmityslaitteena kaukolämmöllä ja kaverina halpa keski euroopan ilp.Sanokaas gurut miten ilppi soveltuisi taloon jossa ilmalämmitys. 83 rakennettu omakotitalo. Upovari ilmalämmityskone, noin 110 neliöö.
Siis tuo itsepuhdistus tarkoittaa sitä, että jäähdytyksen jälkeen ilp puhaltaa siitä kennon läpi jonkin aikaa, että kenno kuivaa. Ominaisuus taitaa olla lähes kaikissa ilp:ssä.Panasonicin laitteet näyttäisivät olevan hieman tehokkaampia, mutta Toshiballa taas on itsepuhdistustoiminto.
Onko ILPin itsepuhdistus tarpeellinen vai pitääkö kuitenkin manuaalisesti tarpeeksi usein puhdistaa, niin ei ole kovin tarpeellinen sitten?
Meillä on tuo Panan UZ12SKE ollut käytössä nyt pari kuukautta. Edellinen ilppi Ultimate oli huomattavasti äänekkäämpi. Hyvin toi hoitanut hommansa helteillä, 22 sisäällä lämmintä. Ei moitittavaa parin kuukauden käytön jälkeen...Tässä tullut nyt mietittyä ensi kesän viilennystä ja ILP varmaan pitäisi syksyn/talven aikana ostaa.
Kyseessä kaukolämmöllä lämpiävä kaksikerroksinen 84 m2 rivitalokämppä, eli vain viilennykseen ja kosteuden poistoon olisi tarkoitus laite hommata.
En kaikkia merkkejä ole käynyt läpi, mutta Panasonicin ja Toshiban paria mallia olen vakavammin miettinyt.
PANASONIC TZ12SKE
PANASONIC UZ12SKE
TOSHIBA MIRAI 10
TOSHIBA MIRAI 13
Onko kokemuksia yo. laitteista?
Panasonicin laitteet näyttäisivät olevan hieman tehokkaampia, mutta Toshiballa taas on itsepuhdistustoiminto.
Onko ILPin itsepuhdistus tarpeellinen vai pitääkö kuitenkin manuaalisesti tarpeeksi usein puhdistaa, niin ei ole kovin tarpeellinen sitten?
Panasonicin mallit ehkä enemmän kiinnostaisivat kuitenkin. Tämän hetkiset varastosaldot eivät kiinnosta, kun taloyhtiössä on sen verran tarkat säännöt näiden kanssa, niin siinä menee oma aika että saa asian isännöitsijän/hallituksen kanssa sovittua ja sen jälkeen pääsee vasta tilaamaan laitteen + asennuksen.
Kyseessä ei ole oma kämppä, vaan yhden sukulaisen, mutta joo, sellainen 70-luvun betonielementti-ihmehän se tosiaan on. Luonnollisesti viilennystä kannattaa pitää päällä koko ajan.Sullahan samanlainen neukkukuutio missä itsekin asuin, Kivikartion rakentama 1973. Itsellä oli ulkoyksikkö tuolla telineillä nurkassa ja sisäyksikkö parvekkeen seinässä, propelli oli tossa joka puhalsi ilmaa tonne käytävään. Ongelmana oli keittiö, se oli kuuma kuin helvetti, mutta muut huoneet oli ihan jees viileyden suhteen. Tuossakin on tosin se, että se sisäyksikkö pitää olla sitten päällä kaiken aikaa, jos 5-6h on poissa niin lämpötila on ihan helvetillinen.
Ok, kiitos tiedosta. Vähän mietinkin kun jotkut tuota mainostaa, mutta esim. Panasonic ei mainitse mielestäni asiasta yhtään mitään esitteissään. Juuri tuota pölyjen puhdistamista mietenkin, että miten ne sieltä automaattisesti lähtisi pois.Siis tuo itsepuhdistus tarkoittaa sitä, että jäähdytyksen jälkeen ilp puhaltaa siitä kennon läpi jonkin aikaa, että kenno kuivaa. Ominaisuus taitaa olla lähes kaikissa ilp:ssä.
Mitään pölyjä tuo ei tietenkään itse puhdista.
Millaista ääntä sisäyksikkö pitää? Meillä se tulisi todennäköisesti yhteen makuuhuoneeseen, niin saako siihen edes jonkinlaisen yömoodin että pystyy nukkumaan? Eikä pieni ääni oikeastaan haittaa, kunhan on tasaista hurinaa.Meillä on tuo Panan UZ12SKE ollut käytössä nyt pari kuukautta. Edellinen ilppi Ultimate oli huomattavasti äänekkäämpi. Hyvin toi hoitanut hommansa helteillä, 22 sisäällä lämmintä. Ei moitittavaa parin kuukauden käytön jälkeen...
Ei noita ole mitään mieltä laittaa makkariin, eikä mihinkään keittiönpöydän tai olohuoneen sohvan välittömään läheisyyteen, sen verran nuo vähäänisimmätkin pitää melua.Millaista ääntä sisäyksikkö pitää? Meillä se tulisi todennäköisesti yhteen makuuhuoneeseen, niin saako siihen edes jonkinlaisen yömoodin että pystyy nukkumaan? Eikä pieni ääni oikeastaan haittaa, kunhan on tasaista hurinaa.
Tässä on sekin, että Suomesta tilattuna halvimmissa asennuskulut on suunnilleen yhtä isot kuin itse ILP (ainakin ihan halvimmissa ja timattiporauksen kanssa). Niin kannattaako siinä säästää pari sataa itse laitteessa?Jos joku tosissaan harkitsee ilmalämpöpumpun tilaamista ulkomailta ja idea on myös lämmittää sillä talvisin, niin kannattaa varmistua siitä, että ko. laite on oikeasti tarkoitettu meikäläisiin talvipakkasiin, eli sisältävät mm. sulatustoiminnon. Kaikissa malleissa tätä ei ole mahdollista selvittää edes mallinumerosta, jos paikallinen maahantuoja muokkaa laitteet lisäämällä niihin lämpötilan mukaan kytkeytyvän vastuksen.
Lisäksi sitten vielä mahdolliset muut ongelmat päälle, jos säästää ja tilaa halvimman mahdollisen "noname" -laitteen. Resonointi, kytkennät, toiminta, äänekkyys, takuu jne.
Makkariin en laittaisi, mutta jossain keittiössä menee oikein hyvin.Ei noita ole mitään mieltä laittaa makkariin, eikä mihinkään keittiönpöydän tai olohuoneen sohvan välittömään läheisyyteen, sen verran nuo vähäänisimmätkin pitää melua.
Sen jäähdytyksen tehokkuuden vuoksi niitä ei tarvitse sijoittaa esim sinne makkariin kun viilentävät jossain aulassakin aivan riittävästi. Tärkeintähän oikeasti on se että ILP poistaa ilmasta kosteuden.
Totta tämäkin, vaikka tosin perusasennuksen hinta näyttää pyörivän täällä noin 500-600 eurossa, oli laite nyt sitten ostettu mistä tahansa. Timanttiporaus ei taida kuulua asennushintaan missään firmassa? En ole ainakaan itse moiseen törmännyt.Tässä on sekin, että Suomesta tilattuna halvimmissa asennuskulut on suunnilleen yhtä isot kuin itse ILP (ainakin ihan halvimmissa ja timattiporauksen kanssa). Niin kannattaako siinä säästää pari sataa itse laitteessa?
Joo, eivät nämä uudet ilpit juuri ääntä pidä. Panasonic lupaa TZ12SKE:n "quiet modelle" äänitasoksi 20 desibeliä, joka ei käytännössä kaikesta muusta taustahuminasta erotu.Itse istun nyt Mitsubishin ILP:n vieressä ja tuon hiljaisin puhallus on kyllä niin hiljainen, etten näkisi ongelmaa tottua siihen jos sen kuulisi makuuhuoneessa. Parhaimmillaan siis ovat hiljaisen tietokoneen kuuloisia. Ei siis täysin äänetön, mutta ns. riittävän hiljainen.
Miten niin tietenkään? On olemassa sellaisia ilppejä, joissa pöly kerääntyy erilliseen lokeroon, jota pitää tyhjentää säännöllisesti. Ehkä tuo toshiba siis on sellainen.Siis tuo itsepuhdistus tarkoittaa sitä, että jäähdytyksen jälkeen ilp puhaltaa siitä kennon läpi jonkin aikaa, että kenno kuivaa. Ominaisuus taitaa olla lähes kaikissa ilp:ssä.
Mitään pölyjä tuo ei tietenkään itse puhdista.
Täällä hyvin samanlainen tilanne. Meillä portaikko on sen verran ahdas että lämpö tuskin paljoa liikkuu ylä- ja alakerran välissä.Tässä tullut nyt mietittyä ensi kesän viilennystä ja ILP varmaan pitäisi syksyn/talven aikana ostaa.
Kyseessä kaukolämmöllä lämpiävä kaksikerroksinen 84 m2 rivitalokämppä, eli vain viilennykseen ja kosteuden poistoon olisi tarkoitus laite hommata
Samaa mieltä. Se veto voi olla paljon pahempi asia kuin hyvin hiljainen ääni. Siinä mielessä sitä ILPiä ei ehkä kannata asentaa juuri sellaiseen kohtaan, missä ollaan paljon. Varmaan asentajallakin on hyviä näkemyksiä asiasta.Jep, pieni puhalluksen ääni mutta ei mitenkään häiritsevä. Enemmän kuin sitä ääntä kannattaa mielestäni miettiä sitä puhalluksen suuntaa, se alkaa nopeasti tuntua liian kylmältä sitten kun asunto jo muuten on sopiva lämpötilan osalta.
Ei tuo sisäyksikkö kovin kovaa ääntä pidä mutta niin kuin muutkin ovat jo todenneet en kyllä sitä makuuhuoneeseen laittaisi. Meillä on kaksikerroksisen rivarin portaikossa ja siinä käy sellainen kylmä puhuri etten siinä kyllä mielellään nukkuisi. Me haluamme kuitenkin että koko asunnossa on viileää, olohuone jossa kuitenkin eniten aikaa vietetään on vuorokaudenajasta riippuen 20-23 astetta joten ilpin pyyntiä joutuu pitämään aika viileänä. Meillä ilppi on sijoitettu myös niin että viilentää samalla sekä ala- että yläkerran. Neliöitä on 83 ja hyvin on teho riittänyt. Kaukolämmössä ollaan joten ilppi kiinni talvella.Millaista ääntä sisäyksikkö pitää? Meillä se tulisi todennäköisesti yhteen makuuhuoneeseen, niin saako siihen edes jonkinlaisen yömoodin että pystyy nukkumaan? Eikä pieni ääni oikeastaan haittaa, kunhan on tasaista hurinaa.
Miten betonikerrostalossa ylipäänsä olisi järkevää tehdä läpivienti ILP:n putkille parvekkeelle? Pienten koneiden kylmäaineputket on kai usein vain 1/4" ja 3/8" eli n. 6 ja 10 mm. Ei tunnu kovin mielekkäälle, että sormea ohuemmille putkille pitäisi timanttikairata betonin läpi iso kanava.Totta tämäkin, vaikka tosin perusasennuksen hinta näyttää pyörivän täällä noin 500-600 eurossa, oli laite nyt sitten ostettu mistä tahansa. Timanttiporaus ei taida kuulua asennushintaan missään firmassa? En ole ainakaan itse moiseen törmännyt.
Paljonko on merkitystä, jos eristys olisi huonompi läpiviennin kohdalla? Onhan puukin eristävä materiaali.Siihen putkien päälle tulee vielä eriste ja kaapelit. Peruskarmi on kyllä siltä kohtaa poikki siinä vaiheessa, kun 30mm reiät siihen jyrsii.
Voisiko läpivienti toimia niin että kiinnittäisi parvekkeen ovenkarmin ylänurkkaan neliskanttisen putken (koko esim. 3x6cm tai sen mukaan mitä putket tarvitsevatkaan) ja sahaisi parvekkeen oven ylänurkasta mainitun kokoisen neliskulmaisen palan pois niin että ovi mahtuu kiinni läpiviennistä huolimatta?On niissä molemmissa kylmäsilta ja talviaikaan kyllä lahottaa puun välistä. Periaatteessa joku kumiletku voisi toimia riittävänä eristeenä, mutta on se silti 16, 12 ja 10 mm +tipis reikä karmiin, niin ei varmaan hyvältä näytä ellei sitten oviaukko ole tehty alkujaan ylikokoon ja tilaa on.
Asennuksen esteettisyys on varmaan oma lukunsa mutta paljonko sillä on merkitystä, jos sen saa esim. verhojen taakse piiloon?On niissä molemmissa kylmäsilta ja talviaikaan kyllä lahottaa puun välistä. Periaatteessa joku kumiletku voisi toimia riittävänä eristeenä, mutta on se silti 16, 12 ja 10 mm +tipis reikä karmiin, niin ei varmaan hyvältä näytä ellei sitten oviaukko ole tehty alkujaan ylikokoon ja tilaa on.
Joo ei makkari mikään ykkösvaihto ole.Ei tuo sisäyksikkö kovin kovaa ääntä pidä mutta niin kuin muutkin ovat jo todenneet en kyllä sitä makuuhuoneeseen laittaisi. Meillä on kaksikerroksisen rivarin portaikossa ja siinä käy sellainen kylmä puhuri etten siinä kyllä mielellään nukkuisi. Me haluamme kuitenkin että koko asunnossa on viileää, olohuone jossa kuitenkin eniten aikaa vietetään on vuorokaudenajasta riippuen 20-23 astetta joten ilpin pyyntiä joutuu pitämään aika viileänä. Meillä ilppi on sijoitettu myös niin että viilentää samalla sekä ala- että yläkerran. Neliöitä on 83 ja hyvin on teho riittänyt. Kaukolämmössä ollaan joten ilppi kiinni talvella.
Muuta eroa kahteen erilliseen ei ole, paitsi molemmissa oltava esim. jäähdytystila käytössä.Täällä hyvin samanlainen tilanne. Meillä portaikko on sen verran ahdas että lämpö tuskin paljoa liikkuu ylä- ja alakerran välissä.
Onko jollain kokemuksia tai mielipiteitä jos laittaisi molempiin kerroksiin oman sisäyksikön?
Toinen kysymys on sellainen että onko yleensä iso homma kytkeä näitä niin että kun laittaa viilennyksen päälle niin katkaisee kaukolämmön siksi aikaa, vai onko tämä ihan normaali tapa? Valveutunut käyttäjä osannee säätää lämmityksen termostaatin viilennyksen ajaksi oikein mutta kun kyseessä on taloyhtiö niin en ole ollenkaan vakuuttunut että kaikki on valveutuneita.
Käytävän päätykö oikealla tuossa ei ole mahdollinen? Toisaalta tuossa portaissa voi kyllä olla etuna, että sen sitten saa puhaltamaan jossain määrin suoraan alakertaankin.Joo ei makkari mikään ykkösvaihto ole.
Yläkerta näyttää suunnilleen tältä:
Punaisella merkitsin oikeastaan ne ainoat mahdolliset paikat sisäyksikölle.
Taloyhtiön sääntöjen mukaan takapihan puolelle se pitää asentaa ja yläkertaan se kuitenkin kannattaa asentaa.
Portaikko on aika ahdas ja siinä on ikkunakin, mutta vapaata tilaa on suunnilleen 90-100 cm.
Ehkä siihen voisi saada asennettua, mutta pitää asentajan kanssa varmaankin tarkemmin se paras paikka selvittää.
Eihän lämmönjakokeskus anna lämpöä siihen aikaan, kun viilennystä tarvitaan. Paitsi ehkä jos alkukeväästä haluaa kämpän ihan jääkaapiksi. Vai puhutko juuri siitä "termostaatista", joka säätää koko yhtiön kiertoa? Enpä tiedä miten oikein vanhoissa tai pienissä yhtiöissä toimii.Toinen kysymys on sellainen että onko yleensä iso homma kytkeä näitä niin että kun laittaa viilennyksen päälle niin katkaisee kaukolämmön siksi aikaa, vai onko tämä ihan normaali tapa? Valveutunut käyttäjä osannee säätää lämmityksen termostaatin viilennyksen ajaksi oikein mutta kun kyseessä on taloyhtiö niin en ole ollenkaan vakuuttunut että kaikki on valveutuneita.
Aloin juuri miettimään että onko se sisäyksikkö pakko asentaa ulkoseinän vastaiselle seinälle?Käytävän päätykö oikealla tuossa ei ole mahdollinen? Toisaalta tuossa portaissa voi kyllä olla etuna, että sen sitten saa puhaltamaan jossain määrin suoraan alakertaankin.
Ei ehkä kannattaisi pähkäillä asioita, jotka eivät ole edes etäisesti sisäistetty.Ne kylmäaineputket ovat valmiiksi eristettyjä eivätkä satavarmasti ehjänä kondensoi mihinkään suuntaan.Asennuksen esteettisyys on varmaan oma lukunsa mutta paljonko sillä on merkitystä, jos sen saa esim. verhojen taakse piiloon?
Teknisesti karmi on joka tapauksessa kylmäsilta. Riippuu kai suoraan kupariputkien muun eristyksen hyvyydestä, tuleeko kupariputkelle (laite sammutettuna) niin erilainen lämpötilajakauma, että se aiheuttaisi ongelmia. Jos putki on "pitkä" niin sisällä kuin ulkona, niin worst-case skenaario kai on, että putken lämpötila olisi sisä- ja ulkolämpötilan puolivälissä koko karmin läpäisyn matkalta. Sisäpinnan kondensaatiota voisi esiintyä, jos sisäilman kastepiste olisi tätä korkeampi. Tuskin on kovin yleinen tilanne, kun lämmityskaudella sisäilma on yleensä liian kuivaa.
Enemmän olisin huolissani siitä, että jäähdytyskäytön aikana kylmän kaasulinjan pintaan kondensoituisi vettä ja se voisi lahottaa karmin. Siksi jonkinlainen suojaputki tai muu tehokas tiivistys olisi tarpeen.
Kyllä sitä saa vedettyä ainakin kymmenisen metriä ulkoyksiköstä. Yleensähän putket, letku ja johdot laitetaan valkoiseen muovikouruun jonka leveys ja paksuus on joku 6cm. Ja sisäyksikön kytkentä voi olla sivuilta tai alhaalta.Aloin juuri miettimään että onko se sisäyksikkö pakko asentaa ulkoseinän vastaiselle seinälle?
Portaiden oikealla seinällä olisi tilaa, mutta se on betoniseinä ja sen takana on naapurin asunto. Eli siihen seinään asentaessa pitäisi kaikki johdot yms. vetää jotenkin sisäyksikön sivusta ja seinän läpi jostain muualta. Vähän enemmän tulisi johtoja näkyviin, mutta eiköhän nekin saa fiksusti koteloitua tms.
Mutta kun saan tämän projektin kunnolla käyntiin, niin pitää pyytää joku asentaja käymään ja saa itse sanoa mitkä asennuspaikat on mahdollisia.
Kyse olikin siitä, että onko kondensaatioriskiä ja milloin, jos tuo eriste jätettäisiin pois läpiviennin osalta.Ei ehkä kannattaisi pähkäillä asioita, jotka eivät ole edes etäisesti sisäistetty.Ne kylmäaineputket ovat valmiiksi eristettyjä eivätkä satavarmasti ehjänä kondensoi mihinkään suuntaan.
Ok, mutta miksi jättää pois jos kuitenkin sitten pitäisi jollain eristää?Kyse olikin siitä, että onko kondensaatioriskiä ja milloin, jos tuo eriste jätettäisiin pois läpiviennin osalta.
Niin... pari pientä reikää voi olla huomattavasti helpommin ja halvemmalla toteutettavissa kuin ison reiän timanttiporaaminen teräsbetoniseinään.Ok, mutta miksi jättää pois jos kuitenkin sitten pitäisi jollain eristää?
No joo, ymmärän kyllä pointin saada pienemmästä reiästä läpi.
Jos nyt vaikka karmin viereisestä runkotolpasta haluttaisiin niin vaikka muoviteippi kuparin päälle ja sika-tms tiivistys kummallekin puolelle ja sitten kylmäputken omat eriste tiivistettynä molemmin puolin läpiviennin pintaan.
Tuskin kukaan ammattilainen kuitenkaan tälläiseen ryhtyy, vaan se vetäisee sen läpivientireiän sopivaan paikkaan seinään.
Putkien kouruttaminenkin olisi varmaan mahdotonta.
Esteettisyys tulee olemaan 2/10 kun tuosta ikkunan tienoilta lyödään se putkipaketti läpi.Niin... pari pientä reikää voi olla huomattavasti helpommin ja halvemmalla toteutettavissa kuin ison reiän timanttiporaaminen teräsbetoniseinään.
Jos ikkunankarmissa sattuu vielä olemaan jotain tämäntapaista
vs
,
niin uusia reikiä ei välttämättä tarvittaisi ollenkaan.
Myöskin paikalliselta firmalta - tällä kertaa Oulusta - tasan kuukausi. Onhan sitten ensi kesäksi valmiina...Paikalliselta firmalta asennusaikaa ilpille tällä hetkellä 2-3vk, ei paha mielestäni. Hinta ihan kohtuullinen. Selvitetään vielä asennuspaikkaa ja päivitetään tarjous sen mukaan.
250e pelkästä reiästä ei ole kuin puolet edullisen ilp:n hinnasta. Toiseksi, mikä estää asentamasta putkia siististi esim. sopivaan kanavaan tai muuten piiloon, niin että esteettisyys olisi edes 5/10?Esteettisyys tulee olemaan 2/10 kun tuosta ikkunan tienoilta lyödään se putkipaketti läpi.
Ei se reiän poraus ole kuitenkaan kuin 250e tai 100e, jos tiiliseinä. Pitkässä juoksussa ei käytännön merkitystä, kun ei tarvitse tuijotella päivittäin sitä kompromissia.
Mistä saat mitään edes etäisesti järkevää ilmalämpöpumppua 500 eurolla? Jos sellaisen "hinnat alkaen" -mallisen laitteen keskimääräinen hinta asennuksineen on noin 1400€, niin siinä kokonaisuudessa 250€ lisähinta yhdestä porauksesta on aikalailla olematon kustannus.250e pelkästä reiästä ei ole kuin puolet edullisen ilp:n hinnasta.
Ei sitä tietenkään mikään estä ja ainahan ne letkut asennetaan kanavan sisään, oli se kanava nyt sitten ulkoseinässä tai sisäpuolella, mutta myös sillä on useimmille merkitystä missä kohdassa seinää se kanava kulkee.Toiseksi, mikä estää asentamasta putkia siististi esim. sopivaan kanavaan tai muuten piiloon, niin että esteettisyys olisi edes 5/10?
Jos ja kun sillä kohdalla ei kulje vesi/sähköputkia, niin ei siellä voi mitään sellaista olla joka estäisi normaalin läpiviennin.Tuskinpa uutta reikääkään ihan mihin tahansa passaa parvekkeen lähellä porata. Betonin sisällä kun saattaa olla rautoja, joilla on oikeasti joku tarkoitus. Muutenkin kokonaan uusi läpivienti ulkovaipan läpi vaikuttaa melkoiselta riskiltä.
Google tarjoaa kattavan kuvavalikoiman normaalisti käytetyistä asennuskanavista --> kliksOlisiko raadilla suosituksia siisteistä asennuskanavista ilp:n putkille sisällä/ulkona?
Kyllähän noita jäähdytyskäyttöön sopivia 12 sarjan split-ilmalämpöpumppuja saa vaikka Saksan Amazonista alle 500 euron hintaan. Lämmityskäyttöön niistä ei ole Suomessa kun on joku C- tai D-luokkaa se energiatehokkuus lämmityksessa Helsingin ilmastovyöhykkeessä ja pohjoisempana Suomessa vielä huonompi. Toisaalta eipä sillä väliä ole jos talo lämpenee jollakin kaukolämmöllä tai maalämmöllä ja pumppua ei tarvi muuta kuin jäähdytykseen ja jonain varalämmönlähteenä jos päälämmitys porsii.Mistä saat mitään edes etäisesti järkevää ilmalämpöpumppua 500 eurolla? Jos sellaisen "hinnat alkaen" -mallisen laitteen keskimääräinen hinta asennuksineen on noin 1400€, niin siinä kokonaisuudessa 250€ lisähinta yhdestä porauksesta on aikalailla olematon kustannus.
Ensimmäinen tekijä, jolla laitteen hintaa saa alas on, että jäähdytyskäyttöön on turha hankkia pohjoismaiseen lämmityskäyttöön optimoitua laitetta. Voi siis hankkia jonkun Välimeri-mallin. Toiseksi, etsimällä löytää tunnettujen valmistajien laitteita poistotarjouksista ym. Ei tarvitse todellakaan turvautua ebay-kiinaihmeisiin.Mistä saat mitään edes etäisesti järkevää ilmalämpöpumppua 500 eurolla? Jos sellaisen "hinnat alkaen" -mallisen laitteen keskimääräinen hinta asennuksineen on noin 1400€, niin siinä kokonaisuudessa 250€ lisähinta yhdestä porauksesta on aikalailla olematon kustannus.
Se on sitten eri asia jos jollakin epämääräisellä ebay-vitkuttimella on tarkoitus mennä jo lähtökohtaisesti. Sitten ei ole varmaan muutenkaan niin väliä millainen kokonaisuudesta tulee, joten antaa palaa vaan.
En lähtisi porailemaan suuri-ikkunaiseen parvekeseinään ylimääräisiä läpireikiä tutustumatta seinän raudoitussuunnitelmaan. On toki todennäköistä, että ei siellä mitään erityistä ole, mutta esim. kantavan seinän vetoraudoituksia ei varmaankaan parane mennä katkomaan? Kai siihen joku syy on, että seinästä mennään läpi timanttiporalla eikä poravasaralla?Jos ja kun sillä kohdalla ei kulje vesi/sähköputkia, niin ei siellä voi mitään sellaista olla joka estäisi normaalin läpiviennin.
Ja jos se läpivienti tehdään kunnolla eristyksineen ja suojakuorineen, niin ei siitä saa kyllä ihan helposti mitään riskirakennettakaan. Mutta tässä kai oli toiveena juuri jättää eristykset tekemättä ja mennä muutenkin sieltä missä aita on matalin, vai kuinka?
Ei Mitsustakaan välttämättä joudu itseään kipeäksi maksamaan, tässä yksi esimerkki:Kyllä minullakin pöhisee seinällä Mitsu, mutta investoin siihen siksi, että se on käytännössä päälämmityslähde 95% talvesta.
Ok, voi olla näinkin. Tosin myös toimituskulut ja verot kannattaa huomioida, jolloin hintaero jää pienemmäksi, varsinkin kun laitteita ei näytä myyvän itse Amazon, vaan jotkin ihan muut liikkeet Amazonin sivuston kautta. Ja edelliseen liittyen onnea vaan takuiden kanssa.Kyllähän noita jäähdytyskäyttöön sopivia 12 sarjan split-ilmalämpöpumppuja saa vaikka Saksan Amazonista alle 500 euron hintaan.
Ei ole järkevää verrata täältä ostetun premium-mallin hintaa jostakin muualta hommattuun rimpulamalliin. Kuten jo todettiin, fiksuja pumppuja saa Suomestakin noin 900 eurolla, tarjouksista halvemmallakin.Jos valmiin, asennetun pumpun hinnassa puhutaan jostain 2k€-tasosta, niin kyllä siinä apinaa koijataan.
Eipä sitä poravasaralla ihan noin vain suhauta teräsvahvisteiseen betoniseinään koko letku/johtonipun vaatimaa reikää. Jos läpivientikohdassa taas on puuseinä tai joku muu höttöisempi materiaali, niin ei siinä sitten mitään timanttiporauksia tietenkään tarvita.Kai siihen joku syy on, että seinästä mennään läpi timanttiporalla eikä poravasaralla?