Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
579
Jos ei ole kovin herkkä kauko niin jos haluaa synkata manuaalisesti voi painaa vastaavan säädön päälle kaukoon osoittamalla sellaiseen suuntaan missä se ei ota mutta kaukossa muuttuu. Näin teen Toshiban kanssa jos kyse on asteesta tai puhallusnopeusasetuksesta.

Mutta periaatteessa voi antaa myös olla ja sitten ei vain oleta, että pumpussa on välttämättä käynnissä se mitä kauko näyttää. Sitten kun sillä ensi kerran säätää jonkun haluamansa niin silloin se jää ajan tasalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.08.2017
Viestejä
71
Meikä kirjoitti tänne aiemmin sitä, että jonkin verran häiritsee makuuhuoneeseen asennetun ilmalämpöpumpun ilmavirta. Ääni ei ole häirinnyt.

Huomasin Toshiba Seiyan ohjekirjasta, että laitteessa on myös horisontaalinen ilmavirran säätö. Säätöritilöitä on vaikea nähdä ulkoa, mutta sisällä on kaksi mustaa palkkikehikkoa, jotka saa käsin väännettyä joko vasemmalle tai oikealle. Tämä auttaa aika hyvin, eli kun tulen nukkumaan, niin väännän ritilät ohjaamaan ilmavirran vasemmalle kaappeja kohti.

Törmäsin vielä siihen, että Samsung markkinoi Wind Free -malleja, joiden tarkoituksena on miellyttävä ilmavirta oleskelutiloissa. Mutta käytännössä noissa Wind Free -laitteissa vaan painetaan nappia, jolloin eteen tulee ritilä. Tästä inspiroituneena sitten ostin Amazonista 20 eurolla tällaisen muovihäpräkkeen.
Tilasin nimenomaan mallin, jonka saa sekunnissa päälle noilla koukuilla ja muuten voi ottaa pois rumentamasta. Ihan toimiva on, ohjaa ilmavirtaa ylöspäin. Ja sehän ei ole ongelma, sillä fysiikan lait tuo kylmän ilman muualla alas.

WhatsApp-Kuva 2024-07-08 klo 15.34.00_ad6c30bb.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
579
Laita ohjaamaan lattiaan jos häiritsee hirmuisesti (paitsi jos olet juuri siinä heti alla). Sitten saatat huomata, ettei enää edes viilennä takaseinään asti.
Hyvä jos sivusuuntainen manuaalisäätö auttaa. Itse en sitä ole kokeilujen jälkeen tehnyt vaan tyydyn quietiin ja siihenkin lähinnä siksi, että on usein liian tehokas muuten. Toiseksi ylimmällä on läppä.

Voi toki olla, että jos sijainti on liian lähellä pumppuun nähden niin silloin tuollainen mahdollisia säätöjä ylemmpäs ohjaus apuvälinein on paras siedettävä ratkaisu.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
721
Kuukausi sitten Elettronew-sivustolta "riskillä" tilattu pumppukokonaisuus sökönä kuukauden käytön jälkeen ulkoyksikön osalta. Nyt pitäisi myyjäliikkeelle postittaa Keski-Eurooppaan tuo ulkoyksikkö ja he sitten joko korjaavat tai katsovat uuden tilalle.
Irroittamaan en itse ala, joten pumpun asentanut suomalainen asennusliike on tulossa tuon irroittamaan, joka totta kai maksaa minulle. Sitten myös uusi ulkoyksikkö, kun joskus sellaisen saa takaisin, pitää kiinnittää ja asentaa - sekin tottakai maksaa.

Nyt kiinnostaisi ymmärtää ja mahdollisesti kuulla kokemuksia, että kannattaako alkaa myyjäliikkeen kanssa vääntämään kustannuksista tai yrittää vaikkapa kotivakuutuksesta saada huoltotöitä korvauksen piiriin?

Viimeinen kerta, kun yritän oikoa muutaman sadan tähden näin. :tup:
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 126
Kuukausi sitten Elettronew-sivustolta "riskillä" tilattu pumppukokonaisuus sökönä kuukauden käytön jälkeen ulkoyksikön osalta. Nyt pitäisi myyjäliikkeelle postittaa Keski-Eurooppaan tuo ulkoyksikkö ja he sitten joko korjaavat tai katsovat uuden tilalle.
Irroittamaan en itse ala, joten pumpun asentanut suomalainen asennusliike on tulossa tuon irroittamaan, joka totta kai maksaa minulle. Sitten myös uusi ulkoyksikkö, kun joskus sellaisen saa takaisin, pitää kiinnittää ja asentaa - sekin tottakai maksaa.

Nyt kiinnostaisi ymmärtää ja mahdollisesti kuulla kokemuksia, että kannattaako alkaa myyjäliikkeen kanssa vääntämään kustannuksista tai yrittää vaikkapa kotivakuutuksesta saada huoltotöitä korvauksen piiriin?

Viimeinen kerta, kun yritän oikoa muutaman sadan tähden näin. :tup:
Kuitit talteen ja koittaa kannattaa aina. Oikeusprosessiin asti ei kannata mennä. Hyvällä tuurilla korvaavat jotain, kun ollaan EU:n yhtä suurta perhettä.
Suomalainen vakuutusyhtiö tuskin korvaa mitään, mutta ei maksa kuin vaivan kysyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 365
Toshiba Suomelta tiedustellut?
En tiedä kenen omistama firma.


”Jos EU:n alueella ostamasi tuote on viallinen tai se ei näytä samalta tai toimi siten kuin etukäteen on luvattu, myyjän on korjattava se tai vaihdettava se uuteen maksutta tai annettava tuotteen hinnasta hyvitystä tai täysi korvaus.”


 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
266
Onko jossain tarkempaa ohjetta, kuinka lähelle naapuria saa pumpun ulkoyksikön sijoittaa? Kyseessä ok talo. Tontin rajalle 2m, josta naapurin ulkoseinään 3m, eli alle 5 metriin jäisi etäisyys naapurin talon seinään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 365
Onko jossain tarkempaa ohjetta, kuinka lähelle naapuria saa pumpun ulkoyksikön sijoittaa? Kyseessä ok talo. Tontin rajalle 2m, josta naapurin ulkoseinään 3m, eli alle 5 metriin jäisi etäisyys naapurin talon seinään.
Katso kunnan/kaupungin rakennusmääräykset, jos siellä ei ole mitään, niin sitten rajaa ei ole.

Jos olet naapurin kanssa väleissä, niin ainakin mainitse siitä ennakkoon, niin ei tule yllätyksenä eikä ala kyräilemään. Tuo 5 metriä on kuitenkin aika pitkä matka tiheästi rakennetuilla alueilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 815
Huomasin Toshiba Seiyan ohjekirjasta, että laitteessa on myös horisontaalinen ilmavirran säätö. Säätöritilöitä on vaikea nähdä ulkoa, mutta sisällä on kaksi mustaa palkkikehikkoa, jotka saa käsin väännettyä joko vasemmalle tai oikealle. Tämä auttaa aika hyvin, eli kun tulen nukkumaan, niin väännän ritilät ohjaamaan ilmavirran vasemmalle kaappeja kohti.
Tätä en olekaan amatöörinä aiemmin huomannut. Jotenkin olen missannut tuollaisen ja luulin että sivusuuntainen säätö on joko motorisoitu(älytoiminnoilla tai ilman) tai sitä ei ole.
no tietty ilppi on paras ja ensimmäinen ratkaisu, itsellänikin niitä kaksi, mutta nekään auta kovilla pakkasilla, ohjaan ne pois päältä myös silloin tai vain tuuletus tilaan, koska muuten vaan syövät sähköä ilman et saa hyötyä
Mistä ihmeestä oot moista keksinyt? Kyllähän ne toimii äärimmäisissäkin olosuhteissa vähintään yhtä hyvällä hyötysuhteella kuin sähkölämmitys, nykyaikaiset ilpit toimii hyvinkin koviin pakkasiin asti paremmalla hyötysuhteella mitä sähköpatterit.
no mulla oo varaa ostaa ilpejä joka vuos, vanhin kymmeisen vuotta vanha ja kyllä se ny vaan enempi sähköä repii omiin sulatuksiin yms ko pystyy lämpöä antaa -25 tai saati -30 asteessa, ja huomaahan sen ihan itekin ko oikeen kylmä on, ei sillä riitä enää tehot ja silti höyryy täysillä, lämmöt laskee sisällä ja automatio pakosta alkaa lyömään pattereita päälle
Nämä toisesta ketjusta. Tulin ajatelleeksi ensinnäkin sitä, että viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyissä laadukkaissa laitteissa ei ainakaan paljon häviäisi noissakaan lämpötiloissa, vaikka toki hetkellisesti mahdollista. Toiseksi tähän liittyen kokisin ongelmaksi, jos laite tulee pysäytettyä kovalla pakkasella, leudompi mutta edelleen kova pakkanen jatkuu ja seurauksena on että laitetta ei voi käynnistää, ei uskalla käynnistää tai käynnistää kuitenkin ja se vaurioituu. Ei kiva. Siispä jättäisin itse pysäyttämättä. Sehän on joka tapauksessa suurempi ongelma, ettei laite ole käytettävissä ja lämmön joutuu tuottamaan vastuslämmittimin. Sitäkin suurempi harmi on, jos aiheuttaa kalliin vaurion, joka ehkä ilmenee heti tai sitten vasta myöhemmin. :hmm:
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
797
Tätä en olekaan amatöörinä aiemmin huomannut. Jotenkin olen missannut tuollaisen ja luulin että sivusuuntainen säätö on joko motorisoitu(älytoiminnoilla tai ilman) tai sitä ei ole.



Nämä toisesta ketjusta. Tulin ajatelleeksi ensinnäkin sitä, että viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyissä laadukkaissa laitteissa ei ainakaan paljon häviäisi noissakaan lämpötiloissa, vaikka toki hetkellisesti mahdollista. Toiseksi tähän liittyen kokisin ongelmaksi, jos laite tulee pysäytettyä kovalla pakkasella, leudompi mutta edelleen kova pakkanen jatkuu ja seurauksena on että laitetta ei voi käynnistää, ei uskalla käynnistää tai käynnistää kuitenkin ja se vaurioituu. Ei kiva. Siispä jättäisin itse pysäyttämättä. Sehän on joka tapauksessa suurempi ongelma, ettei laite ole käytettävissä ja lämmön joutuu tuottamaan vastuslämmittimin. Sitäkin suurempi harmi on, jos aiheuttaa kalliin vaurion, joka ehkä ilmenee heti tai sitten vasta myöhemmin. :hmm:
pääsääntöisesti tuuletuksella käännän ilpit koska takka, niin kierrättää ilmaa, ja kyllä se mun ainakin tosiaan viimetalvenakin huusi sulatusta itelleen enempi ko lämpö pystyi tekeen pahimpina aikoina. ja patterit onkin vain hätävara, en mä niitä päälle haluakaan, puuta takkaan mielummin, mutta ku aina ei ole kotona mahollista olla kotona sitä sinne lisään
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
122
On taas ruvennut Mitsubishi LN25 haisemaan viilennyksellä. Vuosi sitten puhdistin itse purkamalla kuoret + kennovaahto ja vettä. Nyt hajut taas palasi, vaikka en kesäisin sammuta konetta. Tai jos sammutan, nii pidän tuuletuksella jonkunaikaa. Kai se pitää tilata laajahuolto, jossa purkavat enemmän ja saavat puhdistettua tarkemmin. Taitaa vaan sen 300€ maksaa, mutta on laitteella ikää jo melkein 9.v joten samalla saa tarkistettua aineetkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 936
Viestejä
4 314 354
Jäsenet
71 948
Uusin jäsen
valte

Hinta.fi

Ylös Bottom