Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 523
Uutta pumppua tarvis mitsubishin tilalle. Kellään tota gree 25 amberia? Onko kovaääninen? Lämmitysteho varmaan aikahyvä vielä 30 asteen pakkasella. Mitää premium pumppua en tarvii,hajoo nää kauitenkin 7 vuoden sisään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 214
Jäät lähtee laittamalla ilppi jäähdyttämään, jos ei ole manuaalista sulatusta.
Yksi jippo on vetää kaasugrillin suojahuppu ilpin ulkoyksikön päälle ja jäähdytys käyntiin. Siellä hupun alla on hetken päästä niin kuuma että jäät ropisee alas.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 817
Mitsu laulanut nyt aikalailla tasan 8v. Ei ongelmia.
Jep, lisäksi jos käyttää vain osan vuotta (viilennys tai lämmitys ainoastaan) kesto voi olla paljonkin pidempi. Osa on erimieltä mutta minusta ~5-6 vuoden välein tilattu tarkistus ei ole järjettömän paha kustannus. Toki itsekin jotain kannattaa tehdä (esim. kuukauden välein imurointi tulee ekana mieleen ja kun ottaa käyttöön pidemmän ajan päästä kannattaa poistaa mahdolliset oksat, lehdet ja muu roska ulkoyksiköstä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 265
Jep, lisäksi jos käyttää vain osan vuotta (viilennys tai lämmitys ainoastaan) kesto voi olla paljonkin pidempi. Osa on erimieltä mutta minusta ~5-6 vuoden välein tilattu tarkistus ei ole järjettömän paha kustannus. Toki itsekin jotain kannattaa tehdä (esim. kuukauden välein imurointi tulee ekana mieleen ja kun ottaa käyttöön pidemmän ajan päästä kannattaa poistaa mahdolliset oksat, lehdet ja muu roska ulkoyksiköstä)
Meillä 247 käytössä, koska suorasähkö.

Aika huonosti olen putsaillut, ehkä 4 kertaa vuodessa sisäyksikön filtterit pessyt jne. Toki välillä tsekannut ulkoyksikön ettei isompaa sontaa ole.
Viime kesänä piti tosin muuten sen verran sisäyksikköä purkaa, että sai tuon pötkön joka ilmaa "kierrättää" ulos. Se oli ihan tukossa, mut kunnon liukkari pesu ja taas mennään :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 523
Mitsu laulanut nyt aikalailla tasan 8v. Ei ongelmia.
Jep, lisäksi jos käyttää vain osan vuotta (viilennys tai lämmitys ainoastaan) kesto voi olla paljonkin pidempi. Osa on erimieltä mutta minusta ~5-6 vuoden välein tilattu tarkistus ei ole järjettömän paha kustannus. Toki itsekin jotain kannattaa tehdä (esim. kuukauden välein imurointi tulee ekana mieleen ja kun ottaa käyttöön pidemmän ajan päästä kannattaa poistaa mahdolliset oksat, lehdet ja muu roska ulkoyksiköstä)
Itellä vaihdettu poistoletku 3 vuoden jälkeen tukkeutumisen vuoksi. Nyt tais mennä kompura,kun pyörii vain hitaasti. Naapurilla samanlainen mitsu ja siitä levis viimeviikolla kompura ja korjausarvio 1,3k euroa. Mulla ei oo koskaan ollut noi suodattimet likaisia, aika turhaa niiden putsaaminen on ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 265
Itellä vaihdettu poistoletku 3 vuoden jälkeen tukkeutumisen vuoksi. Nyt tais mennä kompura,kun pyörii vain hitaasti. Naapurilla samanlainen mitsu ja siitä levis viimeviikolla kompura ja korjausarvio 1,3k euroa. Mulla ei oo koskaan ollut noi suodattimet likaisia, aika turhaa niiden putsaaminen on ollut.
Oletko tarkastanun tuon mustan pötkylän sieltä koneen uumenista? Ei oikein näe ennenkuin tarpeeksi purkaa. Ainakaan tuossa omassa vehkeessä, jonka mallia en nyt muista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 523
Oletko tarkastanun tuon mustan pötkylän sieltä koneen uumenista? Ei oikein näe ennenkuin tarpeeksi purkaa. Ainakaan tuossa omassa vehkeessä, jonka mallia en nyt muista.
Siis sen pyörivän rullan? Sen oon vetänyt paineilmalla puhtaaksi(kone jätesäkkiin) pari kertaa vuodessa. Kennon oon putsannut vaahdolla ja laskenut vettä läpi siitä,niin näkee onko toi poistoputki tukossa.
 
Liittynyt
27.07.2020
Viestejä
118
Joskus aihetta selailin täältä, enkä löytänyt mainintaa jousiruuveista. Meillä oli nykyisen talon kylkeen toiseen kerrokseen pultattu ilppi viilennystarkoitukseen. Sitähän ei ole voinut käyttää kun koko talo jyrisee vaikka sen laittiais kuinka hiljaiselle. Ne vakiot kumitollot siellä seinätelineen ja koneen välissä ei paljoa auttanut.

Jos jollain jyrisee runkoääntä oli sitten parvekkeella. Tai seinässä niin todella iso suositus jousille. Vaihdon sai itse tehtyä vaikka painavamman pään kanssa oli vähän tekemistä kun katolla piti vielä keikkua samalla.

Näistä siis kyse: Värinänvaimennin Entrade 2+2 kpl/pss jousi | Biottori Oy | Oulu. Saa kai onniselta ja kärkkäiseltä myös.
 

Liitteet

Vladimir Computin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.11.2019
Viestejä
205
Uutta pumppua tarvis mitsubishin tilalle. Kellään tota gree 25 amberia? Onko kovaääninen? Lämmitysteho varmaan aikahyvä vielä 30 asteen pakkasella. Mitää premium pumppua en tarvii,hajoo nää kauitenkin 7 vuoden sisään.
Röissä 15 vuotias Daikin pöhistelee vielä hyvin, sisäyksikön laakerit joutuu ehkä kohta vaihtamaan, mutta ihan hyvin vaikka ois pitäny hajota 8 vuotta sitten :think:
 
Liittynyt
15.09.2019
Viestejä
92
Millaista viilentävää mööpeliä suosittelisitte rivariasuntoon, jossa kaksi kerrosta. Laite tulisi siis yläkertaan, pinta-ala hieman päälle 40 neliötä. Sijoitus kai mahdollinen suoraan makuuhuoneeseen tai sitten portaikon kohdalle. Budjettina mielellään halpa, mutta ei halvin. Niin kuin viisas ystäväni joskus totesi: "Ei kannata ostaa halvinta, vaan toisiksi halvinta". Kiitos jo etukäteen!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 491
Kannattaa asentaa portaikkoon jos mahdollista. Mitsu/toshiba/daikin jos budjetti riittää.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
717
Kannattaa asentaa portaikkoon jos mahdollista. Mitsu/toshiba/daikin jos budjetti riittää.
Mistun Electric AP25 pumppu on noin 1200e ja sen suositeltu asunnon enimmäispinta-ala on 80-90m². Tuon voi yhdistää sisäisellä wlan-sovittimella verkkoon, jolloin etähallinta onnistuu älyluurin välityksellä

Näissä pumpuissa joku parin sadan säästö ei ole kummoinen, vaan se voi hankaloittaa huoltoja. Näissä laadukkaammissa merkeissä varaosien saatavuus on ymmärtääkseni hyvällä kantilla.

Mitsubish Electric ja Mitsubishi Heavy Industries ovat eri laitevalmistajia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 491
Mistun Electric AP25 pumppu on noin 1200e ja sen suositeltu asunnon enimmäispinta-ala on 80-90m². Tuon voi yhdistää sisäisellä wlan-sovittimella verkkoon, jolloin etähallinta onnistuu älyluurin välityksellä

Näissä pumpuissa joku parin sadan säästö ei ole kummoinen, vaan se voi hankaloittaa huoltoja. Näissä laadukkaammissa merkeissä varaosien saatavuus on ymmärtääkseni hyvällä kantilla.

Mitsubish Electric ja Mitsubishi Heavy Industries ovat eri laitevalmistajia.
Paremmat ovat myös hieman hiljaisempia.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
717
Paremmat ovat myös hieman hiljaisempia.

Ulkoyksikön asentaminen maayksikköön ja värinänvaimentimien lisääminen kehikon ja ulkoyksikön väliin ehkäisevät varsin hyvin rakenteisiin siirtyvää tärinää.

Tuossa linkissä olisi noita värinänvaimentimia. Nuo olivat ensimmäiset, jotka vastaan tulivat. Mahdollisesti olisi myös muualtakin saamassa noita.

Värinänvaimennin ulkoyksikkö
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 491
Ulkoyksikön asentaminen maayksikköön ja värinänvaimentimien lisääminen kehikon ja ulkoyksikön väliin ehkäisevät varsin hyvin rakenteisiin siirtyvää tärinää.

Tuossa linkissä olisi noita värinänvaimentimia. Nuo olivat ensimmäiset, jotka vastaan tulivat. Mahdollisesti olisi myös muualtakin saamassa noita.

Värinänvaimennin ulkoyksikkö
Harvemmin tuo taitaa jäähdytyksessä olla ongelma. Noissa halvoissa sisäyksiköt ovat äänekkäämpiä.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 576
1684162400776.png


Uusi kaksikerroksinen puurakenteinen rivitalo (sisäseinä vasemmalla ja ulkoseinät muualla), lämmitystapana kaukolämpö vesikiertoisella lattialämmityksellä (+koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto LTO:lla).

Jos asunto osoittautuu tukalaksi kesäkeleillä, mihin kannattaisi lähteä sijoittamaan jäähdyttävää ILP:tä? Alustavasti olen ajatellut yläkerran (oikeanpuoleinen kuva) aulan ikkunan yläpuolta, josta se parhaiten puhaltaisi yläkerran makuuhuoneisiin ja hyvällä lykyllä sieltä voisi myös jotain vähän valua alakertaa kohti. Onko jotain fiksumpia vaihtoehtoja?

Sähkönsyötön osalta yläkerran aulan ikkunan vierestä (maan tasalta) löytyy pistorasia, siitä saanee jollain tavalla hoidettua syötön laitteelle.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
275
Ilmeisesti tarkoitit toisen kerroksen punaisella merkittyä paikkaa. Jos tilaa on ikkunan päällä minimissään noin 40cm, niin hyvä paikka sisäyksikölle. Sähköt vedetään ainoastaan ulkoyksikköön ja siitä vedetään putkien kanssa samassa nipussa eteenpäin sisäyksikköön. Laita ulkoyksikkö maatelineelle tarvittaessa parin betonilaatan päälle.
1684162400776.png
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
465
Miten noilla "jäähdytyslaitteilla", eli ilppi ilman lämmitysominaisuutta, onnistuu takan tuottaman lämmön levitys talvella? Eli saako pelkän sisäyksikön puhaltamaan?
Sekä kun noissa mainitaan, että vain viilennyskäyttöön. Niin onko asia tosiaan niin että niillä ei voi lämmittää edes lähellä nollaa olevassa kelissä? Käsittääkseni niistä puuttuu jotain sulatusvastuksia, yms.

Ihan butjettivaihtoehdolla mennään ja Panan TZ pumppu tulee yläkertaa viilentämän. Samainen myös asuinkerrokseen olisi tulossa, kun ei maalämpötalossa tarvia ilpillä lämmittää. Nyt vähän miettiny jos satkun pari sijoittaisi ja laittaisi asuinkerrokseen kuitenkin pumpun jossa lämmitysmahdollisuus. Olisihan tuo varalla ja takan kaverina jos mlp:ään tulee joku väliaikainen vika. Sekä voisi keväällä ottaa lattiakierron pois, kun päivällä aurinko antaa lämpöä, mutta öisin kylmä. Sekä etenkin jos tuo jäähdytyslaitteen sisäyksikön puhallus/tuuletus talvisin, ei jostain syystä onnistu. Asentaja kyllä nyökkäili kun kysyin takan lämmön kierrätyksestä noilla TZ pumpuilla.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 701
Ilman kierrättämiseen / levittämiseen tavallinen 20€ pöytätuuletin vie ilppiä 100-0. Ottaa ropellista suojaritilän pois, niin teho tuplaantuu ja pienimmällä asennolla ei pidä mitään ääntä.
 

Sekundaattori

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
90
Riittääkö 2,5 kW:n jäähdytysteho 56 m2 kerrostalokaksioon? Ikkunat ja ulkoseinät luoteeseen ja koilliseen, eli ei ihan kuumimmat ilmansuunnat. Tarjoukset saatu Mitsun HR25VF:stä (2,5 kW) ja Toshiban Seiya 13+:sta (3,3 kW). Hintaeroa 150 euroa mitsun hyväksi.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
291
Mulle tuli tarjous kerrostaloon asennettuna Toshiban Seiya+ 10 2100e. Kaksi kesää tuskailtu, ei enää.
Odotetaan vielä parista paikkaa parempaa tarjousta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
247
Tuli hankittu Green Bora viilennykseen. Aina kun säätää asetuksia niin sisäyksiköstä kuuluu BEEEB koko asuntoon kantautuvalla äänellä.

Saakohan tuota typerää speakeria vaimennettua jollakin näppäinyhdistelmällä vai pitääkö se avata ja teipata umpeen?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 817
Tuli hankittu Green Bora viilennykseen. Aina kun säätää asetuksia niin sisäyksiköstä kuuluu BEEEB koko asuntoon kantautuvalla äänellä.

Saakohan tuota typerää speakeria vaimennettua jollakin näppäinyhdistelmällä vai pitääkö se avata ja teipata umpeen?
Piti kokeilla ja kyllä siitä joku äänimerkki kuuluu kun jotain säätää. Ohjekirjaa katsoen ei taida olla mahdollista ottaa tuota pois. En kyllä ymmärrä miksi tuo niin paljoa haittaa? Eli sanotaan nyt vaikka tämän kuun alussa jos kerran kuului ääni kun sen pisti päälle ja sitten esim. elokuun lopulla jos kuuluu toisen kerran ääni kun sen pistää pois päältä en sanoisi että tuo hirmuisen suuri ongelma on. Enempi siitä (ainakin itsellä) ääntä kuuluu kun esim. imuroi suodattimet ennen ja jälkeen käyttöönottoa.

Pitää vaan päättää haluaako sitä käyttää +23C vai +24C. Itse myös olen kertaalleen katsonut mihin kohtaan tuon siivekkeen lukitsee ja se muistaa sen kyllä hyvin viimevuodesta. Joten noiden "piippausten" määrä on keskimäärin 2kpl vuodessa mikä on minusta ihan inhimillistä vielä.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Pirun kova hinta, asennus on tonnin?
Kova? Itse maksoin keväällä Daikinistani (Stylish cool 25) asennuksineen, timanttiporauksineen ja hiluineen vähän alle 2700 €. Lokaatio Helsinki. Hinnat on nousseet vuosittain aika reippahanlaisesti ainakin täällä.

Tokikin "hinta asennettuna" oli n. 2200€, mutta sehän ei vielä sisältänyt mitään parveketellinkejä, timanttiporauksia yms.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
97
Kova? Itse maksoin keväällä Daikinistani (Stylish cool 25) asennuksineen, timanttiporauksineen ja hiluineen vähän alle 2700 €. Lokaatio Helsinki. Hinnat on nousseet vuosittain aika reippahanlaisesti ainakin täällä.

Tokikin "hinta asennettuna" oli n. 2200€, mutta sehän ei vielä sisältänyt mitään parveketellinkejä, timanttiporauksia yms.
Meillä Toshiba seiya 13 asennettuna kerrostaloon, 1400€ 2021vuonna.
 

Wzb

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
322
Asentaja kävi tänään arvioimassa kustannuksia pumpulle. Suositteli Midean Xtreme pumppua viilennys käyttöön onko muilla kokemuksia? Sanoi itsellään olevan myös kyseisen pumpun ja olleensa tyytyväinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Ottaisin Toshiban, ei sillä että minulla Mitsusta olisi kokemuksia mutta Toshibaan jäähdytyskäytössä olen ollut tyytyväinen.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 428
Itse olen juuri kysellyt Helsingissä tarjouksia viilentävästä ilmalämpöpumpusta, niin esim. tuo Toshiba Seiya+ 13 asennuksineen on pari tonnia ilman timanttiporaustarvetta. Alle kahden tonnin saa kiinalaismerkkejä tai jos asennus on todella yksinkertainen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 491
Kova? Itse maksoin keväällä Daikinistani (Stylish cool 25) asennuksineen, timanttiporauksineen ja hiluineen vähän alle 2700 €. Lokaatio Helsinki. Hinnat on nousseet vuosittain aika reippahanlaisesti ainakin täällä.

Tokikin "hinta asennettuna" oli n. 2200€, mutta sehän ei vielä sisältänyt mitään parveketellinkejä, timanttiporauksia yms.
Työhön nähden hinta kuulostaa kovalta. Pari ilppiä tuli syksyllä laitettua.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Työhön nähden hinta kuulostaa kovalta. Pari ilppiä tuli syksyllä laitettua.
Jep. Sitä ne hinnat nyt herran vuonna 2023 pk-seudulla kuitenkin on. Kysyntä on niin kovaa ollut jo useamman vuoden, että ihan sama mitä asennuksesta ryös... veloitetaan ja kaikki asennusajat ja pumput myydään silti. Paradoksaalista on elämä neukkukuutioissa, mutta markkinataloudessa :beye:
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 428
Jep. Sitä ne hinnat nyt herran vuonna 2023 pk-seudulla kuitenkin on. Kysyntä on niin kovaa ollut jo useamman vuoden, että ihan sama mitä asennuksesta ryös... veloitetaan ja kaikki asennusajat ja pumput myydään silti. Paradoksaalista on elämä neukkukuutioissa, mutta markkinataloudessa :beye:
Joo, se mitä olen hintoja kysellyt, niin työn osuus on 600-800 e täysin perusasennukselle (johon asentajalta tuskin menee kovin montaa tuntia...). Siihen päälle kaikki ekstratyö, esim. juuri timanttiporaus, väliseinien läpiviennit, pitkät vedot, korkealla olevat/muuten hankalat asennuspaikat jne. Kun pumppu on tonnin luokaa ja telineet, koteloinnit, kaapelit ym. materiaalit 300-500 e, niin kyllä se pakosti menee sinne parin tonnin päälle. Näin se on Helsingissä ainakin.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 428
Maksoin asennustarvikkeista ~150e. Kovat on katteet.
Joo, varmasti pääsisi halvimmalla, kun ostaisi kaiken itse erikseen ja asennuksenkin tuntityönä. Mutta realistisesti taloyhtiössä asuvan on kyllä melkeinpä järkevinta tilata kaikki samasta paikasta, koska luvitus ym. on silloin helpointa.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Joo, varmasti pääsisi halvimmalla, kun ostaisi kaiken itse erikseen ja asennuksenkin tuntityönä. Mutta realistisesti taloyhtiössä asuvan on kyllä melkeinpä järkevinta tilata kaikki samasta paikasta, koska luvitus ym. on silloin helpointa.
Jep. Koitapa kysellä täällä asennusta itse hankitulle pumpulle ja tarvikkeille. Ehkä joku ukko+pakuri voi suostuakin, mutta eri asia mitä taloyhtiö sanoo tällaisen yrityksen hyväksyttävyydestä, ja saatko asianmukaiset suunnitelmat ja laskuerittelyt... Itse kyllä maksoin mielelläni yritykselle, joka hoiti kaiken alusta loppuun mallikkaasti ja nopealla aikataululla. Nyt on laatuvehje pöheltämässä ja nostamassa asumisen laatua toivottavasti seuraavat 15 vuotta ainakin.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 428
Jep. Koitapa kysellä täällä asennusta itse hankitulle pumpulle ja tarvikkeille. Ehkä joku ukko+pakuri voi suostuakin, mutta eri asia mitä taloyhtiö sanoo tällaisen yrityksen hyväksyttävyydestä, ja saatko asianmukaiset suunnitelmat ja laskuerittelyt... Itse kyllä maksoin mielelläni yritykselle, joka hoiti kaiken alusta loppuun mallikkaasti ja nopealla aikataululla. Nyt on laatuvehje pöheltämässä ja nostamassa asumisen laatua toivottavasti seuraavat 15 vuotta ainakin.
Esim. omassa yhtiössä luvan saanti on niin, että vaaditaan koko remontista työseloste. Sen voi tietysti tehdä itse, mutta yhtiö vai vaatia valvontaa, jos sillä on epäilys, että homma ei mene putkeen, esim. kaikkeen itse tehtyyn vaaditaan yhtiön valvontatarkastukset, jotka maksavat ja rahallinen hyöty voi nollautua siihen. Jos taas remontin tekijänä on "tunnettu" firma ja hoitaa koko kokonaisuuden, niin riittää pelkkä firman kirjoittama työseloste.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Esim. omassa yhtiössä luvan saanti on niin, että vaaditaan koko remontista työseloste. Sen voi tietysti tehdä itse, mutta yhtiö vai vaatia valvontaa, jos sillä on epäilys, että homma ei mene putkeen, esim. kaikkeen itse tehtyyn vaaditaan yhtiön valvontatarkastukset, jotka maksavat ja rahallinen hyöty voi nollautua siihen. Jos taas remontin tekijänä on "tunnettu" firma ja hoitaa koko kokonaisuuden, niin riittää pelkkä firman kirjoittama työseloste.
Voikohan tuollaista enää vaatia uuden ennakkopäätöksen myötä? Tosin itselleni nyt oli muutenkin tärkeää, että on ns. laput kunnossa ja luotettava firma tehnyt asennustyön, jos vaikka joutuisi joskus vääntämään vakuutusyhtiön tms. kanssa jostain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
247
Piti kokeilla ja kyllä siitä joku äänimerkki kuuluu kun jotain säätää. Ohjekirjaa katsoen ei taida olla mahdollista ottaa tuota pois. En kyllä ymmärrä miksi tuo niin paljoa haittaa? Eli sanotaan nyt vaikka tämän kuun alussa jos kerran kuului ääni kun sen pisti päälle ja sitten esim. elokuun lopulla jos kuuluu toisen kerran ääni kun sen pistää pois päältä en sanoisi että tuo hirmuisen suuri ongelma on. Enempi siitä (ainakin itsellä) ääntä kuuluu kun esim. imuroi suodattimet ennen ja jälkeen käyttöönottoa.

Pitää vaan päättää haluaako sitä käyttää +23C vai +24C. Itse myös olen kertaalleen katsonut mihin kohtaan tuon siivekkeen lukitsee ja se muistaa sen kyllä hyvin viimevuodesta. Joten noiden "piippausten" määrä on keskimäärin 2kpl vuodessa mikä on minusta ihan inhimillistä vielä.
Aattelin että laittaisin tuon Home Assistentiin ohjaukseen: kun kämpän lämpötila alle 23C, niin kokonaan pois pöhisemästä,mutta en kaipaile piippauääntä automatiikasta :(

Kesässä aika paljon päiviä jolloin 24C pyynnöllä pumppu ainoastaan kierrättää ilmaa. Eikä siitä ihan hirveästi iloa ole. Kuuluu huminaa ja vie turhaa sähköä.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Aattelin että laittaisin tuon Home Assistentiin ohjaukseen: kun kämpän lämpötila alle 23C, niin kokonaan pois pöhisemästä,mutta en kaipaile piippauääntä automatiikasta :(

Kesässä aika paljon päiviä jolloin 24C pyynnöllä pumppu ainoastaan kierrättää ilmaa. Eikä siitä ihan hirveästi iloa ole. Kuuluu huminaa ja vie turhaa sähköä.
Ei vie paljoa sähköä ja kenno pysyy kuivana -> ei homehdu. Itse nimenomaan säädin oman Daikinin niin, ettei koskaan lakkaa puhaltamasta. Tasainen humina on myös miellyttävämpi kuin katkova. Keväällä päälle ja syksyllä pois, as simple as that.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 428
Voikohan tuollaista enää vaatia uuden ennakkopäätöksen myötä? Tosin itselleni nyt oli muutenkin tärkeää, että on ns. laput kunnossa ja luotettava firma tehnyt asennustyön, jos vaikka joutuisi joskus vääntämään vakuutusyhtiön tms. kanssa jostain.
Kaipa taloyhtiö saa valvoa kaikkea talon rakenteisiin, eli yhtiön omaisuuteen kohdistuvaa muutostyötä. Mutta ei voi kieltää, jos muutokset tehdään asianmukaisesti.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
659
Sisäyksikön puhallinrummun pyöritys vie n. 17w

Screenshot_20230518_201807_Shelly.jpg


Vuorokaudessa 24 x 17 = 0,4 kWh
Kuukaudessa 30 x 0,4 = 12 kWh
Jäähdytyskaudessa eli 4kk aikana 4 x 12 = 48 kWh

Jos avokätisesti oletetaan, että ~ puolet ajasta jäähdytyskaudella ILP on 'turhaan' päällä, menee sähköä hukkaan 24 kWh.

ILPiä pätkimällä säästöpotentiaalia on siis kenties jotakin 2 ja 5 euron väliltä per vuosi, riippuen energian ja siirron hinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
247
Turha melu on se tärkein asia miksi haluaisin tuon pois päältä kun ei ole käyttöä. Sisäyksikkö on kevyessä väliseinässä kiinni, niin koko asuntoon kantautuu "humina". Sähkön kulutus on sentäs minimaalista, mutta on muutkin laitteet pois päältä kun ei ole käyttöä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 919
Viestejä
4 243 451
Jäsenet
71 262
Uusin jäsen
bobion

Hinta.fi

Ylös Bottom