Mä en kyllä oikein ymmärrä tuota gmailin toiminnan valittamista. Jos et halua olla googlen myymä tuote, älä käytä gmailia.
Gmailin ansaintamalli googlellehan on myydä se sun sähköpostinvaihdon luoma kuluttajaprofiili mainostajille, ja jos sun käytösmallissa on jotain joka ei tue tätä tavoitetta, niin miksi gmailia liikuttaisi sun murheet?
Googlen kohdalla, varsinkin Suomessa on se markkina-asema, se on rohmunnut markkinaa, ja asemansa turvin se rohmuaa lisää. Kyse ei ole enään kilpailun kannattamisesta, vaan kilpailun rajoittamisesta.
Ikin toiminta perustuu nimenomaan siihen, että lähettävät edelleen viestejä toisten nimissä.
Ei, kyllä ne lähettäjä tiedot siellä mukana, ja lisää omat tietonsa ymmärtääkseni ihan asiallisesti, eli ei mitään puljaamista.
- Pankki lähettää sähköpostin. Pankki on vaatinut, että vastaanottaja tarkistaa lähettäjän henkilöllisyyden postia vastaanotettaessa.
- Posti menee iki-palveluun. Iki lähettää viestin eteenpäin, mutta ei muuta viestin lähettäjän nimeä ja osoitetta pankista omikseen.
- Sähköpostipalvelu vastaanottaa viestin pankin sähköpostiosoitteesta. Koska pankin osoitteille on vaadittu lähettäjän tarkastus, palvelu tekee sen asianmukaisesti. Koska posti saapui pankin nimissä iki:n palvelimelta, palvelu tuhoaa viestin asianmukaisesti tietojenkalasteluna.
Jos tuota lähettäjän tarkistusta ei olisi välissä, voisi kuka vaan lähettää mistä vaan täysin aidon näköisen viestin pankin nimissä, eikä vastaanottajalla olisi mitään mahdollisuutta epäillä viestin alkuperää.
Ei aivan noin, jos tuolla viittaat tuohon SFP -all juttuun, niin siinä lähettäjä haluaisi ettei visti mene perille jos se edelleen ohjattu perille. Jos tarkoitus on se että viestin vastaanottaja tarkistaa onko viesti lähettäjältä, niin siihen ihan muut välineet.
Etanaposti vertaus, joku lähettää postikortin, niin se postikortti toimitetaan perille, jos lähettäjä haluaa että sen saa vain vasaanottaja, niin ei hän siihen postiin ruksaa että tuhottava ennen perille menoa, jos kortti siirtänyt matkalla joku. (lukea saa).
Eli minun mielestä Gmail/Outlook yms. toimivat aivan oikein tässä tilanteessa ja verkkopalvelujen ylläpitäjänä haluan ehdottomasti vastaanottajan varmistuvan lähettäjän aitoudesta. Yrityspuolella on monta esimerkkiä, kun tavarantoimittajan nimissä on lähetetty sähköpostilla mukamas uudet tilinumerot ja laskut onkin maksettu huijareiden tileille.
Yritysmaimassa on monta esimerkkiä kun oikeat laskut ei tule perille, tai ei olisi tulleet perille kun/jos ne tuhotaan kesken matkan.
Eli tuo on ihan väärä tapa lähestyä ongelmaa ja sitä paitsi se tuhoaminen ei ymmärtääkseni ole suositeltavaa.
Yritysmailman etanaposti vertaus jos ne etanalaskut tuhottaisiin sen takia että postin toi joku muu lähetti kuin lähettäjän lähetti.
Tai yksityismailmassa sen postin tuo luottoystävä/läheinen, hmm sähkölaitos käskee polttamaan laskun jos ei tullut suoraan heidän kuriirilta, no poltetaan....
Jos todennat vain lähettäjän, tai et edes sitä, vaan sen että lähetetty sieltä suunnalta missä väitetty lähettäjäkin voisi lähettää, niin se nyt on vähän sama kuin todennettu postileima.
Eikö olisi tavoiteltavampaa se että viestin sisältö on ehjä ja sen lähettäjän.
Etanaposti vertaus, joo postikortti lähetetty Oulusta, mutta sen viestin aitous ja kirjoittajaa ei mitenkään varmennetut.
Yritän sanoa että ajatus että luotetaan lähettäjään, on hyvin vaarallista jos viesti ei ole luotettu.