Igluautot

Liittynyt
10.10.2024
Viestejä
3
Nyt kun aiheesta taas iltapäivälehdissä repostellaan...

Erittäin suositeltavaa puhdistaa kaikki ikkunat, mutta autoilijan hyvä tuntea oikeutensa. Eli lain mukaan henkilöauton sivupeilit, tuulilasi ja etusivuikkunat pitää olla putsattu ja niistä pitää nähdä läpi. Tämä vastaa näkyvyydeltä pakettiautoa. Muut ikkunat saa olla jäässä. Katolla olevasta lumesta on ollut keskustelua, mutta miten eroaa rekka-autoista? Vaatiiko poliisi rekkakuskin putsaaman katon lumesta? Lyhytkasvuisten on mahdotonta putsata SUV:n katolta lumia ilman tikkaita. Minkälaiset ohjesäännöt tässä poliiseilla? Löytyykö oikeuden päätöksiä katolla olevasta lumesta?

Entäs takana ajajan tuulilasiin lentänyt jää? Kuka maksaa lasinvaihdon? Onko ajanut liian lähellä ja miten asia käytännössä todistetaan?
 
Viimeksi muokattu:
Katolla olevasta lumesta on ollut keskustelua, mutta miten eroaa rekka-autoista?
Äkkijarrutuksessa katolla oleva lumi lähtee liikkeelle ja päätyy tuulilasille estäen kuljettajaa näkemästä eteenpäin. Auton sisätilan lämpö lämmittää kattoa ja voi sulattaa lunta, jolloin se on vesipatjan päällä ja lähtee helposti liikkeelle. Tämä ilmiö korostuu lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Katon puhdistus siis ei ole vain kohteliaisuutta muita autoilijoita kohtaan, vaan turvallisuuden vuoksi se pitää puhdistaa. Raskaalla kalustolla tätä vaaraa ei ole kun niissä on yleensä pystysuora tuulilasi, jolle lumi ei jää.

Edit: tästä artikkelista löytyy kuvakin, miten siinä käy. Kuski jarruttanut kameratutkan kohdalla, joten ei sen tarvitse välttämättä olla edes hätäjarrutus. Pysäyttäisitkö sinä näin lumisen auton? Poliisi antoi pikavoiton – katso kuvat, millaisilla autoilla liikenteeseen on lähdetty
 
Auton katolle jätetty lumi voi myös aiheuttaa kondenssiongelmia jos auto viedään lumipatjan kanssa lämpimään parkkihalliin. Vesi voi kondensoitua kylmän katon vuoksi katon sisäpinnalle kun se kohtaa lämpimän sisäilman, ja tuloksena on kosteusongelma, pahimmillaan vesi voi löytää tiensä auton rakenteita pitkin jonnekin sähkölaitteisiinkin, tämä on esim. Lexuksen katumaastureiden tyyppivika.
 
Äkkijarrutuksessa katolla oleva lumi lähtee liikkeelle ja päätyy tuulilasille estäen kuljettajaa näkemästä eteenpäin.
Tämä tuli itsekin koettua joku vuosi sitten ihan normijarrutuksesta. Menee äkkiä kalsarit vaihtoon kun jarrutuksessa yleensä on jotain edessä, ja näkyvyys yhtäkkiä nolla. Saa muuuten pyyhkijöitäkin heilutella kohtalaisen kauan että ne saa lapioitua sen lumen tuulilasin päältä pois. En suosittele kokeilemaan.
 
Tämä tuli itsekin koettua joku vuosi sitten ihan normijarrutuksesta. Menee äkkiä kalsarit vaihtoon kun jarrutuksessa yleensä on jotain edessä, ja näkyvyys yhtäkkiä nolla. Saa muuuten pyyhkijöitäkin heilutella kohtalaisen kauan että ne saa lapioitua sen lumen tuulilasin päältä pois. En suosittele kokeilemaan.
Etenkin se painava kovettunut lumi. Kerran tuli itsekin kokeiltua. EI vain irronnut harjaamalla ja 10km jälkeen oli sulanut juuri sen verran että jarrulla lensi tuulilasille ja pyyhkijät eivät meinanneet jaksaa pyyhkiä paloja pois.
 
Mitenkähän nämä autot joissa on lasikatto ilman mitään verhoa, kuten vaikka Enyaq Coupe. Sulaa varmaan näppärästi lasia vasten ja sitten laatta lentää joko eteen tai taakse?
 
Läntisessä ihmemaassa Ruotsissa napsahtaa 1500 SEK pikavoitto jos ajaa autolla jossa lunta katolla. Lakiteknisesti tuolloin syyllistyy ajamiseen "kiinnittämättömällä kuormalla". Pakkoruotsiksi. En tiedä täkäläistä lain tulkintaa.
 
Vittumainen tilanne vain sen kannalta että mikä lasketaan lumeksi katolla. Pitääkö raapia maalipintaan asti jos on jäälunta vai riittääkö että pyyhkii irtolumen ja niin paljon kuin järkevästi saa. Jos tuo ei kelpaa, voi olla jatkossa varsin monen auton katot maalittomat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 723
Viestejä
4 514 183
Jäsenet
74 459
Uusin jäsen
Jutilanpoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom