Igluautot

Liittynyt
10.10.2024
Viestejä
4
Nyt kun aiheesta taas iltapäivälehdissä repostellaan...

Erittäin suositeltavaa puhdistaa kaikki ikkunat, mutta autoilijan hyvä tuntea oikeutensa. Eli lain mukaan henkilöauton sivupeilit, tuulilasi ja etusivuikkunat pitää olla putsattu ja niistä pitää nähdä läpi. Tämä vastaa näkyvyydeltä pakettiautoa. Muut ikkunat saa olla jäässä. Katolla olevasta lumesta on ollut keskustelua, mutta miten eroaa rekka-autoista? Vaatiiko poliisi rekkakuskin putsaaman katon lumesta? Lyhytkasvuisten on mahdotonta putsata SUV:n katolta lumia ilman tikkaita. Minkälaiset ohjesäännöt tässä poliiseilla? Löytyykö oikeuden päätöksiä katolla olevasta lumesta?

Entäs takana ajajan tuulilasiin lentänyt jää? Kuka maksaa lasinvaihdon? Onko ajanut liian lähellä ja miten asia käytännössä todistetaan?
 
Viimeksi muokattu:
Katolla olevasta lumesta on ollut keskustelua, mutta miten eroaa rekka-autoista?
Äkkijarrutuksessa katolla oleva lumi lähtee liikkeelle ja päätyy tuulilasille estäen kuljettajaa näkemästä eteenpäin. Auton sisätilan lämpö lämmittää kattoa ja voi sulattaa lunta, jolloin se on vesipatjan päällä ja lähtee helposti liikkeelle. Tämä ilmiö korostuu lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Katon puhdistus siis ei ole vain kohteliaisuutta muita autoilijoita kohtaan, vaan turvallisuuden vuoksi se pitää puhdistaa. Raskaalla kalustolla tätä vaaraa ei ole kun niissä on yleensä pystysuora tuulilasi, jolle lumi ei jää.

Edit: tästä artikkelista löytyy kuvakin, miten siinä käy. Kuski jarruttanut kameratutkan kohdalla, joten ei sen tarvitse välttämättä olla edes hätäjarrutus. Pysäyttäisitkö sinä näin lumisen auton? Poliisi antoi pikavoiton – katso kuvat, millaisilla autoilla liikenteeseen on lähdetty
 
Auton katolle jätetty lumi voi myös aiheuttaa kondenssiongelmia jos auto viedään lumipatjan kanssa lämpimään parkkihalliin. Vesi voi kondensoitua kylmän katon vuoksi katon sisäpinnalle kun se kohtaa lämpimän sisäilman, ja tuloksena on kosteusongelma, pahimmillaan vesi voi löytää tiensä auton rakenteita pitkin jonnekin sähkölaitteisiinkin, tämä on esim. Lexuksen katumaastureiden tyyppivika.
 
Äkkijarrutuksessa katolla oleva lumi lähtee liikkeelle ja päätyy tuulilasille estäen kuljettajaa näkemästä eteenpäin.
Tämä tuli itsekin koettua joku vuosi sitten ihan normijarrutuksesta. Menee äkkiä kalsarit vaihtoon kun jarrutuksessa yleensä on jotain edessä, ja näkyvyys yhtäkkiä nolla. Saa muuuten pyyhkijöitäkin heilutella kohtalaisen kauan että ne saa lapioitua sen lumen tuulilasin päältä pois. En suosittele kokeilemaan.
 
Tämä tuli itsekin koettua joku vuosi sitten ihan normijarrutuksesta. Menee äkkiä kalsarit vaihtoon kun jarrutuksessa yleensä on jotain edessä, ja näkyvyys yhtäkkiä nolla. Saa muuuten pyyhkijöitäkin heilutella kohtalaisen kauan että ne saa lapioitua sen lumen tuulilasin päältä pois. En suosittele kokeilemaan.
Etenkin se painava kovettunut lumi. Kerran tuli itsekin kokeiltua. EI vain irronnut harjaamalla ja 10km jälkeen oli sulanut juuri sen verran että jarrulla lensi tuulilasille ja pyyhkijät eivät meinanneet jaksaa pyyhkiä paloja pois.
 
Mitenkähän nämä autot joissa on lasikatto ilman mitään verhoa, kuten vaikka Enyaq Coupe. Sulaa varmaan näppärästi lasia vasten ja sitten laatta lentää joko eteen tai taakse?
 
Läntisessä ihmemaassa Ruotsissa napsahtaa 1500 SEK pikavoitto jos ajaa autolla jossa lunta katolla. Lakiteknisesti tuolloin syyllistyy ajamiseen "kiinnittämättömällä kuormalla". Pakkoruotsiksi. En tiedä täkäläistä lain tulkintaa.
 
Vittumainen tilanne vain sen kannalta että mikä lasketaan lumeksi katolla. Pitääkö raapia maalipintaan asti jos on jäälunta vai riittääkö että pyyhkii irtolumen ja niin paljon kuin järkevästi saa. Jos tuo ei kelpaa, voi olla jatkossa varsin monen auton katot maalittomat.
 
Nyt kun aiheesta taas iltapäivälehdissä repostellaan...

Erittäin suositeltavaa puhdistaa kaikki ikkunat, mutta autoilijan hyvä tuntea oikeutensa. Eli lain mukaan henkilöauton sivupeilit, tuulilasi ja etusivuikkunat pitää olla putsattu ja niistä pitää nähdä läpi. Tämä vastaa näkyvyydeltä pakettiautoa. Muut ikkunat saa olla jäässä. Katolla olevasta lumesta on ollut keskustelua, mutta miten eroaa rekka-autoista? Vaatiiko poliisi rekkakuskin putsaaman katon lumesta? Lyhytkasvuisten on mahdotonta putsata SUV:n katolta lumia ilman tikkaita. Minkälaiset ohjesäännöt tässä poliiseilla? Löytyykö oikeuden päätöksiä katolla olevasta lumesta?

Entäs takana ajajan tuulilasiin lentänyt jää? Kuka maksaa lasinvaihdon? Onko ajanut liian lähellä ja miten asia käytännössä todistetaan?
Tarkoitatko tuota hiljaittain lehdessä ollut igluteslaa? Kyllä pitää olla idiootti, että tuollaisella lähtee ajamaan metriäkään.


Ei henkilöautot eroa mitenkään isommista. Katolla oleva lumi pitää putsata. Takana olevan hajonneen maksaa tietysti se, kenen katolta se jäälaatta lähti, jos vain kiinni saadaan kuljettaja.
Ei tässä mitään epäselvää pitäisi olla kenelläkään, harmaa aluekin lumen määrän tulkinnassa on aika pieni. Katolla on lumimassa/jäälaatta, tai sitten ei ole. Ei ketään kiinnosta pienet lumihippuset tai pölyävä irtolumi pienissä määrin katolla.
Jos ei kykene autonsa kattoa syystä tai toisesta puhdistamaan, ei voi silloin ajaa kyseisellä autolla. Näistä saisi sakottaa enemmänkin.

iglutesla.webp
 
Viimeksi muokattu:
Vittumainen tilanne vain sen kannalta että mikä lasketaan lumeksi katolla. Pitääkö raapia maalipintaan asti jos on jäälunta vai riittääkö että pyyhkii irtolumen ja niin paljon kuin järkevästi saa. Jos tuo ei kelpaa, voi olla jatkossa varsin monen auton katot maalittomat.
Eiköhän poliisi osaa ottaa harjan käteen ja kokeilla lähteekö se lumi helposti pois. Maalaisjärkeä voi käyttää.

Vastaava laki saisi tulla tännekin. Älyttömiä igluja näkee tuolla liikenteessä jatkuvasti.

Lyhytkasvuisten on mahdotonta putsata SUV:n katolta lumia ilman tikkaita.
No sitten ottaa ne tikkaat ja putsaa. Säännöt on samat kaikille. :facepalm: Tosin jatkovarrelliset harjatkin on keksitty.
 
Yksi selitys igluille on perheilmapiiri, jossa ei pahemmin neuvoja anneta, eikä se kortin saanut teini, ole vielä kunnolla ajattellu koko asiaa, ja miten käy kun jäinen lumi sitten kertyy autoon.
Putsaa vain etulasit ja lähtee, ajatellen että varmaan tällä kelillä kaikki vaan pöllähtää jo ekoilla metreillä. Ja hups tällä kertaa lumi olikon vähän kiinni.
Ja samaan aikaan vanhemmat joilla ei mitään silmiä päässä, ei mitään kykyä huomata ja neuvoa tuollasia asioita, vaikka itse ajaneet autolla kuinka kauan vaan. Tälläsen esimerkin itse tiedän. No sitten oppi teini ihan itse ilman kenenkään neuvoja😄

Ja nykyään monella höysteenä vielä mielialalääkkeitä, jotka ei erottele hyvä- ja huonoperäsiä ahdistuksia, eikä usein erityisesti terävöitä huomiointia.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko tuota hiljaittain lehdessä ollut igluteslaa? Kyllä pitää olla idiootti, että tuollaisella lähtee ajamaan metriäkään.


Ei henkilöautot eroa mitenkään isommista. Katolla oleva lumi pitää putsata. Takana olevan hajonneen maksaa tietysti se, kenen katolta se jäälaatta lähti, jos vain kiinni saadaan kuljettaja.
Ei tässä mitään epäselvää pitäisi olla kenelläkään, harmaa aluekin lumen määrän tulkinnassa on aika pieni. Katolla on lumimassa/jäälaatta, tai sitten ei ole. Ei ketään kiinnosta pienet lumihippuset tai pölyävä irtolumi pienissä määrin katolla.
Jos ei kykene autonsa kattoa syystä tai toisesta puhdistamaan, ei voi silloin ajaa kyseisellä autolla. Näistä saisi sakottaa enemmänkin.

iglutesla.webp

Heetkinen, onko joku ollu tommosella liikenteessä? :lol:
Haluaisin kuulla ajatusprosessin tän päätöksen takana.
 
Olis kannattanu pitää turpansa kiinni jos ei päässä liiku mikään.
 

Lyhyt 100m siirtoajo huoltotilassa väitetysti.
Ihan sama missä jamasssa auto on, ei sillä tuon näköisenä yleiselle tielle ole asiaa. Ja väite siitä että auto kyllä pysäyttää jos jotain on edessä, tuossa on kaikki sensorit kyllä niin tukossa että autokin menee täysin sokkona.
 
Autohuoltoyrityksessä työskentelevän miehen mukaan kyseessä oli asiakaan auto, jota hän oli siirtämässä huollettavaksi. Hän kertoo, että poliisi pysäytti hänet, kun hän kääntyi parkkipaikalta tielle.
Sen mitä itse olen kuullut, on jossain määrin yleistä että autoliikkeiden edustajat siirtelevät talvisin autoja liikkeen pihalla kameranäkymällä ajaen, mutta saa olla todella uuno, että lähtee yleiselle tielle. Sakkojen lisäksi saisi brittimalliin määrätä suorittamaan ajokokeen uudestaan.

Itse muistan tilanteen, kun huomasin auton, josta oli lasit aivan jäässä. Pahaksi onneksi vastaan ajoi maija, joka käänsi heti ympäri ja pysäytti auton. Itse olin pyörällä liikenteessä ja repesin nauramaan kun iso poliisi nykäisi hanttimiehen puolelta etuoven auki ja tokaisi kuskille kuuluvasti "päivää".
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 892
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom