i9-9900k alikellotus/kuristaminen? (Windows 7 64 PRO) (Z370)

Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Onko kokemusta tästä, että miten sellainen toimisi jos yrittäisi vähän laittaa kuriin tälläistä prossaa. Kysyn siksi, että yllätyin miten hanakasti tämä vetää virtaa varsinkin rasituksessa. Tuulettimesta, kun lähes sulaa laakerit ja virtalähdekin on jo äärirajoilla.

Mietin, että ehkä "Turbo":n voisi kytkeä pois se, kun lienee suurin yksittäinen syy? Ilmeisesti Turbo nostaa automaagisesti jännitettä? josta myös johtunee tuo, että alkaa hotkimaan niin tolkuttomasti virtaa. Peruskelloillakin olisi minulle tehoa jo ihan riittävästi. Luulen...

Sitten sellainen juttu vielä, että CPU-Z ohjelma raportoi prossan käyvän idlatessaankin 47**MHz-48**MHz taajuudella, kun perustaajuudeksi tälle on ilmoitettu 3600MHz Mahtaako hommassa olla jotakin pielessä? BIOS on vakioasetuksillaan enkä ole edes yrittänyt säätää mitään kelloja.

Onko olemassa jotakin softaa joka loggaisi kaikkien corejen kellot ja esittäisi ne vaikka graafina? Voisin paremmin testata miten tämä oikein käyttäytyy.

Vinkkejä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 659
HWiNFO64 kertoo graafeina nuo mitä haluat (ja paljon muutakin).

Hyvinhän tuo alikellotus- ja voltitus toimii. Mutta ihan ekana nyt kannattaa kattoa että sulla on Windowsissa balanced virransäästömoodi päällä, niin tiputtaa sitten idlessä kelloja.

Seuraava steppi on vaan raa'asti käydä BIOSista laittamassa negatiivista offsettiä corejännitteelle. Ne vakiojännitteet on yleensä vähän yläkanttiin.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Sulla taitaa olla siellä käytössä ns. rajoittamattomat asetukset tarkoittaa siis sitä että se tykittää kaikkien ytimien rasitusta 4,7 GHz. Mikä emo kyseessä? Kokeile säätää biosista Intel Stock -asetukset kehiin. Ei sitä alikellottaa tarvii, riittää kun laittaa toimimaan vakiona eikä rajoittamattomana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Siellä on Short Term Powerlimit ja Long Term Power Limit joka BIOSissa. Käy vaan sieltä säätämässä pienemmäksi, niin prosessori alikellottelee itse itseään.

MSI Afterburnerilla saat nuo kirjoitettua tiedostoon ja voit itse piirtää niistä graafin.

Myös Power Planistä voit käydä katsomassa, mikä on Minimum Processor State.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 659
Noi teholimitit on toki helppo tapa tehdä asiaa, mutta ei varsinaisesti kaikkein tehokkain. Tolla Vcore:n offsetillä voi ottaa löysät pois ilman että kellot tippuu yhtään. Siihen voi toki lisäksi ottaa noitten teholimittien käytön.

Windowsin virranhallinnassa ainakin jossain vaiheessa oli "ominaisuus" että jos on se high performance tms. valittuna, niin se minimum cpu state ei vaikuttanut. Eli pitää (tai ainakin piti) olla se balanced valittuna ja siellä sitten esim. 10% minimikelloina.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
HWiNFO64 kertoo graafeina nuo mitä haluat (ja paljon muutakin).

Hyvinhän tuo alikellotus- ja voltitus toimii. Mutta ihan ekana nyt kannattaa kattoa että sulla on Windowsissa balanced virransäästömoodi päällä, niin tiputtaa sitten idlessä kelloja.

Seuraava steppi on vaan raa'asti käydä BIOSista laittamassa negatiivista offsettiä corejännitteelle. Ne vakiojännitteet on yleensä vähän yläkanttiin.
Kiitos.

Unohdin mainita, että minulla on vielä (Windows 7 64 PRO) käytössä. Arvaan, että tuo asetus olisi W10?

Ryhdyn tutkimaan noita.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Sulla taitaa olla siellä käytössä ns. rajoittamattomat asetukset tarkoittaa siis sitä että se tykittää kaikkien ytimien rasitusta 4,7 GHz. Mikä emo kyseessä? Kokeile säätää biosista Intel Stock -asetukset kehiin. Ei sitä alikellottaa tarvii, riittää kun laittaa toimimaan vakiona eikä rajoittamattomana.
Kiitos.

Emo on MSI Z370 GAMING M5

BIOS on default-asetuksissa, mutta selvitän asian.

Minua ei siis huoleta yksin idlen kellotaajuus, vaan enemmänkin se, että kovemmassa rasituksessa kone vetää nyt melkein 300w ja tuulettimet kiljuu, kun aiemmin oli 9600k ja vastaava lukema oli n 100w tuntumassa ja tuulettimet vain hyrisi rauhallisesti.

Tietenkin tuo mainitsemasi asetus kuulostaa minulle jokatapauksessa väärältä ja koitan ratkaista sen kunhan vain ko asetuksen löydän.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Muistelisin että seiskassa on hyvin pitkälti samanlainen tuo virranhallinta, mutta en nyt takuuseen mene.
Löytyy "Tasapainoitettu (Suositus)" niminen asetus. LAitoin sen ja nyt tipahti tuo CPU-Z näyttämä arvo. Arvo heittelee nyt hyvin paljon arvojen 800MHz-2.4GHz.

Hienoa, nyt on tämä idlen ongelma on luultavasti kunnossa, mutta vielä pitää luultavasti löytää näitä edellämainittuja BIOS-konsteja joilla leikata huipputehoja ja lämpöjä.

Kiitos.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Löytyy "Tasapainoitettu (Suositus)" niminen asetus. LAitoin sen ja nyt tipahti tuo CPU-Z näyttämä arvo. Arvo heittelee nyt hyvin paljon arvojen 800MHz-2.4GHz.

Hienoa, nyt on tämä idlen ongelma on luultavasti kunnossa, mutta vielä pitää luultavasti löytää näitä edellämainittuja BIOS-konsteja joilla leikata huipputehoja ja lämpöjä.

Kiitos.
Voltagea ja cpu multiplieriä alas kunnes alkaa olemaan sopivissa lukemissa.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Miksi ostaa tuommoinen prossu jos sitä ensitöikseen aletaan kuristamaan?
Sähkö vähissä vai?
No ehkä pelkkä tyhmyys selittää asian. En vain näin ääliönä arvannut, että 9600K>9900k lähes triplaa tai ainakin tuplaa powerin ja jäähdytyksen tarpeen.

Ilmeisesti 9900k on vedetty jo niin kireälle suhteessa edelliseen, että ne viimeiset mehut saadaan lisäämällä reippaasti virtaa ja siten lämpöä?

Mutta tällä meinaan nyt mennä...
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Biosista CPU Ratio tai joku muu asetus siitä läheltä Core Performance Boost tms on varmaan vakiona Auto mutta se ei tarkoita Intelin vakiota . Asuksessa ainakin säädetään kätevimmin XMP-profiili ja siinä yhteydessä valitaan Intel stock -asetukset, en muista miten MSI:llä.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Biosista CPU Ratio tai joku muu asetus siitä läheltä Core Performance Boost tms on varmaan vakiona Auto mutta se ei tarkoita Intelin vakiota . Asuksessa ainakin säädetään kätevimmin XMP-profiili ja siinä yhteydessä valitaan Intel stock -asetukset, en muista miten MSI:llä.

OK kiitos.

Kiitos muillekin vinkeistänne.

Tutkin tuota bios:ta varmaan huomenna, kun taas ehdin keskittymään siihen. Kyselen sitten lisää jos ei homma ala ratkeamaan.

Tietenkin voisitte laittaa tähän jotakin ehdotuksia uusille arvoille joilla hommani voisi onnistua. Tarkoitan noita coren jännittetä jne vinkkejänne. Käsitin, että jännitettä voisi yrittää tiputtaa hieman ilman, että pudottaa kellotaajuutta? = Lämpöä vähemmän?

Jos siis on jotakin käytännössä toimiviksi havaittuja muutettavia uusia arvoja joista kannattaa aloitaa, niin se olisi hieno juttu. Mihinkään äärimmäisyyksiin en tähtää ja on tärkeää, että kone ei kaatuile jne, joten sen mukaan...

Varmaan kaikki jo ymmärsivät mikä minulla nyt tässä mättää.

Vielä kiitos näistä neuvoista ja vinkeistänne teille kaikille muillekin.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
No ehkä pelkkä tyhmyys selittää asian. En vain näin ääliönä arvannut, että 9600K>9900k lähes triplaa tai ainakin tuplaa powerin ja jäähdytyksen tarpeen.

Ilmeisesti 9900k on vedetty jo niin kireälle suhteessa edelliseen, että ne viimeiset mehut saadaan lisäämällä reippaasti virtaa ja siten lämpöä?

Mutta tällä meinaan nyt mennä...
Jeps, 4 ytimen 7700k:t kävi jo kuumana ilman ylikellotusta, 8 ytimisen prosessorin mukana pitäis varmaan toimittaa harvian kotelomerkki.

Edit: jännitteita vois kokeilla 1.1v-1.2v väliltä.
Oma 7700k pyörii vakiona 1.120v, 9900k varmaan se 1.2v on hyvä aloittaa ja siitä alaspäin.
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Jeps, 4 ytimen 7700k:t kävi jo kuumana ilman ylikellotusta, 8 ytimisen prosessorin mukana pitäis varmaan toimittaa harvian kotelomerkki.
7700K:n TDP on 91 wattia ja 9900K:n 95 wattia eli Intelin vakioasetuksilla lämmöntuotto lähes samaa tasoa, sitten kun on "väärin konfiguroitu" eli usein emolevyvalmistajan omat säädöt, Auto-asetukset ja optimoinnit niin vasta silloin varsinkin tuo 9900K on se harvia. Eli ennen kuin manuaalisesti mitään alikellotuksia niin prosessori toimimaan Intelin vakioasetuksilla ja silloin Turbo-ominaisuus pitää huolen että TDP ja lämmöt pysyy kurissa. 9900K:lla kaikkien ytiminen pitkäkestoisessa rasituksessa kellot on jossain 4,1-4,2 GHz tuntumassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Ja pitää vielä varmistaa, ostitko i9-9900K vai i9-9900KS ?

KS-mallissa on kiausasetukset vakiona ja sitä pitää alikellottaa, jos haluaa virrankäytön kuriin. i9-9900K:n pitäisi mennä ihan Sampsan neuvoilla.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Tdp lukemista ei kukaan muu tajua kun intel.
Sampsa mainitsikin 91 vs 95tdp.

Vaikka tiedetään ettei tdp meinaa sähkön kulutusta, niin itse pidän hauskana että 4tdp erolla sähköä kumminkin kuluu 155w enemmän.

Power-1.png


Sieltä töpselistä kun tulee se watti molekyyli
:sidea:
niin ite ainakin luulisin että kun sivutuotteena tulee myös lämpöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Noniin. Yritin vähän katsella noita juttuja. En kylläkään ole tehnyt vielä kaikkien neuvojen mukaan syystä, että...

Kaikki minkä osaa on helppoa. Itse en vaan nyt osaa. Joskus osasin jotakin, mutta yli 25v sitten ja se ei nyt oikein enää auta. En löytänyt yksiselitteisiä kohtia BIOS:sta joita sorkkia.

Alkuperäinen epäilyni TURBO-moden vaikutuksesta kylläkin näyttää olevan validi. Otin ainoastaan tuon TURBO:n pois ja vaikutus oli todella dramaatinen. Virtaa kuluu enää alle puolet entisestä Cinebench testi aikana (nyt 125w seinästä) ja samalla lämmöt tipahti
max 91' > max 56'

Nyt tilanne on siis jo rutkasti parempi minun käyttöäni ajatellen. Jos myöhemmin tulee oikeasti tarvetta tätä enemmälle teholle, niin asetuksen muuttamisella saan sitä lisää. Toki edelleen olen kiinnostunut tutkimaan tätä asiaa ja yrittämään edellä antamianne vinkkejä joilla koneen saisi balanssiin jos se on mahdollista ilman tuon TURBO:n sammuttamistakin.

Kuvankaappaus siitä minkä verran Cinebench testi antaa lisää pisteitä tuolla n150w lisäteholla. Tuo 3500 on siis ilman TURBO:a ja 4786 TURBO päällä.

Kaappaus myös BIOS:in valikosta josta minun kaiketi pitäisi jotakin sitten väännellä?

bios.jpg Turbo.jpg
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Jos et halua UEFI biosissa värkätä noita, kokeile Intel XTU:ta. On siis windows softa, jonka asetukset pysyy bootin yli... Mutta jos käytät dual-boottia, niin sitten toki UEFI on se mitä käytetään.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Jos et halua UEFI biosissa värkätä noita, kokeile Intel XTU:ta. On siis windows softa, jonka asetukset pysyy bootin yli... Mutta jos käytät dual-boottia, niin sitten toki UEFI on se mitä käytetään.

Kiinnostava softa.

Joo on mulla dual-bootti. Oikeastaan tripla. Eli tuo on käyttiskohtainen ja muutokset ei vaikuta jos menee toiseen käyttikseen? Tuo XTUsanoo olevansa W10 only? Minulla siis W7 edelleen pääkäyttis.


PS: Mietin muuten tuon edellisen viestini jälkeen, että jos tuo TURBO on eräänlainen automaattinen ylikellotus joka nostaa käsikirjoituksen mukaan GHZ ja jännitettä?

ELi mitäs jos koittaisi ilman TURBO:a, mutta nostaisi base-taajuuden vakio 3.6GHz vaikka 4GHZ ilman, että nostaa jännitettä? Tuon se ehkä kestäisi ilman, että olisi vielä epävakaa?

Vai?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 659
ELi mitäs jos koittaisi ilman TURBO:a, mutta nostaisi base-taajuuden vakio 3.6GHz vaikka 4GHZ ilman, että nostaa jännitettä? Tuon se ehkä kestäisi ilman, että olisi vielä epävakaa?
Juurikin noin se kannattaa tehdä. :tup:

Eli valitsee vaan ne kellot millä haluaa ajaa, ja testailee sitten millä jännitteellä pysyy vakaana, ja sillä hyvä.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
983
Hei, tää alikellottelu on tosi mielenkiintoinen aihe! Itse alikellottelin 9900K:n sen takia, että sain kokoonpanon todella hiljaiseksi. Huonosti kellottuva 9900K kulki AVX vakaana 1.17v @ 4.7 GHz, eikä missään vaiheessa prossu nostanut lämpöjä kovinkaan paljoa yli 60c:n. Jostain 1.17-1.22v:n välimastosta saattaa löytyä siis jännite jolla kulkee vakaana 4.7 GHz all-core turbossa, eikä käy edes kovinkaan lämpöisenä. Jos kellottelu ei sinänsä kiinnosta, niin laitaa short-term ja long-term arvot intelin määrittämään, löytyy varmaan jostain interwebsin syövereistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Joo. Hiljainen ja viileä on minunkin koneeni nyt.

Apuja kellotukseen näin tollolle ei ilmeisesti oikein löydy, joten taidan vain tyytyä nykyiseen tilanteeseen jossa pelkkä TURBO on kytketty pois päältä. Jos myöhemmin tulee oikein kova into, niin ehkä vielä yritän opiskella sitten lisää.

PS:
Mistähän johtuu, että tuo Cinebench 20 antaa eri suorituksella merkittävästi erilaisen tuloksen? Kone vain molemmilla kerroilla ensin buutattu ja annettu hetki aikaa rauhoittua ennen testiä jotta kaikki rutiinit jne updatet on varmasti ehtineet lopettaa taustatarkistuksensa. Ekalla yrittämällä 3500. Tokalla ajolla 3812 ja välisä vain uusi buutti. Olin luullut tuon testin olevan hyvinkin objektiivinen. Nyt en oikein tiedä mitä ajatella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
PS:
Mistähän johtuu, että tuo Cinebench 20 antaa eri suorituksella merkittävästi erilaisen tuloksen? Kone vain molemmilla kerroilla ensin buutattu ja annettu hetki aikaa rauhoittua ennen testiä jotta kaikki rutiinit jne updatet on varmasti ehtineet lopettaa taustatarkistuksensa. Ekalla yrittämällä 3500. Tokalla ajolla 3812 ja välisä vain uusi buutti. Olin luullut tuon testin olevan hyvinkin objektiivinen. Nyt en oikein tiedä mitä ajatella.
No ihan siitä, että sun kellot ei pysy. Prosessori alikellottaa itseään automaattisesti -> huonompi tulos. Prosessori pysyy toisilla ajokerroilla powerlimitissä -> parempi tulos.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 564
Mistähän johtuu, että tuo Cinebench 20 antaa eri suorituksella merkittävästi erilaisen tuloksen? Kone vain molemmilla kerroilla ensin buutattu ja annettu hetki aikaa rauhoittua ennen testiä jotta kaikki rutiinit jne updatet on varmasti ehtineet lopettaa taustatarkistuksensa. Ekalla yrittämällä 3500. Tokalla ajolla 3812 ja välisä vain uusi buutti. Olin luullut tuon testin olevan hyvinkin objektiivinen. Nyt en oikein tiedä mitä ajatella.
Cinebench r20 tulokset heittelee jonkun verran ihan kaikilla prosessoreila.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
983
9900KS, LLC3, 1.17v @ 4.9 GHz P95 26.6 small fft non-avx vakaa, lämmöt 70c tuntumassa. LLC3, 1.22v @ 5.0 Ghz otti 80c. Pikkasen kun löysää ruuvia, niin saa kulkemaan oikein viileänä, eikä tuollaista -100 MHz juuri pelikäytössä huomaa. Huomaa kuitenkin eron, ettei prosessorijäähdyttimen tuulettimet juuri nosta kierroksia.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
No ehkä pelkkä tyhmyys selittää asian. En vain näin ääliönä arvannut, että 9600K>9900k lähes triplaa tai ainakin tuplaa powerin ja jäähdytyksen tarpeen.

Ilmeisesti 9900k on vedetty jo niin kireälle suhteessa edelliseen, että ne viimeiset mehut saadaan lisäämällä reippaasti virtaa ja siten lämpöä?

Mutta tällä meinaan nyt mennä...
Minä voin kyllä vaihtaa oman 9600k tuohon ja maksaa sopivan välirahankin, niin pääset ongelmistasi eroon :)
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Olen varmaan sokee vai miksi ei ole mainittu mikä jäähy on käytössä?

9900K/KS kanssa pitää laskea riittävä jäähy mukaan budjettiin.
Edellisen prossun riittämätöntä jäähyä ei kannata käyttää eikä ylipäätään kannata muutenkaan käyttää riittämättömiä jäähyjä.

En ihan noin tyhmä kuitenkaan...
Ei ehdottanut päikseen vaan ilmeisesti välirahan kera.
Säästyy rahat kun ei tarvitse ostaa 9900K.lle sitä riittävää jäähyä :D
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Olen varmaan sokee vai miksi ei ole mainittu mikä jäähy on käytössä?

9900K/KS kanssa pitää laskea riittävä jäähy mukaan budjettiin.
Edellisen prossun riittämätöntä jäähyä ei kannata käyttää eikä ylipäätään kannata muutenkaan käyttää riittämättömiä jäähyjä.


Ei ehdottanut päikseen vaan ilmeisesti välirahan kera.
Säästyy rahat kun ei tarvitse ostaa 9900K.lle sitä riittävää jäähyä :D

Joo ei siis millään pahalla. Ehkä pitää fiksata tuo viesti.

Mutta: https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-34-esports-duo.html
Recommended for TDP up to: 210 W
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
Ehkä porukka ei vain jaksa lukea ketjusta, kuin vain viimeisen viestin?

Homma on siis kohdallani jo ratkennut. Syystä tai toisesta, mutta minun koneellani ainakin Turbo-moden ollessa päällä virrankulutus kasvaa aivan holtittomasti. Reippaasti yli tuplaten. Saavutettu teholisä on kuitenkin vain luokkaa "hieman" ja sekin vain pieneksi hetkeksi ennen throtlaamista...

Ok, valtavalla jäähyllä voisi ehkä hieman vielä kutititella, mutta en vaan jaksa säätää kun en tarvitse sitä viimeistä tehojen ripausta mihinkään. Nyt siis on kone ihan ok eikä enää kuumene jne eikä ropelien huuto tai muut vaivat ole kiusana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 514
Viestejä
4 164 874
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom