I7-7700k kabylake lämpö ongelma

Jager65

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
303
Kun on paska virransyöttö, niin pitää laittaa extraa, koska voltit heittelee.

Katso vaikka tuo:
Sepäse o ostaa virrnsyöttön heikkon emon kaikki palaa...kokemusta on 4 vaiheninen palo mustakski amd peus emossa kellotuksessa ei amd:tä koskaan enää
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Anandtechin mukaan 7700K ~4.2GHz kellot ~1.1V volteilla :p eli sais varmaan vielä lämpöjä pois, joskin nyt vaikuttaa olevan hallinnassa niin hyvin et on ylikellotusvaraakin ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Ainoa miinus on jos vcore manual nii se pysyy samana. Eli idlenä ei laske jos tehoa ei tarvita.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Ainoa miinus on jos vcore manual nii se pysyy samana. Eli idlenä ei laske jos tehoa ei tarvita.
Nojuu, idlelämmöt vähän korkeemmat, mutta ei haittaa mitään. Windowsin virransäästöasetuksilla taitaa saada tippumaan jos näet tarpeelliseks.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Eli biossista ei löydy max vcore kohtaa? Ois aika kätevä
Onhan siellä vaikka miten monta suoraa ja epäsuoraa max Vcore-kohtaa. Mitä haluat tarkalleen saada aikaiseksi?

Todennäköisimmin haluat Adaptive Voltagen käyttöön. Siinä sä määrität turbolle oman jännitteensä ja offsetin CPU:n antamaan VID-arvoon nähden noin yksinkertaistettuna.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Onhan siellä vaikka miten monta suoraa ja epäsuoraa max Vcore-kohtaa. Mitä haluat tarkalleen saada aikaiseksi?

Todennäköisimmin haluat Adaptive Voltagen käyttöön. Siinä sä määrität turbolle oman jännitteensä ja offsetin CPU:n antamaan VID-arvoon nähden noin yksinkertaistettuna.
Juuri näin. Mutta nyt oma "suoritin" putosi kärryiltä. 1. Adaptive päälle. 2. turbolle laitan esim 1.15v - 1.2v 3. offset = ? 4. Laitanko vcore overriden autolle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Juuri näin. Mutta nyt oma "suoritin" putosi kärryiltä. 1. Adaptive päälle. 2. turbolle laitan esim 1.15v - 1.2v 3. offset = ? 4. Laitanko vcore overriden autolle?
CPU Core Voltage: Adaptive
Offset Mode Sign: -
CPU Core Voltage Offset: 0.001
Additional Turbo Mode CPU Core Voltage: Tähän laitat sen Vcoren minkä oot manuaalisesti havainnut vakaaksi aiemmissa testeissäsi. Tätä voi joutua vähän hakemaan, sillä emot usein antaa adaptivella vähän extraa siihen verrattuna mitä oot sinne määrittänyt.

Todennäköisesti haluut lisäksi etsiä vielä Load Line Calibrationin, ja määrittää sille tason 5 tms. (Mulla on toistaiseksi ollut Asuksen lankuissa aina 5 tai 6 se optimi.)

Ja siis onko sulla vielä Vcore override siellä silloinkin kun adaptive on valittuna?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
CPU Core Voltage: Adaptive
Offset Mode Sign: -
CPU Core Voltage Offset: 0.001
Additional Turbo Mode CPU Core Voltage: Tähän laitat sen Vcoren minkä oot manuaalisesti havainnut vakaaksi aiemmissa testeissäsi. Tätä voi joutua vähän hakemaan, sillä emot usein antaa adaptivella vähän extraa siihen verrattuna mitä oot sinne määrittänyt.

Todennäköisesti haluut lisäksi etsiä vielä Load Line Calibrationin, ja määrittää sille tason 5 tms. (Mulla on toistaiseksi ollut Asuksen lankuissa aina 5 tai 6 se optimi.)

Ja siis onko sulla vielä Vcore override siellä silloinkin kun adaptive on valittuna?
Noniin. Nyt alan oppiin säätään noita.. Vähäsen innostuinkin. Eli 1.15 Ok. Aloin hieman kellottaankin :D

48 kerroin , LLC level 5 , addit. turbo 1.35 (näemmä voi laskeakkin) Jauhanu varmaan 30min toi prime, Onko vakaa?

Realbenchin testit läpi myös. kokeilen vielä samalla jännitteellä 5ghz (50x)
Screenshot (33).png
 
Viimeksi muokattu:

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Noniin. Nyt alan oppiin säätään noita.. Vähäsen innostuinkin. Eli 1.15 Ok. Aloin hieman kellottaankin :D

48 kerroin , LLC level 5 , addit. turbo 1.35 (näemmä voi laskeakkin) Jauhanu varmaan 30min toi prime, Onko vakaa?

Realbenchin testit läpi myös. kokeilen vielä samalla jännitteellä 5ghz (50x)
Varmuuden vuoks 4 samaa kuvaa? :vihellys:

Ilmeisesti custom Prime? Koita vielä perus blend ja small (mulla ainakin kipannut välillä vain jompikumpi)

ja sitten perään Intel Burn Testissä Maximum-test 10 runilla, ni luulis olevan vakaa.
Tuskin paljoa 1.35:stä pystyy tiputtamaan 48:n kertoimella ja luulen, että tarvii >1.4V @5GHz, mutta onhan tämä jo huimaa edistystä edelliseen lankkuun nähden :eek:

Jännä muuten toi Temp2o_O Osaako joku sanoa, mikä lämpö mahtais olla...
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
20 kertaa Intel burn testiä ja kaikki ok . vcore 1.296 . core 3 kävi 82 asteessa. Pidetäänkö nyrkkisääntönä 80 max jos halutaan elinikää prossulle?
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 591
20 kertaa Intel burn testiä ja kaikki ok . vcore 1.296 . core 3 kävi 82 asteessa. Pidetäänkö nyrkkisääntönä 80 max jos halutaan elinikää prossulle?
kato vaikka tunti bf1:stä et mitkä lämmöt sulla on. koska yleensä pelikäytössä ei lämmöt ole noin korkeat.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
20 kertaa Intel burn testiä ja kaikki ok . vcore 1.296 . core 3 kävi 82 asteessa. Pidetäänkö nyrkkisääntönä 80 max jos halutaan elinikää prossulle?
IBT yks kuumimmista testeistä, niin tuskin siinä haittaa edes 85-90C, koska juurikaan missään käytössä ei noin korkealle pääse... Paljonko eroa corejen välillä?
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Se on todistettu nyt itse myös.Kyseisellä cpu:lla aivan turhaa touhua oc. Otin pakkia alkuperäiseen suunnitelmaan eli vakiona mennään. 1.15v biossin addit turbo vcore ja hwinfo näyttää 1.232 eli kyl toi adaptive hieman harhaan johtaa.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 591
Se on todistettu nyt itse myös.Kyseisellä cpu:lla aivan turhaa touhua oc. Otin pakkia alkuperäiseen suunnitelmaan eli vakiona mennään. 1.15v biossin addit turbo vcore ja hwinfo näyttää 1.232 eli kyl toi adaptive hieman harhaan johtaa.
Jos meinaa kelloa lyödä se tarkottaa että korkkaus edessä. Mulle riittää kyllä vakiona kaikkiin peleihin mitä pelaan tai editointiin. Itsellä lämmöt alle 70c ollu kokoajan nyt. Itse toki korkkaan heti kun ehdin.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Se on todistettu nyt itse myös.Kyseisellä cpu:lla aivan turhaa touhua oc. Otin pakkia alkuperäiseen suunnitelmaan eli vakiona mennään. 1.15v biossin addit turbo vcore ja hwinfo näyttää 1.232 eli kyl toi adaptive hieman harhaan johtaa.
Mikä nyt meni vikaan? Nousiko lämmöt muka ylemmäs kuin 82C? Näytti jo tosi lupaavalta, jos 1.29V sait 4.8GHz vakaaks...
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Eiku lähinnä tarkoitin hyötyä 4.4 -> 4.8ghz. Mut jos saan pysyyn viileenä ton systeemin 4.8 - 5.0 nii mikäs siinä.. Testaukset käynnissä vielä. cemu - botw sain muutaman framen lisää kun peli käyttää tällä hetkellä kahta corea ainoastaan.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 591
Todennäköisesti tuhoutuu cpu minun käsittelyssä :(
Tätä minäkin pelkäsin ja kyselin mut nyt kattonu sen verran monta videoo et oikeella työkalulla et voi kusta hommaa ellet ala iha väkisin riehumaan. Liiman rapsutus onnistuu vaikka ääs etukortilla ja sitten tuon nestemetallin levittää turvallisesti kun teippaa piirin niin ettei leviä mihin sattuu. itse teen homman heti kun ostan kuun lopussa tuon työkalun. ja onhan sampsakin tehnyt tänne tutorialin hommasta.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Tätä minäkin pelkäsin ja kyselin mut nyt kattonu sen verran monta videoo et oikeella työkalulla et voi kusta hommaa ellet ala iha väkisin riehumaan. Liiman rapsutus onnistuu vaikka ääs etukortilla ja sitten tuon nestemetallin levittää turvallisesti kun teippaa piirin niin ettei leviä mihin sattuu. itse teen homman heti kun ostan kuun lopussa tuon työkalun. ja onhan sampsakin tehnyt tänne tutorialin hommasta.
No ehkä se voisi onnistuakkin. Olen myös noita videoita jonkin verran katsellut. Mutta se hyöty tällä hetkellä omassa käytössä niin mitätön joten....
Ja luulin , että gtx970 suoriutuu kaikista 1080p:llä , mutta tämäkään ei pidä paikkaansa. Paljon tullut pelejä vastaan missä fps tippuu kuin lehmän häntä :(
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 591
No ehkä se voisi onnistuakkin. Olen myös noita videoita jonkin verran katsellut. Mutta se hyöty tällä hetkellä omassa käytössä niin mitätön joten....
Ja luulin , että gtx970 suoriutuu kaikista 1080p:llä , mutta tämäkään ei pidä paikkaansa. Paljon tullut pelejä vastaan missä fps tippuu kuin lehmän häntä :(
Onko sulla nyt siis uusi cooleri ja käytössä? ja kotelossa 2x120m puhaltaa sisään 1x120mm ulos takana? ja suosittelen jos rahaa riittää niin ainakin gtx 1070 tuolle prossulle. itsellä 7700K+tapiin kelloteltu msi armor 1070 käytössä ja kaikki pyörii sulavasti 1080P 144hz ainakin omaan silmään. Jokainen tavallaan näissä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Kyllähän tuo 970 selviytyykin. Pitää vain vähennellä jo joitakin grafiikka-asetuksia pienemmälle.
High-Very High onnistuu tasaisesti 60fps.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Itelläkin jänskätti tuo prsossun korkkaus, mutta se oli loppujen lopuksi helpompaa kuin luulin.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Onko sulla nyt siis uusi cooleri ja käytössä? ja kotelossa 2x120m puhaltaa sisään 1x120mm ulos takana? ja suosittelen jos rahaa riittää niin ainakin gtx 1070 tuolle prossulle. itsellä 7700K+tapiin kelloteltu msi armor 1070 käytössä ja kaikki pyörii sulavasti 1080P 144hz ainakin omaan silmään. Jokainen tavallaan näissä
Juuri näin ja katossa nuo 2x120 radin tuuletinta. Juu kävin vilkaseen 1070 hintoja..voi voi :(
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 591
Juuri näin ja katossa nuo 2x120 radin tuuletinta. Juu kävin vilkaseen 1070 hintoja..voi voi :(
Voit myös kokeilla radia kotelon eteen mulla ainakin kuhlerin kanssa toimi hyvin kun laitto kopan eteen. Toki silloin oli eri kotelo mut tällä define c:llä olis varmaa ollu vielä viileämpi. Ps käytettynäkin saa halvalla 980ti/1070:stä :) tuon kuhlerin kanssa kannattaa btw tahna levittä tasaisesti eikä vain hernepalloa keskelle ja spläts.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Nostaako vcore auto modella voltteja tarpeen mukaan jos kerrointa nostaa manuaalissti vai tuleeko katto vastaan jossain kohtaa?
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Nostaako vcore auto modella voltteja tarpeen mukaan jos kerrointa nostaa manuaalissti vai tuleeko katto vastaan jossain kohtaa?
Vcore auto modella nostaa yleensä voltteja tarpeettoman paljon. Kannattaa vaan manuaalisesti laittaa niin selviää pienemmillä volteilla ja lämmöillä.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
24/7 arvot löyty ja todettu hyväksi omassa käytössä. Vcore 1.25 @ 4,8Ghz. Max temp 75 rasitus softilla. Idle temp 25-30. Peleissä 60-65. Kiitän ketjusta tulleita vinkkejä. Rahaa paloi , mutta hyvä fiilis jäi ku vehkeet toimii niinkuin pitääkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
Pakko kysyä, että millä rasitussoftilla saat lämmöt pysymään noin alhaalla?
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
IBT , Prime, Cinebench kaikki käyty läpi. En tosin oo jättäny niitä yön yli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
IBT , Prime, Cinebench kaikki käyty läpi. En tosin oo jättäny niitä yön yli.
Yön yli kannattaa jättää vaan, jos epäilee vakautta ja hakee 24/7 asetuksia seuraavaksi 3 vuodeksi. Ei ne lämpötilat siitä radikaalisti muutu yht'äkkiä.

Tämä on ollut oikeasti mielenkiintoinen threadi. Varmaan kertaakaan et ole tehnyt, niinkuin ehdotin, mutta silti taistelit itsesi hyvään lopputulokseen. Hyvin tehty :tup:

Asioihin ei ole Yhtä Oikeaa Ratkaisua ja sinä ratkaisit nyt hommat ostamalla uuden kotelon ja järeän AIO-vesijäähyn. Etkä antanut periksi. Tuo on oikea asenne. Tulin tänne vaan nostamaan hattua ja arvostamaan pitkäjänteisyyttäsi.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Millä asetuksilla? Sillä vaan ajattelin, kun itsellä tuplat kennoa custom loopissa verrattuna sinun pakettiin, ja esim. ibt very high:lla samantien ytimet 98-99 vaikka tolla 1.25v
Jaahas. Menikö luu kurkkuun ? :D Ei vais... Juu very high ja tosin sillä primen max heat testillä se piikkas 84 asteessa. Mut eikös näissä prosessoreissa ollut aikamoisia laatueroja? En osaa sen enempää sanoo minkä takia tää toimii näin. Hirveen mällin laitoin verkkokaupan kalleinta tahnaa (Arctic cooling MX) ja varmistin monta kertaa et blokki on kunnolla taustalevyssä kiinni . Se voi tietysti vaikuttaa , että radi on oikealla puolella , kun koppa on kumollaan ja vieressä hohkaa aika kylmä seinä , varsinkin talvisin (rintamamiestalo)
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Hirveen mällin laitoin verkkokaupan kalleinta tahnaa (Arctic cooling MX)
Eihän sitä nyt niin hirveesti tarvii olla, että ylitse pursuaa, mutta ei liian vähääkään :wtf:

Hienoa, että nyt oot saanut asetukset kuntoon ja vehkeet rokkaa niin kuin pitääkin :tup:
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Yön yli kannattaa jättää vaan, jos epäilee vakautta ja hakee 24/7 asetuksia seuraavaksi 3 vuodeksi. Ei ne lämpötilat siitä radikaalisti muutu yht'äkkiä.

Tämä on ollut oikeasti mielenkiintoinen threadi. Varmaan kertaakaan et ole tehnyt, niinkuin ehdotin, mutta silti taistelit itsesi hyvään lopputulokseen. Hyvin tehty :tup:

Asioihin ei ole Yhtä Oikeaa Ratkaisua ja sinä ratkaisit nyt hommat ostamalla uuden kotelon ja järeän AIO-vesijäähyn. Etkä antanut periksi. Tuo on oikea asenne. Tulin tänne vaan nostamaan hattua ja arvostamaan pitkäjänteisyyttäsi.
No nyt tehää ku käsketään! Minkä testin laitan yön yli rullaan ?
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
340
Ainiin. Laitoin xmp:n päälle ja näemmä nosti muistit 2400mhz. eli 2 x 4gb 2133mhz ja 2 x 4 gb 2400mhz. Normaalisti toimii alemmalla kellolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
En ole jaksanut vielä korkata tota omaa, tänään pikkasen tehnyt testejä miten paljon voi alivoltittaa... Ibt very high, 1.2v ja kaksi ydintä käy 87c, toisen vähemmän. Toivottavasti on yksilökohtaisia eroja, tai sitte on jotain (taas kerran) meikäläisellä pielessä... :D
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 591
Tossahan on korkkaustyökalu käytössä. Se on siellä ihan yhtä tukevasti kiinni ku missä tahansa muussakin korkkaustyökalussa, ei pelkoa hajoomisesta. :)
Nojoo mutta katellu pari videoo mis jengi saanu piirin hajoomaa tollasella :D Eiks tossa kuitenki onnistu helposti? lähettäkää mulle kirjeellä ni korkkaan duunissa :D Vieläkää saanu itse tilattua.. aina kiire ja unohtuu ja nyt on pankkitunnuksetkin postin takia jossain jonkun nurmikolla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Nojoo mutta katellu pari videoo mis jengi saanu piirin hajoomaa tollasella :D Eiks tossa kuitenki onnistu helposti? lähettäkää mulle kirjeellä ni korkkaan duunissa :D Vieläkää saanu itse tilattua.. aina kiire ja unohtuu ja nyt on pankkitunnuksetkin postin takia jossain jonkun nurmikolla..
Ainoot mitä mä oon nähnyt hajoovan on kun 3D-printtaamisesta täysin kuutamolla olevat on ite printannut noita niin että on vaan tuijotettu että "Hei, mähän saan tän tulostettua kolmessa minuutissa ku tiputan fillit pieneksi.", ja sit tuo korkkaustyökalu on itessään hajonnut ja aiheuttanu myös prossun hajoomisen. Onko jossain videoo sellasesta missä tuon mallinen ois hajottanut prossun ilman että on ite ollut liian heiveröistä tekoa?
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 591
Ainoot mitä mä oon nähnyt hajoovan on kun 3D-printtaamisesta täysin kuutamolla olevat on ite printannut noita niin että on vaan tuijotettu että "Hei, mähän saan tän tulostettua kolmessa minuutissa ku tiputan fillit pieneksi.", ja sit tuo korkkaustyökalu on itessään hajonnut ja aiheuttanu myös prossun hajoomisen. Onko jossain videoo sellasesta missä tuon mallinen ois hajottanut prossun ilman että on ite ollut liian heiveröistä tekoa?
tubessa näin sellasen videon mis tuon tapainen työkalu veti prossun kahtia :D toki ku löytäiski sen vielä tuolta sivuhistoriasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
151
kyllähän tuossa kainalot hikeenty kun rutina kuului :) mutta rutina kuului onneksi työkalusta eikä prosessorista.
omalla vastuullahan näitä korkkauksia aina tehdään. yhden särkyneen prossun olen nähnyt netissä tällä työkalulla tehtynä, mutta siinäkin oli laitettu kivi väärinpäin.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 591
kyllähän tuossa kainalot hikeenty kun rutina kuului :) mutta rutina kuului onneksi työkalusta eikä prosessorista.
omalla vastuullahan näitä korkkauksia aina tehdään. yhden särkyneen prossun olen nähnyt netissä tällä työkalulla tehtynä, mutta siinäkin oli laitettu kivi väärinpäin.
Paljon maksoit tosta omasta korkkaajasta? Olis just sopivasti ruuvvipenkki duunissa ni sais duunikaverinkin prossun korkattua =D sillä lämmöt vakiona aivan karmeat :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
816
Jaksohan sitä pari tuntia pitää ehjänä.

Uskollinen gilette on avannut jo varmaan 5 prossua ja nyt heitin mäkeen kun oli jo pientä jälkeä terässä





 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
816
No yhtään prossua en oo rikkonu, oon korkannu 3770k 3570k 4790k 6600k 7700k ainakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom