I5 6500 ja Asus Z170-k

Liittynyt
05.07.2018
Viestejä
61
Ei kellotus meinaa onnistua. Bclk ei pysty nostamaan isommaksi kuin 102 niin sen jälkeen ei pääse edes biosiin. Kerrointa taas ei pysty nostamaan, kuin 36. Jännitettä nostin myös 1.3v. Onko normaalia, että enempää ei pysty kellottamaan?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 222
Tuolla kannattaa varmaan kysellä...
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 140
Ei kellotus meinaa onnistua. Bclk ei pysty nostamaan isommaksi kuin 102 niin sen jälkeen ei pääse edes biosiin. Kerrointa taas ei pysty nostamaan, kuin 36. Jännitettä nostin myös 1.3v. Onko normaalia, että enempää ei pysty kellottamaan?
Tuo on kerroinlukittu prossu. Tuota prossua et pysty ylikellottaa. Pitäisi olla 6600k jotta voit ylikellottaa.

Sitten kun sulla on 6600k, 6700k, 7600k tai 7700k niin mene kyselemään lisää tuonne @=JP=:n linkkaamaan ketjuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Non-k bios?

Mun ymmärtääkseni se ylikellotus on estetty ihan prossusta käsin ja pitäisi prossun microkoodit päivittää, jos mielii ylikellottaa.
Tuo on bugi siinä estossa ja Intel on kieltänyt nuo non-k BIOS:it. Ihan omalla vastuulla käyttöön.

Ei kellotus kuitenkaan hirveästi auta nykypeleissä, kun tuo on 4c/4t-prosessori - ja nykyään se pelistandardi on 6c/12t. Sanotaan muille kuusiydin + HT (esim. i7-8700K tai Ryzen 5 1600/2600/3600).. Noin satasen i3-12100F on tuota parempi (ei sovi tuolle emolevylle), mutta kuitenkin - aika on ajanut tuon prosessorin ohi.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 140
Tuo on bugi siinä estossa ja Intel on kieltänyt nuo non-k BIOS:it. Ihan omalla vastuulla käyttöön
Itse ymmärsin ensin että tuo bios avaa prossun kerroinlukon. Ja mun ymmärtääkseni prossun kerroinlukon avaaminen vaatii vähintään microkoodipäivityksen. Väyläähän on aina saanut nostaa.

Mutta kun @oxmilk puuhuu väylän nostamisesta, niin eriyttääkö sittenkin tuo bugi väylän kellotaajuuden muista väylistä, kuten pci-e ja sataväylistä? Eihän väylän kellotus ole toiminut kuin viimeksi lga775 tai 1156 kannalla. Ja eikös tämä eritys vaadi erillistä kellogeneraattoria?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Itse ymmärsin ensin että tuo bios avaa prossun kerroinlukon. Ja mun ymmärtääkseni prossun kerroinlukon avaaminen vaatii vähintään microkoodipäivityksen. Väyläähän on aina saanut nostaa.

Mutta kun @oxmilk puuhuu väylän nostamisesta, niin eriyttääkö sittenkin tuo bugi väylän kellotaajuuden muista väylistä, kuten pci-e ja sataväylistä? Eihän väylän kellotus ole toiminut kuin viimeksi lga775 tai 1156 kannalla. Ja eikös tämä eritys vaadi erillistä kellogeneraattoria?
En kellotellut itse tuolla keinolla, mutta eiköhän se väyläkello ole sitten muista kelloista erillään, niinkuin ennenkin.

Lisäksi tosiaan, emolevyvalmistajien sivuilta nuo kellotusbiosit on poistettu, kun Intel ei hyväksynyt niitä.

Tuossa käytännön tuloksia luotettavalta kanavalta:


..mutta ne on tosiaan ajalta FX-prosessorien kanssa, ennen Ryzeneitä. Veikkaan, että mikä vaan moderni Ryzen (3600+) tai i5 (10400+) menee tuosta ohi peleissä , vaikka kuinka kellottelisi.

--

Lisäksi jos voltit vaan pistetään maksimiarvoon ja kellot samoin, niin en lähtisi kellottelemaan ollenkaan tuolla kokemuksella (puhun AP:sta nyt).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 291
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom