I5 14600K power limitit oletuksena matalat

Moro
Kasasin vastikään uuden koneen. Prosessorina Intel i5 14600K ja emona Gigabyte B760M D3HP DDR4. Säästin siis emon kohdalla, kuten näkyy. BIOS on uusin, siihen sisältyy Intel Default Settings ja asetuksena on Performance.
HWinfo näyttää että PL1 on asetettu 65 wattiin, ja PL2 90 wattiin. Intel XTU myös ilmoittaa nämä arvot defaulteiksi. Prosessorin base power siis pitäisi olla 125 W ja max turbo 181 W. Kokeilin nostaa noita limittejä XTU:lla koskematta mihinkään muuhun, sillä seurauksella että Cinebenchin pyöriessä emon ilmoittama VRM MOS lämpötila ampaisi yli 100 asteen.

Kysymykseni siis kuuluu: asettaako (halpis)emolevy oletuksena alhaisemmat power limitit, koska sitä ei ole suunniteltu korkeampia tehoja varten, vai mistä tässä on kyse? Prosessori löytyy kyllä emon tuettujen laitteiden listalta.

Pikaisella googletuksella aika heikohko tuon emolevyn virransyöttö näyttää olevan..

Pikaisella googletuksella aika heikohko tuon emolevyn virransyöttö näyttää olevan..
Niin tuossa eilisen mittaan googletellessa tuli todettua. Olisi pitänyt ymmärtää verrata VRM:n vaiheiden määrää (?) emojen kesken, itse katsoin vain QVL:stä yhteensopivuuden. Olkoon nyt oppiraha sitten, tai satkulla "vara-emo" varastoon.

Niin tuossa eilisen mittaan googletellessa tuli todettua. Olisi pitänyt ymmärtää verrata VRM:n vaiheiden määrää (?) emojen kesken, itse katsoin vain QVL:stä yhteensopivuuden. Olkoon nyt oppiraha sitten, tai satkulla "vara-emo" varastoon.
Riittämätön virransyöttö (phases 4+1+1) ja sen jäähdytys, tuossahan on puolet virransyötön komponenteista ilman jäähdytyssiiltä.

Riittämätön virransyöttö (phases 4+1+1) ja sen jäähdytys, tuossahan on puolet virransyötön komponenteista ilman jäähdytyssiiltä.
Kyllä, asia mistä olin autuaan ymmärtämätön ennen näitä vastauksia, ja tämän asian jälkikäteisvertailua emojen kesken. Mutta mitä tässä tarkalleen pitäisi osata vertailla? Eri emojen speksisivuilla mainitaan yleensä VRM phases, jotkin valmistajat ilmoittavat ampeerimäärän (per vaihe?). Mistä siis tiedän varmasti että tietyn emon virransyöttö riittää tiettyä prossua varten? Olen tätä asiaa yrittänyt googletella, mutta varmasti huonoilla hakusanoilla kun ei aukea.

Kyllä, asia mistä olin autuaan ymmärtämätön ennen näitä vastauksia, ja tämän asian jälkikäteisvertailua emojen kesken. Mutta mitä tässä tarkalleen pitäisi osata vertailla? Eri emojen speksisivuilla mainitaan yleensä VRM phases, jotkin valmistajat ilmoittavat ampeerimäärän (per vaihe?). Mistä siis tiedän varmasti että tietyn emon virransyöttö riittää tiettyä prossua varten? Olen tätä asiaa yrittänyt googletella, mutta varmasti huonoilla hakusanoilla kun ei aukea.
Mitä enemmän vaiheita, sitä useammalle virransyötön komponentille jakautuu sama kuorma ja siten komponentit käyvät viileämpinä ja paremmalla hyötysuhteella, ampeerit kertovat millaista virtaa komponentit kestävät ja miten laadukkaita virransyötön komponentteja on käytetty.
Lisäksi virransyöttö tarvitsee hyvän jäähdytyksen.
Tuossa kyseisessä emolevyssä on prossulle 4 vaihetta, 1 muistiohjaimelle ja 1 integroidulle näytönohjaimelle.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 464
Jäsenet
75 456
Uusin jäsen
Taitz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom