Hyvin intensiivinen keskittyminen harrastuksiin

Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Minkälaisella innostuksella yleensä harrastatte asioita tai mietiskelette niihin liittyviä juttuja? Itsellä pyörii mielessä käytännössä lähes koko ajan kitaransoittoon liittyviä asioita. Tätä on nyt jatkunut noin yhdeksän kuukautta. Sitä ennen olin erittäin innostunut kestävyysurheilusta ja vaikka en ollutkaan koko ajan lenkillä, niin kiinnosti lueskella asiasta netistä ja kirjoista lähes koko ajan. Tätä edelti muutamat nettisivuprojektit ja sitä ennen kuntosalihommat. Osa näistä on myös toistunut menneisyydessä useita kertoja "ykköskohteena".

Minulla ei ole diagnosoitu aspergeria tai mitään vastaavaa ja pidän sitä hyvin epätodennäköisenä. Aloin kuitenkin pohtia toimiiko muillakin kiinnostuksen kohteet niin, että on ajoittain jokin yksi asia joka pyörii paljon mielessä ja mihin tykkää panostaa paljon aikaa. Vaimon mielestä ei ole normaalia ajatella koko ajan kitaroita.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 605
Kerran tankkasin bensaa diisseli autoon, kun harrastukset pyöri mielessä. Oon huomannut, että joskus joku asia jumittaa mielessä ihan kunnolla pitkiäkin aikoja. En tiijä onko epänormaalia. Nyt oon jumittanut netflixin kanssa. Muuten tulee jumitettua avioerossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 453
Joskus joihinkin omiin harrasteprojekteihin kyllä uppoutuu niin ettei näe eikä kuule ympärillä mitään ja joskus meinaa tulla uniinkin jos esim illalla on päässyt hyvään vauhtiin jonkun asian kanssa ja sitten vaan on pakko välillä mennä nukkumaan. Ja monta kertaa on käynyt niin että on pitänyt johonkin harrasteprojektiin vaan pikaisesti katsoa jotain pikkujuttua netistä ja yhtäkkiä huomaakin että onkin jumittanut lueskellen kaikkea aiheeseen liittyvää 4h ajan tms.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 723
Normaalia lienee se että kausittain puuhailee eri asioita innostuneena. Jos yhtä ja samaa asiaa koko vuoden miettii pelkästään niin ehkä sitä kannattaa jo harkita onko kyseessä autismi ym. pakkomielle johonkin tiettyyn asiaan, joka haittaa normaalia elämää. Ainakin omasta mielestäni asioista saa enemmän irti kun on edes vähän vaihtelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 236
Ei toimi. Harrastukset ja mielenkiinnon kohteet on olleet pitkälti samat sieltä 20-25v takaa, joten ihan joka päivä en innostu uusista ja fantsuista trendiharrastuksista. Käytän niihin aikaa silloin kun on mahdollisuus ja/tai luppoaikaa. En suhtaudu mihinkään kovin pakkomielteisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 984
Ei ole harrastuksia mihin uppoutua..
Sama. Sen sijaan ajatuksiin kyllä hukkuu helposti. Mä oon vähän semmonen luonne että ajatukset lähtee harhailemaan jos jotain yrittää tehdä eikä ole tarpeeks "aivojumppaa" samaan aikaan. Mulla se on lähinnä sitä että 90%vapaa-ajasta mulla on napit tai kuulokkeet päässä ja kuuntelen jotain. Usein podcasteja tai Youtubesta peli, talous- ja sotauutisia. Sitten jos itse homma on jotain mikä vaatii aivojen käyttöä, kuten mailien lukemista tai kirjoittamista tai vastaavaa niin silloin kuuntelen musiikkia.

Tätä on jatkunut niin kauan kuin muistan. Tai siis että kännykällä pystyy nettiä käyttämään. Ennen sitä tuli kuunneltua muistikortilta musiikkia ja normaali radiota.
Koiran ulkoiluttaminen ja vaikka ruohonleikkuu tai ruuanlaitto on todella vaikeaa jos ei ole jotain kuunneltavaa samalla. Jos mitään kuunneltavaa ei ole niin jotenkin aivot täyttyy kaikella sekavalla ja älämölöllä ja tulee rauhaton oli ja saattaa upota ajatuksiin. Tätä oon huomannu esim autoa ajaessa jos mitään ääniä ei ole päällä.
Toisin sanoen äänet ja "aivoaktiviteetit" auttaa mua rentoutumaan. Tuntuu todella nurinkuriselta. Varsinkin kun siihen lisätään se, että kun menee nukkumaan niin pitää olla korvatulpat ja silmälaput niin että on täydellinen hiljaisuus ja pimeys jos meinaa nukahtaa.

Vähän meni offtopicciin mutta jonkin verran liippaa APn kertomisiin vaikka kyse ei ole harrastuksiin tai muuhun tietyyn asiaan syventyminen. Ellei loputonta tiedonjanoa lueta harrastuksesksi :D
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
402
Hyperfocus yleisemmin liittyy ADHD:n piiriin.
Itellä monesti 2-3 viikon jaksoissa esim. peli ja yleensä lopettelen kun loppuu maksuton edistyminen.
Teininä aloitettu kitaran soitto eniten ehkä kiinnostaa kun saa inspiraation äänittää jotain ja sitä pauhataan sen aikaa kun joutaa lasten ohella, mehut kyllä lähtee 3 tunnin paikkeilla kun on niin intensiivistä toimintaa.
Auton tunkkeja viimeisimpänä vertailin pari kuukautta nyt viimeisimpänä ja sitä ennen kahvikoneiden vertailua.
Täältä varmasti löytys ADD-keskittymishäiriö jos alettas testaamaan.

Hyperfocuksen avulla tulee lähes joka asian ammattilaiseksi hetkessä.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 378
Hyperfocus yleisemmin liittyy ADHD:n piiriin.
Itellä monesti 2-3 viikon jaksoissa esim. peli ja yleensä lopettelen kun loppuu maksuton edistyminen.
Teininä aloitettu kitaran soitto eniten ehkä kiinnostaa kun saa inspiraation äänittää jotain ja sitä pauhataan sen aikaa kun joutaa lasten ohella, mehut kyllä lähtee 3 tunnin paikkeilla kun on niin intensiivistä toimintaa.
Auton tunkkeja viimeisimpänä vertailin pari kuukautta nyt viimeisimpänä ja sitä ennen kahvikoneiden vertailua.
Täältä varmasti löytys ADD-keskittymishäiriö jos alettas testaamaan.

Hyperfocuksen avulla tulee lähes joka asian ammattilaiseksi hetkessä.
Itselläni on myös samaa taipumusta. Jos innostunut jostakin laitteesta/harrastuksesta niin minulle iskee lähes pakkomielle tankata kaikki tietous aiheesta.

Nyt olen lähes viikon selaillut eri peräkärryvalmistajien tietoja, testejä, kuvia, hintoja, ominaisuuksia jnejne. Että varmasti löytää sen parhaan ja itselle sopivan ratkaisun, samalla jää tietoa noista senverran päähän että osaa neuvoa muitakin(ja vastaavasti ihmetellä että "miksi se tuon meni ostamaan kun x olisi ollut parempi")
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
402
Itselläni on myös samaa taipumusta. Jos innostunut jostakin laitteesta/harrastuksesta niin minulle iskee lähes pakkomielle tankata kaikki tietous aiheesta.

Nyt olen lähes viikon selaillut eri peräkärryvalmistajien tietoja, testejä, kuvia, hintoja, ominaisuuksia jnejne. Että varmasti löytää sen parhaan ja itselle sopivan ratkaisun, samalla jää tietoa noista senverran päähän että osaa neuvoa muitakin(ja vastaavasti ihmetellä että "miksi se tuon meni ostamaan kun x olisi ollut parempi")
Melkein kuin itse olisin kirjoittanut :thumbsup: vai vaihtukohan nimimerkki:D
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
133
Ei niinkään intensiivistä keskittymistä tiettyyn asiaan kerrallaan, mutta taipumus ns. ajatella asiat läpi ja loppuun asti. Mitään on turha aloittaa tekemään ellen ole miettinyt sitä valmiiksi, koska se lopputulos ei sitten omaa silmää/mieltä/jotainmuutauloketta miellytä. Ja näitä asioita on mietinnässä koko ajan, joskus jopa siinä määrin ettei tahdo saada mitään aloitettua :D
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
306
Vähän kausittain menee, joskus kiinnostaa keskittyä enemmän ja joskus vähemmän. Yleensä silloin kun on joku tietty projekti meneillään niin autistiset piirteeni vaativat että se hoidetaan loppuun ennenkuin muille ajatuksille annetaan tilaa. Tämmöisenä aikana esim. postipaketin odottelu jonkun osan saamiseksi on yhtä h*lvettiä koska työnteosta ym. ei meinaa tulla mitään, koska kokoajan vaan pyörii mielessä suuret suunnitelmat ja ahdistaa kun ei pääse toteuttamaan.

Noin muuten ei yleensä ole ongelmia keskittyä siihen mikä täytyy tehdä, ja joinain kausina sitten harrastukset jää täysin taka-alalle eikä niihin jaksa paneutua kuin korkeintaan sen verran että ei ihan unohdu.

Lähinnä kun saa jonkun idean vaikka auton tai jonkun muun tekniikkahärvelin suhteen niin on pakko heti plärätä kaikki mahdolliset foorumit läpi ja tuntitolkulla aina pikkutunneille asti tutkia asiaa, ennenkuin itse asian on edes päässyt tekemään.

Mitään yksittäistä pitkäaikaista harrastusta ei kuitenkaan ole, mihin tulisi keskityttyä aina ja ikuisesti täydellä pöhinällä, vaan vaihtelee vähän mielialojen mukaan huvittaako maata tallin lattialla kädet rasvassa vai pysyä visusti neljän seinän sisällä tutkailemassa jotain elektroniikkaa esim.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 406
Viestejä
4 213 648
Jäsenet
71 053
Uusin jäsen
judx

Hinta.fi

Ylös Bottom