Defan PTC siis säätyy vastuksen läpi menevän ilman lämpötila mukaan, eli mitä lämpimämpää kiertävä ilma on, se pienemmällä teholla vastus lämmittää. Se puhaltaa täysillä lämmintä niin kauan kunnes laittanrajasta sisään otettava ilma alkaa lämpiämään. Kun auto on lämmennyt se tiputtaa vastuksen tehoa n. 10%.
Toisin sanoen se lämmittää edelleen 90% asteen teholla silloinkin kun auton sisätilat ovat jo hellelukemissa. Just tästä syystä mulla on kaksiasentoinen sisälämppäri jotta voin pitää sen leudommilla keleillä pienemmällä teholla, tais olla Termina 1400 joka on täysillä 1,4kW ja alemmalla teholla 800W. Moottorissa kun on säteilylämppäri niin sitä lämmitysaikaa saa olla vähän enemmän, turhaan lämmittelee hellelukemille autoa kun takit päällä mennään istumaan sinne työmatkalla. Plus tietty ton 800W tehoisen lämppärin voi pitää käytössä firman parkkipaikallakin eikä se polttele sulakkeita kuten joku 2kW mörkö tekis