Hyvä DIY-kaiutinrakennussarja?

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
112
Pitäisi saada uudet kaiuttimet hankittua vanhojen 70-luvulta peräisin olevien pönttöjen tilalle. Mikäs sen mukavampaa kuin itse rakennella...

Löytyykö hyviä kaiutinrakennussarjoja joissa olisi tasainen ja laaja taajuusvaste? Ilman subbaria olis tarkotus pärjätä. Olisi mukavaa jos tarkkuus olisi enemmän studiomonitoritasoa kuin markettistereoiden. (Tarkkuus ei tarkota sitä että kaiuttimet kuulostaa joka musiikilla kovalta/paskalta/kuivalta.)
En laittanut tätä kyseluketjua millekkään hififoorumille, koska tarkoitus on pitää myös hinta-hupisuhde kunnossa.

Idea lähti siitä että törmäsin audiovideon Nitrosäiliö-rakennussarjaan (http://audiovideo.fi/opas/kaiutinrakennusohje-nitrosailio-15-tuumainen-hifi-pa-kaiutin) mutta noissa äänenlaatu on kysymysmerkki. Herkkyyttä ja tehonkestoa on kyllä vaikka klubikeikalle riittävästi, mutta kuulostaako noi just semmosilta. Siis halvoilta klubikaiuttimilta?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
233
Käsittääkseni KO. sivustolla on erinomaiset arvostelut eri rakennuspaketeista ja hyvät ohjeet useampaan kaiutinmalliin. Eikun vain lukemaan lopputulemat eri kaiuttimista ja sen pohjalta valitsemaan mitkä itselleen sopii. Yksisilmäiset vaikuttaisi ainakin omasta mielestä mielenkiintoisilta.
 

iGMAS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
http://www.valutronic.se/ jos ruotsin kieli taituu niin tosta löytyy studiolaatusta kaiutinsetti ja laatikoita rakennus ohjeet. En voi muutakun kehua. Muutamalla kaverilla on noita isoja ja sitten pöytä mallisii käytössä ja äänilaatu on helvetin hyvä.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
http://www.valutronic.se/ jos ruotsin kieli taituu niin tosta löytyy studiolaatusta kaiutinsetti ja laatikoita rakennus ohjeet. En voi muutakun kehua. Muutamalla kaverilla on noita isoja ja sitten pöytä mallisii käytössä ja äänilaatu on helvetin hyvä.

Ei nuo varmasti huonoja ole mutta vastaavia rakennusohjeita, eikös niitä löydy esim. vanhoista HIFI-lehdistä ja taisipa HIFI-lehden rakenteluosasto tehdä aiheesta oikein kirjankin aikoinaan?

Kannattaa vilkaista myös https://www.hifitalo.fi/kaiutinrakennus

Muuten, on tämä erikoinen tuotegenre tämä kaiuttimet. En kyllä käsitä mitenkä itserakentelemalla edelleen vielä vuonna 2016 päästään parempaan ääneen ja/tai saadaan hintaa alemmas kuin tehdasrakennettu...

Ei monessa tuotteessa toteudu tuo yhtälö kyllä. Sen verta halvemmalla tehtaat yleensä kaikki kamat saa plus työn määrä joka sitoutuu on yleensä minimaalinen rationaalisen tuotannon vuoksi (plus se työkin mennään tekemään johonkin halpismaahan jos sen osuus on iso).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3
Hifitalon Audiokit AW-10 Alu -sarjaa löytyy 6 kpl ja alapäähän XP3 subi. Tyytyväinen olen kyllä ollut. Enemmän "soivat" kaiuttimet kuin monitorikäyttöön tarkoitetut laitteet. Omaan korvaan sopivat hyvin varsinkin musiikkia kuunnellessa, joskin XP3 on elokuvia katsellessa parhaimmillaan.

edit. Ei välttämättä sitä haettua monitoritarkkuutta, mutta vaihtoehtona "ei niin kuivista" -pöntöistä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Jos haetaan tarkkaa, voisi jopa sanoa suuntaavaa ääntä niin diysoundgroupin tuotteita suosittelen. Itse olen sieltä tilannut ja rakentanut Sentinelit. Noi suuntaavat torvet tuovat mielestäni kivasti sitä ns. täsmätarkkuutta ja suuntaavana kaiutin on helpompi käytöstavoiltaan akustiikan suhteen. Perseestä toki on että nuo sijaitsevat jenkeissä, mutta ilmainen rahtikonttiosoite on ollut toimiva ratkaisu.

Tuollaiset on myös tullut tehtyä (pikkubudjetin ~150e kpl tuotokset, ja ovat törrrkeen hyvät iso + siitä että kaikki osat sai eu-alueelta) Moiset tekeleet vaatii hieman tarkemman suuntauksen kuuntelijaa kohti ja jonninverran etäisyyttä, ei siis toimi metrin päästä. Mutta muuten ovat kyllä very bueno. Tuollaiset "möhköt" joihin on istettu mm 12-15" tuumainen elementti esim. Dayton niin menee eeerittäin matalalle + dynamiikkaa löytyy roppakaupalla, eli aivan ehdottomat leffatteluun.. Itse en leffoille enää muita kötöstyksiä huoli. Tuossa on tosiaan oma subutin (~300kg 800lit.. vieressä verrokkina 70lit suljettu kotelo 15" -elukalle, sry paska kuvanlaatu)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Kertoisitko tuosta ratkaisusta enemmän?
http://www.usarahti.fi/
http://www.finn-us.com/

Molemmat osoitteet toimii samalla tapaa. Eli teet tunnarit / teet itsestäsi asiakkaan niin saat jenkeistä ns. konttiosoitteen jonne voit tilata tavaraa. Tuon tekeminen ei tosiaan maksa mitään. Kun osoite on tehty, voit alkaa tilaamaan kys. osoitteeseen tavaraa. Noilta ed. main. lafkoilta tulee sitten sinulle postia kun ovat ottaneet tilauksesi vastaan ja laittaneet sen konttiin. Tuleekohan tuo paatti esim. jenkeistä kerran kuussa tännepäin (Hämeenlinnaan) jos voi sitten paketin noutaa tai tilata sille kuljetuksen.

Tuossa paatissa on se hyvä puoli että hinnoittelu menee tilavuuden mukaan ei painon (toisin kun lentorahdeissa esim. paketin, jonka mitat ovat 30 x 30 x 30 cm. rahti on vain 10,80 euroa.)

Itse olen tuolta tilannut autoon vanteet, elementtejä, jopa 60 metriä samettiverhokangasta :) + paljon muuta. Rahdin hinta ei ollut juur mitään verrattuna lentorahdin hintaan. (toki tähän tulee päälle sitten muut vatit alvit tullit etc. kuten aina)
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Tuossa paatissa on se hyvä puoli että hinnoittelu menee tilavuuden mukaan ei painon (toisin kun lentorahdeissa) Itse olen tuolta tilannut autoon vanteet, elementtejä, jopa 60 metriä samettiverhokangasta :) + paljon muuta. Rahdin hinta ei ollut juur mitään verrattuna lentorahdin hintaan. (toki tähän tulee päälle sitten muut vatit alvit tullit etc. kuten aina)
Miten se tullauspuoli tuossa hoituu? Luulisi olevan vaikea jyvittää tullit ym oikein jos sieltä tulee kontillinen tavaraa "sikinsokin" ja kontin tavaroilla on ziljoona omistajaa?

(ja sori tämä pieni Offtopic - mutta lupaan olla kysymättä tämän enempää tästä)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Miten se tullauspuoli tuossa hoituu? Luulisi olevan vaikea jyvittää tullit ym oikein jos sieltä tulee kontillinen tavaraa "sikinsokin" ja kontin tavaroilla on ziljoona omistajaa?
Kontissahan tulee varmasti muillekkin tuota palvelua käyttäville tavaraa, mutta sinä tullaat ja maksat vaan omasi. Näin ainakin itse olen toiminut. Ei siinä tarvi ottaa kantaa mihinkään muuhun.. (tosiaan huutele vaikka privaan jos haluat lisäinfoa niin ei sotketa tätä :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Onko jossain jotain suhteellisen lyhyttä oppimäärää kaiutinkoteloiden suunnitteluun? Onko kaiutinkoteloiden rakentelussa paljonkin miettimistä vai onko "tiivis ja tukeva laatikko" ainakin pienemmille kaiuttimille riittävä ohje?

Tekisi mieli ilmottautua syksyllä kansalaisopiston puutöihin joissa voi rakennella mitä tykkää ja mietin että voisi kokeeksi askarrella pienehköt, halvat ja oletettavasti melko huonot bluetooth-aktiivikaiuttimet. Elektroniikka varmaan Kiinasta tai ainakin muuten halvemmasta päästä kun ei tiedä tuleeko tuosta oikeasti mitään kun pitäisi edes kohtuullisen nätiltä näyttääkkin. Jos onnistuu niin harkita voi jotain kalliimpaa passiivikaiutinprojektia seuraavalle kerralle.

Elektroniikkapuoli on, ainakin jos tyydyn yhteen elementtiin per kanava, tarpeeksi tuttua ettei tuossa ongelmaa ole (valmis vahvistinpiirikin kun riittänee, vaikka onhan nuo D-luokan vahvistimet teoriassa helpon näköisiä piirejä), mutta ei ole juurikaan käsitystä kotelon muotoilusta ja siitä, onko joku refleksiputki tai passiiviradiaattori vaivan arvoinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Onko jossain jotain suhteellisen lyhyttä oppimäärää kaiutinkoteloiden suunnitteluun? Onko kaiutinkoteloiden rakentelussa paljonkin miettimistä vai onko "tiivis ja tukeva laatikko" ainakin pienemmille kaiuttimille riittävä ohje?

Tekisi mieli ilmottautua syksyllä kansalaisopiston puutöihin joissa voi rakennella mitä tykkää ja mietin että voisi kokeeksi askarrella pienehköt, halvat ja oletettavasti melko huonot bluetooth-aktiivikaiuttimet. Elektroniikka varmaan Kiinasta tai ainakin muuten halvemmasta päästä kun ei tiedä tuleeko tuosta oikeasti mitään kun pitäisi edes kohtuullisen nätiltä näyttääkkin. Jos onnistuu niin harkita voi jotain kalliimpaa passiivikaiutinprojektia seuraavalle kerralle.

Elektroniikkapuoli on, ainakin jos tyydyn yhteen elementtiin per kanava, tarpeeksi tuttua ettei tuossa ongelmaa ole (valmis vahvistinpiirikin kun riittänee, vaikka onhan nuo D-luokan vahvistimet teoriassa helpon näköisiä piirejä), mutta ei ole juurikaan käsitystä kotelon muotoilusta ja siitä, onko joku refleksiputki tai passiiviradiaattori vaivan arvoinen.
Tee itse hifikaiuttimia <- tuon jos onnistut jostain bongaamaan niin varmaan ainakin alkuun pääset :)
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
14
Aivan törkeän kallis vaan :(
kyllähän noiden rakentamiseen suurinpiirtein tonni euroja kuluisi, mutta toisaalta subbaria ei tarvitsisi ja pärjäisi tavallisella stereovahvarilla.. audiovideon parempi satasen satsi vois olla myös oiva budjetti vaihtoehto, mutta jos itse tekee niin samahan se olisi kerralla tehdä niin hyvä kuin mahdollista ja päästä kutittelemaan lattiakajareilla sitä 20hz rajaa :)

Vuosi takaperin rakensin audiovideon 12" yksisilmäiset veljekset, eivät oikein miellyttäneet kerrostalon betonikopissa. Lisäksi audiovideon purismi ja pari muuta diy kaiutinta on tullut rakennettua.. Tällä hetkellä käytössä Aurelia Aniarat ja ovat kyllä huippu pelit jos löytää jostakin käytettynä sopivalla hinnalla, mutta leffoille vaativat sen subwooferin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
kyllähän noiden rakentamiseen suurinpiirtein tonni euroja kuluisi, mutta toisaalta subbaria ei tarvitsisi ja pärjäisi tavallisella stereovahvarilla.. audiovideon parempi satasen satsi vois olla myös oiva budjetti vaihtoehto, mutta jos itse tekee niin samahan se olisi kerralla tehdä niin hyvä kuin mahdollista ja päästä kutittelemaan lattiakajareilla sitä 20hz rajaa :)

Vuosi takaperin rakensin audiovideon 12" yksisilmäiset veljekset, eivät oikein miellyttäneet kerrostalon betonikopissa. Lisäksi audiovideon purismi ja pari muuta diy kaiutinta on tullut rakennettua.. Tällä hetkellä käytössä Aurelia Aniarat ja ovat kyllä huippu pelit jos löytää jostakin käytettynä sopivalla hinnalla, mutta leffoille vaativat sen subwooferin..
Minä rakensin tuollaiset.. tosiaan hintaa tuli 150e kpl. 70lit "jalustakaiuttimet" :D Suosittelen tuota buildia jos rakennuspeukkua kutittaa. Subbaria tosiaan ei tarvitse musankuuntelussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
173
Kysytään nyt täälläkin, kun liittyy kaiutin rakentamiseen ja nämä menee yli oman hilseen. Eli vahvistin haluaa 4Ohm kuorman per kanava ja per kanava on tulossa kaksi midbass+diskantti. Tarvitsen siis jakosuotimen, monenko Ohmin kaiuttimet valitaan ja kuinka ne kytketään(rinnan, sarjaan jne) Ja mikä sen jakotaajuuden tulisi olla.

Näitä elementtejä tulee siis kaksi ja 4 tai 8Ohm riippuen kumpia pitää olla:
ND105-4 4

Diskanttia en ole vielä lyönyt lukkoon, mutta oletetaan nyt vaikka tämä, tai sitten joku vastaava 8Ohm jos sellainen pitää olla:
ND25TA-4 1
Tai entä jos laittaa 6Ohm diskantin(?)

Erillinen subi hoitaa matalimmat taajuudet. Ja ei, en voi käyttää kahta isompaa elementtiä noiden 2x4" tilalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Kysytään nyt täälläkin, kun liittyy kaiutin rakentamiseen ja nämä menee yli oman hilseen. Eli vahvistin haluaa 4Ohm kuorman per kanava ja per kanava on tulossa kaksi midbass+diskantti. Tarvitsen siis jakosuotimen, monenko Ohmin kaiuttimet valitaan ja kuinka ne kytketään(rinnan, sarjaan jne) Ja mikä sen jakotaajuuden tulisi olla.

Näitä elementtejä tulee siis kaksi ja 4 tai 8Ohm riippuen kumpia pitää olla:
ND105-4 4

Diskanttia en ole vielä lyönyt lukkoon, mutta oletetaan nyt vaikka tämä, tai sitten joku vastaava 8Ohm jos sellainen pitää olla:
ND25TA-4 1
Tai entä jos laittaa 6Ohm diskantin(?)

Erillinen subi hoitaa matalimmat taajuudet. Ja ei, en voi käyttää kahta isompaa elementtiä noiden 2x4" tilalla.
Pyri samoihin ohm -lukuihin (ja herkkyyksiin) itse menisin 8ohm. Nuohan (käsittääkseni) otetaan sitten toki huomioon jakosuodinta suunniteltaessa. Mikä vahvistin haluaa 4ohm kuorman ? koska 8ohm on helpompi kuorma..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
173
Pyri samoihin ohm -lukuihin (ja herkkyyksiin) itse menisin 8ohm. Nuohan (käsittääkseni) otetaan sitten toki huomioon jakosuodinta suunniteltaessa. Mikä vahvistin haluaa 4ohm kuorman ? koska 8ohm on helpompi kuorma..
D-Class TPA3116 piirillä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
173
Toisaalla sain sellaista tietoa, että kaksi 8Ohm midiä rinnankytkettynä suotimeen ja yksi 4Ohm diskantti suotimeen, nämä vahvistin näkisi 4Ohmin kuormana? Ois kiva saada vähän vahvistusta, ettei tilaa ihan puuta heinää :confused2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Toisaalla sain sellaista tietoa, että kaksi 8Ohm midiä rinnankytkettynä suotimeen ja yksi 4Ohm diskantti suotimeen, nämä vahvistin näkisi 4Ohmin kuormana? Ois kiva saada vähän vahvistusta, ettei tilaa ihan puuta heinää :confused2:
Kyllä (eli vastuskikkailulla saat vahvistimen näkemän kuorman muutettua). Mutta tuossa on vähän sellainen "kaikki vaikuttaa kaikkeen" -dilemma, eli tuo vastuksen lisääminen puolittaa jännitteen == vähentää 6dB saatavaa äänenpainetta, joka vaikuttaa kokonaisuuteen ja tuo taas pitää huomioida jakosuotimen muiden komponenttien arvossa, jos sen huomioiminen koetaan tarpeelliseksi.

The main effect would be to lower the output by half the voltage, which would be 6dB. Tweeters are usually substantially more sensitive than woofers, but that might be more output reduction than you need.
The good news is 1. tweeters run at a much lower power level than woofers, so you won't be "wasting" too much power in the series resistor, though it should still be a 5W or 10W or so, depending on the max power expected into the tweeter.

Jakosuotimen suunnittelu on aika helllllvetin vaikeaa hommaa jos siitä hyvän haluaa. Itse en sitä todellakaan osaa suorittaa alusta loppuun, myönnettäköön.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Itse olen pyöritellyt mielessäni pienten full range kauttimien rakentelua. Toki voi kysyä onko esim. 4" full range oikeasti full range, mutta yhden elementin kaiuttimet kuitenkin. Mitä mieltä olette suotimesta; kannattaako elementtiä ajaa suoraan vahvistimella vai laittaa suodin väliin? Ja onko ylä- vai alaäänet tärkeämpiä vai pitäisikö molempia päitä suodattaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Itse olen pyöritellyt mielessäni pienten full range kauttimien rakentelua. Toki voi kysyä onko esim. 4" full range oikeasti full range, mutta yhden elementin kaiuttimet kuitenkin. Mitä mieltä olette suotimesta; kannattaako elementtiä ajaa suoraan vahvistimella vai laittaa suodin väliin? Ja onko ylä- vai alaäänet tärkeämpiä vai pitäisikö molempia päitä suodattaa?
4" on ja ei ole fullrange. Eihän sillä nyt järkevillä paineilla esim. 20hz voida päästä, pienellä kotelolla hädin tuskin 60hz, koska fysiikan lait. Kuuloalueen yläpäähän 20khz varmasti päästään. Kotelolla tuossa aika paljon pelataan, esim torvikotelolla päästään mataliin taajuuksiin vaikka elementti on pieni (/pienehkö) Mutta se on sitten fyysisesti jo iso.

Pelkästään etulevyn leveys voi aiheuttaa yksinkertaiselle jakosuotimelle tarpeen (elementin lisäksi). Eli todennäköisesti jonkunlaisen yksinkertaisen vastus / kela / konkka -kötöstyksen joudut tekaisemaan jos hyvän haluat. Varmaan kannattaa apinoida netin syövereistä joku buildi ja edetä sen mukaan.

Itselläni oli joskus tuollaiset, liki identtiset, tietokoneen kaverina. Kyllä tuo lähikentässä ihan kivasti musiikkia toisti. Ei tarvinut jakaria ja oli aika helppo budjetti -buildi. Jälkeenpäin kyllä noillekkin vastetta oioin equalizer apo -sovelluksella.

En näistä kyllä valitettavasti paljoa tiedä, itsekin taistelen noiden jakosuotimien ja oman ymmärryksen kanssa.. kaikenmaailman fitun imupiirit, zobel -korjaukset etc. pthyi. Paljon onneksi pystyy netistä löytämään omaan käyttöön soveltuvia tekeleitä, joku on varmasti sen rakentanut ja dokumentoinut mitä sinäkin haet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
173
Itse olen pyöritellyt mielessäni pienten full range kauttimien rakentelua. Toki voi kysyä onko esim. 4" full range oikeasti full range, mutta yhden elementin kaiuttimet kuitenkin. Mitä mieltä olette suotimesta; kannattaako elementtiä ajaa suoraan vahvistimella vai laittaa suodin väliin? Ja onko ylä- vai alaäänet tärkeämpiä vai pitäisikö molempia päitä suodattaa?
Jos itse tekisin pienet Fullranget, niin ostaisin nämä: Seas FU10RB laajakaista, 4 ohm - Hifitalo Pärjää jo parin litran kotelossa, kuulema, ei ole kuitenkaan omaa kokemusta. Ja kuten mainittua, niin eihän noikaan ihan alas toista. Paremmin alas toistavia katsoisin sitten Dayton Audio ND-sarjasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Joo eihän 4" elementillä hirveästi alle sadan Hz päästä, varsinkaan kun tarkoitus on pyrkiä tasapainoiseen ääneen, ei maksimaaliseen bassoon. Projektihan on ollut suunnittelun asteella jo pitkään, toki suunnitelmatkin ovat jalostuneet matkan varrella. Alunperin mietteissä oli ihan käsityö, mutta olen alkanut taipumaan laserin/jyrsinnän puolelle. Pitäisi varmaan joku kerta käydä katsastamassa Tampereen Hacklab...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Onkos porukka tehnyt vastaavia kannettavia kajareita kun tässä? Ihan projektin ja harjoittelun vuoksi tekisi mieli tehdä jotain vastaavaa kun tuo sauraman Boom. Jotain kuiteskin hinnaltaan jotain alle 200e kun pääsisi. Bluetoothilla oleva vahvari olisi pop..

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Onkos porukka tehnyt vastaavia kannettavia kajareita kun tässä? Ihan projektin ja harjoittelun vuoksi tekisi mieli tehdä jotain vastaavaa kun tuo sauraman Boom. Jotain kuiteskin hinnaltaan jotain alle 200e kun pääsisi. Bluetoothilla oleva vahvari olisi pop..

Tuosta vahvari:

Pitäisi riittää tuohon projektiin.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
422
Tää on suurin mitä itse tullut tehtyä, kuitenkin kulkee vielä kätevästi mukana. Elementit on Visatonin 6,5" ja vahvarina joku aliexpress ihme bluetoothilla. Akkuna yleensä käytän 6S 6000mah LiPoa kun sellaisia on tuon RC-harrastuksen myötä. Ei ole mikään käyttäjäystävällinen lataus, mutta virtaa kyllä riittää todella pitkään.
20161117_123420.jpg
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
166
Tää on suurin mitä itse tullut tehtyä, kuitenkin kulkee vielä kätevästi mukana. Elementit on Visatonin 6,5" ja vahvarina joku aliexpress ihme bluetoothilla. Akkuna yleensä käytän 6S 6000mah LiPoa kun sellaisia on tuon RC-harrastuksen myötä. Ei ole mikään käyttäjäystävällinen lataus, mutta virtaa kyllä riittää todella pitkään.
Nyt on hieno laitos. Paljon tälläiselle on tullut hintaa?
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
422
Hmm, laitetaas joku listaus hinta-arviosta:

Akku 80€
Vahvistin 15€
Elementit 45€
Työkalusalkku ja pientarvikkeet n. 30€

Tuossa siis pakolliset osat. On tässä sitten tuo valosarja ääniohjauksella sekä USB-ulostulo latausta varten yms ylimääräistä mitä en laskenut mukaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Mä olen pohtinut että jos laittaisi android autoradion tuollaiseen, ja ymppäisi siihen usb mokkulan kiinni. Olisi kätevä kun toimisi itsenäisesti, eikä tarvitsisi roikkua luurin bluetoothissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Kaverilta ostin tsa3116d2 pohjaisen vahvarin, pitää vielä hakkuri 21-24v oikealla plugilla ostaa siihen.
Elementeiksi on suositeltu daytonin rs100-4 joilla sais aika kompaktin paketin, mutta oisko jotain hivenen järeämpää? Tuo alkuperäinen idea tuosta audiovideon boomista on jo ehkä turhan tömäkän kokoinen.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
422
Elementeiksi on suositeltu daytonin rs100-4 joilla sais aika kompaktin paketin, mutta oisko jotain hivenen järeämpää? Tuo alkuperäinen idea tuosta audiovideon boomista on jo ehkä turhan tömäkän kokoinen.
Oliskos 2-tie vaihtoehto? Esim Daytonin TCP115-4, ei nyt paljoa herkempi (mikä on aina plussaa näissä kannettavissa) mutta pitäis toistaa matalemmalle. Tuolle kaveriksi joku perusdiskantti yksinkertaisella jakosuotimella, eli konkka sarjaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Oliskos 2-tie vaihtoehto? Esim Daytonin TCP115-4, ei nyt paljoa herkempi (mikä on aina plussaa näissä kannettavissa) mutta pitäis toistaa matalemmalle. Tuolle kaveriksi joku perusdiskantti yksinkertaisella jakosuotimella, eli konkka sarjaan.
Mikä ettei tuo 2-tiekin menisi, jos löytyy sopiva diskantti/jakosuodin kombo kaveriksi. Itellä ei ole yhtään kokemusta näiden suunnittelusta, niin jotain valmista "helppoa" ratkaisua olen etsinyt.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
422
Kyllähän "jakosuotimen" yksinkertaisimmillaan tekee niin, että laittaa konkan ennen diskanttia kuten mainitsin että saa matalat taajuudet leikattua pois. Tällaisia näkee paljon myös edullisissa valmiskajareissa, eli kyllä siitä toimivan saa. Lisäksi voi laittaa myös kelan ennen bassoa että siltä leikataan korkeat. Tuossa laskuri mistä saa arvot, jakotaajuudeksi vaikka 3000hz. 2-Way Crossover Calculator / Designer

Mikäs sinulla budjetti on näiden suhteen? Esim soudimportsilta löytyy jonkunlaista valikoimaa valmiista kiteistä useaan hintaluokkaan Shopping for speaker kits?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Tekasin noilla daytonin RS100-4 elementeillä purkit. Tilavuus ~3,9l netto, viritys 60hz 3d tulostetulla refleksiputkella ja 10mm koivuvanerista kotelo. Liitinterminaali biltemasta ja kumijalat uraltonelta, maalina muistaakseni futuran aqua primer ja aqua 40 valkoinen. Omaan korvaan soi tosi hyvin, potkua riittää, hintaansa nähden aika kovat pelit. Ei jakosuodinta, ja ei tuolle kyllä tosiaan tarvetta olekkaan. Elementin ruuvit pitäs vaihtaa kupukantaiseksi ja maalata mustaksi, mutta ei ole löytynyt tältä kylältä tarpeeksi pieniä.

Tarkotus oli vielä tehdä joku teline mihin noi saa kiinni "yhteen" helposti kannettavaksi kajariksi, ja tehdä 18v parksiden akkuun tolle vahvarille adapteri.

kotelo.JPG

20230517_185830.jpg

20230519_141810.jpg

20230524_172115.jpg

20230830_191500.jpg

20230525_201934.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
136
Hienot on kyllä, mutta yhden asian tekisin lisäksi. Ylipäästösuodatin ehdottomasti refleksikoteloiseen. Ei ole yhtään mukavaa, jos elementti pääsee pohjaamaan.

Noh, tuossa on kyllä hienoa tekemistä kyllä, ja propsit ulkonäöstäkin :thumbsup:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Hienot on kyllä, mutta yhden asian tekisin lisäksi. Ylipäästösuodatin ehdottomasti refleksikoteloiseen. Ei ole yhtään mukavaa, jos elementti pääsee pohjaamaan.

Noh, tuossa on kyllä hienoa tekemistä kyllä, ja propsit ulkonäöstäkin :thumbsup:
Kiitos. Ylipäästöä mietin, nyt menen tällä hetkellä pc:n equalizer apolla. Ei auta kyllä jos tolla erillisellä vahvarilla soittelee vaikka puhelimesta tai telkkarista, mutta koittas muistaa ettei täysiä soittele leffoja tai humppaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Tekasin noilla daytonin RS100-4 elementeillä purkit. Tilavuus ~3,9l netto, viritys 60hz 3d tulostetulla refleksiputkella ja 10mm koivuvanerista kotelo. Liitinterminaali biltemasta ja kumijalat uraltonelta, maalina muistaakseni futuran aqua primer ja aqua 40 valkoinen. Omaan korvaan soi tosi hyvin, potkua riittää, hintaansa nähden aika kovat pelit. Ei jakosuodinta, ja ei tuolle kyllä tosiaan tarvetta olekkaan. Elementin ruuvit pitäs vaihtaa kupukantaiseksi ja maalata mustaksi, mutta ei ole löytynyt tältä kylältä tarpeeksi pieniä.

Tarkotus oli vielä tehdä joku teline mihin noi saa kiinni "yhteen" helposti kannettavaksi kajariksi, ja tehdä 18v parksiden akkuun tolle vahvarille adapteri.











Kyllä on kaunis kärsä sisällä. Hieno 3d-tulostus.

Minua kyllä tuossa häiritsee ruuvien väri. Tussaisin/maalaisin mustaksi. Mutta kaunis ja siisti. Kotelotkin kauniimmat kuin minulla ikinä. Ja semmoinen teräväkärkinen iso permament tussi, joita saa isoista kaupoista on ihan tehokas, jos käytät sitä ruuvaamisen jälkeen. Ennen, niin ruuvaaminen aiheuttaa mustaan pintaan naarmuja.
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Tekasin noilla daytonin RS100-4 elementeillä purkit. Tilavuus ~3,9l netto, viritys 60hz 3d tulostetulla refleksiputkella ja 10mm koivuvanerista kotelo. Liitinterminaali biltemasta ja kumijalat uraltonelta, maalina muistaakseni futuran aqua primer ja aqua 40 valkoinen. Omaan korvaan soi tosi hyvin, potkua riittää, hintaansa nähden aika kovat pelit. Ei jakosuodinta, ja ei tuolle kyllä tosiaan tarvetta olekkaan. Elementin ruuvit pitäs vaihtaa kupukantaiseksi ja maalata mustaksi, mutta ei ole löytynyt tältä kylältä tarpeeksi pieniä.

Tarkotus oli vielä tehdä joku teline mihin noi saa kiinni "yhteen" helposti kannettavaksi kajariksi, ja tehdä 18v parksiden akkuun tolle vahvarille adapteri.











Yksinkertaisen tyylikäs paketti kyllä. Jos taloudessa on lapsia niin voisi varmaankin modata kaaviota niin että terminaali olisikin ylhäällä ja refleksiputki alhaalla niin että kärsä osoittaa ylöspäin, niin ei pikkuesineet päädy kaiuttimen sisään niin herkästi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 739
Yksinkertaisen tyylikäs paketti kyllä. Jos taloudessa on lapsia niin voisi varmaankin modata kaaviota niin että terminaali olisikin ylhäällä ja refleksiputki alhaalla niin että kärsä osoittaa ylöspäin, niin ei pikkuesineet päädy kaiuttimen sisään niin herkästi.
Hyvä idea muuten, voi käydä pidemmän päälle tylsäksi availla noita jos skidit sinne tavaraa heittelee.

Nuo terminaalit olisi tosiaan voinut suoraan koteloonkin ruuvata, pitää sitten jos toiset kajarit joskus tekee, laittaa niin.

Maalasin noi ruuvit ja tuli kyllä siistimpi.

20230831_124924.jpg
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
DIYPerks julkaissut pari kuukautta sitten ihan mielenkiintoisen DIY-kaiutinprojektin:


 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Minkähänlainen vesiputouskäyrä tuommoisella on :hmm: Taajuusvastehan voi olla tasainen, mutta taitaa tuosta refleksiputken pituudesta jonkinlaista hitautta siihen toistoon tulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Minkähänlainen vesiputouskäyrä tuommoisella on :hmm: Taajuusvastehan voi olla tasainen, mutta taitaa tuosta refleksiputken pituudesta jonkinlaista hitautta siihen toistoon tulla.
Sehän menee taakse , niin heijastuu seinästä vähän ajan päästä ja videossakin oli, että vaihe-ero on niin suuri, että summautuu signaaliin. Taitaa tulla kuitenkin hiljentyneenä, niin voi näyttää mielenkiintoiselta.

--

Itse katselin, että nuo on kalliita elementtejä, halvemmallakin pääsisi. Toinen huomioni oli, että projektitiedostot maksaa $30, niin sitten pitäisi oikeasti tehdä, eikä vaan katsella mielenkiinnosta.

Kolmantena asiana , päätin tutustua tuohon projektin MiniDSP:hen. Minulla on se aito ja alkuperäinen, mutta tuo on $20 ja ajaa saman asian. Voisin mieluummin askarrella ulkoisen ohjelmoitavan vahvistimen, varmasti löytyy käyttökohteita. Täytyy pistää projektilistalle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 651
Viestejä
4 197 365
Jäsenet
70 762
Uusin jäsen
JaffaTheNeste

Hinta.fi

Ylös Bottom