Hyvä DIY-kaiutinrakennussarja?

Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
427
Kolmantena asiana , päätin tutustua tuohon projektin MiniDSP:hen. Minulla on se aito ja alkuperäinen, mutta tuo on $20 ja ajaa saman asian. Voisin mieluummin askarrella ulkoisen ohjelmoitavan vahvistimen, varmasti löytyy käyttökohteita. Täytyy pistää projektilistalle.
Vastaavaa DSP:tä löytyy myös Wondom-merkiltä, yhteen projektiin tuollaisen laitoin kun tila oli ahdas.
Kyllähän tuolla periaatteessa samat onnistuu kuin minidsp:llä, mutta minidsp vie kyllä käytettävyydessä 100-0. Siihen kun tarvitsee pistää vain usb-johto kiinni ja tehdä valmiilla graafisella käyttöliittymällä säädöt. Tai vaihtoehtoisesti jos jotain korjauksia mielii niin REW:illä voi mittailla ja laskea vaaditut suodot ja ne saa suoraan exportattua minidsp:hen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Vastaavaa DSP:tä löytyy myös Wondom-merkiltä, yhteen projektiin tuollaisen laitoin kun tila oli ahdas.
Kyllähän tuolla periaatteessa samat onnistuu kuin minidsp:llä, mutta minidsp vie kyllä käytettävyydessä 100-0. Siihen kun tarvitsee pistää vain usb-johto kiinni ja tehdä valmiilla graafisella käyttöliittymällä säädöt. Tai vaihtoehtoisesti jos jotain korjauksia mielii niin REW:illä voi mittailla ja laskea vaaditut suodot ja ne saa suoraan exportattua minidsp:hen.
Wondomilta näyttää löytyvän myös valmiita vahvistin/dps-comboja.

Tämä erityisesti näytti kiinnostavalta:

Olisi osia (kaiutinelementtejä) kaapissa, nyt kiinnostaa.. Erityisesti tuo jakosuotimen tekeminen digitaalisesti, mutta katsotaan.. Aikaa ei riitä ihan kaikkeen , mitä haluaisin tehdä.

--

Taidan ensin pyöräyttää subbarini uusiksi, kun se täytti 5 vuotta juuri. Sitten vasta nämä. Tosin.. Wondomilla olisi myös monovahvareita, jossa olisi myös DSP.. Argh..
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
736
Mitä kaiutinrakennusskenelle kuuluu nykyään? Ei taida olla yhtä suosittua kuin joskus, kun Hifi-lehti julkaisi rakennussarjojaan. Vanhoihin kai on vaikeaa löytää enää elementtejä.
Joku 85/C-pari olisi aika yrmy Bluetooth-kaappi. :)
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Mitä kaiutinrakennusskenelle kuuluu nykyään? Ei taida olla yhtä suosittua kuin joskus, kun Hifi-lehti julkaisi rakennussarjojaan. Vanhoihin kai on vaikeaa löytää enää elementtejä.
Joku 85/C-pari olisi aika yrmy Bluetooth-kaappi. :)
Uraltonen settejä (kai) myydään ihan hyvin ja harrastajien suosiossa. Itse tullut silloin tällöin väkerrettyä jotain pieniä settejä, mutta budjetti ei veny noihin asti. Olen mennyt enemmän estetiikka edellä ja koteloiden rakentelu on se harrastus.
 
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
427
diyaudio.com tulee nykyisinkin vielä seurattua, ei tosin niin intensiivisesti kuin joskus. Laajakaistoille tuolla löytyy paljon mielenkiintoisia suunnitelmia, ne on kaikessa yksinkertaisuudessaan itseänikin pitkään kiehtonut ja muutama erilainen toteutus tullu tehtyä. Viimeisimpänä tuli noista "konkurssi-Alpaireista" tehtyä tällaiset lattiakajarit:
20220929_174908.jpg

Joskus olis mielenkiintoista tehdä nämä, jos tulis tarve tehdä stereosetti johonkin:
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 673
Juuri olen itse aloittelemassa tällaista projektia. The-Loudspeaker Hypexit jo hyllyssä, suodinkomponentit matkalla, keskari ja kompura torvineen matkalla, kotelolevyt ja viilut tilauksessa. Bassot ja superdiskantit vielä tilaamatta kun odottelee varasto saldoa, ne ehkä ensi viikolla tilaukseen. Jos näistä vuoden lopussa vaikka saisi ääntäkin.
 
Liittynyt
04.05.2017
Viestejä
7
Olen itse rakentanut moniakin kaiuttimia, tosin en rakennussarjoista joita tosiaan löytyy nykyään vähemmän, mutta kaikenlaisia projekteja kyllä tulee vastaan. Suurimmat omat tekeleen olle 15" PA-koaksiaaleista rakennetut 180 litran koteloon sovitetut kaiuttimet (Piste nimellä löytyy jotain ohjetta ja rakennussarjan tapaistakin).
Rakennussarjat sinällään vähissä, Uraltonessa joitakin Audiovideon (Sauraman) projekteja oli jokin aika sitten vielä myynnissä, taisi löytyä joitain SB Acousticsinkin sarjoja. Hyviä ohjeita löytyy netistä joitakin, esim. Zaphin TMM waveguide speaker, jonka diskantin suuntaimeksi käy hyvin Monacorin WG-300. Jossain vaiheessa sitä tulee kokeiltua aktiiveja, tuo mini-DSP (ADAU1701 DSP:llä) on ihan hyvä vaihtoehto, sen A/D ja D/A muuntimet kohtuuhyvät. Passiivikaiuttimien suunnittelu on nykyään helpompaa kun on paljon ilmaista (lähes) softaa ja mittauskalustoa. Esim. VituixCAD softa on loistava ja suhteellisen helppokäyttöinen jos lukee ohjeet huolella ja opettelee mittaamisen. Jos kaikki ei mene ihan putkeen jakosuotimen suunnittelun osalta niin yksi vaihtoehto voisi olla simppeli jakosuodin järkevälle taajuudelle (ottaen huomioon suuntaavuus ja elementtien resonanssitaajuudet yms. perusjutut), ja sitten lopullisen vasteen hiominen DSP:llä koko taajuusalueelle, samalla voisi korjata pahimpia huonetoiston resonanssejakin. Jopa joku AV-virittimen automaattikorjainkin voisi olla hyödyksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Wondomilta näyttää löytyvän myös valmiita vahvistin/dps-comboja.

Tämä erityisesti näytti kiinnostavalta:

Olisi osia (kaiutinelementtejä) kaapissa, nyt kiinnostaa.. Erityisesti tuo jakosuotimen tekeminen digitaalisesti, mutta katsotaan.. Aikaa ei riitä ihan kaikkeen , mitä haluaisin tehdä.

--

Taidan ensin pyöräyttää subbarini uusiksi, kun se täytti 5 vuotta juuri. Sitten vasta nämä. Tosin.. Wondomilla olisi myös monovahvareita, jossa olisi myös DSP.. Argh..
Tähän liittyen, Uraltonella on noita JABeja tarjouksessa:

Tarjouksessa tietenkin mono-versiot. Ne kiinnostavat, eli 4x ja 2x (stereo) on normihintaan, joka ei sekään ole täysin ulkona budjetista.

Ostin kaksi monovahvistinta ja nyt hankin Epiquen mahdollisista BF-aleista tai ensi vuonna ja jatkan tätä DIY Subwoofer-ketjussa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 673
Noin kuukauden tuotos. Huomenna otetaan pikku demot ja sitten jatketaan viilutuksella ja maalauksella.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Täällä ois kanssa haaveissa rakentaa (taas) uudet kaiuttimet, kun noita ylimääräisiä Selenium D220Ti kompressiajureita pyörii 3 kpl ylimääräisiä. Koittanut etsiä keskikaiuttimelle jotain ohjeistusta joka ois MTM -tyyppinen valkokankaan alle vaakatasossa sopiva (mid, tweeter,mid) jossa torvi (esim. Pyle PH612) ja tuo seleniumin ajuri. Ei vaan kauheasti löydy. Ei huvittaisi sokkona alkaa tilaamaan elementtejä, sekä muita jakarin komponentteja. Kiva olis löytää vaihteeksi jotain valmista minkä mukaan tehdä. Perhana.

Yksi vaihtoehto olisi tietty toteuttaa jako aktiivisena, esim 2.5tie tyyppisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 110
Tällaiset kovaääniset näistä lopulta valmistui. Eli Troels Gravesenin suunnittelemat The Loudspeaker ämyrit.
Nuo on kyllä komeat. Haaveilin itsekin joskus, mutta en lähtenyt pakertaamaan kun samaan sarjaan ei oikein identtistä keskaria ole :( . Varmaan kuulostaa aika hyvälle ja potkua löytyy ? Noissakin on tuo suorituskyky / laatu -suhde aika helvetin hyvä kun vertaa vastaaviin kaupallisiin, joita ei taida edes juurikaan olla järkevässä hintaluokassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
21
Tällaiset kovaääniset näistä lopulta valmistui. Eli Troels Gravesenin suunnittelemat The Loudspeaker ämyrit.
On kyllä komeat!

Mistä löytyy hyvä valikoima viiluja? Pitäisi vanhoille CW VS120 tehdä uusi komero tai pinnoittaa vanha.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 673
Nuo on kyllä komeat. Haaveilin itsekin joskus, mutta en lähtenyt pakertaamaan kun samaan sarjaan ei oikein identtistä keskaria ole :( . Varmaan kuulostaa aika hyvälle ja potkua löytyy ? Noissakin on tuo suorituskyky / laatu -suhde aika helvetin hyvä kun vertaa vastaaviin kaupallisiin, joita ei taida edes juurikaan olla järkevässä hintaluokassa.
Nyt on tullut muutama tunti tänään kuunneltua ja säädeltyä. Aluksi löytyi vielä vähän väärässä vaiheessa olevat bassot joka aiheutti aika hirveän alakeskarin ongelman. Vaihe saatiin kuitenkin hypexillä suoraan korjailtua ja alkoi saundi löytyä. Kyllähän näissä aika mahtavan iso ja piirtävä saundi on. Kompura ja disu on kyllä ehdotonta parhaimmistoa ja 18n862 bassossa on kyllä auktoriteettia. Keskialuetta koitetaan vielä vähän herätellä sisäänajolla. Vähän suuntauksia ja sijoitusta hakien annetaan näille nyt vähän aikaa vielä maustua.

On kyllä komeat!

Mistä löytyy hyvä valikoima viiluja? Pitäisi vanhoille CW VS120 tehdä uusi komero tai pinnoittaa vanha.
Itse olen viilut hankkinut hollolan viilusta ja laminaatista. Etusivu - HVL
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
777
Mitä kaiutinrakennusskenelle kuuluu nykyään? Ei taida olla yhtä suosittua kuin joskus, kun Hifi-lehti julkaisi rakennussarjojaan. Vanhoihin kai on vaikeaa löytää enää elementtejä.
Joku 85/C-pari olisi aika yrmy Bluetooth-kaappi. :)
Itse tein hifi 45/3 kajareista aktiivit ja bluetooth, mutta jätin myös mahdollisuuden noita toistaa ihan normivahvarillankin tarvittaessa
Käsiin sattu audio pron lattiamallin aktiivikajarit joista oli itse elementit kärsineet niin ajattelin hyödyntää elektroniikan noista tohon 45/3 projektiin joten testasin ensin ennen mitään reikien tekemistä että se jaksaa soittaa noita hyvin ja jaksaahan se eikä äänikään oo yhtään hassumpi.
Testasin noi samalla yamaha m-80 päätteellä enkä äkkiseltään hirveesti eroja kuullu...mulla noi ollu varastossa noin 15 vuotta niin ajattelin kokeilla jos noista sais väsättyä vielä soivat pelit ja onhan ne hyvät vieläkin...piti vaan miettiä paikka mihin ton audio pron virtaledin ja ir sensorin sijoittas noissa kun kaukosäätimellä toimii nyt niin päädyin tohon keskiäänisen alle.

Tosiaan audio pro t20 kajareista purin ton elektroniikan noihin ja hyvin toimii, riittävän herkät noi 45:t että jaksaa hyvin puskee tehoja toi noille ja voin helposti sitten vaikka kännykästä soitella musaa, 25v noi omistaneena ja kaikkee muutakin kokeilleena noi on yhä parhaat kaiuttimet jotka mulla on ollu...toimii kaikella musalla ja melkein missä tahansa huoneessa ilman ongelmia
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
736
... ja onhan ne hyvät vieläkin
Tämä on aina elämys, joka voi yllättää varsinkin, jos on muuten tullut kuunneltua musiikkia ei-niin-hifillä laitteistolla. Esim. kun poppia kuunteli lähinnä kasettimankalla ja sitten pääsi virittelemään 85/C tulille niin ei paljon pienet nyanssipuutteet haitanneet.

Toinen vastaava hämmennys oli, kun tietokonekajareina logitechit tjsp korvasi Genelec 8020:lla. Tuolilta oli pudota.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
777
Tämä on aina elämys, joka voi yllättää varsinkin, jos on muuten tullut kuunneltua musiikkia ei-niin-hifillä laitteistolla. Esim. kun poppia kuunteli lähinnä kasettimankalla ja sitten pääsi virittelemään 85/C tulille niin ei paljon pienet nyanssipuutteet haitanneet.

Toinen vastaava hämmennys oli, kun tietokonekajareina logitechit tjsp korvasi Genelec 8020:lla. Tuolilta oli pudota.
Mulla vaan oli että kalliimpiakin kuunnellu vuosien mittaan noitten jälkeen, Oracleita ym, mutta aina niissä ollu jotain mistä en oo tykänny, sitten kuiteskin palaa siihen lähtöpisteeseen huomatakseen että ei ne uudemmat välttämättä paremmin soi
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 764
Viestejä
4 202 843
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom