Huono 4G yhteys

Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
4
Hei,
Olen tässä paininut huonon ja hitaan mobiiliyhteyden kanssa kotona. Puhelimen latausnopeudet 1-3 megaa järjestään ajankohdasta riippumatta. Cellmapperia tässä nyt opetellut tulkitsemaan ja aloin ihmettelemään kun yhteys on aina muodostettu sellaiseen tukiasemaan jonka keilat eivät edes ylety tähän asti. Tarjolla olisi kuitenkin lisäksi 4 sellaista tukiasemaa, joiden keila ylettyy hyvin. Mistä johtuu että yhdistää tällä tavalla? Pystyykö jotenkin vaikuttaa mihin tukiasemaan yhteys muodostuu?

Laite Samsung xcover pro
Liittymä Elisa, työmaan kautta niin ei voi vaihtaa operaattori..
RSRP -110dBm
RSRQ -18dB

Eikö nuo luvut juuri kerro että signaali on todella huono?
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Eikö nuo luvut juuri kerro että signaali on todella huono?
Kyllä, erittäin huonot on
Pystyykö jotenkin vaikuttaa mihin tukiasemaan yhteys muodostuu?
Ei. Mutta onko luuri oikeasti 4G:ssä vai esim. 3G:ssä? Mikä APN on käytössä? Jos se on väärin, niin pahimmassa tapauksessa luuri ei tee LTE-attachia ollenkaan, vaan pysyttelee 2G/3G:ssä.
Mikä on luurin tarkka malli, onko eurooppalaiset LTE-bandit tuettu, varsinkin Suomessa käytössä olevat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Cellmapperia tässä nyt opetellut tulkitsemaan ja aloin ihmettelemään kun yhteys on aina muodostettu sellaiseen tukiasemaan jonka keilat eivät edes ylety tähän asti. Tarjolla olisi kuitenkin lisäksi 4 sellaista tukiasemaa, joiden keila ylettyy hyvin.
Tuohan saattaa johtua ihan siitä ettei kukaan ole sattunut sopivasti liikuskelemaan cellmapper päällä juuri niillä nurkilla. Voi olla että ne tukiasemat kantavatkin ihan hyvin mutta cellmapperissa vaan ei ole datapisteitä joten cellmapper ei osaa piirtää koko keilaa oikein. Tuota tietty voit kokeilla asentamalla cellmapperin, vähän liikuskelemalla ympäriinsä ja kun datat on mennyt serverille niin odottelet tunnin-viikon kunnes cellmapperin kartta on päivittynyt.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
4
Ei. Mutta onko luuri oikeasti 4G:ssä vai esim. 3G:ssä? Mikä APN on käytössä? Jos se on väärin, niin pahimmassa tapauksessa luuri ei tee LTE-attachia ollenkaan, vaan pysyttelee 2G/3G:ssä.
Mikä on luurin tarkka malli, onko eurooppalaiset LTE-bandit tuettu, varsinkin Suomessa käytössä olevat?
Kyllä tuossa ylälaidassa on joko 4G tai 4G+. Näyttäisi olevan Elisa Internet APN, jos nyt oikein ymmärsin mitä kysyit. :D internet asetukset voisi tietty koittaa ladata kokonaan uudestaan.
Luuri ostettu Elisalta joten luulisi tukevan Suomen bandeja. Mallinumero on SM-G715FN.
Edit. Nyt itseasiassa näyttäisi yhdistävän toiseen tukiasemaan ja band 3:en. Silti nopeus yhtä kuraa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
4
Tuohan saattaa johtua ihan siitä ettei kukaan ole sattunut sopivasti liikuskelemaan cellmapper päällä juuri niillä nurkilla. Voi olla että ne tukiasemat kantavatkin ihan hyvin mutta cellmapperissa vaan ei ole datapisteitä joten cellmapper ei osaa piirtää koko keilaa oikein. Tuota tietty voit kokeilla asentamalla cellmapperin, vähän liikuskelemalla ympäriinsä ja kun datat on mennyt serverille niin odottelet tunnin-viikon kunnes cellmapperin kartta on päivittynyt.
Aivan, eli keilat piirtyy käyttäjien tietojen perusteella. Tuohan voisi selittää miksi keila ei näy tähän asti.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 389
Outo juttu, kyllä tuo ihan kurantti laite pitäisi olla. Toimiiko se kuitenkin muualla max 600/50 Mbps, varsinkin ulkona vapaalla näköyhteydellä tukariin? Miten kotona yleensä toimii luurit?
Ei muuta kuin speedtestin ja cellmapperin kanssa lenkille ja ottaa screenshotit hyvien tukareiden cellid:stä, sitten vertailee kotona missä ollaan kiinni
 
Liittynyt
02.03.2020
Viestejä
1
Siis firman vehkeet niin eihän siitä tarvi kuin ottaa yhteyttä omaan esimieheen jos tarvitsee käyttää niitä kotona. Miksi niitä itse murehtimaan?
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
21
Siis firman vehkeet niin eihän siitä tarvi kuin ottaa yhteyttä omaan esimieheen jos tarvitsee käyttää niitä kotona. Miksi niitä itse murehtimaan?
Niin, että kun minullakin on tuollainen samanlainen ongelma oman kännyliittymäni kanssa, niin laitan meiliä mun pomolle ja sen jälkeen kuuluvuus paranee?
Hitto kun en ole tajunnut aiemmin, olen ihan turhaan kysynyt Elisalta apua.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 581
Aivan, eli keilat piirtyy käyttäjien tietojen perusteella. Tuohan voisi selittää miksi keila ei näy tähän asti.
Kannattaa sitten siirtää tiedot Cellmapperin palvelimelle kun olet liikkunut alueella Cellmapper päällä recording tilassa. Tällöin sitten keilat kuuluvuuskartassa jossain vaiheessa päivittyvät kuvastamaan paremmin tilannetta alueella.

1610135778531.png


Paljon sen B3 signaalin voimakkuus ja laatu (RSRP ja RSRQ) on siihen toiseen tukiasemaan? Löytyykö alueen tukiasemista B20? Onko toista puhelinta, jolla kokeilisi samalla SIMmillä speedtestiä?

Varmaan tuossa on vähän mukana katvetta ja ehkä useampi tukiasema kuuluu, mutta kaikki vähän heikosti. Eristääkö talo kuinka paljon jos vertaa signaalia + nopeuksia ulkona vs. sisällä?

Elisalle kannattaa tehdä asiasta myös kuuluvuuspalaute, jos signaali on heikko käyttöpaikassa ulkonakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Operaattorille (eli tässä tapauksessa Elisalle) tosiaan kannattaa pistää palautetta kuuluvuudesta.

Itse pistin palautetta ja taloyhtiökokouksessa ihan vaan ohimennen kysäisin miten muilla taloyhtiön asukkailla kuuluu kännykät / data kulkee niin ilmeisesti pari muutakin on samalta alueelta pistänyt sen jälkeen palautetta ja nyt on tuohon 200-300m päähän tulossa uusi tukari. Mulle tuli oikein palautettakin Elisalta kun olin useamman kerran vinkunut asiasta että nyt pitäisi asioiden parantua kun on tullut niin paljon valituksia kuuluvuudesta tältä alueelta että ovat ottaneet palautteen huomioon ja parantavat verkkoaan täällä. Ilmeisesti se vaan vaatii massaa että tekevät yhtään mitään, yksittäinen valitus varmaan menee suoraan ö-mappiin mutta jos useampi valittaa samalta alueelta niin alkaa tapahtumaan.

En sitten tiedä ovatko yhdistäneet mun nimen / tiedot kun olen yksi meidän firman Elisan liittymistä vastaavista henkilöistä... Ettei firman Elisan liittymät yllättäen siirtyisi toiselle operaattorille. On meillä kyllä liittymiä muiltakin operaattoreilta, vain pieni osa on Elisalta.
 

k70

Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
544
Oliko tietoa millä nopeudella firman liittymä on? Jos on vaikka 2M tai 10M?
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
4
Oliko tietoa millä nopeudella firman liittymä on? Jos on vaikka 2M tai 10M?
Työpaikalla toisella paikkakunnalla nopeudet päivä aikaan 30-50 megaa, joten tuosta ei ainakaan ole kyse. Vaimolla Telian liittymä toimii hieman paremmin, ei kuitenkaan merkittävästi.

Ulkona nopeus on ollut muutaman megan enemmän, esim eilen illalla sisällä 2 megaa ja ulkona 4 megaa. Signaali yhtä huono kun aloituksessa kerroin. Testasin myös ekan kerran keskellä yötä kun satuin heräämään niin latausnopeus yli 30 megaa ja lähetys alle 1. Signaali edelleen yhtä huono. Onko tässä nyt sellainen tilanne että huonon signaalin takia ruuhkatilanteessa nopeudet putoaa noin rajusti? Täytyy kaivaa vanha Sonyn puhelin esiin ja testailla silläkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 188
Viestejä
4 194 332
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom