Huoltopalvelut, takuuhuollot, huollettavat laitteet; kokemuksia, kysymyksiä yms.

Liittynyt
24.10.2019
Viestejä
18
Tähän keskusteluun voisi koota mielipiteitä, kokemuksia, kysymyksiä yms huoltoa tarjoavista liikkeistä.
Samalla tässä voisi pohtia, veisikö jotain laitetta huoltoon / takuuhuoltoon ylipäätään.

AP aloittaa:
Onko kellään kokemuksia DNA:n käyttämästä Resete huolto- ja takuuhuoltopalvelusta?

Ostin käytettynä puhelimen Xiaomi 11 Lite 5G NE, jonka ainoana vikana on näytössä olevat haamujäljet. (spoilerissa kuvia)
Jäljet ovat siis pysyviä, ja näkyvät kohtalaisesti kun puhelimen näyttö on vaalea.

Puhelimella on vielä DNA Takuu voimassa (kuitti on), mutta en ole aivan varma menisikö tämä kuvaamani vika takuuhuoltona.
Kävin näyttämässä DNA liikeessä puhelinta myyjälle, eikä hän suoraan osannut sanoa menisikö takuun piikkiin.
Myyjä kertoi, että jos Resete toteaa vian olevan takuun ulkopuolella, niin joudun maksamaan 50€ ja saan puhelimen sellaisenaan takaisin.
Ja kun käytettynä ostin niin enhän minä maksanut tuosta kuin 50€.

Jos itse alkaa väkertämään, niin AliExpressistä uusi AMOLED-näyttö härpäkkeineen maksaa noin 45-50€, ja uusi akku noin 15€.

Onko kellään kokemuksia meneekö tällaiset viat edes ylipäätään takuukorjaukseen?

IMG_20240623_152828.jpg
IMG_20240623_152837.jpg
IMG_20240623_152842.jpg
 
Myyjä kertoi, että jos Resete toteaa vian olevan takuun ulkopuolella, niin joudun maksamaan 50€ ja saan puhelimen sellaisenaan takaisin.
Myyjä valehteli sinulle, ilmeisen tarkoituksellisesti ja tietoisesti saadakseen taloudellista etua sekä estääkseen sinun oikeuksia toteutumasta.

Takuuhuolto- ja korjaus, mukaanlukien näiden tarpeen arviointi/vianhaku, on kuluttajalle AINA maksuton. Poikkeuksena vain se, jos olet itse tahallasi vian aiheuttanut ja sinun olisi pitänyt ymmärtää, että olet väärinkäyttänyt tuotetta.

Mikäli takuun myöntäjä (myyjä) vaatii/ottaa tuosta maksun, mun tulkintani on että hän syyllistyy petokseen ja rikkoo kuluttajansuojalakia.
Silti tuo on valitettavan yleistä, kuten sekin että monet ihmiset ei osaa/halua/uskalla/viitsi vaatia lakisääteisiä oikeuksiaan ja nuo epärehelliset kauppiaat pelaavat juuri tämän varaan.
 
Tarina jatkuu ja sai päätöksen.

Huomasin, että puhelimella on vielä laitevalmistajan takuu voimassa. Xiaomilla se on tällä hetkellä kaksi vuotta.
Xiaomi takuuehdot: Linkki

Päätin laittaa puhelimen DNA:n kautta Resetelle takuuhuollettavaksi.
Tein DNA ohjeiden mukaisesti huoltopyyllön Resetelle Reseten sivujen kautta. Huoltopyyntöön piti täyttää laitteen tiedot ja kuvaus vioista, sekä merkintä, että kyseessä on nimenomaan takuuhuolto.
Menin puhelimen sekä tulostetun huoltopyynnön kanssa DNA-liikkeeseen, ja he toimittivat ne Resetelle. Myyjän mukaan huoltopyynnön olisi voinut tehdä myös DNA-liikkeessä.
Resetelle lähettämän laitteen huoltotilannetta pystyi seuraamaan heidän tarjoaman palvelun avulla.
Resete vaihtoi puhelimen paneelin uuteen, ja jostain syystä he vaihtoivat akunkin. :hmm: Luulin, että akkuja ei yleisesti takuuhuollossa puhelimiin vaihdeta, sillä ne ovat luonnollisesti kuluvia osia.

Takuuhuoltoon lähettäminen siis tässä tapauksessa kannatti, vaikka myyjä pelotteli sillä että Resete voi periä tarkastusmaksun jos ei mene takuuhuoltoon.
Eli kaipa voisi sanoa, että tuollaiset AMOLED-paneelin kuvioiden kiinnipalamiset menevät takuuhuollon piikkiin ainakin Xiaomilla?

Noh, omalla tapauksellani oli siis onnellinen päätös.

Takuuhuolto- ja korjaus, mukaanlukien näiden tarpeen arviointi/vianhaku, on kuluttajalle AINA maksuton. Poikkeuksena vain se, jos olet itse tahallasi vian aiheuttanut ja sinun olisi pitänyt ymmärtää, että olet väärinkäyttänyt tuotetta.
Tällaisia ehtoja ainakin Resete asettaa palvelulleen (varsinkin kohta 4.): Linkki
 
Vein Oneplus Buds pro 2 kuulokkeet takuuhuoltoon Resetelle, kolmen viikon jälkeen sain viestin,

"Laitteelle tehty hyvityspyyntö valmistajalle. Hyvitys on hyväksytty. Laite hyvitetään tukkurilta jälleenmyyjälle.
Voitte tiedustella hyvitystä jälleenmyyjältänne."

Yritin kysellä lisää sähköpostilla, mutta mitään vastausta ei kuulu, kuulokkeet ostettu Oneplus.com/fi sivulta. Tietääkö kukaan mitä pitäisi tehdä?
 
Nyt sainkin viestiini vastauksen oneplussalta, että lähettävät uudet kuulokkeet.
 
Onko näytönohjain takuuhuollon tai vaihdon alainen jos tuuletin pitää kovaa surinaa rasituksessa? Laakerit ilmeisesti paskana kun ei auta vaikka sähkölaitteisiin tarkoitettu wd40 toimi.
 
Mulla kanssa verkkisestä ostettu endorfy arx 700 atx koppa ja siinä takana oleva tuuletin alkaa resonoimaan, kun kopan sisällä lämpötila nousee, eli laakeri alkaa ääntään ja työpöytäkäytössä ei pidä ääntä, kehtaako tuon ongelman kanssa mennä asioimaan verkkiksellä, vai nauravatko pihalle? Koppa ostettu huhtikuu 24 eli takuuta kyllä jäljellä hyvin, mutta kattaakohan se takuu tuollaista ”vikaa”?
 
Kehtaaminen on itsestään kiinni. Itse en jaksaisi purkaa kaikkea vaan hankkisin kympillä uuden tuulettimen siihen.
 
Mulla kanssa verkkisestä ostettu endorfy arx 700 atx koppa ja siinä takana oleva tuuletin alkaa resonoimaan, kun kopan sisällä lämpötila nousee, eli laakeri alkaa ääntään ja työpöytäkäytössä ei pidä ääntä, kehtaako tuon ongelman kanssa mennä asioimaan verkkiksellä, vai nauravatko pihalle? Koppa ostettu huhtikuu 24 eli takuuta kyllä jäljellä hyvin, mutta kattaakohan se takuu tuollaista ”vikaa”?
helpomman kautta -> kysy sieltä. Kaiken järjen mukaan tuossa ei tarvitsisi vaihtaa kuin se tuuletin.
 
vein perjantaina huoltoon Elisalta vajaa 2 vuotta sitten ostetun Fold 4 puhelimen. Sisänäytöstä oli alkanut suojakalvo irtoilemaan, ja kerran kuulema vaihtavat tuon uuteen takuun aikana. No tänään tuli viesti reseteltä että sisänäytössä olisi vikaa ja ei kuulu takuun piiriin, hintaa näytön vaihdolla olisi 700€… näytössä ei tosiaan ainakaan huoltoon lähtiessä ollut muuta vikaa kun toi repsottava suojakalvo. Nyt sitten pitäisi maksaa 50€ tuosta kustannusarviosta. Laittelin sähköpostiin kyselyä että mikähän vika näytössä on.
 
Vinkki. Kannattaa aina ennen huoltoon lähettämistä kuvata tuote hyvin. Tällöin on todisteet millaisena se lähti huoltoon. Eivät sitten pysty kusettamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 331
Viestejä
4 716 347
Jäsenet
76 998
Uusin jäsen
Risupappi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom