Huoltopalvelut, takuuhuollot, huollettavat laitteet; kokemuksia, kysymyksiä yms.

Liittynyt
24.10.2019
Viestejä
17
Tähän keskusteluun voisi koota mielipiteitä, kokemuksia, kysymyksiä yms huoltoa tarjoavista liikkeistä.
Samalla tässä voisi pohtia, veisikö jotain laitetta huoltoon / takuuhuoltoon ylipäätään.

AP aloittaa:
Onko kellään kokemuksia DNA:n käyttämästä Resete huolto- ja takuuhuoltopalvelusta?

Ostin käytettynä puhelimen Xiaomi 11 Lite 5G NE, jonka ainoana vikana on näytössä olevat haamujäljet. (spoilerissa kuvia)
Jäljet ovat siis pysyviä, ja näkyvät kohtalaisesti kun puhelimen näyttö on vaalea.

Puhelimella on vielä DNA Takuu voimassa (kuitti on), mutta en ole aivan varma menisikö tämä kuvaamani vika takuuhuoltona.
Kävin näyttämässä DNA liikeessä puhelinta myyjälle, eikä hän suoraan osannut sanoa menisikö takuun piikkiin.
Myyjä kertoi, että jos Resete toteaa vian olevan takuun ulkopuolella, niin joudun maksamaan 50€ ja saan puhelimen sellaisenaan takaisin.
Ja kun käytettynä ostin niin enhän minä maksanut tuosta kuin 50€.

Jos itse alkaa väkertämään, niin AliExpressistä uusi AMOLED-näyttö härpäkkeineen maksaa noin 45-50€, ja uusi akku noin 15€.

Onko kellään kokemuksia meneekö tällaiset viat edes ylipäätään takuukorjaukseen?

IMG_20240623_152828.jpg
IMG_20240623_152837.jpg
IMG_20240623_152842.jpg
 
Myyjä kertoi, että jos Resete toteaa vian olevan takuun ulkopuolella, niin joudun maksamaan 50€ ja saan puhelimen sellaisenaan takaisin.
Myyjä valehteli sinulle, ilmeisen tarkoituksellisesti ja tietoisesti saadakseen taloudellista etua sekä estääkseen sinun oikeuksia toteutumasta.

Takuuhuolto- ja korjaus, mukaanlukien näiden tarpeen arviointi/vianhaku, on kuluttajalle AINA maksuton. Poikkeuksena vain se, jos olet itse tahallasi vian aiheuttanut ja sinun olisi pitänyt ymmärtää, että olet väärinkäyttänyt tuotetta.

Mikäli takuun myöntäjä (myyjä) vaatii/ottaa tuosta maksun, mun tulkintani on että hän syyllistyy petokseen ja rikkoo kuluttajansuojalakia.
Silti tuo on valitettavan yleistä, kuten sekin että monet ihmiset ei osaa/halua/uskalla/viitsi vaatia lakisääteisiä oikeuksiaan ja nuo epärehelliset kauppiaat pelaavat juuri tämän varaan.
 
Tarina jatkuu ja sai päätöksen.

Huomasin, että puhelimella on vielä laitevalmistajan takuu voimassa. Xiaomilla se on tällä hetkellä kaksi vuotta.
Xiaomi takuuehdot: Linkki

Päätin laittaa puhelimen DNA:n kautta Resetelle takuuhuollettavaksi.
Tein DNA ohjeiden mukaisesti huoltopyyllön Resetelle Reseten sivujen kautta. Huoltopyyntöön piti täyttää laitteen tiedot ja kuvaus vioista, sekä merkintä, että kyseessä on nimenomaan takuuhuolto.
Menin puhelimen sekä tulostetun huoltopyynnön kanssa DNA-liikkeeseen, ja he toimittivat ne Resetelle. Myyjän mukaan huoltopyynnön olisi voinut tehdä myös DNA-liikkeessä.
Resetelle lähettämän laitteen huoltotilannetta pystyi seuraamaan heidän tarjoaman palvelun avulla.
Resete vaihtoi puhelimen paneelin uuteen, ja jostain syystä he vaihtoivat akunkin. :hmm: Luulin, että akkuja ei yleisesti takuuhuollossa puhelimiin vaihdeta, sillä ne ovat luonnollisesti kuluvia osia.

Takuuhuoltoon lähettäminen siis tässä tapauksessa kannatti, vaikka myyjä pelotteli sillä että Resete voi periä tarkastusmaksun jos ei mene takuuhuoltoon.
Eli kaipa voisi sanoa, että tuollaiset AMOLED-paneelin kuvioiden kiinnipalamiset menevät takuuhuollon piikkiin ainakin Xiaomilla?

Noh, omalla tapauksellani oli siis onnellinen päätös.

Takuuhuolto- ja korjaus, mukaanlukien näiden tarpeen arviointi/vianhaku, on kuluttajalle AINA maksuton. Poikkeuksena vain se, jos olet itse tahallasi vian aiheuttanut ja sinun olisi pitänyt ymmärtää, että olet väärinkäyttänyt tuotetta.
Tällaisia ehtoja ainakin Resete asettaa palvelulleen (varsinkin kohta 4.): Linkki
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 584
Viestejä
4 540 962
Jäsenet
74 827
Uusin jäsen
RomuRauta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom