Huhu: Apple julkaisee kolmannen sukupolven iPhone SE:n maaliskuussa

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205
Applen kolmannen sukupolven iPhone SE:n julkaisun odotetaan viimeisimpien huhujen mukaan tapahtuvan maaliskuun 8. päivä tai joskus kyseisen päivän lähellä. Ulkoisesti puhelimen uskotaan pysyvän käytännössä ennallaan edeltäjäänsä nähden, mutta uutena ominaisuutena tulevan laitteen odotetaan olevan SE-malliston ensimmäinen 5G-yhteyksiä tukeva malli.

Uuden iPhonen lisäksi kevään julkaisutilaisuudessa odotetaan nähtäväksi myös päivitettyä iPad Air -taulutietokonetta tehokkaammalla järjestelmäpiirillä ja 5G-yhteyksillä.

Lähde: Bloomberg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Jos on ulkoisesti ennallaan, niin akku on huono ja surureunat on niin viime vuosikymmentä. Kooltaan kyllä muuten mainio.

Valitin tuosta akusta jo edellisen SE-mallin julkaisussa, mutta semmoinen on kuitenkin työpuhelin. Varmaan Apple jatkaa vielä lightning-liitäntää tässä, koska tyhmät ihmiset ostavat siitä huolimatta. Joku yleinen standardi (USB-C) olisi järkevämpi ja kaikki valmistajat pitäisi taas pakottaa harmonisoimaan puhelinten liittimet.

Kamerakin on kakkosgeneraation SE:ssä yhtä kehno, kuin arvelin, mutta ei se työpuhelimessa haittaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 261
Varmaan Apple jatkaa vielä lightning-liitäntää tässä, koska tyhmät ihmiset ostavat siitä huolimatta. Joku yleinen standardi (USB-C) olisi järkevämpi ja kaikki valmistajat pitäisi taas pakottaa harmonisoimaan puhelinten liittimet.
EU direktiivihän on jo mennyt läpi ja jäsenmailla on 24kk aikaa päivittää tämä omaan lainsäädäntöönsä. Periaatteessa voivat antaa oman harkintansa mukaan liukuma-aikaa, mutta eiköhän joku iso EU-maa aseta 1.1.2024 takarajaksi muiden kuin usb-c-liitintä käyttävien puhelinmallien julkaisulle ja pari vuotta siitä eteenpäin (uutena) myynnille
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Valitin tuosta akusta jo edellisen SE-mallin julkaisussa, mutta semmoinen on kuitenkin työpuhelin. Varmaan Apple jatkaa vielä lightning-liitäntää tässä, koska tyhmät ihmiset ostavat siitä huolimatta. Joku yleinen standardi (USB-C) olisi järkevämpi ja kaikki valmistajat pitäisi taas pakottaa harmonisoimaan puhelinten liittimet.
Kerrotko vielä kattavasti, miksi se tekee ihmisestä tyhmän, jos ostaa lightning-liitännällä olevan puhelimen?

Minulla on kämppä täynnä lightning-kaapeleita, mutta ei ainuttakaan USB-C kaapelia. Eli esim. omalla kohdalla jos ostaisin uuden puhelimen USB-C liittimellä, niin kaikki nuo kaapelit menisivät roskiin ja joutuisin sitten hankkimaan läjän USB-C johtoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Kerrotko vielä kattavasti, miksi se tekee ihmisestä tyhmän, jos ostaa lightning-liitännällä olevan puhelimen?

Minulla on kämppä täynnä lightning-kaapeleita, mutta ei ainuttakaan USB-C kaapelia. Eli esim. omalla kohdalla jos ostaisin uuden puhelimen USB-C liittimellä, niin kaikki nuo kaapelit menisivät roskiin ja joutuisin sitten hankkimaan läjän USB-C johtoja.
Huomaisitko nyt, kuinka Apple on myynyt sinulla talon täyteen omia laitteitaan ja et ole edes huomannut aiemmin? Ihan vapaaehtoisesti olet sitoutunut heidän ekosysteemiinsä ja pidät sitä hyvänä asiana. Sitten kun Apple vaihtaa tuostakin liitännässä pois, niin keksit taas jonkun tekosyyn, miksi tämä on mielestäsi hyvä asia, vaikka "on kämppä täynnä lightning-kaapeleita".
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Huomaisitko nyt, kuinka Apple on myynyt sinulla talon täyteen omia laitteitaan ja et ole edes huomannut aiemmin? Ihan vapaaehtoisesti olet sitoutunut heidän ekosysteemiinsä ja pidät sitä hyvänä asiana. Sitten kun Apple vaihtaa tuostakin liitännässä pois, niin keksit taas jonkun tekosyyn, miksi tämä on mielestäsi hyvä asia, vaikka "on kämppä täynnä lightning-kaapeleita".
Huomaatko kuinka teet typeriä ja ylimielisiä oletuksia? Minulla on kämppä täynnä kaapeleita, jotta minulla on kaapeleita siellä missä niitä tarvitaan, eikä tarvitse aina lähteä sitä yhtä ja samaa kaapelia hakemaan. Ainuttakaan noista kaapeleista en ole edes erikseen ostanut, vaan ne ovat tulleet laitteiden mukana.

Lisäksi tuo oletuksesi ekosysteemiin sitoutumisesta on täyttä vainoharhaista hölynpölyä. Miksi kuvittelet, että minä ostan uuden iPhonen siitä syystä, että minulla on noita kaapeleita valmiina? Minä ostan uuden puhelimen siksi, että pidän siitä. Ei siihen ostopäätöksen vaikuta se, mitä kaapeleita minulla on kotona. Ja jos Apple vaihtaa liitäntää, niin ei minun siihen tarvitse mitään tekosyitä keksiä. Sitten vain joudun hommaamaan uuden kaapelin, jos sellaisen puhelimen ostan.

Huomaatko, että Apple-vihasi saa sinut sokeaksi ja alat kuvittelemaan asioita? En ole edes missään kohtaa sanonut, että lightning-liitäntä olisi hyvä asia? Tai huono asia. Silti sinä heti kärkeen oletit, että minä olen joku fanipoika, joka selittää kaikki Applen asia hyviksi ja keksii niille tekosyitä. Eli täysin harhaiselle linjalle lähdit.

Jos viitsit lukea tuon viestini uudelleen ihan ajatuksen kanssa, niin voisit huomata, etten minä ottanut siinä kantaa Appleen, vaan pelkästään siihen väitteeseesi, että Applen tuotteita ostavat ihmiset olisivat tyhmiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Huomaatko kuinka teet typeriä ja ylimielisiä oletuksia? Minulla on kämppä täynnä kaapeleita, jotta minulla on kaapeleita siellä missä niitä tarvitaan, eikä tarvitse aina lähteä sitä yhtä ja samaa kaapelia hakemaan. Ainuttakaan noista kaapeleista en ole edes erikseen ostanut, vaan ne ovat tulleet laitteiden mukana.

Lisäksi tuo oletuksesi ekosysteemiin sitoutumisesta on täyttä vainoharhaista hölynpölyä. Miksi kuvittelet, että minä ostan uuden iPhonen siitä syystä, että minulla on noita kaapeleita valmiina? Minä ostan uuden puhelimen siksi, että pidän siitä. Ei siihen ostopäätöksen vaikuta se, mitä kaapeleita minulla on kotona. Ja jos Apple vaihtaa liitäntää, niin ei minun siihen tarvitse mitään tekosyitä keksiä. Sitten vain joudun hommaamaan uuden kaapelin, jos sellaisen puhelimen ostan.

Huomaatko, että Apple-vihasi saa sinut sokeaksi ja alat kuvittelemaan asioita? En ole edes missään kohtaa sanonut, että lightning-liitäntä olisi hyvä asia? Tai huono asia. Silti sinä heti kärkeen oletit, että minä olen joku fanipoika, joka selittää kaikki Applen asia hyviksi ja keksii niille tekosyitä. Eli täysin harhaiselle linjalle lähdit.

Jos viitsit lukea tuon viestini uudelleen ihan ajatuksen kanssa, niin voisit huomata, etten minä ottanut siinä kantaa Appleen, vaan pelkästään siihen väitteeseesi, että Applen tuotteita ostavat ihmiset olisivat tyhmiä.
Eiköhän tästä viestistä näe, onko suhtautumisesi johonkin yritykseen, joka valmistaa tuotteita , täysin terveellä pohjalla. Ei ole.

Minulla ei ole viha-rakkaus -suhteita yrityksiin - ostan tuotteita, jos ne ovat hyviä. Tai olen ostamatta. Töissä ovat iPhonen minulle antaneet, niin käytän sitä ja kritisoin avoimesti sen huonoja puolia.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Eiköhän tästä viestistä näe, onko suhtautumisesi johonkin yritykseen, joka valmistaa tuotteita , täysin terveellä pohjalla. Ei ole.

Minulla ei ole viha-rakkaus -suhteita yrityksiin - ostan tuotteita, jos ne ovat hyviä. Tai olen ostamatta. Töissä ovat iPhonen minulle antaneet, niin käytän sitä ja kritisoin avoimesti sen huonoja puolia.
Sinä et pelkästään kritisoi iPhonen huonoja puolia, vaan kritisoit myös kaikkia iPhonen käyttäjiä, haukkumalla heitä tyhmiksi. Et jotenkin pysty käsittämään, että joidenkin mielestä iPhone on oikeast hyvä puhelin ja soveltuu parhaiten heidän tarpeisiinsa.

Kritiikkiä omasta käytöksestäsi taas et selvästikään kykene ottamaan vastaan. Sen huomaa tuosta, että kun minä esitän kritiikkiä sinun käytöksestä, niin sinä kuvittelet että se on jonkin yrityksen tai tuotteen puolustamista :) Se on sinänsä huvittaaa, koska tuossa pitkässä viestissäni en sanallakaan kehunut Applea.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 861
Eiköhän tästä viestistä näe, onko suhtautumisesi johonkin yritykseen, joka valmistaa tuotteita , täysin terveellä pohjalla. Ei ole.

Minulla ei ole viha-rakkaus -suhteita yrityksiin - ostan tuotteita, jos ne ovat hyviä. Tai olen ostamatta. Töissä ovat iPhonen minulle antaneet, niin käytän sitä ja kritisoin avoimesti sen huonoja puolia.
Juu sinulla ei ole terveellä pohjalla tuo apple viha, ei. Kaikki Applen käyttäjät on idiootteja sun mielestä. Tuotetta voi tietysti kritsoida mutta tuo menee jo yli aika lailla
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
30
Käsittääkseni android puhelimissa useammin vaihtuu tuo latausliittimen tyyppi, mitä Applen laitteissa? Omissa androideissa ainakin näin ollut ja lisäksi vielä ei standardit pikalaturit sekoittaa hommaa
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 861
Käsittääkseni android puhelimissa useammin vaihtuu tuo latausliittimen tyyppi, mitä Applen laitteissa? Omissa androideissa ainakin näin ollut ja lisäksi vielä ei standardit pikalaturit sekoittaa hommaa
Joo mutta tuossa Lightning liitännän kritisointi kiimassa tahtoo aina unohtua tuo puoli
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Huomaatko kuinka teet typeriä ja ylimielisiä oletuksia? Minulla on kämppä täynnä kaapeleita, jotta minulla on kaapeleita siellä missä niitä tarvitaan, eikä tarvitse aina lähteä sitä yhtä ja samaa kaapelia hakemaan. Ainuttakaan noista kaapeleista en ole edes erikseen ostanut, vaan ne ovat tulleet laitteiden mukana.

Lisäksi tuo oletuksesi ekosysteemiin sitoutumisesta on täyttä vainoharhaista hölynpölyä. Miksi kuvittelet, että minä ostan uuden iPhonen siitä syystä, että minulla on noita kaapeleita valmiina? Minä ostan uuden puhelimen siksi, että pidän siitä. Ei siihen ostopäätöksen vaikuta se, mitä kaapeleita minulla on kotona. Ja jos Apple vaihtaa liitäntää, niin ei minun siihen tarvitse mitään tekosyitä keksiä. Sitten vain joudun hommaamaan uuden kaapelin, jos sellaisen puhelimen ostan.

Huomaatko, että Apple-vihasi saa sinut sokeaksi ja alat kuvittelemaan asioita? En ole edes missään kohtaa sanonut, että lightning-liitäntä olisi hyvä asia? Tai huono asia. Silti sinä heti kärkeen oletit, että minä olen joku fanipoika, joka selittää kaikki Applen asia hyviksi ja keksii niille tekosyitä. Eli täysin harhaiselle linjalle lähdit.

Jos viitsit lukea tuon viestini uudelleen ihan ajatuksen kanssa, niin voisit huomata, etten minä ottanut siinä kantaa Appleen, vaan pelkästään siihen väitteeseesi, että Applen tuotteita ostavat ihmiset olisivat tyhmiä.
Samaa mieltä.

Jostakin syystä varsin monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että Apple on ahne, ja niiden käyttäjät jonkinlaisessa narkoosihöyryssä ostavat ylihintaisia laitteita, vaikka teknisesti parempia saisi paljon halvemmallakin.
Tuntuu vain olevan jokinlaista Apple-kateutta - kai sen vuoksi, että Apple tekee tuotoksillaan varsin mukavaa katetta. Paljon parempaa kuin yksikään toinen laitevalmistaja.

Itsekin käytän Applen puhelimia, vaikkakaan en muita Applen tuotteita. Olen kokeillut lukuisia Android -laitteita, enkä ole kertaakaan kohdannut yhtä toimivaa laiteiden ja ekosysteemin kokonaisuutta kuin Applen kanssa (Nokian Symbian -sovelluskauppoja muistelen kauhulla, kun toimiva ostatapahtuma oli enemmänkin sattuma kuin sääntö).

Eikä se Apple täydellinenkään ole: on lukuisia ominaisuuksia, jossa toivoisin sen muuttuvan (esim. wlan pakoitetaan päälle joka aamu, vaikka haluaisin sen olevan pois päältä, jotta apeissa ei tule mainostauhkaa - appien wlan -dataliikennettä kun ei voi estää).

Sama tuossa App store kateasiassa: Ymmärrän sen, että kaikki 'haluaisivat myydä viinaa ilman välikäsien perimiä kustannuksia', kun kysyntä on taattu ja katteet erinomaiset. Googlen puolella tästä ei niin suurta kohua ole syntynyt, kun kai kuka tahansa saa halutessaan perustaa Android sovelluskaupan. Ja näin monet ovatkin tehneet, mutta kustannusten säästämiseksi ovat sitten jättäneet sovellusten tarkistamisen retuperälle. Vaikka kuinka jotkut muuta väittävät, niin kyllä kaikkien tutkimuste mukaan valtaosa viruksista leviää muitten kuin Applen Appstoren kautta ladatauissa sovelluksissa. Syön sanani, jos joku yhdenkin todistettavasti erilaisen väitteen näyttää toteen.

Sitten tämä kaapeliasia:
"Varmaan Apple jatkaa vielä lightning-liitäntää tässä, koska tyhmät ihmiset ostavat siitä huolimatta. "
On aika naiivia väittää kategorisesti, että lightning -liitännällä varustetun laitteen ostajat ovat tyhmiä. Onkohan tarkoituksena väittää, että viisaat eivät osta Applea koska siinä on Lightning -liitäntä?
Useimmat Applen tai muidenkaan laiteiden ostajat eivät osta laitteita sen vuoksi, että siinä on lightning (tai USB-C) -liitäntä (kun kotona sattuu olemaan nippu noita laitteeseen sopivia johtoja). Laite ostetaan sen laitteen vuoksi, ja lataus/datakaapeli tulee sitten mukana.

On mielestäni hölmöä, että joku EU-parlamentti päättää direktiivillä, että markkinaehtoisesti kehitettyjä latausliittimiä ei saisi toimittaa, vaan pitää tarjota vain yhdenlaisia USB-C -liittimiä. Tätä sitten perustellaan ilmasto tms. syillä.
Nyt tällä ilmastosäästöllä pakoitetaan kymmenet (sadat) miljoonat eurooppalaiset heittämään toimivat kaapelit roskiin ja hankkimaan tilalle toiset, aivan yhtä paljon ilmastoa kuormittavat johdot tilalle. Samalla tällä rajoitetaan tulevaisuus vain USB-C -liitintyypiin ja rajoitetaan myös liitinten osalta tulevaisuuden innovaatioita.

Samaan aikaan EU:n alueellakin (Englanista puhumattakaan, mutta sinnehän EU-lainsäädäntö ei enää ulotu) käytetään edelleen sähkölaitteissa monia erilaisia liitinstandardeja, jolloin monien laitteiden mukana toimitetaan suuri määrä erilaisia virtajohtoja ja/tai liittimiä. Erityisesti läppäreissä saattaa tulla mukana 4-6 erilaista virtajohtoa ja adaptereita kaupan päälle.
Toki jos näitä lähdettäisiin yhtenäistämään (vaikka vain uusiin rakennuskohteisiin), niin ainakin Ranskassa ja Italiassa nousisi melkoinen älämölö.
1644304849781.png
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Tuntuu vain olevan jokinlaista Apple-kateutta - kai sen vuoksi, että Apple tekee tuotoksillaan varsin mukavaa katetta. Paljon parempaa kuin yksikään toinen laitevalmistaja.
Vähän samaa ilmiötä näkyy automaailmassakin. 10k€ autoilla ajavat pitävät 100k€ autoilla ajavia tyhminä ja idiootteina, kun laittavat niin paljon rahaa autoon kiinni. Ja ymmärrys ei vaan riitä siihen, että jonkun mielestä 100 k€ autolla on vain niin paljon mukavampi ajaa, että on valmis siihen sitten sijoittamaan.

Itsekin käytän Applen puhelimia, vaikkakaan en muita Applen tuotteita.
Sama täällä. Pitkään käytin Nokian puhelimia ja kun tuli aika siirtyä Windows Phonesta muuhun, niin on tullut testailtua Androideja ja iPhoneja ja lopulta päädyin iPhoneen, koska sen käyttö oli minulle miellyttävintä.

Eikä se Apple täydellinenkään ole: on lukuisia ominaisuuksia, jossa toivoisin sen muuttuvan (esim. wlan pakoitetaan päälle joka aamu, vaikka haluaisin sen olevan pois päältä, jotta apeissa ei tule mainostauhkaa - appien wlan -dataliikennettä kun ei voi estää).
Wlan pysyy pois päältä kun sen laittaa asetusten kautta. Pikavalikosta laittamalla menee aina seuraavana aamuna automaattisesti uudelleen päälle.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
427
USB-C löytyy nykyään 99€ puhelimistakin joten en näe mitään järkisyytä puolustella sen pois jättämistä. Ainoa syy asian puolusteluun on puhdas ahneus Applen taholta.

 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 026
Pitäs joka luurissa olla ainoastaan langaton lataus, niin ei lightning herättäs tunteita.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
140
Ei nyt ole SE kiikarissa, mutta toivottavasti Apple ei nyt lähde vanhaa ja varmatoimista Lighing liitäntää vaihtamaan mihinkään uudempaan USB-C hömpötykseen. ;)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 539
Ei nyt ole SE kiikarissa, mutta toivottavasti Apple ei nyt lähde vanhaa ja varmatoimista Lighing liitäntää vaihtamaan mihinkään uudempaan USB-C hömpötykseen. ;)
Ihan hyvin voisivat ottaa sen käyttöön puhelimissaan kun on otettu jo käyttöön tableteissakin.
 
Liittynyt
01.01.2020
Viestejä
176
SE, Applen kultamuna jo kohta kolmannessa inkarnaatiossaan... :thumbsup:
MItä Apple itse liiketaloudellisesti hyötyisi jos vaihtaisi usb-c:hen luureissaan ennen kuin vasta EU:n tms. pakon edessä?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Pitäs joka luurissa olla ainoastaan langaton lataus, niin ei lightning herättäs tunteita.
Mitenköhän tämä perusteltaisiin ympäristötietoisuuden aikakaudella? Langaton lataus kun kuluttaa sen ~40% enemmän sähköä kuin langallinen häviöiden takia. Ei se juuri kuluttajan kukkarossa näy mobiililaitteiden akkujen ollessa pienia, mutta jo EU:n mittakaavassa pitäisi varmaan hiilivoimala tai pari pystyttää jos kaikki sadat miljoonat kännykät ladattaisiin langattomasti.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 617
Mitenköhän tämä perusteltaisiin ympäristötietoisuuden aikakaudella? Langaton lataus kun kuluttaa sen ~40% enemmän sähköä kuin langallinen häviöiden takia. Ei se juuri kuluttajan kukkarossa näy mobiililaitteiden akkujen ollessa pienia, mutta jo EU:n mittakaavassa pitäisi varmaan hiilivoimala tai pari pystyttää jos kaikki sadat miljoonat kännykät ladattaisiin langattomasti.
Toisaalta ei ne liittimetkään saasteitta synny sinne puhelimeen. Tiedä sitten että montako sataa kertaa laite pitää ladata jotta langalla lataaminen jää ympäristölle edullisemmaksi.

Langattoman latauksen poisjättäminen taas ei enää ole realistinen vaihtoehto.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Toisaalta ei ne liittimetkään saasteitta synny sinne puhelimeen. Tiedä sitten että montako sataa kertaa laite pitää ladata jotta langalla lataaminen jää ympäristölle edullisemmaksi.

Langattoman latauksen poisjättäminen taas ei enää ole realistinen vaihtoehto.
Tähän kommentoidakseni sen verran, että langattoman latauksen vaatima pöytälätkä kuluttaa resursseja noin 10-50 kertaisesti tuohon pelkkään kaapeliin verrattuna, siihen kun tarvitsee sen kaapelin myös, joten vaikka puhelimessa säästyy se euron komponentti ja materiaalit liittimessä, niin se latauskela syö ne säästöt ja sen pöytälatauskelan sisällä on monin verroin enemmän kuparia yms. metalleja ja tietenkin se on jonkinlaisessa muovikotelossa, ja sen pakkauksenkin pitää olla pelkkää kaapelia isompi, joten kuormitus on todella paljon korkeampi. Tähän vielä ne virtahäviöt langattomassa latauksessa, niin aletaan saamaan oikeita lukemia.

Sanottakoon vielä, että en itse käytä langatonta latausta vaikka puhelimessa se onkin. En ole kokenut tarpeelliseksi USB-C:n tulon jälkeen, tässä kun siirtyy myös data koneelle, eikä tarvitse käyttää mobiilihotspottia (jossa huonompi hyötysuhde, eikä lataa samalla).
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Mitenköhän tämä perusteltaisiin ympäristötietoisuuden aikakaudella? Langaton lataus kun kuluttaa sen ~40% enemmän sähköä kuin langallinen häviöiden takia. Ei se juuri kuluttajan kukkarossa näy mobiililaitteiden akkujen ollessa pienia, mutta jo EU:n mittakaavassa pitäisi varmaan hiilivoimala tai pari pystyttää jos kaikki sadat miljoonat kännykät ladattaisiin langattomasti.
Samalla voi kysyä, kenen mielestä se on ympäristölle parasta vaihtaa liitintä ja tehdä käyttökelvottomaksi se X-määrä niitä latureita ja johtoja mitä nykyisellään on käytössä, jos vaihtaa puhelinta uudempaan?

Tuntuu olevan vähän mustavalkoista tämä puolesta vastaan keskustelu, ja unohdetaan kaikki mikä ei omaa väitettä tue. En tosin edes tiedä miten tämä usb-c vs lightning enään ketjun aiheeseen liittyy.

Itse ketjuun, olisi kiva tietää paljonko Apple säästää käyttämällä vielä 8:n runkoa, eikä päivitä tässä samalla jonkun uudemman mallin runkoon. 13 mini jollain kevyemmällä raudalla olisi ollut IMO mielenkiintoinen jos olisivat saaneet pidettyä hinnan samassa kuin nykyinen SE.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 617
Tähän kommentoidakseni sen verran, että langattoman latauksen vaatima pöytälätkä kuluttaa resursseja noin 10-50 kertaisesti tuohon pelkkään kaapeliin verrattuna, siihen kun tarvitsee sen kaapelin myös, joten vaikka puhelimessa säästyy se euron komponentti ja materiaalit liittimessä, niin se latauskela syö ne säästöt ja sen pöytälatauskelan sisällä on monin verroin enemmän kuparia yms. metalleja ja tietenkin se on jonkinlaisessa muovikotelossa, ja sen pakkauksenkin pitää olla pelkkää kaapelia isompi, joten kuormitus on todella paljon korkeampi.
Ei tossa 10-50x arviossa ole päätä eikä häntää.
Kaapeli siihen langattomaan laturiin voi olla dramaattisesti edullisempi, sillä sen ei tarvitse olla aktiivinen lightning kaapeli. Mikropiirejä on siis sama määrä, joka lienee se resurssien käytön kannalta isoin yksittäinen komponentti. Kotelointimuovi taas ei ole pakollinen komponentti, vaan sen sijaan voidaan käyttää vaikka puuta. Paketoinnissa taas voidaan mennä ihan samoihin mittasuhteisiin oli kyse kaapelista tai langattomasta laturista. Se itse latauskäämi taas sisältää kuparia vain pari grammaa.

Vertailtaessa erot tulevat siis siitä, että liittimiä on kaksi kappaletta vähemmän langattomassa vaihtoehdossa (puhelin plus kaapeli) ja kuparikäämejä on kaksi enemmän. Langattomassa laturissa on lisäksi pari kondensaattoria enemmän/isompaa, kuin mitä lightning kaapelin sisällä. Tommoset kuparikäämit on aivan taatusti edullisemmat valmistaa resurssinäkökulmasta kuin ne kaapelien liittimet. Lisäksi puhelimesta saadaan eliminoitua yksi hajoava komponentti. Se että edes yksi sadasta luurista menee roskiin hajonneen liittimen takia riittää resurssien puolesta aivan varmasti kattamaan langattomasta latauksesta koituvat haitat.

Tämän kaiken lisäksi siis tietty se, että ei kukaan ala enää premiumluureja tekemään ilman langatonta latausvaihtoehtoa.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Luuletko että suuremmissa määrin ihmisiä kiinnostaa alkaa kuskaamaan noita langattomia latureita mukanaan joka paikkaan? Ihmisillä on tarpeita ladata laitteita muuallakin kuin kotonaan. Lisäksi monesti on tarve saada ladattua puhelinta nopeasti, mikä onnistuu kaapelilla.

Lisäksi, vaikka puhelimissa on ollut jo pitkään langattoman latauksen tuki, niin en tunne ketään, kuka sitä käyttäisi. Nekin muutamat (itseni mukaan lukien) jotka ovat tuollaisen langattoman laturin hommanneet, ovat nakanneet ne langattomat laturit laatikon pohjalle.

Ja kuka on niin idiootti, että hajonneen liittimen vuoksi laittaa puhelimen roskiin? Kyllä se liitin käydään vaihtamassa ja jatketaan käyttöä. Ja helvetin huono perustelu tuo "saadaa yksi hajoava osa pois", kun sitten käyttäjälle tulee tilalle tuo mahdollisesti hajoava langaton latausalusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 617
Miksi niitä kuskaisi ympäriinsä? Eikös joka autosta ja kodista tommonen löydy jo? Taitaa sopia kanssa hyvin yhteen eri valmistajien välillä. Nopeaa lataamista en ole tehnyt tai tarvinnut vuosiin, mutta ehkä se on joku juttu. Akkuhan noissa hommissa kuluu.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
No tuo autokommentti viimeistään osoitti, kuinka pihalla olet reaalimaailmasta. Menepä tutustumaan suurimman osan suomalaisista autoihin (ja koteihin) niin saataat yllättyä kuinka pienessä osassa langaton laturi on. Ja miten tuollaisella auton langattomalla laturilla lataan useampaa luuria samaan aikaan?

Ja yritä hyvä ihminen ymmärtää, että jos sinä et ole tarvinnut nopeaa lataamista, niin se ei tarkoita sitä, että muut eivät tarvitsisi. Maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä, etkä voi olettaa, että maailman pitäisi sopeutua juuri siihen, mitkä ovat sinun henkilökohtaiset toiveesi.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Alkaa olla argumentit samaa tasoa kuin sanoisi, että mihin me bensa-asemia tarvitaan, kun kaikillahan on Tesla.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 404
Alkaa tämä yleinen liitinkeskustelu olla jo vähän turhan kaukana ketjun aiheesta, joka on uuden iPhone SE:n julkaisuajankohdan huhun kommentointi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 340
Viestejä
4 194 995
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom