Huomaatko kuinka teet typeriä ja ylimielisiä oletuksia? Minulla on kämppä täynnä kaapeleita, jotta minulla on kaapeleita siellä missä niitä tarvitaan, eikä tarvitse aina lähteä sitä yhtä ja samaa kaapelia hakemaan. Ainuttakaan noista kaapeleista en ole edes erikseen ostanut, vaan ne ovat tulleet laitteiden mukana.
Lisäksi tuo oletuksesi ekosysteemiin sitoutumisesta on täyttä vainoharhaista hölynpölyä. Miksi kuvittelet, että minä ostan uuden iPhonen siitä syystä, että minulla on noita kaapeleita valmiina? Minä ostan uuden puhelimen siksi, että pidän siitä. Ei siihen ostopäätöksen vaikuta se, mitä kaapeleita minulla on kotona. Ja jos Apple vaihtaa liitäntää, niin ei minun siihen tarvitse mitään tekosyitä keksiä. Sitten vain joudun hommaamaan uuden kaapelin, jos sellaisen puhelimen ostan.
Huomaatko, että Apple-vihasi saa sinut sokeaksi ja alat kuvittelemaan asioita? En ole edes missään kohtaa sanonut, että lightning-liitäntä olisi hyvä asia? Tai huono asia. Silti sinä heti kärkeen oletit, että minä olen joku fanipoika, joka selittää kaikki Applen asia hyviksi ja keksii niille tekosyitä. Eli täysin harhaiselle linjalle lähdit.
Jos viitsit lukea tuon viestini uudelleen ihan ajatuksen kanssa, niin voisit huomata, etten minä ottanut siinä kantaa Appleen, vaan pelkästään siihen väitteeseesi, että Applen tuotteita ostavat ihmiset olisivat tyhmiä.
Samaa mieltä.
Jostakin syystä varsin monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että Apple on ahne, ja niiden käyttäjät jonkinlaisessa narkoosihöyryssä ostavat ylihintaisia laitteita, vaikka teknisesti parempia saisi paljon halvemmallakin.
Tuntuu vain olevan jokinlaista Apple-kateutta - kai sen vuoksi, että Apple tekee tuotoksillaan varsin mukavaa katetta. Paljon parempaa kuin yksikään toinen laitevalmistaja.
Itsekin käytän Applen puhelimia, vaikkakaan en muita Applen tuotteita. Olen kokeillut lukuisia Android -laitteita, enkä ole kertaakaan kohdannut yhtä toimivaa laiteiden ja ekosysteemin kokonaisuutta kuin Applen kanssa (Nokian Symbian -sovelluskauppoja muistelen kauhulla, kun toimiva ostatapahtuma oli enemmänkin sattuma kuin sääntö).
Eikä se Apple täydellinenkään ole: on lukuisia ominaisuuksia, jossa toivoisin sen muuttuvan (esim. wlan pakoitetaan päälle joka aamu, vaikka haluaisin sen olevan pois päältä, jotta apeissa ei tule mainostauhkaa - appien wlan -dataliikennettä kun ei voi estää).
Sama tuossa App store kateasiassa: Ymmärrän sen, että kaikki 'haluaisivat myydä viinaa ilman välikäsien perimiä kustannuksia', kun kysyntä on taattu ja katteet erinomaiset. Googlen puolella tästä ei niin suurta kohua ole syntynyt, kun kai kuka tahansa saa halutessaan perustaa Android sovelluskaupan. Ja näin monet ovatkin tehneet, mutta kustannusten säästämiseksi ovat sitten jättäneet sovellusten tarkistamisen retuperälle. Vaikka kuinka jotkut muuta väittävät, niin kyllä kaikkien tutkimuste mukaan valtaosa viruksista leviää muitten kuin Applen Appstoren kautta ladatauissa sovelluksissa. Syön sanani, jos joku yhdenkin todistettavasti erilaisen väitteen näyttää toteen.
Sitten tämä kaapeliasia:
"
Varmaan Apple jatkaa vielä lightning-liitäntää tässä, koska tyhmät ihmiset ostavat siitä huolimatta. "
On aika naiivia väittää kategorisesti, että lightning -liitännällä varustetun laitteen ostajat ovat tyhmiä. Onkohan tarkoituksena väittää, että viisaat eivät osta Applea koska siinä on Lightning -liitäntä?
Useimmat Applen tai muidenkaan laiteiden ostajat eivät osta laitteita sen vuoksi, että siinä on lightning (tai USB-C) -liitäntä (kun kotona sattuu olemaan nippu noita laitteeseen sopivia johtoja). Laite ostetaan sen laitteen vuoksi, ja lataus/datakaapeli tulee sitten mukana.
On mielestäni hölmöä, että joku EU-parlamentti päättää direktiivillä, että markkinaehtoisesti kehitettyjä latausliittimiä ei saisi toimittaa, vaan pitää tarjota vain yhdenlaisia USB-C -liittimiä. Tätä sitten perustellaan ilmasto tms. syillä.
Nyt tällä ilmastosäästöllä pakoitetaan kymmenet (sadat) miljoonat eurooppalaiset heittämään toimivat kaapelit roskiin ja hankkimaan tilalle toiset, aivan yhtä paljon ilmastoa kuormittavat johdot tilalle. Samalla tällä rajoitetaan tulevaisuus vain USB-C -liitintyypiin ja rajoitetaan myös liitinten osalta tulevaisuuden innovaatioita.
Samaan aikaan EU:n alueellakin (Englanista puhumattakaan, mutta sinnehän EU-lainsäädäntö ei enää ulotu) käytetään edelleen sähkölaitteissa monia erilaisia liitinstandardeja, jolloin monien laitteiden mukana toimitetaan suuri määrä erilaisia virtajohtoja ja/tai liittimiä. Erityisesti läppäreissä saattaa tulla mukana 4-6 erilaista virtajohtoa ja adaptereita kaupan päälle.
Toki jos näitä lähdettäisiin yhtenäistämään (vaikka vain uusiin rakennuskohteisiin), niin ainakin Ranskassa ja Italiassa nousisi melkoinen älämölö.