@Kapteeni_kuolio Onko toi kotelon takana oleva tuuletin väärinpäin?
Komeet vilkkuvalot kyllä.
On, oot muuten ensimmäinen joka on huomannu. Se on sisäänpuhaltaja, siinä missä keulan ropelitkin. Tavallaan pitkä tarina mutta kerrotaan toki
Jouduin tekemään näin koska kaikki tuuletimet on nyt yhdessä ja samassa PWM-liittimessä, joka taas johtuu siitä että tässä mun gigabyten Z97 laudassa on vain yksi todellinen PWM-liitin, loput on 'feikkiliittimiä' joihin näitä mun Corsairin ML-tuulettimia ei saa laittaa (ne hajoaa niissä). Corsarin ML-tuulettimet pitää kytkeä PWM liittimeen, koska niissä tuuletin saa kokoajan tasaisen 12V jännitteen, ja kierroksia säädetään pulssimodulaatiolla / työpulssilla / en tiedä mikä suomalainen termi on, mutta "duty cycle" omaa pinniänsä pitkin. Tämä siksi että corsairissa ei ole perinteistä laakerointia, vaan tuulettimen akseli kelluu sähkömagneettisessa kentässä. Kannattaa tutustua, ovat tämän hetken parasta tuuletintekniikkaa ja tälläkin foorumilla moni jo todennu hemmetin hyviksi.
Noh asiaan. Mun laudalla on siis 5 PWM:ksi merkattua liitintä, joista yksi on nelipinninen PWM-liitin ja loput .. noh, huijausta. Tämä takaropelin kääntö siis siksi että katossa olevat 140mm ropelit puhaltaa ulos eli toimii poistona. Jos takatuuletin tuuppais ulos, niin mulla syntyis koteloon alipaine -> ilmaa kulkis koteloon kaikista mahdollisista rakosista -> pölyä tulis koteloon vaikka ja vallan mistä. Tää 460X on tosi avonainen kotelo, kun koko "takaseinä" tossa IO-shieldin ympäristössä + PCIE-slottien IO:n ympärillä on hunajakennoa. Mutta kun kun kotelossa on ylipaine (sinne työntää useampi tuuletin kun poistaa), niin pölyongelmaa ei pääse syntymään.
Alkuperäinen idea oli että jokainen tuuletin ois emolevyssä kiinni omassa PWM-liittimessään, ja vain yksi tarviis 'splitata' ja se ois ollu tietenki noi radituulettimet (niiden on tietenkin hyvä olla saman säätönupin takana, helpottaa elämää). Takatuuletin ois ns. "oikeinpäin" ja oisin säätäny sen vaan toimimaan kokoajan minimikierroksilla 400rpm, samoin kattoropelit ois aina vähän alemmilla kierroksilla mitä keulan tuulettimet, ne kun on 'luonnollisesti' hyvä pitää vähän kovemmilla kierroksilla kun ne puhaltaa sisään radin läpi. Ja että näin ois ylipaine kotelossa. Mutta koska nyt en voi tehdä sitä, kun kaikki ropelit on saman liittimen takana hubissa joka saa lisävirtaa virtalähteellä, että noi maglev tuulettimet toimii. Jäi ainoaksi vaihtoehdoksi tehdä niin että koteloon puhaltaa enemmän tuulettimia kun sieltä poistaa.
*edit*
Tarkotus ois ennen kesää päivitellä kokoonpanosta prossu-emo-muistit. Odottelen että mitä Ryzen tuo tullessaan, ja sieltä jo bongailin CES:stä että high-end emoissa ois toiveita siitä että löytys aitoja PWM liittimiä jopa kahdeksaan kappaleeseen asti