Varmaan senverran iso osa ihmisistä pitää samaa puhelinta korkeintaan pari vuotta, että ei se vaan ole taloudellisesti kannattavaa tukea niitä kauemmin.
Tämä on enemmän sellainen muna- ja kana -ongelma. Osa meistä kun uusi puhelimen siksi, että edellinen ei enää saa päivityksiä.
Mittakaavaa ongelmaan: kun puhelin ei enää itse saa esimerkiksi uusia SSL-sertifikaatteja ja sillä ei pääse enää siksi esimerkiksi joillekin vain-https-sivuille lainkaan... reaktiona on ottaa liikenneväline ja hakea ”lähikaupasta” uusi luuri vielä samana iltana. Näin se käyttöikä jää sinne kahteen–kolmeen vuoteen per luuri.
Toki noita sertifikaatteja olisi ehkä voinut käsin asennella, mutta mielessä on, että mitäköhän muuta ei ole enää laitettu tulemaan etänä luuriin.
Sitten on toki huono piirisuunnettelu, jonka vuoksi piirikortit porsii. (Yhteen kahden vuoden takuun luuriin sain jo takuuaikana uuden piirilevyn, mutta sitten se porsi samaan vikaan reilu vuosi myöhemmin takuun ulkopuolella. Tällä kertaa ratkaisu oli lainakapula ja nettikaupasta uusi luuri.
Nykyinen on taas sitten sellainen, jossa on tätä laiskaa päivittämistä. Jos vaan ne Nokialaiset eivät olisi myöhästyneet kauppoihin tulostaan, tai olisi tuo edellinen luuri kestänyt edes sen pari kuukautta pidempään...
Joskaan tilanne nytei enää ihan yhtä pahaa kuin vuosi sitten. Kesäkuun 2018 turvapäivityksillä olevalla Android 7.0:lla mennään – noin puolet 7.1 ominaisuuksista tosin tuohon näyttäisi olevan takaisinportattu. Ja tuota ennen tuli oliko jopa kolme muuta 2018 tietoturvapäivitystä. (Ominaisuuspuolelta tosin sekä puhelimessa julkaisun yhteydessä messuilla ollut 7.1, että siihen luvattu 8 on molemmat vielä matkalla.)
Tää on vaan niin hauskaa
Perkeleesti puhutaan kestävästä kehityksestä ja kierrättämisestä ja homma on niin että tavaraa pitää syytää markkinoille puolen vuoden välein tai jäät kilpailijan jalkoihin. Missä vaiheessa tämä homma loppuu? Siinä vaiheessa kunnes koko homma todetaan täysin järjettömäksi kulutukseksi. Kännykkä busines on ajanut itsensä sellaiseen looppiin että siitä ei ole paluuta. Luureja syydtään markkinoille sitä tahtia että ei mitään järkeä ja uudistukset ovat jotain diipa daapa juttuja joilla ei ole mitään merkitystä käyttäjän kannalta. Samaa on nähtävissä prossu ym, kulutuselektroniikan puolella. Varsinkin TV:t ovat hauskaa huttua; 4K, OLED ym, saissea joka ei korreloidu loppukäyttäjälle kun jonain minimaalisena "hyötynä" ja loppu on kuraa. Laitteet on tehty kestään sen vuoden ja kylkeen laitetaan recykled merkkiä että on niin egolookista että. Pahe on kestävyys ja hyve on paska laatu.
Laittaa vaan vaatimuksen minimikestosta tuelle, ja riittävän rangaistuksen noudattamattomuudesta, ja kummasti rupeaa EU-alueella puhelimiin tulemaan päivityksiä vuositolkulla. Samalla ne sitten leviää myös muille markkinoille.
Tämä vaatisi sitä parjattua EU-tason säätelyä. Se USB-latausliitinstandardointi on hyvä esimerkki onnistuneesta toimesta (joskin valitettavasti tuo Type-C pilasi tämän euforian, kun nyt on kahta erilaista liitintä puhelimissa – Applea ei tässä lasketa). Itse ainakin vielä haluaisin seuraavan luurin mkrokoon Type-B -liittimellä. Kun sitten sama kaapeli lataisi myös matkakaiuttimen ja monta muuta pikkutilpehööriä (lampuista kameroihin). Toki, jos tuo Type-C oikeasti lähtee yleistymään kaikkiin kannetaviinkin, niin sitten se on vielä parempi – tämä epämääräinen siirtymävaihe vaan on syvältä.
No itse pidän puhelinta 3-5vuotta eli pävitykset ov oltava vähintään 3 vuotta +tietoturvapäivityksiä pari vuotta.
Android puhelimet ovat siinä kyllä umpisurkeita ihan sama mikä valmistaja kysessä eikä ne selitykset ettei vanhaa rautaa pysty päivittämään on ihan tuulesta temmattu ne eivat vaan haluaa pistää rahaa vanhoille malleille.
Tämä. Tulisipa edes yksi ominaisuuspäivitys... vanha rauta on huono selitys. Samoin taloudelliset syyt. Kyseessä on ihan puhdas voiton maksimointi (koska keskimääräinen kuluttaja ei välitä).