Minullakin tulee jossain vaiheessa nykyisen htpc koneen vaihto eteen, ja olen vähän kuitenkin kallistumassa uudelleen htpc koneeseen sen joustavuuden takia. Oma nykyinen kone on hyvin vanha Hackintosh, jossa ei pyöri kuin 10.10.5 jostain vuodelta 2015, ja siinä nyt sitten selaimena viimeistä päivitystä edellinen Googlen Chrome, jolla yle areena ja muut vastaavat niukin naukin yhä edelleen kuitenkin toimivat. Dvb ohjelmana on vanhempi Eye-TV kolmos version softa, joka käyttää sujuvasti rinnakain 4:ää usb viritin tikkua. Tikut ovat kiinni suoraan antennivahvistimen kyljessä, ja noista tikuista tulee neljä johtoa koneessa olevaan erilliseen ja natiivi tuettuun usb3 lisäkorttiin. Aivan kaikki tulee katsottua ja tarvittaessa äänitettyä noiden tikkujen kautta, ja selaimella sitten se hiljalleen lisääntynyt suoratoisto. Koneessa taitaa olla kiinni ainakin 8 kovalevyä, ja volyymi on hiukan yli 30 teratavua. Tuo on siis pohjiltaan noin 12 vuotta vanha kone, joka on pariin kertaan rakennettu uudelleen, nyt viimeksi isoon Lian Li pc-v2100 koteloon, että kaikki rojut mahtuivat kunnolla sen sisään. Minulla oli aiemmin vaaka mallinen htpc kotelo, mutta pelkkä liian iso videokortti blokkasi siitä edestä heti kolme kovalevypaikkaa.
Oikea käyttöjärjestelmä koneessa mahdollistaa sen, että sitä keskeyttää katsomisen, ja hyppää vaikka tekemään äänityksen epg listasta, jos sattuu mainoksessa näkemään jonkin tulevan kiinnostavan ohjelman. Eye-TV softa on hyvin ja kauniisti integroitu, ja sen käyttö on hyvin helppoa ja suoraviivaista. Ainoa pieni miinus on ehkä se, että se on jotenkin ajateltu käytettäväksi tietokoneella, jolloin käyttöliittymä on vähän "pienen" oloinen. Saa niitä tekstejä suurennettua ja sen semmoista, mutta paranneltavaa yhä vieläkin olisi. Noin muuten se on käytettävyydeltään aivan erinomainen, ja hyvin itse itsensä selittävä.
Kone kun on aina päällä, niin laitoin siihen myös wifi kortin, ja linkkasin laitteen toimimaan myös wifi reitittimenä. Antenneiksi ostin kortille kolme isoa 8 dB:n antennia, joissa oli pöytäjalustat mukana. (ei ollut iso kustannus, 12 euroa kappale, ja noita on siis kolme. Kortti maksoi aikoinaan 60 euroa) Korttikin on jo vähän vanha, vain 150 megabittinen, mutta toimii Applen Airport Expressinä, jota systeemi tietenkin tukee aivan täysin.
On tuon kanssa niin hyvälle oppinut, ettei oikein vähempi enää edes kelpaa. Kauneinta tuossa on se, että äänityksissä voi hypellä eteenpäin itse haluamallaan tavalla. Laitoin nuolinäppäimistä toimimaan hypyn eteenpäin 30 sekuntia, ja taaksepäin 10 sekuntia. Nyt mainokset tulee ylitettyä aivan refleksin omaisesti naputtamalla näppäimistöä, ja haarukoimalla sitten siihen oikeaan aloituskohtaan. Kuulostaa kirjoitettuna ehkä monimutkaiselta, mutta automatisoituessaan sitä tekoa ei edes huomaa. Se on pari sekuntia enintään, ja mainokset ovat aina ohitettuja. Ei ole oikein paluuta enää mihinkään normaaliin katsomiseen tuon jälkeen.
Talouteen on tulossa kaapeli-tv nettiliitäntä... "joskus". Piti tulla jo viime keväänä, mutta homma vain siirtyi ja siirtyi, ja sen jälkeen alueella alettiinkin tekemään verkon perusparanteluja. Sinänsä tietenkin hyvä, että tekevät sen noin päin. Tälle keväälle 2021 pitäisi olla sen kaivuuporukan tulossa. Näin on ainakin luvattu.
Mietin jopa niin "rajua" liikkua, että ostaisin Mac Minin, ja siihen uuden 4. version Eye-TV softasta, ja perään sitten kaapeli tv viritin tikkuja sen vähintään 4 kappaletta. Enemmänkin, jos tulee tunne että noita enemmän tarvitsee. Tuolla sitten pärjäisi jo aika pitkään. Kallis ratkaisu, josko se olisi sitten käytön kannalta hyvin huoleton. Applen nykyinen systeemi ei enää niin vain miellytä. Se olisi kuitenkin ns. valmiiksi saakka tehty ja varmasti hyvin toimiva media käytössä. Jos seuraavan sukupolven Mac Minissä olisi jo 8K kelpoinen hdmi 2.1 -lähtö, niin voisin vaikka sortua moiseen. Nykyinen laite toimii täysin yhä edelleen, kun käytössä on tavallinen full hd plasma telkku, ja T1 lähetyksiä syövät tikut. Aikaa on siis odotella sitä toisen sukupolven arm Mac Miniä. Nykyinen vehje on täysin kelvollinen siihen päivään saakka, kun nuo tavalliset T1 lähetykset vain jatkuvat. Sen jälkeen tuo televisio pimenee täysin. (wanha mutta ihan hyvä plasma, jossa ei ole edes omaa full hd viritintä)
Appivanhemmille tuli hankittua tabletti ja parikin kappaletta Googlen Chromecast Ultra versioita. Olen käsittänyt heidän olleen hyvin tyytyväisiä. Televisiossa on noilla vielä pieni 2 teran äänetön kovalevykin kiinni, että sillä voi tehdä äänityksiä. Se puoli siinä kyseisessä "äly" televisiossa toimii, se muu äly sitten ei niinkään. Apsit ovat vanhentuneet, ja kone on tavattoman hidas. Tulihan noita ensin itse testattua, enkä oikein usko, että olisin noihin pitkän päälle tyytyväinen.
Tuosta itse äänitettyjen ohjelmien mainosten yli hyppimisestä ei vain haluaisi millään luopua. Siksi htpc vaikuttaa yhä edelleen siltä ainoalta käytössä miellyttävältä ratkaisulta.
T -.-
On myös lisäksi sanottava, että tuosta yli 30 terasta on tullut jo suoranainen ohjelmien hautuumaa. Olen kipannut pelkkiä katsomattomia elokuvia vuosittain ns. vuosikansioihin, ja noita on sitten väliltä 2013-2018... tuossa kohtaa älysin lopettaa tuon. Katsomattomia elokuvia on ihan helvetisti. Varmaan osa jo koneessa ihan kahteenkin kertaan. Toki on tuolla paikallista satunnaista järjestystä, kaikki Marvelin leffat esim. omassa kansioissaan etc. Vuodessa tulee vuokrattua ehkä 10-15 elokuvaa videovuokraamosta, ja rippaan nuo(kin) tietenkin talteen.
Fiksumpaa olisi rakentaa taloon jonnekin muualle se levyserveri, ja pitää työhuoneissa ja olohuoneessa pieniä äänettömiä koneita. Asia on miettimisen alla tuokin. Jahka saan selville, mitä talon kiinteästä ethernet verkosta voisi irrota. Homma on kuin sillä Dilpertin töpselitukkaisella ääliöpomolla: "Ei tehdä vielä mitään, vaan odotetaan merkkiä ylhäältä."