HTPC/NAS

Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
34
Näissä hommissa nykyisin suht kujalla (viimeisin pelibuildi 7 vuotta sitten), joten ajattelin kysellä hieman koti-NAS/HTPC rakentelun perään. Arvostelua ja vinkkejä seuraavaan jaaritteluun otetaan mieluusti vastaan.

Tarkoituksena olisi siis viritellä olohuoneen viihdekonetta, joka samalla ajaisi NAS:n virkaa ja pyörittäisi Plex Media Serveriä. PMS:n käyttäjiä toistaiseksi vain kaksin kappalein, joten kovin ihmeellistä prossuahan tuo ei kaipaa. Hahmottelin tuossa hieman i3-10100 ympärille rakentuvaa kokoonpanoa, mikä on varmaan jopa overkill, koska HW-transkoodauskapasiteettia on moninkertaisesti tarpeeseen nähden. Mutta jos tällä haluaa jotain kepeää peliä pyörittää telkkarissa niin eipähän ala sen kanssa yskimään vahingossa. Tämän kaveriksi 16 Gb DDR4 (joku halpa kampa 1 kpl, jolle voi ostaa kaverin tarvittaessa myöhemmin) ja lyödään kohtuuhintaiselle mITX lankulle. Virtalähteeksi riittänee 400 W?

Järjestelmälevyksi suunnitelin jotain halpaa 256Gb M.2 SSD:tä (ei vissiin liiemmin väliä?) ja varastolevy(i)ksi Seagaten IronWolf 6 Tb, joita voi ostella lisää sitä mukaan kun tila loppuu.
Koteloksi Fractalin Node 304, jossa olisi kivasti tilaa HDD-kapasiteetin lisäämiselle myöhemmin.

Mietin myös varastolevyjen asentamista johonkin RAID-konfiguraatioon "varmuuskopiointi" mielessä, mutta varmaan olisi helpompaa (ja halvempaa) kopioida oikeasti kriittiset pilveen ja vähemmän kriittiset ulkoiselle kovolle? Googlesta olen kuitenkin tilannut pienen nyssykän tilaa elintärkeille jutuille. Onko RAID 1 ja erillinen varmuuskopiointi jo yliampuvaa/turhaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 149
Tämän saatavuus on ihan nollissa, mutta itse ostin tällaisen:
Kerran se vaan kirpaisee :)
Käytännössä maksan USB-C:stä ja toisesta verkkoliitännästä. Tosin se USB on takana.

Koteloksi ostin tuon:
+ kovalevykittejä 4x kovalevylle.
Ei ole edelleenkään mikään suositus, itse tein näin. Ja Node 304 saa valkoisena, kauniimpana.

Järjestelmälevyksi NVME M.2 SSD, ettei vahingossakaan syö SATA-paikkaa..

Prosessori on minusta kyllä nappivalinta (ellei i5-10400/i5-11400 saa halvalla), mutta sitä on saanut satasella - nyt hinta on noussut. Lisäksi i5-10400 (ei-F) on saanut 150€, niin niiden hintojen perusteella en tiedä, suosittelenko.

Muisteissa yksi kampa syö suorituskykyä, mutta sitä on tuohon käyttöön muutenkin tarpeeksi, niin kannattaako vai ei? Varmaan hankalin kysymys tässä threadissa ja itse ostaisin 2x8GB (ostin jo) kitin ja päivitetään sitten 2x16GB, jos tarvetta on. Muistia ei tarvitse kuin ZFS:lle (minulla Linux, sinusta en tiedä), niin vähän siinä ja siinä, onko siinä mieltä. Valitettavasti nyt on siirtymäkausi (DDR5) ja jopa ennen sitä, niin ei ole mitään takeita, että saat samanlaisen muistipalikan , jos ostat yhden kpl - niin 2 vuotta myöhemmin samanlainen tilanne voi olla mahdoton juttu.

--

Noista NAS-valinnoista vastaan NAS-ketjuun, tässä vaan hardware.

--

edit: muista ostaa joku järkevä prosessorijäähy. Jos ei muuten, niin omien korvien säästämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
34
Tämän saatavuus on ihan nollissa, mutta itse ostin tällaisen:

Järjestelmälevyksi NVME M.2 SSD, ettei vahingossakaan syö SATA-paikkaa..

Prosessori on minusta kyllä nappivalinta (ellei i5-10400/i5-11400 saa halvalla), mutta sitä on saanut satasella - nyt hinta on noussut. Lisäksi i5-10400 (ei-F) on saanut 150€, niin niiden hintojen perusteella en tiedä, suosittelenko.

Muisteissa yksi kampa syö suorituskykyä, mutta sitä on tuohon käyttöön muutenkin tarpeeksi, niin kannattaako vai ei? Varmaan hankalin kysymys tässä threadissa ja itse ostaisin 2x8GB (ostin jo) kitin ja päivitetään sitten 2x16GB, jos tarvetta on. Muistia ei tarvitse kuin ZFS:lle (minulla Linux, sinusta en tiedä), niin vähän siinä ja siinä, onko siinä mieltä. Valitettavasti nyt on siirtymäkausi (DDR5) ja jopa ennen sitä, niin ei ole mitään takeita, että saat samanlaisen muistipalikan , jos ostat yhden kpl - niin 2 vuotta myöhemmin samanlainen tilanne voi olla mahdoton juttu.

edit: muista ostaa joku järkevä prosessorijäähy. Jos ei muuten, niin omien korvien säästämiseksi.
Näiden kaikkien LGA1200 mITX-lankkujen saatavuus näyttäis vähän heikolta, niin pitää punnita vaihtoehtoja ennen ostopäätöstä.

NVME ajattelin joo tietty, säästyy kaikki SATA-paikat kovoille.

Noita prossujakin ja niiden hintakehitystä pitänee pitää silmällä ennen lopullista ostopäätöstä.

Kiitos näistä huomioista muistin suhteen. Ehkä sitä pitää laittaa vaan 2x8 Gb suorilta. Saa luvan riittää kokoonpanon elinkaareksi.

Jäähyksi suunnittelin be quiet! Pure Rock 2:sta. Ampuu vähän yli TDP:n osalta, mut onpahan tosiaan hiljainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 149
Näiden kaikkien LGA1200 mITX-lankkujen saatavuus näyttäis vähän heikolta, niin pitää punnita vaihtoehtoja ennen ostopäätöstä.

Noita prossujakin ja niiden hintakehitystä pitänee pitää silmällä ennen lopullista ostopäätöstä.
Joo, vähissä on tosiaan ja olen peruuttanut yhden tilauksen, kun kyselin tilauksen perään, niin sanoivat: "valmistaja ei anna mitään arviota ja puhutaan useista kuukauksista". Taisi olla tämä tuote:

Itse pistäisin nyt tämän tilaukseen:

Tällä kellonlyömällä, jos vaan saat päätettyä ostaa LGA1200:ta. Sitten viestittele perään, että varmasti saat tuon, kun se ei ole tuohon hintaan varmaa. Jos et saa tuota - niin suunnitelmat täytyy tehdä uusiksi. Varmasti on 120€ arvoinen.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 191
Pitäisikö miettiä ecc muisteja? Tällöin pitää ostaa AMD:tä

Esim b550i gaming tukee ecc muisteja.

Kaveriksi joko Rayzen PRO integroidulla tai tavallienen ryzen ilman integroitua näytönohjainta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Näköjään myös b660-emoa ihan ok hinnalla. 12100 on kaikillakin ytimillä yllättävän lähellä 11400:sta ja tietysti neljällä tai alle reippaasti nopeampi.

Pitäisikö miettiä ecc muisteja? Tällöin pitää ostaa AMD:tä

Esim b550i gaming tukee ecc muisteja.

Kaveriksi joko Rayzen PRO integroidulla tai tavallienen ryzen ilman integroitua näytönohjainta.
Tukeeko ecc:tä vai toimiiko ecc-muistit kuten ilman ecc:tä? Noissa oli jotain epäselvyyksiä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 191


Tukeeko ecc:tä vai toimiiko ecc-muistit kuten ilman ecc:tä? Noissa oli jotain epäselvyyksiä.
[/QUOTE]
Mun ymmärtääkseni pitäisi tukea. Tukea ei tosin ole validoitu. Pitää olla unbuffered ecc muistit.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Minäkin aloin dusaileen HTPC:tä. Koteloksi valitsin: SilverStone Grandia GD09, HTPC-kotelo, musta - 89,00€
Virtalähteeksi: Seasonic 650W FOCUS GX-650, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, musta - 99,00€
Muistit: Crucial Ballistic 3000Mhz cl16/ 16BG
Massamuisti: M.2 Samsung 980 1T
Emo: Asus Rog Maxinus Hero XI Z390
prossu: Intel 9900i
Näyttis: Gigabyte GTX 1080Ti
Tuularit kotelossa: Bequiet SIlent WIngs 3
Prossujäähy: Bequiet Pure loop 120mm
Bluray asema: Asus, mutta vaihtuu LG:n UHD asemaan, kun posti saapuu
Toisto-ohjelma: Cyperlink Powerdvd Ultra 21
Tässä tällainen kokoonpano ja eka HTPC itselläni. Ennenkuin kaikki näyttää vihreää valoa, on varmasti haasteita edessä, mutta uskon, että ne selviee!
Laitan sit kuvii ja varmasti kysymyksiäkin sekä vastauksia, kun saan viel sen UHD aseman ja pääsen sen maailmaan kiinni.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 139
Viestejä
4 213 126
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom