HSL vyöhykeuudistus 27.04.2019 (voittajat ja häviäjät)

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 166
Miten olette ottaneet vastaan juuri voimaan tulleen HSL:n vyöhykeuudistuksen?

Itse olen hieman käärmeissäni siitä, että enää ei ole ns. kaupungin sisäisiä lippuja, vaan joudun Vantaalaisena ostamaan esim. 2,5km ja neljän pysäkin matkalle BC-vyöhykkeen lipun.

Sitten jos haluan matkustaa Helsingin ytimeen, joudun ostamaan ABC-vyöhykkeen lipun.

Uudistuksessa on varmasti paljon voittajia, mutta Vantaan Tikkurilassa asuvat ovat pääosin häviäjiä ja maksavat näin ollen muiden matkoja.

HSL:n liput ja vyöhykkeet uudistuvat 27.4.2019
HSL:n joukkoliikenteen lippujen hinnoittelu muuttuu 27.4., kun uudet vyöhykkeet korvaavat kuntarajoihin perustuvat lippualueet. Sisäiset, seutu- ja lähiseutuliput jäävät historiaan, ja lippu ostetaan vyöhykkeille ABCD.

Reitit ja aikataulut

Uudet vyöhykkeet

vyohykkeet-ja-liput.png
 
Ytimessä asuvat eivät varmaan myös tykkää kun ratikkalippu poistui käytöstä, mutta niillähän on kaupunkipyöriä ja potkulautoja, joten sutikoon niillä menemään.
 
Itse pidän kyllä tuota järjestelmää hyvin toimivana. Ytimessä tulee käytyä niin harvoin ja tuo BC vyöhyke on sopivan laaja.
 
Itsellä nousi tosiaan 30vrk lippu nyt sen ~5euroa kun joutuu ostamaan tuo AB lipun että pääsee liikkumaan Helsingin sisällä.
 
Kooste vaikutuksista:
A-vyöhykkeellä asuvat lähinnä ratikalla kulkevat enimmäkseen häviäjiä, paitsi jos on tarvetta asioida säännöllisesti Espoossa tai Vantaalla nykyisen B-vyöhykkeen alueella. Bussia tai junaa käyttäville A-vyöhykkeen ihmisille vain hiukan aiempaa kalliimmat liput.
B-vyöhykkeellä asuvat voittajia, jos on yhtään tarvetta käydä kuntarajan toisella puolella. Muussa tapauksessa hiukan kalliimmat liput.
C-vyöhykkeellä asuville vaikutus neutraali (+1 e/kk), paitsi että on kateus B-vyöhykkeellä asuvia kohtaan. Joillekin hyötyä kuntarajan toisella puolella B-vyöhykkeellä asioimisesta. Östersundomissa asuvat C-vyöhykeläiset häviävät uudistuksessa kaikkein eniten, koska aiemmin saattoivat kulkea Helsingin sisäisellä.
 
Miks ei ole pelkkiä A lippuja myynnissä? Vai meinaako ne jos kulkee vain A alueella, niin sais heppuli mielummin vaan kävellä?
 
Häviäjiä myös omalla autolla eri kunnan alueella töissä käyvät, kuten minä (siltamäki-leppävaara). Ennen sai vähentää seutulipun verotuksessa, joka oli enemmän kuin omavastuu. Nyt menee alle omavastuun työmatkat. :D

No miksi en kulje julkisilla? syy matka-aika / suunta: 50min julkisilla. Autolla 20min. Tunti päivässä vähemmän työmatka-aikaa on tunti enemmän vapaa-aikaa.
 
Kausilippua pitäisi saada ostettua myös 7 vuorokautta.

Itse tarvitsisin tätä vaihtoehtoa silloin kun lapseni ovat täällä ja nykyisin kun kaikki tieto kulkee digitaalisena, sen ei pitäisi teknisesti olla mahdotonta toteuttaa.
 
Kausilippua pitäisi saada ostettua myös 7 vuorokautta.

Itse tarvitsisin tätä vaihtoehtoa silloin kun lapseni ovat täällä ja nykyisin kun kaikki tieto kulkee digitaalisena, sen ei pitäisi teknisesti olla mahdotonta toteuttaa.
Onhan siellä tuo 7 vrk vuorokausilippu, tosin kahden viikon hinnalla ostaakin jo kausilipun, eli tarpeesta riippuen voi kannattaa.
 
Miks ei ole pelkkiä A lippuja myynnissä? Vai meinaako ne jos kulkee vain A alueella, niin sais heppuli mielummin vaan kävellä?
Samasta syystä miksi ratikkalippu poistui, eli halutaan rahastaa enemmän.
 
Onhan siellä tuo 7 vrk vuorokausilippu, tosin kahden viikon hinnalla ostaakin jo kausilipun, eli tarpeesta riippuen voi kannattaa.
Hanurista hinnoittelut omaa käyttöä ajatellen.

32€ 7 vrk kun taas 14 vrk lippu 40,40 € ja 30vrk lippu 59,70 €.
 
Häviäjiä myös omalla autolla eri kunnan alueella töissä käyvät, kuten minä (siltamäki-leppävaara). Ennen sai vähentää seutulipun verotuksessa, joka oli enemmän kuin omavastuu. Nyt menee alle omavastuun työmatkat. :D

No miksi en kulje julkisilla? syy matka-aika / suunta: 50min julkisilla. Autolla 20min. Tunti päivässä vähemmän työmatka-aikaa on tunti enemmän vapaa-aikaa.

Itsellä vähän sama tilanne. Tuota verotuspuolta en tullut edes ajatelleeksi tässä asiassa. Eli ei tämä muutos sittenkään ollut niin hyvä, kun aluksi ajattelin.
 
Häviäjiä myös omalla autolla eri kunnan alueella töissä käyvät, kuten minä (siltamäki-leppävaara). Ennen sai vähentää seutulipun verotuksessa, joka oli enemmän kuin omavastuu. Nyt menee alle omavastuun työmatkat. :D

No miksi en kulje julkisilla? syy matka-aika / suunta: 50min julkisilla. Autolla 20min. Tunti päivässä vähemmän työmatka-aikaa on tunti enemmän vapaa-aikaa.

Täällä myös samankaltainen setti. Tosin saman kunnan puolella asun ja käyn töissä.
Autolla ~20min ovelta ovelle. Julkisilla ~40min. Ja asun vielä ihan Kehäradan vieressä, ja duunipaikkakin on ihan ko. radan varressa.
Lähimmälle pysäkille on kotoa sen verta matkaa että kävellä en viitsi. Ja bussien syöttöliikenne vie tuosta matka-ajasta lähes puolet... Hyvin on suunniteltu joo.
 
B-alueella asuva ja A-alueella työssäkäyvänä pelkkää voittoa. Lisäksi tarkemmin vantaalaisena isänä tuo on myös silkkaa säästöä, kun lasten harrastukset ovat pääosin Espoossa. Nyt ei tarvitse enää lasten ostaa seutulippua, jotta pääsee futistreeneihin.
 
Kausilippua pitäisi saada ostettua myös 7 vuorokautta.

Itse tarvitsisin tätä vaihtoehtoa silloin kun lapseni ovat täällä ja nykyisin kun kaikki tieto kulkee digitaalisena, sen ei pitäisi teknisesti olla mahdotonta toteuttaa.

Pitäisi olla arkipäivä kausilippu. Työmatkalijat kulkee yleensä 5 päivää viikossa mutta on pakko maksaa koko viikosta (Eli täydestä kuukaudesta vaikka työpäiviä on joku 21)
 
Tuleepa asuttua just ensimmäisen C:n pysäkin vieressä, joten taidan kuulua häviäjiin mutta ei voi mitään. Mikäli haluaa olla voittaja niin aina voi kävellä sen 600m B-pysäkille. Käyttö on taas sen verran vähäistä, ettei ehkä jaksa näin tehdä.
 
Miks ei ole pelkkiä A lippuja myynnissä? Vai meinaako ne jos kulkee vain A alueella, niin sais heppuli mielummin vaan kävellä?
Ei ole myöskään pelkkiä B- tai C-lippuja myynnissä. Käytännössä on oikeastaan vyöhyke AB ja toinen vyöhyke BC, jotka vain sattuvat olemaan osittain päällekkäisiä.
 
Itsellä liikkuminen on käytännössä HKI sisäinen (eli A- alueella liikkuminen) sekä koukkauksia Espooseen naisasioissa. Tässä uudessa AB:ssa on toki tavallaan se hyvä puoli että voi mennä Isoon Omenaan tai jos tuolla nyt on muita satunnaisesti sopivia ajanviettomestoja. Ehkä joskus tulevaisuudessa voi koittaa harkita sitä halvempaa "kausitilausta".

Pelkkä A-vyöhykekausi toki puuttuu ensisijaisesti sen takia että HSL tekee enemmän rahaa, mutta varmaan siinä sekin vaikuttaa että on kaikilla osapuolilla hieman vähemmän säätämistä sen myötä. Muistelen vaan että tuohon oli HSL:llä joku todella typerä virallinen selitys tyyliin "A-alueella asuu niin vähän ihmisiä".
 
Pääosin tykkään. Nyt pääsee AB-lipulla liikkumaan melkein kaikkialla käymisen arvoisessa. Tikkurilan (ja kehäradan) kun olisi saanut samalle vyöhykkeelle, niin olisin erittäin tyytyväinen.

Itse asun ja työpaikkani on B-vyöhykkeellä, niin täytyy joku kuukausi ottaa BC-lippu ja olla käymättä Helsingin keskustassa..

--

Uusi hinnoittelu nosti hintoja (yllätys).
Vielä ei ole moni huomannut, mutta se myös suosii vahvasti 30pv+ lippuja ja sitä toista lippua (14pv-30pv) ei saa kannattavaksi mitenkään. Ennen olin viikonlopun kotona ja säästin pari euroa kausien välillä. Nyt ei kannata ottaa lyhyitä kausia ollenkaan. Oikeastaan kannattaa vaan ostaa se toistuva lippu, mutta esim. kesäloma voi olla hankala sitä ajatellen.
 
Asun Helsingissä B-vyöhykkeellä ja työpaikka Espoossa myös B-vyöhykkeellä. Koska poikittaista linjaa ei ole :mad: on kuljettava keskustan kautta ja metroa käyttäen Espooseen.

Itse tykkään uudistuksesta. Aiemmin tuli "huijattua" ja kikkailtua lippujen kanssa kun Whim käytössä, jolla kuukausilippu oli käytännössä rajattomat ilmaiset kertaliput. Ostin kertalipun Helsinkiin ja kertalipun Espooseen ja täten matkustin töihin maksamatta seutulipun ryöstöhintoja. Nyt ei tarvitse tätä tehdä, toki hinta nousi lipulle kymmenisen euroa mutta pääsee vähemmällä ja ei tarvitse miettiä jos tarkastaja sattuu kohdalle juuri rajan ylityksen hetkellä.
 
Ainoa mikä ihmetyttää on että miksi vuosaari ei ole C-vyöhykkeellä tai toisinpäin että miksi B vyöhyke ei jatku Kivenlahteen asti - molemmat identtisen matkan päästä ytimessä. KehäIII näyttää olevan ~14-15km päässä ytimestä jolloin reilunperin hengessä Vuosaari olisi pitänyt tiputtaa C:lle (suuri poruhan tästä olisi aiheutunut kun ennen on pääsyt "ilmaiseksi" suhteessa matkan pituuteen)...
https://reittiopas.hsl.fi/?utm_camp...erral&utm_source=vyohykeuudistus-kampanjasivu
 
Miten olette ottaneet vastaan juuri voimaan tulleen HSL:n vyöhykeuudistuksen?

Itse olen hieman käärmeissäni siitä, että enää ei ole ns. kaupungin sisäisiä lippuja, vaan joudun Vantaalaisena ostamaan esim. 2,5km ja neljän pysäkin matkalle BC-vyöhykkeen lipun.

Sitten jos haluan matkustaa Helsingin ytimeen, joudun ostamaan ABC-vyöhykkeen lipun.

Uudistuksessa on varmasti paljon voittajia, mutta Vantaan Tikkurilassa asuvat ovat pääosin häviäjiä ja maksavat näin ollen muiden matkoja.

HSL:n liput ja vyöhykkeet uudistuvat 27.4.2019


Reitit ja aikataulut

Uudet vyöhykkeet

vyohykkeet-ja-liput.png
Niin joutuvat kaikki muutkin ostamaan 2 vyöhykkeen lipun.

Eihän tuossa käytännössä mikään muuttunut, koska ennen vaadittiin seutulippu?
 
Ytimessä asuvat eivät varmaan myös tykkää kun ratikkalippu poistui käytöstä, mutta niillähän on kaupunkipyöriä ja potkulautoja, joten sutikoon niillä menemään.
Ei tykkää ei. Ja kännissä fillari/potkulauta on "vähän" tapaturma-altis ratkaisu.

Työmatka taas (Helsingin sisällä) edestakaisin omalla autolla 40min vs julkiset 90-100min per päivä.

Hyvää vappua silti :kippis:
 
Onko tämä nyt sitä normienpurkua vai mitä helevettiä siellä syrjässä tapahtuu? Entä jos turistina tulen käymään, ostanko varmuudeksi a,b,c ja d sekä f, viikonlopuksi, vaikka autolla liikunkin pääasiassa? Paitsi siellä ytimessä, kun jalankin pääsee eikä tarvia odotella raitiotievaunuja tai myöhästeleviä metroja
 
Uudistuksessa on varmasti paljon voittajia, mutta Vantaan Tikkurilassa asuvat ovat pääosin häviäjiä ja maksavat näin ollen muiden matkoja.



vyohykkeet-ja-liput.png
Noin puolet HSL:n tuloista tulee kuntaosuuksista, joten voihan sen myös ajatella että autoilevat/pyöräilevät/muutoin kuin julkisella liikkuvat kunnallisveron maksajat rahoittaa muiden matkoja? :P
 
Tuli tänään ajettua bussilla 2 x 2,5km matka 2,80€ hintaan kun piti käydä ostamassa pallogrilli.

Kyllä näillä hinnoilla kuljettajien palkat sekä länsimetron kulut saa katettua ja jää vähän sikariportaaseenkin.
 
Asun A-alueella ja töissä B-alueella, kuukausilippu halpeni noin puolella, joten voittajia tässä uudistuksessa ollaan.

Olen asunut pääkaupunkiseudulla noin 13 vuotta ja edelleen jaksan hämmästellä kuinka täällä itketään kalliiden lippuhintojen (sekä pienten myöhästymisten perään). Täällä kuitenkin on aivan loistavat liikenneyhteydet ja voi valita yhdestä jos toisesta kulkuvälineestä. Tarjontaan nähden lippu ei todellakaan ole kallis.
 
Tuli tänään ajettua bussilla 2 x 2,5km matka 2,80€ hintaan kun piti käydä ostamassa pallogrilli.

Kyllä näillä hinnoilla kuljettajien palkat sekä länsimetron kulut saa katettua ja jää vähän sikariportaaseenkin.

Näillä hinnoilla kyllä vielä maksellaan jos kaikki suunnitelmat menee lävitse.
Taitaa lippujen hinnat vielä nousta ja myös kustannukset.

Raidejokeri.Pisararata.Keskustatunneli.Kruununvuoren sillat.
Kevyenliikenteentunneli. Kaisaniemi <--> Kamppi.
Vantaan ratikka.Mellunmäki --> Länsimäki --> Hakunila --> Tikkurila --> Aviapolis --> Lentoasema.
 
Vantaan "ratikkaa" odotan, koska käytän 562 linjaa säännöllisesti ja se tulisi korvaamaan sen täysin.
 
Itse asun A alueella ja kävelen suurimman osan matkoista tai menen pyörällä. Lentokentälle junalla ja sen lipun hinta nousi nyt jonkin verran. Sitten joskus pitää ostaa kertalippu jos vaikka kova sade tms yllättää ettei viitsi kävellä niin siinäkin on nyt paljon kovempi hinta kun ennen ostin 1,7€ ratikkalipun ja nyt maksaakin sitten 2,8€, hinnan korotus kyllä nostaa kynnystä käyttää raitiovaunua joten tulee sitten käveltyä enemmän huonollakin kelillä tai sitten menen pummilla.

Sinänsä ehkä hyvä että kun hinta nousee noin paljon niin se varmaan kannustaa ihmisiä kävelemään aika hyvin. Joku kilometrin matka johonkin ja sitten takaisin kotiin ja siitä kun joutuu maksamaan 5,6€ niin kyllä siinä äkkiä tulee mieleen että mitä jos kävelisi. Kesällä kaupunkipyörät kyllä ovat todella hyvä juttu, hinta halpa ja ei tarvitse pelätä että oma pyörä varastetaan.

Espoossa/vantaalla en käy käytännössä ikinä joten omalla kohdalla ei mitään hyötyä tuosta alueen suurentumisestakaan kun harvoin tulee poistuttua A alueelta muutenkaan.
 
Jep, pummilla tulee mentyä nyt, ensimmäistä kertaa elämässä. Tarkoitan siis vakiosti. Täytyy sitten katsella, kummassa säästää enemmän pitkällä aikavälillä, jos pikavoitto iskee lipuntarkastajan muodossa. Ja pakoon en ala juoksemaan tai muutenkaan pelleilemään, rapsahtaa jos rapsahtaa.
 
Jep, pummilla tulee mentyä nyt, ensimmäistä kertaa elämässä. Tarkoitan siis vakiosti. Täytyy sitten katsella, kummassa säästää enemmän pitkällä aikavälillä, jos pikavoitto iskee lipuntarkastajan muodossa. Ja pakoon en ala juoksemaan tai muutenkaan pelleilemään, rapsahtaa jos rapsahtaa.
Miksi ihmeessä? Liput eivät edes ole kalliita.
 
Jep, pummilla tulee mentyä nyt, ensimmäistä kertaa elämässä. Tarkoitan siis vakiosti. Täytyy sitten katsella, kummassa säästää enemmän pitkällä aikavälillä, jos pikavoitto iskee lipuntarkastajan muodossa. Ja pakoon en ala juoksemaan tai muutenkaan pelleilemään, rapsahtaa jos rapsahtaa.
Joskus opiskeluaikana (20 vuotta sitten...) kuljin kolme vuotta pummilla. Ekana vuonna muistaakseni kahdet rapsut, tokana kolmet ja kolmantena kahdet. Säästyneillä rahoilla ostin lonkeroa.

Nykyään maksan matkat, kun bussilla pääsee keskustaan nopeemmin kuin spåralla. Ja koska vastuuntuntoinen yhteiskunnan tukipilari:innocent:

Tarkastajia näkyy kyllä edelleen hyvin harvoin, ainakin neljä vuotta olisi voinut mennä ilman kohtaamista. Tosin julkisten käyttäminen ei ole nykyään päivittäistä niin tarkastajan näkeminenkin tietenkin harvenee.

Mutta A-vyöhyke sais kyllä olla omanaan :mad:
 
Ruuhka-aikaan jos Hesingissä liikkuu esim. raitiovaunulla, ei tarkastajista oo tietoakaan, kun vaunu on täynnä matkustajia. Ei ne tarkastajat pysty edes tarkastamaan silloin.
 
Nykyään maksan matkat, kun bussilla pääsee keskustaan nopeemmin kuin spåralla. Ja koska vastuuntuntoinen yhteiskunnan tukipilari:innocent:
No, tulipa nyt kuitenkin ostettua lippu, kun tuossa tarvitsin. Tämä ihan tiedoksi, jos joku kenties olisi vetämässä hernettä nenään. ;) Täytyyhän sitä osansa maksaa, mutta ottaa hieman päähän tuo muiden alennusten maksumieheksi joutuminen. Täysin keinotekoinen rahastus, ettei pelkkää A:ta saa. Mutta sellaista se elämä on.
 
No, tulipa nyt kuitenkin ostettua lippu, kun tuossa tarvitsin. Tämä ihan tiedoksi, jos joku kenties olisi vetämässä hernettä nenään. ;) Täytyyhän sitä osansa maksaa, mutta ottaa hieman päähän tuo muiden alennusten maksumieheksi joutuminen. Täysin keinotekoinen rahastus, ettei pelkkää A:ta saa. Mutta sellaista se elämä on.
Kaikki lippuhinnat on kuitenkin subventoitu, joten melko turha puhua maksumieheksi joutumisesta.
 
Mulla käytössä Whim. Ennen uudistusta oli kk hinta 49e, nyt 62e. Ihan pieni nousu. 0.08e/pv normi 30 päivän lippua kalliimpi. No saahan sillä kaupunkipyörät, halvemmat taksikyydit ja halvat autovuokrat.
 
Oikeastaan ihan se ja sama, halpaa on kuin saippua.

Takkiin tulee, kun sporalipuista saa jatkossa maksaa 1,70e sijaan 2,80e. Ja vastaavasti (huomattavasti harvemmin) muutos on kotiinpäin kun käy Espoon/Vantaan puolella pyörimässä ja hinta onkin sen 2,80e eikä 4,20e.
 
Hinta nousi ja mitään hyötyä ei minulle uudistuksesta ole. Olisivat ympänneet lentokentän B-vyöhykkeeseen, niin sitten olisi ollut. Mitään tarvetta ei ole Espoossa tai Vantaalla liikkua. Tai no, joskus on, mutta silloin sitten tarvitseekin auton alle.
 
Hinta nousi ja mitään hyötyä ei minulle uudistuksesta ole. Olisivat ympänneet lentokentän B-vyöhykkeeseen, niin sitten olisi ollut. Mitään tarvetta ei ole Espoossa tai Vantaalla liikkua. Tai no, joskus on, mutta silloin sitten tarvitseekin auton alle.
Olisi varmaan tullut liian kalliiksi laittaa lentokenttä b alueelle. Juna on kuitenkin halvin keino sinne mennä ja varsinkin turisteille helpoin niin siitä voi pyytää enemmän helposti.

Siinä mielessä hyvä että saapahan hsl turisteilta rahat pois, vaikka toki itseäkin harmittaa maksaa lentokenttäjunasta noin paljon. Toisaalta jos tuo olisi b alueella niin perus ab lipun hinta olisi varmaan päälle 3€.
 
Ytimessä asuvat eivät varmaan myös tykkää kun ratikkalippu poistui käytöstä, mutta niillähän on kaupunkipyöriä ja potkulautoja, joten sutikoon niillä menemään.

Lounaspöydässä kuultu narinaa ratikkalipun poistumisesta mutta sitäkin innostuneempaa keskustelua siitä, kuinka "samalla" lipulla pääsee nyt Tapiolaan... ja Selloon ...ja Kaareen ...ja Myyrmanniin ...ja. Ei tarvita enää seutulippua, jota keskusta-asujat eivät kumminkaan ostaneet kuin pakon edessä.

Etteipä kävisi niin, että voittajia tässä on Kehä-I:n tuntumassa olevat kauppakeskukset ja hesan keskustalle jää käteen musta pekka?
 
Mulla käytössä Whim. Ennen uudistusta oli kk hinta 49e, nyt 62e. Ihan pieni nousu. 0.08e/pv normi 30 päivän lippua kalliimpi. No saahan sillä kaupunkipyörät, halvemmat taksikyydit ja halvat autovuokrat.
Joo Whim mullakin itse asiassa käytössä. Aiemmin maksoin siitä seutulippuna 99 e/30 pv eli säästin sen 7 euroa varsinaiseen HSL:n lippuun verrattuna. Nyt uudistuksen jälkeen Whim-lippu on 2,30 e/30 pv kalliimpi kuin HSL:n oma, mutta meinaan silti ainakin toistaiseksi pysyä Whimissä juurikin noiden kaupunkipyörien ja kympin taksien takia.
 
Hinta nousi ja mitään hyötyä ei minulle uudistuksesta ole. Olisivat ympänneet lentokentän B-vyöhykkeeseen, niin sitten olisi ollut. Mitään tarvetta ei ole Espoossa tai Vantaalla liikkua. Tai no, joskus on, mutta silloin sitten tarvitseekin auton alle.
Ei sitä voi laittaa b vyöhykkeeseen ettei matkasta tule liian halpa. Olisivat saaneet nostaa hintoja reilummin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 225
Viestejä
4 457 227
Jäsenet
73 695
Uusin jäsen
Antti81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom