HP pavilion gaming 0686no - emolevy hajosi?

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Eli minulla on tuollainen kone ostettu 3 vuotta sitten gigantista tarjouksesta. Nyt ihan muutama päivä sitten asensin win11, joka toimi hyvin pari päivää, kunnes kone ei enää eräänä sitten lähtenytkään käyntiin sammutuksen jälkeen, vaan tuli kovaääninen piippaus ja ilmoitus "BIOS has been corrupted". Kone käynnisti itsensä uudelleen, mutta mitään ei tapahtunut, mikään automaattinen korjaus ei käynnisty, pelkkää mustaa näkyy. Kone hurisee, tuulettimet pyörii, ja paneelissa oleva ledi valo palaa.

Mikään usb portti ei toimi, näppäimistöä ei voi yhdistää, samoin kuin palautustiedostot sisältävää usb tikkua, joita olen kokeillut kahta erilaista, täys formatoinnilla, kaikissa usb porteissa. Hiirimatto jossa ledivalot kyllä yhdistyy niin, että ledit palaa.

Olen ottanut cmos patterin poikkeen koko yöksi ja myös vaihtanut uuteen toimivaan, ei vaikutusta. Olen myös poistunut ssd aseman jonka jälkeen tulee sitten ilmoitus, "recovery files not found". Tätä ei siis tule jos ssd on kiinni, silloin hurisee vain tyhjää.

HPn foorumilla kun kysyin niin vaihtoehdoiksi määriteltiin vain emolevyn vaihto tai koneen toimitus huoltoon jossa voidaan vielä kokeilla jotain sirun formatointia. Mietin kuitenkin, onko tuossa järkeä, kun osa ei niin hirveän kallis varmasti ole, ja varmaan muut koneen osat ovat vielä ihan käyttökelpoisia jos ne vaan vaihtaisi uuteen koteloon jossa uusi emo ja ehkä virtalähdekin?

Kysyn nyt kuitenkin tässä ketjussa, tuleeko jollekin vielä mieleen jotain korjaustoimenpidettä, jonka näin koti oloissa voisi tehdä, ennenkuin teen toisen ketjun jossa mietitään millaista pakettia lähdetään tilailemaan?

Ja jos jollakin on jotain ideaa siitä, mikä mahdollisesti olisi voinut tuon vian aiheuttaa, niin sekin olisi ihan kiva tietää, jotta osaa sitten jatkossa seurailla merkkejä jo etukäteen. Tässä koneessa on ollut usb porttien toimintahäiriöitä jo jonkin aikaa, eli välillä kaikki portit yhtäaikaa on muutamaksi sekunniksi lakanneet toimimasta. Välillä on joutunut jonkin ulkoisen komponentin kytkemään uudelleenkin. Lisäksi näyttökin on käynyt randomisti pimeänä, ja palautunut kohta. Myös muistaakseni muutamia boot kaatumisia on ollut, eli kun virtanappulaa on painanut, niin on käynyt juurikin noin, että kone kyllä hurisee, mutta mitään ei ilmesty minnekään. Tämä kuitenkin on tähän asti aina palautunut kun on pistänyt vaan pakolla kiinni ja laittanut uudelleen päälle. Harmittaa vaan kun vaan 3v vanha kone, kun edellinen kesti 8v ennenkuin mitään mittavaa ongelmaa alkoi tulemaan, toki se oli sitten itse kasattu kone, ja tämä marketin alennuskone. Oliskohan ensimmäinen ja viimeinen kokemus näistä :) liekkö mahdollista, että osa on vaan niin huonolaatuinen, ettei kestänyt pidempään? Ei ole mitään vesivahinkoa, ei ukkosta mikä olisi aiheuttanut, enkä usko että mikään viruskaan, koska tässä koneella on aika hyvät suojaukset enkä siihen asentele mitään outouksia
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 016
Juuri samoilla oireilla hajosi joiltakin muiltakin HP suorittaman bios-päivityksen yhteydessä emo.

Kummastakaan ei kalua ilmeisesti enää tullut vaan emo meni vaihtoon.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
Onhan biosin korruptoitumiseen muitakin syitä kuin rautaviat. Biosin palautusta kannattaa yrittää. Ehkä HP:n tukisivuilta löytyy mallikohtainen ohje. Tämä alla vain esimerkkinä.

 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Onhan biosin korruptoitumiseen muitakin syitä kuin rautaviat. Biosin palautusta kannattaa yrittää. Ehkä HP:n tukisivuilta löytyy mallikohtainen ohje. Tämä alla vain esimerkkinä.

On toki mutta kuten kerroin niin oikeastaan kaikki mahdollinen on jo yritetty. En tiedä sitten voiko ssd myös olla rikkinäinen ja siksi ei pysty lataamaan biosin korjausohjelmaa, eli jos olisi uusi ssd jolle toisella koneella saisi ladattua nuo ohjelmat, niin miten reagoisi, mutta oma intuitio on että emo oli menossa pskaksi jo pidemmän aikaa noista oireista päätellen ja hajosi sitten tuossa kohdin. Koska mitään päivitystä ei ollut tuossa kun laitoin koneen kiinni viimeisen kerran
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 269
On toki mutta kuten kerroin niin oikeastaan kaikki mahdollinen on jo yritetty. En tiedä sitten voiko ssd myös olla rikkinäinen ja siksi ei pysty lataamaan biosin korjausohjelmaa, eli jos olisi uusi ssd jolle toisella koneella saisi ladattua nuo ohjelmat, niin miten reagoisi, mutta oma intuitio on että emo oli menossa pskaksi jo pidemmän aikaa noista oireista päätellen ja hajosi sitten tuossa kohdin. Koska mitään päivitystä ei ollut tuossa kun laitoin koneen kiinni viimeisen kerran
ok ymmärsin väärin mitä palautustiedostoilla tarkoitit
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Kun laitoin romuläppäriin kiinni ton SSDn tosta pöytäkoneesta niin ensimmäisenä tuli esiin tällanen näyttö, onko tää nyt se minkä pitäisi olla se palautussivu biosille? Pääsin normaalisti tilille ja kaikki oli tallella/kunnossa levyllä
 

Liitteet

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Asiaa selvitelty Gigantin kanssa
Tutkivat konetta ja kysyivät HP:ltä saisiko vielä takuuseen

Vastaus oli vähän ristiriitainen. Ensin että biosissa on ohjelmistovika eikä sellainen koskaan mene takuuseen edes takuuaikana

Nyt kun hain koneen pois olikin vastaus että takuu oli jo mennyt niin kauan aikaa sitten umpeen ettei sen takia korjattu

Oli myös eilen puhelimessa puhetta että voivat jakaa kulut emolevyn korjauksesta kanssani jos haluan korjauttaa heidän kautta

Hintaa tulisi kuitenkin väh 300€ joka mielestäni ei kannata

Tai myyvät uuden koneen vähän alempaan hintaan

Tänään ei ollut enää mitään puhetta tällaisesta. Tästä koneesta ei myöskään voi enää saada vaihdossa hyvitystä koska se on niin vanha

Kone ostettu marraskuussa 2020 ja hajosi siis elokuun lopulla.

Kannattaisiko minun tehdä kuluttajalautakuntaan asiasta juttu vai antaa sen olla? Kone ei kestänyt tuota säädettyä 4 vuotta

Onko vinkkejä antaa asiaan?
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Tämähän ei nyt tietysti ratkaise sitä että tarvitsen uuden koneen melko pian joten nyt on varmaan tehtävä sitten ketju tuonne jossa kysellään tarkemmin mitä tehdään. Hyviä osiahan tuossa vielä olisi käytettäväksi
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 016

Jos haluat vain mahdollisimman halvalla saada koneen takaisin lyöntiin välittämättä mistään mahdollisista päivityskyvyistä jne. Uusista osista nuo, käytetyt osaset tietysti on sitten myös vaihtoehto.
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Okei, päällikkö soittikin just ja sanoi että myyjät taas puhuneet puuta heinää. Ja esitteli vaihtoehtoina että lähetetään kone joka tapauksessa analyysiin/korjattavaksi sillä riskillä, että vika on esim. itse aiheutettu jolloin korjausta myyjän virhevastuuseen ei voida suorittaa ja mulle tulisi kuljetuksesta koituvat kulut, koska lähialueella ei ole virallista huoltoliikettä olemassakaan. Ja sitten toinen vaihtoehto, että saan uudesta koneesta alennusta kun ostan heiltä sen ja tuon vanhan vaihdossa samaan syssyyn. Alennus on 200e, koskee myös outlet/tarjoustuotteita. Ja voimassa noin kuukauden ajan tästä päivästä.

Nyt kun rupesin miettimään, niin kannattaakohan ruveta 3 vuotta vanhojen osien kanssa vehtaamaan ja ostelemaan mistään Jimmsistä koteloa, emoa ja varmaan myös uutta virtalähdettä, kun tuohonkin nykyinen vaan niukin naukin riitti, ja ottaa tuo tarjous, jos löytyisi hyvää rautaa sisältävä kone edullisesti. Tiedä mitä hajoaa seuraavaksi, edellisestä koneesta meni näytönohjain 4,5 vuoden kohdilla, vaikka oli Jimmsin rautaa kokonaisuudessaan. Saahan siihen sitten taas sen pari vuotta takuuta ja kuten päällikkö totesikin niin kyllä sen koneen tosiaan pitäisi kestää se 4 vuotta vähintään käytössä. Riskinä on myös se että löytyykö noille HP:n brändätyille osille mitään sellaista, johon kaikki vaan menevät kiinni helposti.

Mutta, teen tässä kohta puolin uuden ketjun ja esittelen näitä skenaarioita ja muuta siellä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 268
Laittaisin itse pari sataa..


Toki sen SSD:nkin voi vetää uusiksi ja tilata samalla jäähyn:

Ei ole halvimpia, mutta vähän laadukkaampia kuin edelliset ehdotukset. Käytännössä 400€ , kun Win11 pitää vielä hakea ja asentaa .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 268
Ja sitten toinen vaihtoehto, että saan uudesta koneesta alennusta kun ostan heiltä sen ja tuon vanhan vaihdossa samaan syssyyn. Alennus on 200e, koskee myös outlet/tarjoustuotteita. Ja voimassa noin kuukauden ajan tästä päivästä.
Sitten ostat uuden koneen, jossa on samat ongelmat ja samat huonot puolet.
Omapa on asiasi, mutta itse en tekisi huonoa päätöstä kahdesti.

Tuosta nykyisestä koneesta ei kyllä osien arvo päätä huimaa:
  • Näytönohjain 100€
  • SSD + muistit 50€
  • CPU 60€

Ehkä yhteensä juuri se pari sataa.. Ja jos siellä on vain yksi muistikampa, niin arvo on vielä pienempi ja muistin päivitys hankalampaa ja puolipakollista.
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Sitten ostat uuden koneen, jossa on samat ongelmat ja samat huonot puolet.
Omapa on asiasi, mutta itse en tekisi huonoa päätöstä kahdesti.

Tuosta nykyisestä koneesta ei kyllä osien arvo päätä huimaa:
  • Näytönohjain 100€
  • SSD + muistit 50€
  • CPU 60€

Ehkä yhteensä juuri se pari sataa.. Ja jos siellä on vain yksi muistikampa, niin arvo on vielä pienempi ja muistin päivitys hankalampaa ja puolipakollista.
Näihän se tietysti on. Mutta tässä on nyt puntaroitava kun ei ole kuitenkaan tonni sotalla laittaa koneeseen, ja satasenkin jos säästää niin se menee johonkin muuhun käyttöön sitten

Toisaalta kyllähän emolevyn hajoaminen alle 3 vuoteen on huonoa tuuria katsoi sitä nyt miten päin tahansa. Kyseessä on kuitenkin yleensä se tietokoneen kestävin osa, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 016
Näihän se tietysti on. Mutta tässä on nyt puntaroitava kun ei ole kuitenkaan tonni sotalla laittaa koneeseen, ja satasenkin jos säästää niin se menee johonkin muuhun käyttöön sitten
No sitten laitat menemään huoltoon. Ei tuo biossin korruptoituminen sun vikasi ole jos ja kun sen on hoopee ite sinne updaten kautta luultavasti ajanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 951
off topic aiheesta, sorry.
Okei, päällikkö soittikin just ja sanoi että myyjät taas puhuneet puuta heinää.
Onko Gigantti aloittamassa valkopesu kampanjaa, kun viime aikoina ovat olleet kovin altavastaajana monissa kuluttajaa koskevissa oikeuksissa.

Vai onko tämä tapa uusi tapa saada kuluttaja vapaaehtoiseksi maksajaksi...
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 032
Asiaa selvitelty Gigantin kanssa
Tutkivat konetta ja kysyivät HP:ltä saisiko vielä takuuseen

Vastaus oli vähän ristiriitainen. Ensin että biosissa on ohjelmistovika eikä sellainen koskaan mene takuuseen edes takuuaikana

Nyt kun hain koneen pois olikin vastaus että takuu oli jo mennyt niin kauan aikaa sitten umpeen ettei sen takia korjattu

Oli myös eilen puhelimessa puhetta että voivat jakaa kulut emolevyn korjauksesta kanssani jos haluan korjauttaa heidän kautta

Hintaa tulisi kuitenkin väh 300€ joka mielestäni ei kannata

Tai myyvät uuden koneen vähän alempaan hintaan

Tänään ei ollut enää mitään puhetta tällaisesta. Tästä koneesta ei myöskään voi enää saada vaihdossa hyvitystä koska se on niin vanha

Kone ostettu marraskuussa 2020 ja hajosi siis elokuun lopulla.

Kannattaisiko minun tehdä kuluttajalautakuntaan asiasta juttu vai antaa sen olla? Kone ei kestänyt tuota säädettyä 4 vuotta

Onko vinkkejä antaa asiaan?
BIOS on mielestäni poikkeus ohjelmistovikoihin, koska BIOS on tavallaan raudan firmwarea, ei loppukäyttäjän käyttämää ohjelmistoa. BIOS:n korruptoituminen taitaa useimmiten olla rautavika, vaikka onhan meillä olemassa BIOS:iin vaikuttavia viruksia, mutta ne ovat onneksi harvinaisia. Mielestäni valmistajan pitäisi tutkia kone ja esimerkiksi yrittää reflashata BIOS:n, sillä jo pelkästään se voisi saada koneen toimimaan.

Eli todella surullista katsottavaa HP:lta ja Gigantilta tällainen vastuunpakoilu.

Itse laittaisin asiasta valituksen kuluttajariitalautakuntaan, koska BIOS:n toiminta on niin perustavaa laatua oleva seikka ja BIOS:n vikaantuminen on kuitenkin sen verran harvinainen vika, että sen voisi katsoa olevan "piilevä vika".

Eli oma reseptini olisi se, että valitusta kuluttajariitalautakuntaan sisään ja sillä aikaa rakennat korvaavalla kotelolla ja emolevyllä koneesta toimivan. Olikos se virtalähde standardimallinen vai HP:n omaa viritystä?
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Asiakaspalvelusta kyllä sanottiin että bios ohjelmiston vika ei mene takuuseen edes takuuaikana. Mutta tiedä sitten, onko heilläkään ihan varmuudella oikeaa tietoa. Näin oli kuitenkin HP vastannut. Toki tänään sitten vastaus oli ettei mene takuuseen koska on jo niin paljon yli takuun
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Itse kyllä jotenkin epäilen että emolevyssä on muutakin vialla kuin pelkkä bios piiri. Kun mikään usb portti ei toimi eikä lue SSDltäkään palautustiedostoja. Lisäksi se on temppuillut jo pidemmän aikaa silleen, että yhtäkkiä kaikki USB laitteet kytkeytyy hetkeksi irti kunnes palautuvat toimintaan
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 032
Itse kyllä jotenkin epäilen että emolevyssä on muutakin vialla kuin pelkkä bios piiri. Kun mikään usb portti ei toimi eikä lue SSDltäkään palautustiedostoja. Lisäksi se on temppuillut jo pidemmän aikaa silleen, että yhtäkkiä kaikki USB laitteet kytkeytyy hetkeksi irti kunnes palautuvat toimintaan
Siinä tapauksessa helpoin tie on ostaa uusi sopiva emo, kotelo ja virtalähde, jos nykyinen ei ole standardikokoinen. Itse saattaisin kuitenkin yrittää kuluttajaviranomaista, koska tietokone ei päässyt 4 vuoden ikään vaan vain hieman alle 3 vuoden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 268
Itse kyllä jotenkin epäilen että emolevyssä on muutakin vialla kuin pelkkä bios piiri. Kun mikään usb portti ei toimi eikä lue SSDltäkään palautustiedostoja. Lisäksi se on temppuillut jo pidemmän aikaa silleen, että yhtäkkiä kaikki USB laitteet kytkeytyy hetkeksi irti kunnes palautuvat toimintaan
Vika on kyllä todennäköisesti emolevyssä ja ei ole todellakaan emolevy se kestävin komponentti koneessa. Voisin jopa pistää foliohatun päähän ja sanoa, että nuo on tehty hajoamaan.

..mutta ongelma on siinä, että se emolevy on myös tehty epästandardiksi, ettei sitä voi itse vaihtaa. Sen liittimet eivät ole yhteensopivia. Virtalähdekin on tehty siihen "paskiaisemolevyyn" ja kotelo on "valettu sen ympärille". Niin, koska ei ole standardiosat, niin et voi korvata niitä muilla. Siksi täällä sanotaan, että emolevy+kotelo+virtalähde uusiksi, koska nämä ovat keskenään naimisissa. Nyt ei puhuta niiden laadusta, vaan siitä, että ne ei vaan toimi kaupan osien kanssa yhteen.

Lisäksi Windows-lisenssi on naimisissa emolevyyn.

Jos haluaa vähentää tietokoneensa käyttöikää:
  • Emolevy: alimitoittaa virransyötön, laittaa kuumia osia (GPU+CPU) ja käyttää halpoja komponentteja
  • Virtalähde: alimitoittaa kuorman suhteen, käyttää halpoja komponentteja ja pitää jäähdytyksen puutteellisena
  • Näytönohjain: alimitoittaa virransyötön, jäähdyttää huonosti
  • SSD: QLC-levy ilman SLC-cachea, mutta nämä taitaa tykätä pienestä lämmöstä, liian täynnä pitäminen (80%+)
  • Prosessori: emolevystä vaan epätasaista volttikuormaa ja rippleä ja ylivoltteja, myös ylikellottaminen voi vaikuttaa, mutta ei pakettikoneessa sellaista :)
  • Muistit: emolevystä vaan epätasaista volttikuormaa ja rippleä ja ylivoltteja, myös ylikellottaminen voi vaikuttaa, mutta ei pakettikoneessa sellaista :)
  • Kotelo: pitää huolta, että sinne syntyy sauna, jossa ilma ei kierrä. Kotelo ei kuole, mutta osat sisällä kärsivät

Jossain oli, että kymmenen astetta astetta lisää lämpöä puolittaa kondensaattorin eliniän.

--

Parasta oikeutta saat kuitenkin takuuseen/virhevastuuseen (näiden ero kannattaa selvittää) vetoamalla. Ja voit viedä asian kuluttajaneuvojalle. Noista todennäköisesti toimivista osista saat sen 200€. Kannattaa kuitenkin ensin tyhjentää SSD, johon sinulla ei kai ole mitään keinoa nyt, niin sen arvo on 30€, joten jättäisin myymättä, kun siellä on kuitenkin henk.koht. tiedostoja. Muistit on korkeilla latensseilla ja ei parhaita, niin niistä saa rahaa toisilta pakettikonemiehiltä. Nopeasti menee prosessori (90€ Datatronic uutena) ja näytönohjain (200€+ kaikkialla uutena, mutta 200€ saa AMD RX 6600, joka on parempi).

Kaikessa säädössä kuitenkin menee aikansa, niin Gigantin 200€ vaihtotarjous on ihan varteenotettava kädenojennus. Sillä ei vaan saa tietokonekomponentteja ja PCSpecialist-koneissa on ilmaa enemmän kuin se 200€.. Sitten saisit koneen heti kannettua kotia heti, eikä tulisi taas kuukausien säätöä. Jos tähän on ihan pakko mennä, niin ottaisin jonkun jo tarjouksessa olevan koneen, mutta tämä on vaihtoehto vaan, jos 200€ "ole-nyt-hiljaa" raha kelpaa ja tarvitset toimivan koneen nopeasti.
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Mulla on tuo SSD kiinni läppärissä nyt joten kopiointi ja tyhjennys onnistuu. Sanoivatkin että jos päätät hankkia heiltä niin kopioi ja tyhjennä levy ja liitä se koneeseen kiinni
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Jännitti muuten vähän tollanen operaatio mutta ihan hyvin näkyy toimivan vaikka otettiin toisesta koneesta. En tiedä miten onnistui ajuritkin valkkaamaan uusiksi
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Niin mites nyt suosittelette, jos päädynkin nyt hankkimaan Datatronicin koneen jota on tuolla suunniteltu, ja jätän nyt tuon koneen sikseen kaapin pohjalle, ja teen tuon kuluttajavalituksen asiasta, koska tarviin konetta ja valituksen käsittely vie jopa vuoden verran, niin kannattaisko? Koska voisin siitä sitten myöhemmin tehdäkin kakkoskoneen, mikäli lautakunta kuitenkin sanoo että se pitää korjata tai vaihtoehtoisesti maksaa hinnan alennusta. Silloinkaan kaiketi minun ei tarvitse luopua koneesta vaan joko korjautetaan tai otan sitten rahat mitkä saa ja rakennellaan siitä niillä kakkoskone. Onkohan tuolla valituksella mitään mahdollisuuksia menestyä?
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 032
Sinullahan on sitten mainio tilanne tämän tapauksen suhteen. Uuden koneen vuoksi sinua ei haittaa, jos kuluttajariitalautakunnalla kestää asian käsittelyssä. Itse laittaisin valituksen sisään, koska biosin vikaantumista ei mielestäni voi laskea ohjelmistoviaksi, koska ohjelmistovioilla tarkoitetaan enemmänkin Windowsin tai sen sisällä tapahtuvien ohjelmien vikoja. Biosin korruptoituminen ei ole lähtökohtaisesti käyttäjän käytöstä johtuva vika (biosiin vaikuttavat virukset erittäin harvinaisia), vaan enemmänkin piilevä vika tai kulumisesta tuleva vika. Tällöin voidaan todeta, että kone kesti alle kolme vuotta, vaikka kuluttajariitalautakunta on linjannut kestoksi neljä vuotta.

Eli laita se valitus sisään, niin pistetään Hewlett-Packard ja Gigantti vastuuseen kehnosta laadusta ja saat joko rahaa tai korjatun kakkoskoneen sitten myöhemmin!

Lopuksi vielä kysyn sitä, että yrittikö Windows Update päivittää biosia ennen kuin kone vikaantui? Ymmärrykseni mukaan jotkut pakettikoneet päivittävät bioseja Windows Updaten kautta Windowsista käsin, ja yleisesti ajatellaan niin, että Windowsista käsin biosin päivittäminen on riskialttiimpaa kuin biosin sisältä käsin.
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Siis kone päivitti onnistuneesti Windows 11 pari päivää ennen tuota tapausta. Ja toimi siis normaalisti sen jälkeen. Kone pyysi käynnistämään uudelleen jonkun muun asian yhteydessä, olikohan Astron kuulokkeiden ohjelmiston uusi versio tms. Ja tosiaan kone meni pimeäksi, ei ilmestynyt näytölle mitään, hurisi vaan sellaiset 15 min. Jonkin ajan kuluttua painoin sitten virtanapista virrat pois ja uudelleen käyntiin. Sitten alkoi tuo bios show.

Sitähän tässä mietin että voiko se mitenkään olla oma virhe että noin on käynyt. Kuka lopulta tutkii koneen? Sitähän ei lähetetty minnekään eteenpäin vaan tutkittiin vain Gigantissa heidän henkilökunnan toimesta. Lopputulema oli, ettei mikään auttanut biosin uudelleenasennuksessa.

Entäs sitten kun itse jo tein erilaisia toimenpiteitä kuten CMOS patterin vaihtoa, SSDn ja muistien irrottelua jne. Pitäisikö minun jotenkin todistaa, milloin vika on ilmennyt ja miten? Onkohan tossa SSDllä jotain lokitiedostoja olemassa joita voi käyttää?

Päällikkö sanoi että kone voitaisiin heidän laskuun lähettää tutkimuksiin HP:lle mutta jos he toteaa että vika on itse aiheutettu niin silloin mulle tulee kuluja ainakin kuljetuksesta jne. Eli näin ei koskaan tehty
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 032
CMOS-patterin vaihto, SSD:n ja muistien irrottelun ei pitäisi vaikuttaa asiaan, sillä virhe on biosin korruptoituminen, joka estää koneen buuttaamisen ja käyttämisen normaalisti. Lokia ei pitäisi syntyä näiden asioiden irrottelusta, mutta biosin asetukset voivat nollautua CMOS-patterin irrotuksella, joka on ollut ymmärrettävä korjaustoimenpide tilanteessasi.

Minä uskaltaisin rohkeasti laittaa maksuriskilläkin koneen tutkimuksiin HP:lle, sillä biosin korruptoituminen on erittäin jarvoin käyttäjälähtöinen vika vaan viittaa raudan lahoamiseen tai muuhun piilevään vikaan.

Fiksuin tie voisi olla se, että laitat koneen HP:lle tutkittavaksi ja jos he yrittävät laskuttaa korjauksesta, vetoat myyjän virhevastuuseen tuotteesta (piilevä vika, ei käyttäjälähtöinen vika, koneen kestettävä pidempään kuin alle 3v), eli tuotteen on kestettävä kuluttajariitalautakunnan määrittelevät neljä vuotta. Mikäli silti laskuttavat, niin maksa lasku ja vie koneasia laskuineen tämän jälkeem kuluttajariitalautakuntaan, jolloin hyvin todennäköisesti saat rahasi takaisin ja koneen korjatuksi/korvauksen siitä.

Eli pistetään nyt se HP ja Gigantti tilille siitä, että koneen on kestettävä ainakin se neljä vuotta, mitä Suomen kuluttajaviranomainen on määritellyt eliniäksi. Varaudu siihen, että kuluttajariitalautakunta voi myöntää korvausta vain osittain, sillä olet kuitenkin saanut käyttöhyötyä koneesta muutaman vuoden ajan, mutta siitä huolimatta tekisin tämän rastin jotta saisin hyvän kakkoskoneen itselleni.
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Ennen kuluttajariitalautakuntaa pitäisi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Uskaltaako sinne ottaa jo nyt? Mietin vaan tässä että riittääkö minulla itselläni todisteet, kun nythän todistustaakka on minulla, ja kone on käytetty vain vastapuolen tarkistuksessa jossa toki todettu samat jutut ja raportit on sähköpostissa jotka voi laittaa liitteeksi jne
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 032
Ennen kuluttajariitalautakuntaa pitäisi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Uskaltaako sinne ottaa jo nyt? Mietin vaan tässä että riittääkö minulla itselläni todisteet, kun nythän todistustaakka on minulla, ja kone on käytetty vain vastapuolen tarkistuksessa jossa toki todettu samat jutut ja raportit on sähköpostissa jotka voi laittaa liitteeksi jne
Itse kun valitin kuluttajariitalautakuntaan HSL:n haluttomuudesta maksaa lakon ajalta kuukausilippua, niin en ottanut yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Voit toki ottaa yhteyttä, mutta en näe mitään syytä, miksi et vaan tekisi kirjallista valitusta suoraan kuluttajariitalautakuntaan. Muista kertoa tapauksen kaikki seikat kuluttajariitalautakunnalle, ja erityisesti painota sitä, että biosin korruptoituminen on lähtökohtaisesti rautavika tai muu piilevä vika (koska tällöin voidaan odottaa 4 vuoden kestoa), joka ei ole käytännössä käyttäjän käytöstä johtuva virhe. Eli toisin kuin Windowsin ohjelmisto, jota kuluttaja voi vapaasti muokata ja käyttää, niin BIOS on lähtökohtaisesti käyttäjän ulottumattomissa (erityisesti sen muokkaamisen osalta) ja valtaosa kuluttajista ei edes tiedä, mikä BIOS on.

Olennaista on myös tuoda esiin se, kuinka kriittinen asia Biosin korruptoituminen on - se ohjaa emolevyn käynnistymistä ehjänä ollessaan ja nyt et pääse alun HP-logollista näkymästä yhtään eteenpäin. Toisin kuin yleiset ohjelmistovirheet, jotka voi korjata uudelleenasennuksella, niin BIOS:n korruptoituminen vaatii emolevyn vaihtoa, koska nykyisissä emolevyissä ei ole enää vaihdettavia bios-piirejä ja vaikka olisikin irrotettava bios-piiri, niin se vaatisi omat työkalunsa, joilla piirin voi flashata uudestaan.

Kyseessä on siten merkittävä piilevä vika tai rautavika, ja tietokoneen olisi pitänyt kestää enemmän kuin alle 3 vuotta, joten Kuluttajariitalautakunta puoltanee sinulle joko osittaista tai täyttä korvausta tai vastaavia ratkaisuja huollon suhteen.

Mutta itse laittaisin ensin koneen HP:lle, niin katsotaan mitä heidän huolto selvittää (ja ehkä jopa korjaavatkin) ja mitä yrittävät laskuttaa sieltä. Vetoa ensin myyjän virhevastuuseen jos yrittävät laskuttaa (biosin korruptoituminen ei ole lähtökohtaisesti käyttäjävika), ja jos kuitenkin onnistuvat laskuttamaan, niin pistät tämän koneesi tarinan + laskun Kuluttajariitalautakunnalle, niin saanet myöhemmin joko korvauksen täydestä tai osasta laskua.
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Niin, mietin tässä vaan että kun minun pitäisi itse todistaa asia riittävällä varmuudella, niin löytyykö nyt tällä hetkellä sellaisia todisteita. Giganttihan saattaa nyt laskeskella, että jos he saavat minut tuomaan koneen vaihdossa tuolla 200e hyvityksellä, niin he vielä saavat siitä jonkin verran voittoa. Mutta jos yritän kääntää tilannetta kuluttajalautakunnassa siten, että heidän pitäisikin maksaa minulle rahallinen korvaus tai korjata laite, niin he saattavatkin selostaa kuinka asia voi olla itse aiheutettu vika. Pitäisikö minulla siis olla joku pitävä todiste siitä, että emolevy tosiaan on mennyt rikki jostain muusta kuin itsestä riippuvasta syystä?

HP:n ainoa Suomessa toimiva valtuutettu huolto on Elcare Vantaalla. Aikamoinen matka sinne, pitäisikö ensin soitella ja kysellä ottavatko he tällaista tapausta vastaan vaikka postitse?
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Gigantin huoltoraportissa lukee vain, että yritetty asentaa biosia, ei onnistu
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Toisaalta nyt pitää muistaa että tässä nyt on aiheutunut kokonaisuudessaan joku 150€ vahinko. Sillä rahalla saisi tuon vanhan koneen taas kuntoon kun ostaa itse osat ja kokoaa. Että ei tässä nyt ihan jättimäisestä hommasta puhuta vaikka jättäisi asian sikseen eikä nyt toistaiseksi tekisi mitään. Korvausta voisi vanhasta saada varmaan sen 200-250€, jos vertaa aiempiin vastaaviin keisseihin. Toki sillä sitten saisi nuo osat tilattua, mutta se homma pitää sitten kuitenkin hoitaa. En jaksa uskoa että konetta laitetaan korjaukseen jos se pitää paikkansa että korjaus maksaa jopa 350€ niin kai sen lautakuntakin katsoo niin että korjaus olisi liian kallis toimenpide tuohon laitteeseen
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 032
Sori XDE, mutta sanon nyt suorat sanat ja mielipiteeni vastauksistasi. Vastauksistasi hohkaa läpi se, että olet valitsemassa helpoimman tien eli niin sanotusti kärsit tappion omissa nahoissasi. Se on aivan OK valinta, jos olet valmis pistämään pöytään sen 250 euroa uuteen emolevyyn, koteloon ja virtalähteeseen. Ymmärrän toki tämänkin valinnan, varsinkin jos 250 euroa on sinun taloudessasi pienehkö summa.

Itse taas koen niin, että HP:lla ja Gigantilla on vastuu asiasta, koska kone on kestänyt alle 4 vuotta, ja Biosin korruptoituminen on piilevä vika/rautavika, jolloin koneen elinkaari ei ole vastannut sitä, mitä Suomen kuluttajaviranomaiset ovat asettaneet standardiksi. Sen vuoksi itse laittaisin pallon HP:n niskaan, sillä myyjillä on Suomessa virhevastuu ja alle 3-vuotias tietokone kyllä menee vielä sinne.

Huollolla ja HP:lla on vastuu osoittaa se, että Biosin korruptoituminen olisi sinun vika, koska lähtökohtaisesti bios on tavallisen käyttäjän ulottumattomissa. Sinun jäljiltäsi kone kuitenkin buuttaa tuohon virhesanomaan, eli mitään mekaanista vikaa ei ole kuluttaja aiheuttanut, vaan kone on rapistunut ennenaikaisesti. Lähtökohtaisesti biosin korruptoituminen on piilevä vika tai muu rappeuma, joka on siis tehtaan vika, ei käyttäjän aiheuttama.

Jos haluat kakkoskoneen nopeasti käyttön, pistä se 250 euroa peliin uuteen emolevyyn, virtalähteeseen ja koteloon, jos taas asialla ei ole kiire, niin laitat koneen Gigantin kautta huoltoon ja vetoat Gigantissa siihen, että myyjällä on virhevastuu tuotteistaan ja tämä tietokone on alittanut Suomen kuluttajaviranomaisen määritelmän tietokoneen elinkaaresta.

Myönnän, olen vaativa kuluttaja, en esimerkiksi suostunut ottamaan kaupungin hammashoidossa palveluseteliä vaan jäin jonottamaan palvelua heidän jononpurkujonoonsa, jolloin sain 10kk kuluttua heiltä yksityisen hammaslääkärin toteuttamat palvelut kaupungin taksalla, kun taas nopeammassa palvelusetelissä käytetään yksityisen omia taksoja.

Olen joskus myös pistänyt pokalla vanhemman tuotteen takuuseen uuden samanlaisen tuotteen takuukuitilla (hiiri), koska moraalisesti valmistajan heikko laatu oikeutti mielestäni runnomaan tuotteen takuuseen, vaikka sitten sen uudemman tuotteen kuitilla :lol:
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Kysehän on kohdallani lähinnä siitä, että en ole elämässäni tottunut a) väittelemään kenenkään kanssa siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä ja b) ottamaan rahallista riskiä, jos on mitään mahdollisuuksia että rahoja menettää/ei saa takaisin/ei saa riittävästi vastinetta niille

Myönnän kyllä että koneen hajoaminen ottaa päähän siksi, että todennäköisesti olisin tuota käyttänyt vielä ainakin 3-4 vuotta siitä huolimatta että se alkaa jo olla nyt liian heikko teholtaan siihen käyttöön jota itse haluaisin. Nythän joudun sitten tekemään huomattavasti aikaisemmin kalliin hankinnan kuin olisin ajatellutkaan

Olin jo ottamassa tuon Gigantin tarjouksen vastaan vanhasta koneesta mutta täällä on kyllä annettu todella hyviä perusteluja sille miksi ei kannata enää ostaa näitä valmis pakettikoneita. Ja olen kyllä näiden perustelujen kanssa aikalailla samaa mieltä kun olen perehtynyt asiaan.

Siksi olenkin nyt päätymässä siihen ratkaisuun, että hankitaan nyt kunnon kone ja jäädään vielä sitten miettimään mitä tehdään tämän vanhan kanssa. Se mahtuu vielä kaappiin, vaikka korjattavaa/rikkinäistä tai vanhentunutta elektroniikkaa on jo muutenkin niin paljon että sitä pitäisi kantaa säkki tolkulla kierrätykseen :)
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Kysehän on kohdallani lähinnä siitä, että en ole elämässäni tottunut a) väittelemään kenenkään kanssa siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä ja b) ottamaan rahallista riskiä, jos on mitään mahdollisuuksia että rahoja menettää/ei saa takaisin/ei saa riittävästi vastinetta niille

Myönnän kyllä että koneen hajoaminen ottaa päähän siksi, että todennäköisesti olisin tuota käyttänyt vielä ainakin 3-4 vuotta siitä huolimatta että se alkaa jo olla nyt liian heikko teholtaan siihen käyttöön jota itse haluaisin. Nythän joudun sitten tekemään huomattavasti aikaisemmin kalliin hankinnan kuin olisin ajatellutkaan

Olin jo ottamassa tuon Gigantin tarjouksen vastaan vanhasta koneesta mutta täällä on kyllä annettu todella hyviä perusteluja sille miksi ei kannata enää ostaa näitä valmis pakettikoneita. Ja olen kyllä näiden perustelujen kanssa aikalailla samaa mieltä kun olen perehtynyt asiaan.

Siksi olenkin nyt päätymässä siihen ratkaisuun, että hankitaan nyt kunnon kone ja jäädään vielä sitten miettimään mitä tehdään tämän vanhan kanssa. Se mahtuu vielä kaappiin, vaikka korjattavaa/rikkinäistä tai vanhentunutta elektroniikkaa on jo muutenkin niin paljon että sitä pitäisi kantaa säkki tolkulla kierrätykseen :)

E. Sori, tuplat tuli näköjään
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Nyt sitten vihdoin otin yhtyettä kuluttajaneuvontaan. Tein ensin näin koska sanottiin, että pitää olla yhteydessä tai muuten lautakunta ei välttämättä käsittele valitusta. Katsotaan mitä tapahtuu.
 

XDE

Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
124
Kuluttajapalvelusta vastattiin, että yritys on velvollinen korvaamaan käyttämättä jääneen hyödyn myös rahana, eivätkä voi vaatia että tämä tapahtuu vain jos ostan uuden koneen samalla. Hän arvioi, että tämän koneen tapauksessa hinnanalennus olisi noin 25% alkuperäisestä hinnasta, eli jotain 150-200 euron väliltä. Hän kehotti minua ottamaan uudelleen yhteyttä liikkeeseen ja neuvottelemaan asian uusiksi. Hän sanoi myös, että tällaisissa tapauksissa maksuton korjaus liikkeen toimesta ei ole mahdollinen, mutta jos haluaisin sellaiseen päätyä, niin kulunjakoa pitäisi myös neuvotella uusiksi. Tästä minun tulisi myös saada kirjallisena kustannusarvio ja selvitys mitä pitäisi korjata. Vielä todettiin, että lautakunta kyllä arvioi asian tarkemmin, mutta asian käsittely voi kestää jopa 1,5 vuotta siellä, joten asia kannattaisi pyrkiä mielummin sopimaan myyjän kesken

Eli varmaan tämän viestin kanssa nyt sitten takaisin myyjän luo selvittelemään. Korjata tuskin kannattaa, koska pikainen arvio oli 300-400 euroa, ja uudet osat saisi jo noin 150e hintaan tilattua. Eli rahallinen korvaus kotiin, ja katsoo sitten mitä vanhan koneen kanssa tekee myöhemmin. Kelpaisi minulle toki Gigantista uudet kotelo+emo+power combo tuon rahallisen korvauksen sijasta, jotka voisin sitten itse näperrellä kasaan, mutta epäilen onko heillä siellä edes myynnissä sellaisia, saatika sitten mitään tarpeeksi laadukasta.

Mutta, näillä sitten eteenpäin :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 557
Viestejä
4 234 473
Jäsenet
71 234
Uusin jäsen
aivot-on

Hinta.fi

Ylös Bottom