HP ostaa Humanen ja poistaa Ai Pin -tekoälyavustajan markkinoilta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 002
HP on ilmoittanut ostavansa tekoälystartup Humanen 116 miljoonalla dollarilla ja poistavansa sen AI Pin -tekoälyavustajalaitteen markkinoilta. Laitteet lakkaavat käytännössä toimimasta 28. helmikuuta.

Humane ilmoitti tulevansa palauttamaan kaikille 90 päivän sisään laitteen ostaneille rahat takaisin. Laitteeseen liittyvät maksulliset palvelut lopetetaan automaattisesti.

HP aikoo aikoo terästää ostoksellaan omaa tekoälyosaamistaan, jonka lisäksi se tulee hyödyntämään Humanen tekoälykäyttöön kehittämää CosmOS-käyttöjärjestelmää omissa tekoälyä tavalla tai toisella hyödyntävissä tuotteissaan.

Lähde: Humane Ai Pin discontinued, HP to take over IP and patents
 
Toi on vähän tylyä vetää (digitaalinen) töpseli seinästä tuollaiselta tuoreelta laitteelta. Toisaalta mitä nopeasti luin se laite ei ollut kovin kummoisesti täyttänyt sitä mitä sen piti tehdä. Ehkä ostajat voivat vaan tehdä chargebackin luottokortilla. Tai kyynisemmin opetella olla antamatta rahaa tuotepalveluihin jotka jo lähtöjään toimivat helvetin huonosti.
 
Luin viime kesänä jonkinlaisen artikkelin Ai Pinistä, jossa kirjoittaja kokeili laitetta uudestaan n. vuosi julkaisun jälkeen. Oli siinä moni asia parantunut, kuten vekottimen (yli)kuumeneminen. Mutta ei kirjoittaja sille silti hirveästi mitään käyttöä keksinyt. Laitteen käyttäjän kämmeneen projisoimat kontrollit oli edelleen kökköjä eikä niitä näe päivänvalossa.
Silti kyllä karua katkaista suht kalliin vekottimen toiminta tuolleen yhtäkkiä, kun firma ei edes mennyt nurin, vaan tuli vain isomman ostamaksi. Isoin riski jonkin uuden start-upin servereistä riippuvaisen laitteen toiminnalle luulisi olevan sen, että firma menee nurin ja samalla serverit sammuu. Tässä HP:n keississä olisi kyllä kohtuullista saada edes puolet laitteen ostohinnasta takaisin, kun serverit sammutetaan ihan vaan siksi kun uutta isäntää ei kiinnosta jatkaa laitteiden toimintaa...
 
Luin viime kesänä jonkinlaisen artikkelin Ai Pinistä, jossa kirjoittaja kokeili laitetta uudestaan n. vuosi julkaisun jälkeen. Oli siinä moni asia parantunut, kuten vekottimen (yli)kuumeneminen. Mutta ei kirjoittaja sille silti hirveästi mitään käyttöä keksinyt. Laitteen käyttäjän kämmeneen projisoimat kontrollit oli edelleen kökköjä eikä niitä näe päivänvalossa.
Silti kyllä karua katkaista suht kalliin vekottimen toiminta tuolleen yhtäkkiä, kun firma ei edes mennyt nurin, vaan tuli vain isomman ostamaksi. Isoin riski jonkin uuden start-upin servereistä riippuvaisen laitteen toiminnalle luulisi olevan sen, että firma menee nurin ja samalla serverit sammuu. Tässä HP:n keississä olisi kyllä kohtuullista saada edes puolet laitteen ostohinnasta takaisin, kun serverit sammutetaan ihan vaan siksi kun uutta isäntää ei kiinnosta jatkaa laitteiden toimintaa...
AI Pin julkaistiin 10kk sitten.
 
Oli selkeästi kertakaikkiaan niin surkea tuote, ettei enää ollut muita vaihtoehtoja kuin ostaa firma ja poistaa tuote markkinoilta.
ducky smoking.gif
 
AI Pin julkaistiin 10kk sitten.
Noh ehkä se oli joku "puoli vuotta julkaisun jälkeen" -artikkeli ja luin sitä loppukesästä tjs. Joka tapauksessa sitä Ai Pinniä oli saatu paranneltua siitä mitä se oli heti julkkarissa ja siihen aikaan kirjoitetuissa revikoissa. Ei se nyt siis silti mikään kovin kaksinen vekotin ollut, mutta jos siitä maksoi 700 dollaria + verot julkaisussa tai 500 dollaria myöhemmin + 24 dollaria kuussa tekoälysubscriptionista, niin kyllä vähän sylettäisi kun nyt pannaan jo serverit kiinni ja koko kikkareesta tulee vain paperipaino.
 
2018 perustettu firma, yksi kovalla hypellä julkaistu "tuote" ja lopuksi myydään +100 miljoonan valuaatiolla IP ja henkilöstö jollekin vielä isommalle toimijalle.

Aika klassinen kaari startupista cash-out:iin. Lienee perustajien suunnitelmana alusta asti.
 
Tämä on taas hyvä esimerkki siitä, että tarvittaisiin uusi digitaalisten laitteiden kuluttajansuojalaki, jossa esim.

1) Vaaditaan, että kaikkien myytävien laitteen toiminnoista maksimaalinen osuus pitää toimia ilman verkkoyhteyksiä ja tunnusten luomista ulkopuoliselle palvelimelle
2) Vaaditaan, että kaikissa myytävissä laitteissa on selvä offline-moodi jossa laite ei ota mitään verkkoyhteyksiä ulos eikä myöskään valita jatkuvasti pyytäen käyttäjää poistumaan offline-moodista.
3) Laitetta markkinoitaessa pitää selvästi ilmaista, mitkä ominaisuudet vaatii verkkoyhteyttä ja tunnusten luontia ulkopuoliselle palvelimelle
4) Mikäli toiminnallisuutta muutetaan siten, että aiemmin ilman verkkoyhteyttä ja tunnuksia toiminut toiminnallisuus alkaa vaatia näitä, kuluttajilla on oikeus saada rahansa takaisin esim. seuraavien viiden vuoden ajan. Ja tämä pätee vaikka tuote olisi osittain vaurioitunut, kolhiintunut tms.
5) Mikäli palvelimet suljetaan ja laite jonka toiminnoista merkittävä osa riippuu palvelimesta käytännössä lopettaa toimintansa, kuluttajilla on oikeus saada rahansa takaisin esim. seuraavan kymmenen vuoden ajan.
6) Mikään liiketoiminnan myyminen tms. ei toimi keinona kiertää vastuuta näistä. Jos yritys menee konkurssiin mutta on sitä ennen myynyt liiketoimintaansa muille firmoille, nämä muut firmat ovat vastuussa korvausten maksamisesta kuluttajille.
 
Tuo AI Pin oli jo alunalkaenkin varsin susi tuote ja aikoinaan ihmettelin kovasti, että sitä edes meni kaupaksi huonosta toimivuudesta ja korkeasta hinnasta huolimatta.

OT:
Tämä on taas hyvä esimerkki siitä, että tarvittaisiin uusi digitaalisten laitteiden kuluttajansuojalaki, jossa esim.

1) Vaaditaan, että kaikkien myytävien laitteen toiminnoista maksimaalinen osuus pitää toimia ilman verkkoyhteyksiä ja tunnusten luomista ulkopuoliselle palvelimelle
2) Vaaditaan, että kaikissa myytävissä laitteissa on selvä offline-moodi jossa laite ei ota mitään verkkoyhteyksiä ulos eikä myöskään valita jatkuvasti pyytäen käyttäjää poistumaan offline-moodista.
3) Laitetta markkinoitaessa pitää selvästi ilmaista, mitkä ominaisuudet vaatii verkkoyhteyttä ja tunnusten luontia ulkopuoliselle palvelimelle
4) Mikäli toiminnallisuutta muutetaan siten, että aiemmin ilman verkkoyhteyttä ja tunnuksia toiminut toiminnallisuus alkaa vaatia näitä, kuluttajilla on oikeus saada rahansa takaisin esim. seuraavien viiden vuoden ajan. Ja tämä pätee vaikka tuote olisi osittain vaurioitunut, kolhiintunut tms.
5) Mikäli palvelimet suljetaan ja laite jonka toiminnoista merkittävä osa riippuu palvelimesta käytännössä lopettaa toimintansa, kuluttajilla on oikeus saada rahansa takaisin esim. seuraavan kymmenen vuoden ajan.
6) Mikään liiketoiminnan myyminen tms. ei toimi keinona kiertää vastuuta näistä. Jos yritys menee konkurssiin mutta on sitä ennen myynyt liiketoimintaansa muille firmoille, nämä muut firmat ovat vastuussa korvausten maksamisesta kuluttajille.
Jos yksikin ominaisuus jolla tuotetta on myyty, lakkaa toimimasta takuuaikana ihan syystä huolimatta, muuttuu tuote tällöin mielestäni vialliseksi ja myyjä-valmistaja/oikeuksien haltija ketjusta pitäisi löytyä korvausvelvollinen. Mikäli tuotteesta poistuu ominaisuus koska kolmannen osapuolen serverit ajetaan alas, kuluttajalle tämä näkyy tuotteen ominaisuuden poistumisena eli tuotteen rikkoutumisena ja tähän valmistajan pitäisi olla varautunut... jos ei muuten, niin korvaamaan kuluttajalle. Minimissään tuo "täysi toimivuus taattu" ei saisi edes rajoittua takuun pituuteen, vaan sen soisi olevan vähintään 3-5 vuotta.

Koskee mielestäni myös tuotteita joiden ominaisuuksia poistetaan firmispäivityksillä.
Tässä kohtaa huidon nuhtelevalla etusormella mm. DNA:n suuntaan, koskien viihdeboxin kovalevytallennuksen poistoa päivityksen yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 067
Viestejä
4 656 934
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom