HP OMEN 30L GT13-1437NO PÖYTÄKONE / Näyttö sammuttaa itsensä ja siirtyy sisäänkirjautumistilaan

Liittynyt
05.06.2025
Viestejä
3
Hei,


Minulla on HP OMEN 30L GT13-1437NO -pöytäkone (ostettu Powerista, alkuperäisillä osilla) ja siihen liitettynä Asus VG27AQ TUF 27" pelinäyttö sekä toinen vanhempi näyttö. Kone on toiminut moitteettomasti ostohetkestä asti, mutta nyt se on alkanut käyttäytyä oudosti.


Ensimmäinen ongelma ilmeni pelatessa:


  • Näytöt pimenevät yhtäkkiä noin 10 sekunniksi (no signal)
  • Kone ei sammu, vaan jää päälle
  • Kun kuva palaa, kone on palautunut sisäänkirjautumisnäyttöön ja kaikki avoinna olleet sovellukset on suljettu
    → Käyttäytyy siis aivan kuin kone olisi käynnistynyt uudelleen, vaikka fyysisesti ei sammu.

Tämän jälkeen ongelma on alkanut ilmetä myös kevyessä käytössä, esim. pelkästään kun Chrome-selain on auki muutaman välilehden kanssa.


Olen kokeillut seuraavaa:


  • Koneen täydellinen nollaus tehdasasetuksiin (olin muutenkin suunnitellut tämän)
  • Koneen sisäinen puhdistus (n. viikko ennen ongelman alkua), tehty varovasti ja huolellisesti

Puhdistuksen yhteydessä ei tuntunut tapahtuvan mitään vahinkoa, mutta heräsi kuitenkin ajatus, että voiko jokin vahinko olla tullut siinä yhteydessä huomaamatta?


Kysymys:
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Onko mahdollista, että kyseessä on esim. virtalähteen tai näytönohjaimen vika? Vai kannattaisiko viedä kone suoraan huoltoon?


Kaikki vinkit ja ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan. Kiitos jo etukäteen!


Ystävällisin terveisin,
Jorginho
 
Mitä tarkalleen ottaen puhdistit sisältä ja miten, millä työkalulla?

Tarkistaisin aluksi, ettei mikään ole puhdistuksen jäljiltä huonosti paikallaan eli käy läpi kaikki liitokset, johdot jne.
 
Tarkasta tosiaan kaikki liittimet ja kaapelit, ettei ole jokin irronnut vaikka osittain siivouksen myötä.
Toinen on seurata lämpöjä käytön aikana, suosittelen HWinfo sovellusta siihen.
 
Veikkaan, että kone _on_ käynnistynyt uudelleen sen takia, että Windows on kaatunut. Ei koneesta silloin mene virrat pois missään kohtaa.

Mitä BlueScreenView näyttää? Latauslinkki: https://www.nirsoft.net/utils/bluescreenview-x64.zip

🧨 Kaatumisen tiedot:​


  • Bug Check Code: 0x00000113
  • Ajuri: watchdog.sys
  • Useita kaatumisia lyhyessä ajassa (4.6.2025 ja 5.6.2025)

🧠 Mitä tämä tarkoittaa?​


0x00000113 = VIDEO_DXGKRNL_FATAL_ERROR
Tämä viittaa suoraan näytönohjaimen ajurien tai laitteiston ongelmaan. Käytännössä Windowsin näytönohjaimen ohjauskomponentti (dxgkrnl) törmää virheeseen, josta se ei toivu → järjestelmä kaatuu.


watchdog.sys ei ole varsinaisesti syyllinen, vaan se on Windowsin järjestelmäkomponentti, joka valvoo laitteistoa ja ajureita. Se vain raportoi virheen, ei aiheuta sitä. / Tämä oli tekoälyn antama vastaus, kun laitoin screenshotin BlueScreenViewistä.
 
Kaatuminen tosiaan viittaa näytönohjaimeen. Ainakin teoriassa myös BIOS ja amolevyn piirisarjan ajuri voivat vaikuttaa asiaan.

Jos koneellasi on asennettuna HP Support Assistant, asenna kaikki sen tarjoamat päivitykset. Jos HP Support Assistantia ei ole asennettuna voit ladata ja asentaa sen täältä HP Support Assistant | HP® Support

Kun olet asentanut kaikki HP Support Assistantin asentamat päivitykset, käytä konetta normaalisti. Jos kone kaatuu edelleen - HUOM! Oletan, että koneellasi on asennettuna Windows 11 ja koneesi komponentit ovat nämä https://support.hp.com/fi-fi/produc...op-pc-gt13-1000a/model/2100404774?sku=46Z58EA

Asenna näytönohjaimen ajurin uusin versio: Driver Details | NVIDIA

Jos uusimman näytönohjaimen ajurin päivitys ei auta, päivitä emolevyn piirisarja-ajuri (asenna vain chipset-ajuri, RAID-ajuria ei tarvitse asentaa): https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/chipsets/am4/b550.html
 
Kaatuminen tosiaan viittaa näytönohjaimeen. Ainakin teoriassa myös BIOS ja amolevyn piirisarjan ajuri voivat vaikuttaa asiaan.

Jos koneellasi on asennettuna HP Support Assistant, asenna kaikki sen tarjoamat päivitykset. Jos HP Support Assistantia ei ole asennettuna voit ladata ja asentaa sen täältä HP Support Assistant | HP® Support

Kun olet asentanut kaikki HP Support Assistantin asentamat päivitykset, käytä konetta normaalisti. Jos kone kaatuu edelleen - HUOM! Oletan, että koneellasi on asennettuna Windows 11 ja koneesi komponentit ovat nämä https://support.hp.com/fi-fi/produc...op-pc-gt13-1000a/model/2100404774?sku=46Z58EA

Asenna näytönohjaimen ajurin uusin versio: Driver Details | NVIDIA

Jos uusimman näytönohjaimen ajurin päivitys ei auta, päivitä emolevyn piirisarja-ajuri (asenna vain chipset-ajuri, RAID-ajuria ei tarvitse asentaa): https://www.amd.com/en/support/downloads/drivers.html/chipsets/am4/b550.html
Nyt on nämä kaikki tehty, mutta ongelma jatkuu edelleen. Onko enää muita keinoja vai luovutanko ja vien koneen huoltoon ammattilaisten käsiin?

Kiitos avusta!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 546
Viestejä
4 809 114
Jäsenet
77 944
Uusin jäsen
viilu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom