HP:n tulostinten uusi firmware blokkaa kolmansien osapuolten musteet

Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 805
no nyt hän ostaa vuoden-puolentoista välein yli 50€ musteet vaikka tulostaa kenties puoli tusinaa värikuvaa vuodessa.

HP Instant ink hoitaa tuon tarpeen noin kympillä (12€)vuodessa. Mutta jos foliopipo kiristää niin ei se sitten sovellu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 842
HP Instant ink hoitaa tuon tarpeen noin kympillä (12€)vuodessa. Mutta jos foliopipo kiristää niin ei se sitten sovellu.
Jos on kaiken nähnyt niin ei syystä luota mihinkään. Joten sinulle HP'n markkinointi on ainakin onnistunut. Eivät he tilausmallia kuluttajille tuputtaisi jos se ei tuottaisi heille _enemmän_ kuin perinteinen, sen ovat excel-pojat takahuoneessa jo laskeneet.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 805
Miksi mua kiinnostaisi mitä se heille tuottaa tai ei tuota? Minulle se on toimivin ja vaivattomin, todennäköisesti myös edullisin. Ei mua myöskään kiinnosta HPn markkinointi. En ole ikinä nähnyt edes yhtä mainosta ko. palvelusta. Sitä ehdotetaan kun otat uuden kamppeen käyttöön.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 459
Nyt on pölysuojasta huolimatta alkanut tulemaan aina *joskus* tummempia vaakaviivoja, joten lienee pikkuhiljaa aika vaihtaa tulostinta. Juovat häipyvät, kun tulostaa muutaman tyhjän, joten eivät ole liikaa haitanneet vielä.
Tässä voi riittää toner-osan vaihto (itsellä sai joskus Brother HL-2030:lla tulostettua 2-3 tankillista mustetta, mutta lopulta piti tuo koko pötkö vaihtaa) ja tosiaan pitäisi pitää huoli ettei mene pölyä ja likaa sisään. Toisaalta tulostimissa on muitakin kuluvia osia, niin voi olla parempi ostaa kokonaan uusi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 879
Itselläni vuonna 20?? ostettu Samsungin mustavalko-laser. Yhä alkuperäinen setti menossa. Hinta oli aikoinaan 139€ tai 149€. Nyt on pölysuojasta huolimatta alkanut tulemaan aina *joskus* tummempia vaakaviivoja, joten lienee pikkuhiljaa aika vaihtaa tulostinta. Juovat häipyvät, kun tulostaa muutaman tyhjän, joten eivät ole liikaa haitanneet vielä. Tietääkseni myös omassa tulostimessani on sirutettu kasetti, mutta sirujahan voi ostaa netin kautta, jos tarvis ikinä tulee.
Kannattaa kokeilla vaikka Saksan eBaystä ( www.ebay.de ) kokeilla hakea tulostimen merkillä ja mallinumerolla, että olisiko siihen värikasetteja myynnissä ja mihin hintaan.

Hyvällä tuurilla siihen saa uuden tarvike-värikasetin esimerkiksi 25 euron hintaan ja taas mennään kenties 10 vuotta. Voisi mennä pidempäänkin, mutta tulostinajurit voivat olla hukassa jo vuoden 2033 Windows masiinaan. Jos sellaisia siis edes käytetään 10 vuoden kuluttua yleisesti.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 879
30 vuoden laser-kokemuksella en edelleenkään vaihtaisi pois. Nykyinen mv-Brother vuodelta 2020 pyörii edelleen originaali-kasetillaan (1200 sivua?), eikä asiallinen uusikaan kasetti (2500 sivua) maksa kuin 60€ vaikka ostaisin Suomesta.
Gillette-mallillahan näitä ikävä kyllä myydään. Laite halvalla ja siitähän se vedätys vasta lähtee. Tunnen eläkeläisen joka osti 5-6v sitten HP'n värimustesuihkun "halvalla", no nyt hän ostaa vuoden-puolentoista välein yli 50€ musteet vaikka tulostaa kenties puoli tusinaa värikuvaa vuodessa. Näkemäni perusteella ainakin kolmannes musteistaan menee pelkästään tulostuspäiden auki pitämiseen :mad:
Itse päätynyt siihen jotta jos tarvitsen väritulosteita (yleensä digikuvista) niin tilaan moiset paremmin aikaa kestävinä eli jostain kuvapalvelusta, tapahtuu kenties kerran vuodessa. Värimustesuihkujen väritulosteethan eivät kestä aikaa ts. haalistuvat yllättävän nopeasti.
Laser-väritulosteet A4 koossa maksavat jonkun 40 senttiä kaupungin kirjastolla ja ehkä tuplaten yliopiston painolla. Valokuvapaperille laser-valolla valotetut printit noin A4 koossa maksavat jotain 3,50 euroa jossain Ifolorilla ja muissa online valokuvatulostamoissa ja tarjouksessa noin puoleen hintaan niitä saa ajoittain.

Sen verran vähän noille väritulosteille ja isoille valokuva printeille on minulla käyttöä, että itse olen niiden teon ulkoistanut tuollaisille tahoille ja kotona tulostan vain mustavalkoista tavaraa laserilla. Nykyään esimerkiksi valokuva paperi-printeille on minulla ainakin vähemmän käyttöä kuin vaikkapa 20 vuotta sitten, kun usein niitä kuvia on mukavampi katsoa vaikka porukallakin isolta 4k telkkarista kuin paperiprinteiltä.

Pariset mv-tulosteet on käyttöliittymän puolesta minusta ylivertainen tapa edelleen vaikka lukea ja käydä läpi jotain artikkeleita kun niihin on helppo kynällä vaikka tehdä omia merkintöjä ja opetella asioita. Ei mikään tietokoneen monitori, e-kirjan lukulaite, tabletti tai puhelimen näyttö pysty samaan käytettävyyteen. Toki molempi parempi kun joskus satojen sivujen teoksesta on joku avainsana ja siihen liittyvä kohta hukassa ja siinä menee ikä ja terveys jos sen sivu sivulta etsimällä etsii kun saman teoksen pdf-muodon tietokoneella avaamalla se löytyy muutamassa sekunnissa.

Jotta ei mene ihan aiheesta sivuun, niin tulostinta ostaessa kannattaa tsekata ennen ostoa miten siihen laser-malliin saa tarvike-(mv)-värijauhekasettaja vaikka eBaystä ja ostaa sen mukaan tulostin että niitä saa. Ja muutamaksi vuodeksi värijauhekasetit ostaa valmiiksi. Jos tulostin toimii oikein, niin siihen lienee turha mitään päivityksiä asentaa tai pääsee sitä itse nettiin latailemaan päivityksiä kun tiedä milloin sieltä tulee esimerkiksi HP:n tapauksessa päivitys joka estää muuta kuin ylihintaisten alkuperäisten HP:n värijauhekasettien käytön
 
Liittynyt
25.10.2022
Viestejä
18
Kumma ettei EU saa HP:n perseilyyn minkäänlaista rotia, mutta esim Apple joutui nöyrtymään USB-pistokkeissa. Hiljattain törmäsin vanhemman HP-tulostimen kanssa tähän että tulostimessa täydet mustepatruunat on tehty toimintakelvottomaksi etänä.

Sain laitteen ilmaiseksi ja otin vastaan kun skanneria tulee joskus käytettyä. Rasittaa vaan kun nyt se valittaa jokaisen käynnistyksen yhteydessä kaikensorttista hälytystä epäkelpojen musteiden takia.

Miksi mua kiinnostaisi mitä se heille tuottaa tai ei tuota? Minulle se on toimivin ja vaivattomin, todennäköisesti myös edullisin. Ei mua myöskään kiinnosta HPn markkinointi. En ole ikinä nähnyt edes yhtä mainosta ko. palvelusta. Sitä ehdotetaan kun otat uuden kamppeen käyttöön.
Hehe kumma että vuodesta toiseen tulee tämä sama argumentti "Minun kohdallani asiat on hyvin, joten te muut ette saa valittaa yhtiön x epäeettisestä toiminnasta."

Mitä ihmettä kuvittelet saavuttavasi tällä kitinällä? Jos asiat on hyvin, littipeukku! Jatka samaan malliin. Me muut yritetään vielä ajaa kuluttajan alati väheneviä oikeuksia.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 805
Hehe kumma että vuodesta toiseen tulee tämä sama argumentti "Minun kohdallani asiat on hyvin, joten te muut ette saa valittaa yhtiön x epäeettisestä toiminnasta."
Saahan sitä valittaa ihan vapaasti haluamastaan aiheesta ja syystä. Vapaa maailma. Olen itse oikonut lähinnä väitteitä missä on oletettu palvelun olevan kallis harvakseltaan tulostavalle. Eettisyys minua ei kiinnosta muutenkaan. Äänestän lompakollani jos en pidä tuotteesta ja/tai palveluista minkä hyvänsä yhtiön kohdalla.

Mitä ihmettä kuvittelet saavuttavasi tällä kitinällä? Jos asiat on hyvin, littipeukku! Jatka samaan malliin. Me muut yritetään vielä ajaa kuluttajan alati väheneviä oikeuksia.
Kitinällä? En ole valittanut/kitissut yhtään. Kerro sinä aiheesta kun tuntuu ottavan koville.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 030
Eettisyys minua ei kiinnosta muutenkaan. Äänestän lompakollani jos en pidä tuotteesta ja/tai palveluista minkä hyvänsä yhtiön kohdalla.
Aika erikoista, jos ei tuotteen sosiaalinen tai ympäristövastuu kiinnosta sinua lainkaan? Itsekin äänestän lompakollani tuotteista, mutta pyrin välttämään epäeettisiä tuotteita, eli tuotelaadultaaan tai elinkaareltaan heikkoja tuotteita (esim. Samsung on pannassa huonojen kokemuksien vuoksi) ja en missään nimessä ostaisi tuotetta tietäen, että sen tuotannossa olisi käytetty lapsityövoimaa tai Qatarin siirtotyöläisiä euron tuntipalkoilla. Eli esimerkiksi itse en menisi katsomaan Qatarin jalkapallokisoja, sillä niiden urheilukisojen eteen on tehty liikaa eettisiä uhrauksia.

Mielestäni lasertulostin on selvä valinta, se on vain niin helppokäyttöinen ja edullinen käyttää. Meillä HP:n kohta 10 vuotta vanha printteri tekee sitä, että ohjelmisto freezailee energiansäästöominaisuuden vuoksi (EcoModea ei saa pois päältä) siten, että laitteeseen ei pääse edes hallintasivulle kun laite jumittuu. Voi toimia hyvin viikon, tai jo alle vuorokaudessa jumiutua. Asia on ratkaisu virta-ajastimella, joka katkoo joka aamu klo 8:lta tulostimen virrat pois 5 minuutiksi. Päivittäisen ja automatisoidun virrankatkaisun avulla laite pysyy aina käyttökelpoisena :)

Eli HP:lle satikutia siitä, että ei ole viitsitty korjata laitteen firmwarea siten, että joko EcoModen saisi pois päältä tai bugi olisi korjattu pois. Muutoin tulostimena oikein hyvä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 226
Aika erikoista, jos ei tuotteen sosiaalinen tai ympäristövastuu kiinnosta sinua lainkaan? Itsekin äänestän lompakollani tuotteista, mutta pyrin välttämään epäeettisiä tuotteita, eli tuotelaadultaaan tai elinkaareltaan heikkoja tuotteita (esim. Samsung on pannassa huonojen kokemuksien vuoksi) ja en missään nimessä ostaisi tuotetta tietäen, että sen tuotannossa olisi käytetty lapsityövoimaa tai Qatarin siirtotyöläisiä euron tuntipalkoilla. Eli esimerkiksi itse en menisi katsomaan Qatarin jalkapallokisoja, sillä niiden urheilukisojen eteen on tehty liikaa eettisiä uhrauksia.

Mielestäni lasertulostin on selvä valinta, se on vain niin helppokäyttöinen ja edullinen käyttää. Meillä HP:n kohta 10 vuotta vanha printteri tekee sitä, että ohjelmisto freezailee energiansäästöominaisuuden vuoksi (EcoModea ei saa pois päältä) siten, että laitteeseen ei pääse edes hallintasivulle kun laite jumittuu. Voi toimia hyvin viikon, tai jo alle vuorokaudessa jumiutua. Asia on ratkaisu virta-ajastimella, joka katkoo joka aamu klo 8:lta tulostimen virrat pois 5 minuutiksi. Päivittäisen ja automatisoidun virrankatkaisun avulla laite pysyy aina käyttökelpoisena :)

Eli HP:lle satikutia siitä, että ei ole viitsitty korjata laitteen firmwarea siten, että joko EcoModen saisi pois päältä tai bugi olisi korjattu pois. Muutoin tulostimena oikein hyvä.
Turha vääntää enempää. @Mika__ on vain kiinnostunut että voi olla erittäin laiska tulostimen kanssa ja jos siitä tulee vähän lisäkuluja vs itse näkisi ihan pikkasen vaivaa niin ei ole hänelle ongelma.

Mikään muu ei häntä kiinnosta pätkän vertaa.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 805
Turha vääntää enempää. @Mika__ on vain kiinnostunut että voi olla erittäin laiska tulostimen kanssa ja jos siitä tulee vähän lisäkuluja vs itse näkisi ihan pikkasen vaivaa niin ei ole hänelle ongelma.

Mikään muu ei häntä kiinnosta pätkän vertaa.
Herkkiä poikia palstalla. :D minua ei kiinnosta lisäkulut, mutta miten vaivannäkö tähän nyt liittyy? Jos taloudessa menee 2x2 mustekasettia per vuosi (2 väriä ja 2 mustaa) niin mikä ekologinen ero on sillä että ostan ne itse kaupasta vs. ostan ne kuukausipalveluhinnalla? Voisit muutenkin yrittää keskustella aiheesta etkä henkilöistä.

Aika erikoista, jos ei tuotteen sosiaalinen tai ympäristövastuu kiinnosta sinua lainkaan? Itsekin äänestän lompakollani tuotteista, mutta pyrin välttämään epäeettisiä tuotteita, eli tuotelaadultaaan tai elinkaareltaan heikkoja tuotteita
Ei siinä mitään erikoista ole, ei vain kiinnosta laisinkaan koska oma kulutus on niin pientä, että ei heilahda viisari mihinkään suuntaan teki ’huonon’ tai ’hyvän’ valinnan. En minä sentään paskoja ja nopeasti hajoavaa kamaa osta. Sen takia taloudessa ei ole androideja, Samsungeja yms kuraa. Tuo HP aikanaan tuli valittua koska oli puoleen hintaan, tekee ihan ok jälkeä, kaksipuolinen tulostus ja yhden värikasetin tulostus (värikasetin loppuminen ei haittaa, voit tulostaa dokumentit pelkkää mustaa käyttäen), HP Smart on ihan toimiva appi luurissa ja pädillä millä hoitaa tulostukset, skannaukset yms. ja ominaisuuslistalla oli tärkeä Applen AirPrint.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
Herkkiä poikia palstalla. :D minua ei kiinnosta lisäkulut, mutta miten vaivannäkö tähän nyt liittyy? Jos taloudessa menee 2x2 mustekasettia per vuosi (2 väriä ja 2 mustaa) niin mikä ekologinen ero on sillä että ostan ne itse kaupasta vs. ostan ne kuukausipalveluhinnalla?
En enää halunnu lähteä tähän aiheeseen, koska menee kaikilta osapuolilta jankkaamiseksi ja oman näkökulman tuputtamiseksi, mutta ilmeisesti olet nyt käsittänyt jotain väärin.
Vaivannäkö liittyy siihen, että vaihdat useamman kerran vuodessa kasetteja ylipäätään kun toisaalta niitä ei tarvitsisi vaihtaa 5-10 vuoteen ollenkaan. Selvästi sillä pienelläkin vaivalla on merkitystä jos niitä ei jaksa erikseen ostaa, vaiva se on se vaihtaminenkin.
Ekologisuus liittyy juuri tähän, eli niitä kasetteja on kuskattava useamman kerran vuodessa ympäri maailmaa täytettäväksi kun toisia ei tarvitsisi raahata kuin kerran vuosikymmenessä mikäli tulostaa vähän. Ero tulee juuri siitä, että kulutat vuosikymmenessä 60 patruuna vs yhden tai yhden satsin neljän satsin (värillinen). Ja se ihmeellisyys tulee siinä, että niitä musteita pitää raahata vaikkei sitä käyttäisi, toisin kuin laserin jauheita.
Sama asia kun porais autonsa tankkiin reiän, ei haittaa, koska joku tulee pihaan aina täyttämään sen halvalla.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 805
Jankkaamista tosiaan, selitin tuossa omat tarpeet ja tekniset speksit mitkä halusin ja haluan edelleen, ei mitään värilaseria skannaustoiminnolla AirPrintillå ollut mielestäni edes saatavilla fiksuun hintaan, hinta oli moninkertainen (ehkä 10-kertainen) suihkariin (59,90€) + niiden koko ja paino helposti kasvaa melko suureksi. Suihkari on eteisen peiliovikaapin takana hyllyllä sievästi ja sitä ei tarvitse katsoa kun ei käytä. Mulla ei ole mitään hikkynurkkausta täällä eikä ole tarvetta esim pöytäkoneelle ts. staattiselle työpisteelle.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 016
Ja Lexmarkin tulostimet (MS510 ainakin) blokkaa firmispäivityksen jälkeen omatkin mustekasetit :rofl2:
No mitähän tuo piiri sitten kasetissa tekee, jos kasetin voi kuitenkin uudelleentäyttää? yleensähän se on laskenut tulostettuja sivuja ja päätellyt sitä mukaa paljonko mustta on jäljellä. Mistä se kasetti tietää mitä tarvikemusteita sinne laitetaan
Näitä on tosiaan ollut astetta ovelimpiakin valmistajia, kuten just toi Lexmark. Mulla oli mökillä joku max 10v vanha Epson monitoimitulostin. Päivitin vahingoissa firmiksen viime kesänä ja siihen loppuikin sitten laitteen käyttö tulostustarkoituksessa. Itse täytetyt, mutta alkuperäiset kasetit lopettivat toimimisen ja pienellä googlettelulla selvisi että siruun on tosiaan tallennettu käyttömäärä, joka nyt on sitten aktivoitui ja entisen/ohitettavan "kasetti tyhjä blahblah" valituksen sijasta hylkää koko kasetin. Eli käytännössä valmistajan omaa "virallista tietä" vain kasettien täyttö (tai uudet kasetit). Jotain sirujen nollauslaitteita näkyi myös olevan kiinakaupoissa myynnissä, mutta en vittu jaksanut enempää.

Redditissä taas jotkut olivat saaneet alkup. tehdasfirmiksen takasin tekemällä firmispäivityksen uusiksi ja vetämällä virrat pois laitteesta tarkalleen tietyssä kohtaa päivitystä. Kokeilin temppua pari kertaa, kyllästyin, ja viskasin lopulta mokoman hökötyksen pihalle odottamaan varkaita. Ei varmasti tule epsoneita enää hankittua. On kyllä harvinaisen vittumainen tuo bisnes muillakin valmistajilla.

Vähän sama kun Tesla ilmoittaisi että saat ladata kotteroa pelkästään joltain Oomilta ostetulla sähköllä tms :rolleyes:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 762
Ei varmasti tule epsoneita enää hankittua. On kyllä harvinaisen vittumainen tuo bisnes muillakin valmistajilla.
Onhan tuo teoriassa aika syvältä mutta kuten jo aiemmin kirjoitin ostin samalla kun ostin tuon itse laitteenkin (lähes laitteen hintaiset, noin 72% hinnasta) värikasettisetti-setin missä on kaikki 4 väriä. Tuo tapahtui 2016 ja nyt on alkanut hiljakseen herjailla yhtä väriä, joten ehkä joskus jopa 2024 tai 2025 joutuu ottamaan käyttöön nuo täysimääräiset patruunat. Millä hyvin luultavasti mennään sitten seuraavat 10+ vuotta koska nuo laitteen mukana tulevat ovat arviolta 25-40% täynnä mutta eivät ikinä oikeasti juuri korkatut täydet patruunat.

En muuten edes tiedä miten hyvin laitteiden oikeat valmistajat tukevat sitten noita 10+ vuotta vanhoja (paitsi ajureiden puolelta) laitteita? Luulisi että uusiakin patruunoita löytyisi mutta tiedä sitten hinnasta. Näköjään samaan tulostimeen ( Brother HL-3140CW ) löytyy samalla tilauskoodilta jopa samasta paikasta täsmälleen samaan hintaan kasetti setti edelleen. Eli ainakin Veli hoitaa asiat kunnolla...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 842
Jos jotain olen yli 30v lasereitakin käyttäneenä oppinut;
- vältän uudempia HP-moisia. Laserjet 4/5-sarjaiset olivat aikanaan parhaita joskin hitaita.
- mustesuihku EI koskaan kannata, tulostus maksaa maltaita eikä nopeudessa ole kehumista.
Mustesuihkujen pahin pommi ovat suuttimet ja niiden kautta pakko tulostaa aina silloin tällöin jotta pysyvät edes käyttökunnossa. Lisäksi ohjelmistonsa haluavat aina tuhlata suunnitellusti musteitaan viihteenä "Tulostimesi vaatii kalibrointia tmv" jotta pysyvät edes elossa. Aikanaan vuosia käyttämäni Laserjet tulosti aina ja kysymättä heti kaiken mitä sille lähetti vaikka välillä meni 5-6kk jolloin en tulostanut sivuakaan. Näin tulostimien kuuluukin toimia IMO. Eikä tulostimen nettiyhteys tarjoa mitään "lisäarvoa" paitsi jos haluat jonkun pääsevän käsiksi sisäverkkoosi.
Olen maksanut tulostimestani enkä vain "vuokrannut" moisen käyttöoikeutta :mad:
 

strummer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
74
Tässä just koetan saada HP:n tulostimeen (2720e) elonmerkkejä, mutta tyhjää sivua vain pukkaa. Ei ole oma, en muista milloin ostettu mutta muste on kyllä vähissä, mutta ei varmaan ole tulostettu tasaisin väliajoin, eli jotain tukossa. Koittanut noita kasetteja putsailla.

On kyllä tulostimet sellasia että ei kestä.. En kyllä itse tulostele, mutta voisi varmuuden vuoksi hommata jonkun käytetyn laserin.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 914
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom