Sama ongelma virheilmoituksineen (34 XX), ja minullakin Elisan liittymä. Olikin KINKKISTÄ löytää syy. Asiakaspalvelut (Elisa, Telia) eivät osanneet auttaa. Vian haarukoimiseksi kokeilin vaihtaa SIM-kortin toiseen puhelimeen, ja kas - varmenne siinä toimikin oikein hyvin, joten syy vaikutti olevan puhelimessa.
Oma puhelimeni on
Huawei P20 Pro, joten otin yhteyttä Huawein tekniseen tukeen (englanninkielinen). Piti ensin kertoa, mikä on mobiilivarmenne Suomessa.
Pitkän haarukoinnin jälkeen kehotettiin ottaamaan asetuksista VoLTE-puhelut pois päältä:
Asetukset => Mobiiliverkko => Mobiilidata => VoLTE-puhelut POIS
Auttoi! Varmenne alkoi heti pelaamaan niin kuin pitää eli salamannopeasti. Tosin kehottivat kytkemään sen takaisin päälle, mutta eipä sitten enää toiminutkaan, joten VoLTE on nyt pois päältä. Eli asetus liittyy äänipuhelujen tekniikkaan. Kun VoLTE ei ole päällä, ääni menee 2G-verkon kautta (3G on kuulemma jo ajettu alas). Netti toimii ihan normaalisti, joten VoLTE voi aivan hyvin olla pois päältä. Ja 2G-verkkokin pysyy valtioneuvoston päätöksellä päällä vielä 6 vuotta:
Valtioneuvoston päätös toimilupaehtojen muuttamisesta
Eli ei ole kiirettä puhelinta vaihtaa. Mobiilivarmennehan on IHANAN nopea kuten Huawei (samoin myös Huawei-läppärini)! Olen päätellyt, että kyseessä on Huawein bugi. Mutta jos puhelimesi on jokin toinen, syy lieneekin jossakin muualla varmennetekniikassa.
EDIT: Huomasinkin, että myös sinun puhelimesi on Huawei (sehän on tuossa otsikossa)!