Honda Monkey 2022

Oli aikanaan yhden kesän käytössä Aprilia Sportcity 125 ja sen perusteella ymmärrän myös 125 Monkeyn hauskuuden ja tarpeen. Tuo Aprilia ei ulkoisesti juuri moposkootterista eronnut, mutta kulki kaupunki- ja esikaupunkiolosuhteissa ihan älyttömän hyvin ja oli näppärä käsitellä. Rajoitteet tuli tietenkin vastaan sitten +80 vauhdeissa, mutta liikenteen mukana pysyi vaivattomasti. Ellei olisi noita muita romuja jo tallit ja pihat täynnä, niin olisi ehdottomasti ostoslistalla.
 
Minkäslaisia tarjouksia tuosta uudesta monkeysta olette saaneet?

Minulle tuli tämmöinen.

Kuvakaappaus 2021-08-05 12-12-12.png

Mulla kustantaa 4580€ + rekisteröinti 99€, eli 4679€
 
Semmoinen juttu, että sisarmalli Gromia sais jo samantien hyllylstä muutamia satasia halvemmalla. Lisäksi siinä uusimmassa on nuo samat päivitetyt osat mitä tulevassa 2022 Monkeyssa. Gromissa on myös aika iso skene tai jopa isompi, kuin Monkeyssa maailmalla vaikka aika samanlaiset nuo molemmat on.
 
Semmoinen juttu, että sisarmalli Gromia sais jo samantien hyllylstä muutamia satasia halvemmalla. Lisäksi siinä uusimmassa on nuo samat päivitetyt osat mitä tulevassa 2022 Monkeyssa. Gromissa on myös aika iso skene tai jopa isompi, kuin Monkeyssa maailmalla vaikka aika samanlaiset nuo molemmat on.
Gromi ollut muutaman vuoden kauemmin markkinoilla niin kyllähän sille on vähän isompi skene ja kaikennäköstä palikkaa saatavilla.
 
Saahan sitä Gromia, mutta en usko että kovinkaan monelle Monkeyta ostavalle se on vaihtoehtona. Harvemmin tälläistä pyörää speksejä vertaamalla ostellaan. Mitä on havainnoinut kaupungilla, niin karrikoiden voi varmaan sanoa, että Monkeylla on paljon suurempi suosio aikuisten keskuudessa ja Gromilla ajellaan nuorena ne kevarikesät.
 
Saahan sitä Gromia, mutta en usko että kovinkaan monelle Monkeyta ostavalle se on vaihtoehtona. Harvemmin tälläistä pyörää speksejä vertaamalla ostellaan. Mitä on havainnoinut kaupungilla, niin karrikoiden voi varmaan sanoa, että Monkeylla on paljon suurempi suosio aikuisten keskuudessa ja Gromilla ajellaan nuorena ne kevarikesät.
Tottakai jos tähtäimessä on se (uusi) Monkey, niin eihän silloin muita katsella. Pointti vaan oli, että sen uuden tekniikan saa jo nyt Gromissa. Jostain syystä ottaisin itse sen uuden Gromin mielummin kaupunkiräppäilyyn. Molemmat vaikuttava kyllä mukavilta aihioilta rakenteluun. Ainoastaan häiritsee vaan toi heikohko suorituskyky...
 
Minkälaisia toimitusaikoja teille on lupailtu? Itselläni väläyteltiin mahdollisesti syyskuuta tai pahimmassa tapauksessa tammikuuta.
 
Seuraavaksi herätettiin Honda Dax. Ei huono, hintalisänä melkein tonni lisää Mankiin verrattuna on toki aikamoinen nousu. Voi toki olla, että nykyisellä materiaalien hinnoilla vedetty varman päälle alustava hinta..

Honda Dax 125
 
Tällä uudella "monkeyllä" ei ole kyllä mitään tekemistä monkeyn kanssa. Aivan liian iso ja painava. Kiinalainen manki muistuttaa enemmän aitoa monkeytä.
 
Honda olisi aivan hyvin voinut tuoda näistä myös 50cc versiot, puhaltaen vähän eloa tuohon kuolleeseen moppsegmenttiin.
Joo paitsi sivistysvaltioissa ei ole väliä vakuutuksien tai muidenkaan rajoitteiden välillä 50cc vs. 125cc.... Ei vaan toimi Suomessa moinen.
 
Miten tämä käyttäytyy rata-ajossa jos vähän virittää 50 heppas lisää? Onko tiukka jousitus?
 
Joo paitsi sivistysvaltioissa ei ole väliä vakuutuksien tai muidenkaan rajoitteiden välillä 50cc vs. 125cc.... Ei vaan toimi Suomessa moinen.
Mitkä nämä maat ovat? Ei äkkiseltään tule mieleen ensimmäistäkään länsimaata, josta ei mopoluokkaa löytyisi.
 
Thaimaassa ainakin vuokrasin 125cc skootterin ja ajelin ajokortilla, siellä ei paljon 50cc mopoja näkynyt. Sitä en sitten tiedä, oliko mulla riittävä ajokortti siellä ajaa mutta siellä taitaa poliisi kysyä enemmän seteliä kuin muovikorttia.
 
Jenkit listaan myös.
Ei pidä paikkaansa. Useammassakin osavaltiossa alle 50 kuutioisia ei tarvitse edes rekisteröidä ja niitä saa ajaa ilman korttia. Sen sijaan yli 50cc pyöriä varten tarvitsee aina kortin. Ihan niin kuin meilläkin.

Se, että monissa kehitysmaissa ajellaan ilman korttia menee näissä jutuissa vähän samaan sarjaan kuin "etelä-euroopassa kaikki mopot kulkee kaheksaakymppiä". Joo ei se Thaikkuvuokraaja varmaan paljon sitä korttia kysele ja poliisikin ottaa varmaan mielellään sen lahjuksen vastaan. Ei se siitä tosin laillista tee.
 
Ei pidä paikkaansa. Useammassakin osavaltiossa alle 50 kuutioisia ei tarvitse edes rekisteröidä ja niitä saa ajaa ilman korttia. Sen sijaan yli 50cc pyöriä varten tarvitsee aina kortin. Ihan niin kuin meilläkin.

Se, että monissa kehitysmaissa ajellaan ilman korttia menee näissä jutuissa vähän samaan sarjaan kuin "etelä-euroopassa kaikki mopot kulkee kaheksaakymppiä". Joo ei se Thaikkuvuokraaja varmaan paljon sitä korttia kysele ja poliisikin ottaa varmaan mielellään sen lahjuksen vastaan. Ei se siitä tosin laillista tee.
Lähestyin tätä enemmän kuutioiden, kuin ajokortin suunnasta. Varmaan kaikilla tämänkin langan lukijoista on se ajokortti, joten siitä ei tarvitse murehtia enää. Muutenkin moottoroidun ajoneuvon ohjastamiseen olisi hyvä olla jotain koulutusta alla esim. liikennesäännöistä, joten kannatan jonnejen mopokorttiakin.
 
IMO se pykälää uudemman mankin mukaan apinoitu tankki olisi parempi ulkonäöllisesti, ja ihan myös käytännössä tilavuuden puolesta.. Lisäksi korkki saisi olla kuiten "oikeissa", eikä tuollainen moderni.. Siihen tosin vvoi olla nykyään jotain pykäliä jotka estää sen käytön..?

Olen kyllä aika vahvasti mietinyt tuon hankkimista.. Mitään en tuolla oikeasti tekisi, mutta eihän aikuiset mitään moottoripyöriä nykyään tarpeeseen hanki.
 
IMO se pykälää uudemman mankin mukaan apinoitu tankki olisi parempi ulkonäöllisesti, ja ihan myös käytännössä tilavuuden puolesta.. Lisäksi korkki saisi olla kuiten "oikeissa", eikä tuollainen moderni.. Siihen tosin vvoi olla nykyään jotain pykäliä jotka estää sen käytön..?

Olen kyllä aika vahvasti mietinyt tuon hankkimista.. Mitään en tuolla oikeasti tekisi, mutta eihän aikuiset mitään moottoripyöriä nykyään tarpeeseen hanki.
Mitenniin ei tekisi mitään? Kauppareissu, rannalle uimaan, Kaivariin jäätelölle, töihin jne. Nykyisillä polttoaineen hinnoilla on myös edukasta liikkumista.
 
Nojoo... siis ihan hupilaitteeksi siis. Kauppaan sen kanssa tuskin viittisi mennä, jos pitää ostaa jotain enemmän mitä mahtuu taskuun.
 
Paljonko tuolla 125cc versiolla on liikennevakuutus+osakasko vuodessa?
 
Paljonko tuolla 125cc versiolla on liikennevakuutus+osakasko vuodessa?

Kaksipyöräisissä vaikuttaa ajokokemus ja ikä sen verran paljon, että helpoimmalla näät hintaluokan kun otat nettimotosta jostakin yksilöstä rekkarin ja käyt eri vakuutusyhtiöiden laskurit läpi omilla tiedoilla. Yhtiöiden välillä toki on myös aivan järkyttäviä eroja ja se sitten vaihtelee mikä on missäkin kohtaa itselle halvin.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Tänään on omasta mankista kaupat tehty :thumbsup:
Vakuutus + osakasko myös (hintaa en tiedä) ja kaikki etänä toistaiseksi.

Kun nyt ehtis noutamaan uuden lelun himaan.

Toki hieman pitkä toimitusaika, kun tilasin viime vuoden heinäkuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa 22 mallissa Osakasko+Liikennevakuutus on yhteensä sen noin 260€/vuosi. IF:iltä otin itse, aika reilusti eroja yhtiöiden välillä..
 
Omassa 22 mallissa Osakasko+Liikennevakuutus on yhteensä sen noin 260€/vuosi. IF:iltä otin itse, aika reilusti eroja yhtiöiden välillä..
Haaveillu samaasta moperia, piti laskea op lla melki 700€ pelkkä liikennevakuutus 40 prosenteilla. Vähä hintaa tulee kesän kurvailuihin. Pitääpä testata muita yhtiöitä.
 
Testailinpas myös laskureita 2020 vuosimallilla, ja näyttäs IF antavan halvimman pienellä vertailulla. OP Pohjola liikennevakuutus 370e, osakaskon kanssa 580e. IF osakaskon kanssa 251e. Mielenvikaiset erot.

Verrokkina OP Pohjolassa itselläni Yamaha XT660 enduro vm2004. 70% bonukset, pikkukasko 205e vuosi.
 
Manki 2022.jpg

Ajokelejä odotellessa :)

Vakuutukset Lähitapiola:
- liikenne 545€ (20% bonari)
- osakasko 88€
Yhteensä siis noin 633€
Onnea uudelle pelille sinnekkin. Näköjään oikeassa Suomi100-värissäkin..

Omaan tuli asenneltua alkuperäisen lapion tilalle GCraftin kilpiteline, käyttää näppärästi alkuperäistä kilven valoa, niin tarvinnut edes kolvihommiin ryhtyä. Tuli Thaikuista reilu viikossa.

Monkey2.jpg
 
Ootte päässeet jo uusilla 5-vaihteisilla ajamaan. Mitenkä vertautuu vanhempaan 4v vaihteistolla varustettuun, jota moitittu puutumisesta isoimmalla ajaessa ja joutuu pykälteleen kolmosen kautta nelosen puhaltimelle?

Siis että onko välityksiä miten hyvin saatu kohdilleen, jaksaako vitosella enää taas mihinkään?
 
125cc mopossa kalliimmat vakuutukset kuin moottoripyörässä :facepalm:

On tämä kyllä ihme maa
 
125cc mopossa kalliimmat vakuutukset kuin moottoripyörässä :facepalm:

On tämä kyllä ihme maa

Mopoautossakin taitaa olla suuremmat kuin autossa, vieläpä aika isolla kertoimella. :smoke:

Tilastoista ne maksut lasketaan, ei se salatiedettä ole.
 
Mopoautossakin taitaa olla suuremmat kuin autossa, vieläpä aika isolla kertoimella. :smoke:

Tilastoista ne maksut lasketaan, ei se salatiedettä ole.

Mä ymmärrän jos 15v ottaa vakuutukset, mutta aikuisille :sholiday:

Kävin huvikseen katsomassa monkeytä, niin mulle osakaskolla 280€/v ja täyskaskolla 400€/v

Prätkässä mulla osakasko 170€ ja täyskasko olisi 300€:think:


logiikka 404

Sama kun IF pyys sähköpyörän liikennevakuutuksesta+kaskosta 220€, no nykyisessä yhtiössä missä meidän kotivakuutus on niin 100€ eikä tarvitse kaskoa...
 
125cc mopossa kalliimmat vakuutukset kuin moottoripyörässä :facepalm:

On tämä kyllä ihme maa
Eikös kevareissa ole järestään kalliimmat vakuutukset kuin aikuisten moottoripyörissä? Onhan ne nyt kuitenkin lähes poikkeksetta nuorten kuljettajien käytössä, melkein puolet kuljettajista on vielä vuoden tai alle ajokokemuksella.

Itseasiassa, jos tuon porauttaisi ja virittäisi 126cc kokoiseksi vakuutusmaksu todennäköisesti putoaisi. :)
 
Eikös kevareissa ole järestään kalliimmat vakuutukset kuin aikuisten moottoripyörissä? Onhan ne nyt kuitenkin lähes poikkeksetta nuorten kuljettajien käytössä, melkein puolet kuljettajista on vielä vuoden tai alle ajokokemuksella.

Itseasiassa, jos tuon porauttaisi ja virittäisi 126cc kokoiseksi vakuutusmaksu todennäköisesti putoaisi. :)
Mitä se pyörä siihen vaikuttaa kun kuskista se on kiinni ja hänen historiasta.

Ihmetyttää että miksi mulle 125cc 12hp maksaa enemmän kuin 800cc 110hp?
 
Mitä se pyörä siihen vaikuttaa kun kuskista se on kiinni ja hänen historiasta.

Ihmetyttää että miksi mulle 125cc 12hp maksaa enemmän kuin 800cc 110hp?
Sama minulla. 125 Monkey olisi paljon kalliimpi vakuuttaa, kuin FJR 1300.
 
Eiköhän se ole ihan sen takia, että oletuksena noita pikkusia ajavat ne nuoret vähän kokeneet, joten sattuu ja tapahtuu.
Ja monesti se omistaja(vakuutuksen ostaja) on piikkisissä eri, kuin ajoneuvon käyttäjä.
 
Mitä se pyörä siihen vaikuttaa kun kuskista se on kiinni ja hänen historiasta.

Ihmetyttää että miksi mulle 125cc 12hp maksaa enemmän kuin 800cc 110hp?
Liikennevakuutuksethan määritellään niiden riskitekijöiden mukaan, jonka takia 320 bemarissakin on isompi vakuutus kuin 911 porschessa, vaikka teknisesti bematin pitäisi olla turvallisempi vaikka kumpaakin ajaisi 30v helsinkiläinen mies.

Lisäksi uskon että vakuutushtiöt lähtevät siitä oletuksesta että kevaria ajaa 16 tai 17v nuori ajoneuvon haltijasta riippumatta.
 
Liikennevakuutuksethan määritellään niiden riskitekijöiden mukaan, jonka takia 320 bemarissakin on isompi vakuutus kuin 911 porschessa, vaikka teknisesti bematin pitäisi olla turvallisempi vaikka kumpaakin ajaisi 30v helsinkiläinen mies.

Lisäksi uskon että vakuutushtiöt lähtevät siitä oletuksesta että kevaria ajaa 16 tai 17v nuori ajoneuvon haltijasta riippumatta.
Tuo siinä varmasti on syynä. Kerran katsoin huvikseni vakuutusta mopoautoon laskurilla ja sehän näytti ihan karmeita summia.
 
Liikennevakuutuksethan määritellään niiden riskitekijöiden mukaan, jonka takia 320 bemarissakin on isompi vakuutus kuin 911 porschessa, vaikka teknisesti bematin pitäisi olla turvallisempi vaikka kumpaakin ajaisi 30v helsinkiläinen mies.

Lisäksi uskon että vakuutushtiöt lähtevät siitä oletuksesta että kevaria ajaa 16 tai 17v nuori ajoneuvon haltijasta riippumatta.

Saakohan tuollaisen piikin vakuutushintaa alas jos vakuutusyhtiölle tekee selväksi että sillä ajaa +40v aikuinen, eikä 17v jonne? Perheessä kun ei yhtään lasta ole...

Ihan jo tuon vakuutusmaksujen takia en ikinä tuollaista ostaisi vaikka olisi ihan kätevä vehje nurkka-ajeluun, vedetään sitten tuppinurin isolla pyörällä
 
Saakohan tuollaisen piikin vakuutushintaa alas jos vakuutusyhtiölle tekee selväksi että sillä ajaa +40v aikuinen, eikä 17v jonne? Perheessä kun ei yhtään lasta ole...
Kyllähän vakuutusmyyjät pystyy niitä hintoja mulkkaamaan kun kasvotusten asiaa neuvottelee, valmis laskurihan antaa listahinnan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 737
Viestejä
4 497 162
Jäsenet
74 276
Uusin jäsen
mynämies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom