Hodarit

Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
151
Mistä sais hyvä ja isot hodari sämpylät? Katselin eilen markettien valikoimaa, niin oli jotain pieniä nysiä. Entä kunnon pitkä ja suora hodari nakki? Olis tarkoitus grillissä tehdä, nyt kun ilmat lämpenee. Kokemusta noista pienistä sämpylöistä että halkeaa helposti.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Minäkin innostuin tänä vuonna hodareista ja törmäsin heti sämpylä ongelmaan. Tahtovat olla sellaisia ettei sinne saa nakkia väliin ilman että sämpylä halkeaa kahteen osaan. Viime kesänä löysin sellaisia vähän pehmeämpiä jotka antoivat periksi eivätkä haljenneet. Taisivat olla Street Foodin hotdog-sämpylöitä? (EDIT: Vaasan Street Food) Pitää etsiä niitä seuraavan kerran ihan kunnolla, viime aikoina olen törmännyt vain pirkan koviin hotdog-sämpylöihin tai muihin vastaaviin.

Nakki/makkarasuosikki on tällä hetkellä Snellmannin Chorizo. Mukavan mausteinen ja mehevä! Pakon edessä olen kokeillut myös Pirkka Krakovanmakkaraa, ei pärjää Snellmannille mutta on ihan syötävä.

Tällä simppelillä tavalla olen tehnyt:
1. Sämpylät ja nakit 200 asteiseen uuniin 7-10 minuutiksi
2. Vähän (3 teelusikallista) Coleslavia sämpylän väliin
3. Nakki paikoilleen
4. Sinappia ja majoneesia viivat sämpylän väliin
Ketsuppia ei tarvitse ja eri maut maistuu hyvin kun ei ole liikaa lisukkeita sotkemassa makuja, lisäksi siisti syödä.

Voisi viikonloppuna kokeilla tehdä Chicago style hotdoggeja. Se käyttää ketsupin ja kurkkusalaatin sijasta tomaatti- ja suolakurkkusiivuja .
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Sinappina olen käyttänyt tähän asti perus Meiraa ja Turun sinappia, mutta vois koittaa voidella sämpylät Dijonilla ennen uunia. Kiinnostais kyllä kokeilla jotain ihan uutta myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Ääni vaasan street food tuotteille, hodarit, hampurilais sämpylät ja bao bunit ovat kaikki oikein erinomaisia tuotteita. saatavuus välillä vähän kehno ja varsinkin baot tulee ostettua lähi prismasta aina kaikki pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Fazerin Street food sämpylät on hyviä, joskin saisivat olla hieman suurempia.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Sämpylöihin en ota kantaa, käytän Lidlin hodarisämpylöitä tarvittaessa, mutta nakkihomma on tarkempaa. Sen pitää olla kuorellinen nakki jotta suutuntuma on oikea ja suola ei liukene veteen. Kuumennus tapahtuu joko vesihöyryssä tai kuumassa vedessä. Hyvä tapa on laittaa nakit kylmään veteen ja kattila levylle ja heti kun vesi alkaa kiehumaan sammutetaan levy ja kattila pois kuumalta levyltä. Kattilaan laitetaan kansi päälle ja odotetaan 10min. Nakeista tulee juuri sopivia eivätkä halkea.

Norjalaisilla on muuten tosi hyvät hodarit niin kaupoissa kuin kioskeissakin, ihan eri sarjaa kuin meillä. Tuo nakinlämmitys on sieltä opittu.

New Yorkin kadulta ottanut joskus hodarin kojusta, ei ollut häävi ja norjalainen hakkasi sen mennen tullen ja palatessa.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
151
Lounastauolla tein nopsasti tuosta street food hodari sämpylästä, ja ihan toimi hyvin, vaikka sekin näytti pieneltä. Makkaraksi laitoin tuon chorizon ja ihan hyvältä maistui. Nopsasti lämmitin/grillasin hiiligrillissä, niin tuli siitäkin vähän aromeita. Maku erinomainen näin itse tehdyksi.
Mutta noita Chicago style hodari kuvia katsoo, niin sämpylä on niissä aina nakin pituinen. Nyt jäi paljon yli. Ruotsista joskus ostin sämpylöitä joihin oli porattu reiät. Hyvä esim lapsille (ei sotke), mutta niihin taas ei mahdu paljon täytettä.

Norjalaisilla on muuten tosi hyvät hodarit niin kaupoissa kuin kioskeissakin, ihan eri sarjaa kuin meillä. Tuo nakinlämmitys on sieltä opittu.

New Yorkin kadulta ottanut joskus hodarin kojusta, ei ollut häävi ja norjalainen hakkasi sen mennen tullen ja palatessa.
Oliko Nycissäkin tehty nuo vedessä? Eipä tullut tuota ajateltua, että hodari nakit tehdään vedessä. Aikanaan kun kävin reilu 15v sitten Nycissä, niin ei kiinnostanut hodarit silloin, enkä siis testannut.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Sinappina olen käyttänyt tähän asti perus Meiraa ja Turun sinappia, mutta vois koittaa voidella sämpylät Dijonilla ennen uunia. Kiinnostais kyllä kokeilla jotain ihan uutta myös.
Hodareille ehdottomasti French sinappia! Toimii helvetin hyvin hodarissa, eikös tätä taideta käyttää ravintoloissa ja ulkomailla hodarikojuissakin? Itse en voi Dijonia sietää muualla kuin kastikkeissa.
 

Liitteet

Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Oliko Nycissäkin tehty nuo vedessä? Eipä tullut tuota ajateltua, että hodari nakit tehdään vedessä. Aikanaan kun kävin reilu 15v sitten Nycissä, niin ei kiinnostanut hodarit silloin, enkä siis testannut.
Valitettavasti tätä en muista. Oli sellainen rosterista tehty kärry ja 1kw Hondan salkkuagregaatti teki sähköä pömpeliin. Ei siis mikään koju tai kioski.
 
Liittynyt
25.04.2020
Viestejä
24
Noita jenkkien eri hodarityylejä kun tutkinut, niin aika monessa pitäisi käyttää all beef nakkia. Suomesta tuntuu olevan melko hankala moisia löytää. Olisiko jollain vinkkejä mistä voisi löytää?

Ruotsissakin on kyllä hodarikulttuuri ihan eri tasolla kuin meillä. Perusnakkikopista löytyy monenlaista vaihtoehtoa makkaraksi ja on olleet hyviä.

Yllä mainittuja Chicago dogeja (tai siis siihen suuntaan) on tullut mm. muutamaan kertaan tehtyä. On mielenkiintoisimpia noista jenkkityyleistä.

Viime vkl tuli tehtyä sellaisista pitkistä peuranakeista, lisukkeena ihan sipuli, maustekurkku ja sinappi. Itelle jäi kyllä vaan yksi hodari, kun raskaana oleva vaimo ehti lohmia nakit suihinsa ennen kuin havahduin tilanteeseen.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736




Ostin eri nakkeja testiin ja tein ihan perus hotdoggeja ilman kikkailua. Kummatkin sämpylät olivat pehmeitä ja mikrossa tuli parempaa kuin uunissa. Tykkäsin enemmän Vaasan sämpylöistä kun niissä oli parempi viilto ja olivat pehmeämpiä, Fazerin sämpylöissä viilto oli tehty niin että pohjasta tuntui lähtevän puolet pois kun laittoi nakkia sisään. Sämpylät saisivat olla kyllä vielä hitusen isompia.

Nakkimakkaroista huonointa oli halvin (2,80€) Marrakesh nakki. HK:n Angelan Frankfurtteri ja Snellmannin Street Food mausteinen hot dog nakki (3,50€) olivat oikein hyviä. Kumpikin oli mehevä ja mausteinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736


Oletteko kokeilleet french dogeja? Mulla tulee ostettua monesti huoltoasemilta jos ajan pitkää matkaa. Toimii erittäin hyvin autossa syötäväksi kun sotkua ei tule ollenkaan. Huono puoli on pieni sämpylän reikä eli melkein kaikki mausteet painuu pohjalle kun nakin ujuttaa sisään. Sämpylä ja nakki on maistuvia ihan yksinäänkin, mutta kyllä tuo tuo täytteiden kasaantuminen on selvä vika. Saa nähdä saako nuista kotona parempia.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Itse olen höyrystänyt sämpylät. Yleensä sitten sinappia, ketsuppia, kuivattua sipulia, sinappikurkkusalaattia yms. mutta voisi koittaa vähän erilaisia kuten tuota Chigago stylea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658




Ostin eri nakkeja testiin ja tein ihan perus hotdoggeja ilman kikkailua. Kummatkin sämpylät olivat pehmeitä ja mikrossa tuli parempaa kuin uunissa. Tykkäsin enemmän Vaasan sämpylöistä kun niissä oli parempi viilto ja olivat pehmeämpiä, Fazerin sämpylöissä viilto oli tehty niin että pohjasta tuntui lähtevän puolet pois kun laittoi nakkia sisään. Sämpylät saisivat olla kyllä vielä hitusen isompia.

Nakkimakkaroista huonointa oli halvin (2,80€) Marrakesh nakki. HK:n Angelan Frankfurtteri ja Snellmannin Street Food mausteinen hot dog nakki (3,50€) olivat oikein hyviä. Kumpikin oli mehevä ja mausteinen.
Millä lailla lämmitit nakit? Pannulla, uunissa, höyryssä, keittämällä?
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736


Ostin nuita Frenchdogeja testiin ja kotona huomasin että ne ovatkin vain patonkeja joihin on tehty reikä. Paisto-ohjeissa ei edes mainittu mikrolämmitystä sillä patongithan ovat sitkeitä ellei niitä lämmitä uunissa tai grillissä. Ihan hyvää oli kun kuori oli rapea, mutta reikä oli erittäin tiukka eikä sinne nakin lisäksi mahdu mitään muuta (yellow mustard olisi tarvinnut kaveriksi coleslavia!). Pysyn ihan normaaleissa hotdog-sämpylöissä.

Aika moinen makurosvo tuo yellow mustard väärin käytettynä. Typeränä en maistanut sitä etukäteen ja tursotin aika reilusti tuonne reikään, sen jälkeen ei maistunut enää mikään muu. :rage::rage::sori::grumpy::facepalm:

EDIT: Hyvää se oli silti ja sopii varmaan hyvin yhteen coleslavin kanssa. Coleslavia ei tuonne frenchdoggiin tosin saa mitenkään.

EDIT2: Snellmannin street food hotdog nakkien hinta on laskenut kolmeen euroon ja HK:n Angelan Frankfurtteri on noussut neljään euroon. Kummatkin ovat parhaita hotdog-nakkeja mitä olen maistanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Millä lailla lämmitit nakit? Pannulla, uunissa, höyryssä, keittämällä?
Uunissa alle 10 minuuttia oon pitäny, mutta tänään kokeilin keittää kattilassa. Laitoin nakit kylmään veteen ja otin kattilan pois liedeltä heti kun se kiehui, sitten annoin olla 10 minuuttia. En tiiä oliko parempaa ku laitoin liikaa yellow mustardia eikä sen alta maistanut mitään muuta. :facepalm:

Uunissa tulee tehtyä varmaan tästä lähtien, kun pidän siitä pienestä paistopinnasta mikä siellä tulee. Pannulla tulis varmaan vielä parempaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Uunissa alle 10 minuuttia oon pitäny, mutta tänään kokeilin keittää kattilassa. Laitoin nakit kylmään veteen ja otin kattilan pois liedeltä heti kun se kiehui, sitten annoin olla 10 minuuttia. En tiiä oliko parempaa ku laitoin liikaa yellow mustardia eikä sen alta maistanut mitään muuta. :facepalm:

Uunissa tulee tehtyä varmaan tästä lähtien, kun pidän siitä pienestä paistopinnasta mikä siellä tulee. Pannulla tulis varmaan vielä parempaa.
Tänään tulee vieraita ja on iso setti erilaisia nakkeja ja särpimiä niin varmaan laitan tolla keittotyylillä. Pysyyvätten ainakin lämpimänä pidempään eikä nahistu.
Hodarisämpyläitäkin on useaa sorttia ja ajattelin muutaman minsan aitfryerissä niitä paahtaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 345
Viestejä
4 157 942
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom