• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut Hobbyhall -50% kaikesta VAIN NOUTO MYYMÄLÄSTÄ

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AgsuU
  • Aloitettu Aloitettu
Harmiksi käy joidenkin tilaajien puolesta, Pikavipit vedetty tappiin ja nyt pisnikset kusee
 
Tottakai peruuntuneesta kaupasta syntyy kuluja. Tuollaisen verkkokaupan rahan palautuksessa kestää yleensä n. viikko, en ihmettele vaikka kestäisi pidempäänkin kun kyse on tuollaisesta huijarifirmasta. Ilmaista rahaa ei käsittääkseni ole olemassa, tai sitten voin ilolla ottaa sinulta rahaa lainaan 0% korolla.
Kiva jos voit. Voit varmaan ottaa pari oppituntia samaan hintaan, nimittäin ei kai kukaan torvi nyt mene kokeilemaan tollasta ilmiselvää konkurssiriskiä lähettämällä niille omia luotottomia rahojaan. :D

Edit: Ja huonokorkoinen rahan lainaaminen on ihan eri asia kuin itselle aiheutuvat kulut.
 
Kiva jos voit. Voit varmaan ottaa pari oppituntia samaan hintaan, nimittäin ei kai kukaan torvi nyt mene kokeilemaan tollasta ilmiselvää konkurssiriskiä lähettämällä niille omia luotottomia rahojaan. :D

Edit: Ja huonokorkoinen rahan lainaaminen on ihan eri asia kuin itselle aiheutuvat kulut.
Oikea termi varmaan olisi vaihtoehtoiskustannus? Joka tapauksessa tällaiset koodit voisi ajaa testiympäristössä eli ihan BS vastaus toimitusjohtajalta. Täyttänee tunnusmerkistön "markkinointikampanjasta" huonekaluliikkeiden tyyliin.
 
Kannattaa tutustua KKV:n ohjeisiin maksujen palautuksesta.

Tässähän siis on kyse siitä, kun itse perut ostoksen. "Myyjän on palautettava sinulta saamansa maksut viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun myyjä sai tekemäsi peruuttamisilmoituksen."
 
ALENNUS50 on kieltämättä niin kryptinen alennuskoodi, että ei varmasti.
Vähän kummallinen ajatusmalli, että jos vain yrittämällä arvaa jonkun koodin niin sen oikeudeton käyttö omaksi taloudelliseksi hyödyksi olisi jotenkin hyväksyttävää. Tietomurtokin on tietomurto huolimatta siitä onko se salasana helppo vai vaikea ja arvaatko salasanan omalla nokkeluudella vai laskuvoimalla. Tossa tilanteessa aletaan olla jo petoksen tunnusmerkkien äärellä, jos tarkoituksellisesti lähtee etsimään taloudellista etua jonkun haavoittuvuuden kautta, mitä "liian helppo" salasana tai alennuskoodi helposti edustaa. "Oon syytön, kokeilin vaan tätä yleisimpien salasanojen/alennuskoodien listaa!"
 

Ylitti näköjään uutiskynnyksenkin.

Suurin summa, jonka screenshotin olen tilauksesta nähnyt oli 40000€ luokkaa.

Tota noin.. Sitä luottoa (= lasku) myönnettiin vain suunnilleen tuhat euroa, niin tuossa on täytynyt jo omaa luottokorttia vinguttaa. Ei ollut vaihtoehtoa "maksa vasta kassalla".

Itse en tilannut enempää, kuin luottoa sain - kun nollariski , luottotiedot kunnossa ja minun pitäisi kyllä saada maksimit, kun ei ole mistään kulutusluottoja tällä hetkellä. Ja joskus on ollut jotain kuluttomia osamaksuja, jotka olen maksanut ajallaan pois.

Nyt tästä ei aiheudu minulle rahojen odottelua , eikä pahaa mieltä, kun ehkä osasin varautua mahdolliseen hintavirheeseen näin.

--

Edelleen, tämä case vaan herätti minut siihen, että tarvitsen uuden telkkarin 5v vanhan telkkarini tilalle. Kaupasta saa 400€ paremman mallin "hinnat alkaen"-mallistosta ja OLED-telkkareita saa 629€.
 
Mikään ei indikoi, että tuo koodi on tarkoitettu sisäiseen käyttöön. Henkilökunnalle suunnatut tai sisäiseen käyttöön sovellettavat koodit on yleensä nimetty niin, että ei jää epäselväksi koodin käyttötarkoitus. Myös koodin aktivoinnin jälkeinen selite yleensä ilmaisee käyttötarkoituksen selväkielisesti, jota se ei tässä tapauksessa tehnyt.

Olet siis sitä mieltä, että jos laitat viestillä tuon koodin kaverille eteenpäin hän syyllistyisi jopa petokseen sitä käyttäessään? Edelleen elinkeinonharjoittajalla on se huolellisuusperiaate tässä ja se on jäänyt nyt aika vähälle huomiolle tässä jankuttamisessa. Alennuskoodi on verrattavissa vaikka lehteen painettuun fyysiseen etukuponkiin. Tietomurroista tai petoksista höpinä ei liity tähän asiaan millään tavalla.
Jestas sentään mikä määrä perusteluja sille, että koodia saisi omaksi taloudelliseksi hyödykseen hyväksikäyttää, vaikka se ei sinun käyttöösi ole tarkoitettu. Että yleensä ovat nimettykin ihan eri tavalla.

Jos mä laitan viestillä koodin kaverille, että "Tässä on yleinen -50% koodi Hobby Hallin kaikkiin tuotteisiin, enjoy." niin sen käytössä ei ole vielä mitään suoranaista väärää. Mutta jos sä tarkoituksellisesti lähdet etsimään helppoja salasanoja tai koodeja saadaksesi itsellesi taloudellisia tai joitain muita etuja sieltä tietojärjestelmästä niin kyllä siinä alkaa petoksen tunnusmerkit täyttyä. Se on tarkoituksellinen teko omaksi taloudelliseksi hyödyksesi jonkun muun instanssin kustannuksella.
 
Mikään ei indikoi, että tuo koodi on tarkoitettu sisäiseen käyttöön. Henkilökunnalle suunnatut tai sisäiseen käyttöön sovellettavat koodit on yleensä nimetty niin, että ei jää epäselväksi koodin käyttötarkoitus. Myös koodin aktivoinnin jälkeinen selite yleensä ilmaisee käyttötarkoituksen selväkielisesti, jota se ei tässä tapauksessa tehnyt.



Olet siis sitä mieltä, että jos laitat viestillä tuon koodin kaverille eteenpäin hän syyllistyisi jopa petokseen sitä käyttäessään? Edelleen elinkeinonharjoittajalla on se huolellisuusperiaate tässä ja se on jäänyt nyt aika vähälle huomiolle tässä jankuttamisessa. Alennuskoodi on verrattavissa vaikka lehteen painettuun fyysiseen etukuponkiin. Tietomurroista tai petoksista höpinä ei liity tähän asiaan millään tavalla.
No lehteen painettuun fyysiseen etukuponkiin jos vertaa, niin tässä tapauksessa mitään etukuponkia ei lehdessä ole ollut. Joku on jollain keinolla saanut tietoon että järjestelmässä on heikkous/virhe, ja sitä hyödyntämällä tietyllä etukupongilla saa -50% kaikesta rajatta. Hän jakaa kupongin nettiin jossa ihmiset kopioivat kuponkia, prittailevat niitä, ja yrittävät käyttää niitä hyötymistarkoituksessa.
 
Kuluttajan vika, yrityksellä ei mitään vastuuta. T: io-tech bbs
Joko se mainos on löytynyt, mistä vastuu pitäisi ottaa, vai mistä tässä nyt pitäisi se vastuu ottaa? Siitäkö ettei alennuskoodissa ollut vähintään 10 merkkiä ja pieniäkin kirjaimia isojen kirjaimien ja numeroiden lisäksi? Vai siitä, että niille on valittu joku torspo duuniin, joka on vuotanut koodin sinne minne ei pitäisi?

No hei, kyllä kaiken myyminen persnetolla ja konkurssi kuulostaa ihan kohtuulliselta vastuunotolta tollasista rikoksista.
 
Joko se mainos on löytynyt, mistä vastuu pitäisi ottaa, vai mistä tässä nyt pitäisi se vastuu ottaa? Siitäkö ettei alennuskoodissa ollut vähintään 10 merkkiä ja pieniäkin kirjaimia isojen kirjaimien ja numeroiden lisäksi? Vai siitä, että niille on valittu joku torspo duuniin, joka on vuotanut koodin sinne minne ei pitäisi?
Ei sillä ole loppujen lopuksi suurta väliä, onko yritys mainostanut koodia vai ei. Koodit leviävät usein käyttäjältä toiselle eikä niiden alkuperä ole usein selvillä. Silti niitä käytetään ongelmitta. Tässä tapauksessa mikään ei oikein kerro kuluttajalle selvästi, että kyseessä olisi virhe. "Alennus50" on niin geneerinen koodi, ettei sen saatuaan voi päätellä, onko kyseessä selkeä virhe. Itsekin olen joskus köyhänä opiskelijana kokeillut paria geneeristä koodia tilausta tehdessä ja jonkun kerran siinä onnistunut.

Alennusprosenttikaan ei ollut tässä tapauksessa poikkeuksellinen. Lisäksi monet tuotteet eivät olleet alennuksellakaan mitenkään poikkeuksellisen edellisia yleiseen hintatasoon verrattuna (esim. aiemmin linkkaamani potkulauta). Mistä kuluttaja loppupeleissä ymmärtää, että kyseessä on selkeä virhe käymättä koko mallistoa läpi? Sellaista tuskin voidaan vaatia?

Jos sieltä on nyt tilannut useammalla kymppitonnilla televisioita ja näytönohjaimia todella halpaan hintaan, niin siinä kuluttajan olisi varmaan pitänyt ymmärtää virhe. Mutta jos olet tilannut yksittäisen tuotteen alennuskoodilla ja lopputulema on hieman edullisempi kuin yleinen hintataso, niin mielestäni HobbyHallilla ei ole oikein perusteita perua kauppaa. Henk. koht. lähtisin siitä, että HobbyHallin pitäisi perua tilauksia tapauskohtaisesti eikä kaikkia kerralla.
Jos ostaja on joko tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää, että kyse on virheestä, silloin kauppa ei sido myyjää. Tämä on tapauskohtaista arviointia.

Yleistason arvioinnissa katsotaan, olisiko kuluttajan pitänyt ymmärtää, että kyse oli virheestä. Siinä arvioidaan muun muassa tuotteen lähtö- ja alennushintaa sekä millaisia alennuksia kyseessä olevalla alalla yleensä annetaan.
 
Jos koodia pystyy kuka vaan käyttään niin se on julkinen. Jos sen käyttö estetään muilta kuin valituilta niin se on yksityinen. HH tän mokas kun ei tehny mitään estoja.
Sama logiikka varmaan pätee myös käyttämiisi salasanoihin? Millä tavalla ajattelit tällaisen käytön estämisen käytännön tasolla hoitaa dynaamisessa käyttäjäryhmässä?

Ei sillä ole loppujen lopuksi suurta väliä, onko yritys mainostanut koodia vai ei. Koodit leviävät usein käyttäjältä toiselle eikä niiden alkuperä ole usein selvillä. Silti niitä käytetään ongelmitta. Tässä tapauksessa mikään ei oikein kerro kuluttajalle selvästi, että kyseessä olisi virhe. "Alennus50" on niin geneerinen koodi, ettei sen saatuaan voi päätellä, onko kyseessä selkeä virhe. Itsekin olen joskus köyhänä opiskelijana kokeillut paria geneeristä koodia tilausta tehdessä ja jonkun kerran siinä onnistunut.

Alennusprosenttikaan ei ollut tässä tapauksessa poikkeuksellinen. Lisäksi monet tuotteet eivät olleet alennuksellakaan mitenkään poikkeuksellisen edellisia yleiseen hintatasoon verrattuna (esim. aiemmin linkkaamani potkulauta). Mistä kuluttaja loppupeleissä ymmärtää, että kyseessä on selkeä virhe käymättä koko mallistoa läpi? Sellaista tuskin voidaan vaatia?
No kyllähän siinä nyt pitää oikeasti olla jo vähän tyhmää päässä, jos kuvittelee, että mm. kaikesta tietotekniikasta ja puhelimista -50% on normipäivämeno. Ei mulla ainakaan mennyt kovin montaa sekuntia noissa tuoteryhmissä pällistelyyn huomatakseni, että noilla alennusprosenteilla tulee persnettoa niin, että raikuu. Jos kaupalla on puoletkin tuosta eli 25 pinnaa katetta noiden tuoteryhmien tuotteesta niin se on jo hyväkatteinen tuote.

Ja joo, kokeilinhan itsekin. Kuvittelin aloituksesta, että Hobby Hall on joutunut sen sorttiseen tilanteeseen, jossa tarvitaan nopeasti kassavirtaa sisään ja lehmät on laitettava lihoiksi ennen navetan ovien sulkemista. Siinä tilanteessa tuollaisen julkiseksi tarkoitetun koodin olemassaolo on ymmärrettävää. Kun näin ei ollutkaan eikä koodi ollut tarkoitettu kuluttajille tilanne on eri ja silloin se on vaan hyväksyttävä, ettei sieltä sitä uutta alennuspleikkaa tullutkaan, vaikka sillä ehtikin jo koko yön unissaan kavereiden kanssa pelata.
 
Joko se mainos on löytynyt, mistä vastuu pitäisi ottaa, vai mistä tässä nyt pitäisi se vastuu ottaa?
Esim. siitä, että kuka vaan ei voisi tilata mitä vaan -50% sieltä verkkokaupasta, kun kaikkia ikäviä kuluttajansuojaan ja sopimuksiin liittyviä lakeja ja asetuksia on, niin ettei tulisi sanomista. Verottajaakin voisi kiinnostaa tällainen piilotettu palkanlisä, jos se kerran niin tappiollista on.

Mutta ilmeisesti ei.
 
Itse en vaivautunut edes laittamaan tilausta, kun näin tuon koodin. Hobby Hall on vähän välittänyt KKV:n suosituksista. Eihän siitä ole kauaa, kun joku Samsungin telkkari oli muutaman satasen halvemmalla, kuin toiseksi halvimmassa paikassa. Tuolloin peruivat tilaukset ilman selityksiä ja ei kenellekään tullut mieleen, että kyseessä olisi hintavirhe. Pitkien tappeluidenkaan jälkeen Hobby Hall ei tuotetta lähettänyt.

Nyt puhutaan varmaan miljoonien persnetosta, joten on itsestään selvää, että Hobby Hall peruu tilaukset. Amazon olisi vielä saattanut tuotteet lähettää. Verkkokaupan 40€ Switch keissikin taisi aiheuttaa "vain" 20-30k€ tappiot, mutta se toi hyvää mainosta ja eräkoko oli muistaakseni 160-200kpl.
 
Esim. siitä, että kuka vaan ei voisi tilata mitä vaan -50% sieltä verkkokaupasta, kun kaikkia ikäviä kuluttajansuojaan ja sopimuksiin liittyviä lakeja ja asetuksia on, niin ettei tulisi sanomista. Verottajaakin voisi kiinnostaa tällainen piilotettu palkanlisä, jos se kerran niin tappiollista on.

Mutta ilmeisesti ei.
Jos koodia ei ole tarkoitettu kuluttajalle eikä sitä ole ulos tarkoituksella laitettu on kuluttajansuojaan vetoaminen aika heikolla pohjalla etenkin kun normaalijärkiselle on täysin selvää, ettei firma voi pysyä pystyssä myymällä -50% koko valikoimaansa.

Missään ei myöskään ole sanottu, että tuo koodi olisi tarkoitettu henkilökunnan vapaaseen ostokäyttöön kaikista tuoteryhmistä, eikä se varmasti siihen tarkoitukseen olekaan, sillä sen verran tollasella prosentilla alkaisi myyjäkulit tekemään pimeänä sitä palkanlisää ja firma ottamaan taas kerran persnettoa, joten verottajan voi varmaan jättää tässä keskustelussa omaan arvoonsa.

Joko tuo koodi on devauskäyttöön tai sitten todennäköisemmin luottamukselliseen firman sisäiseen käyttöön niin, että se koskee jotain tiettyä tuotetta kerrallaan, joka on sellaisessa tuoteryhmässä, jossa 50% alennus on ihan tavanomaista kuluttajakaupassakin ja jonka ostaminen on esimiehellä ensin hyväksytetty tyyliin: "Joo noi kengät voit ottaa itelles -50%:lla, käytä sitä meidän sisäistä ALENNUS50-koodia". Jälkihän noista jää ja niiden väärinkäyttämisestä talon sisällä jää nopeasti kiinni. Tuollainen koodi lähtee sitten helposti väärille teille, jos kyse on jostain firman entisestä työntekijästä, jolla on jäänyt jotain hampaankoloon.
 
Jos koodia ei ole tarkoitettu kuluttajalle eikä sitä ole ulos tarkoituksella laitettu on kuluttajansuojaan vetoaminen aika heikolla pohjalla etenkin kun normaalijärkiselle on täysin selvää, ettei firma voi pysyä pystyssä myymällä -50% koko valikoimaansa.

Miten tämä on millään tavalla kuluttajan ongelma? Tuolla logiikalla en voisi ostaa maskusta, sotkalta jne. ikinä yhtään mitään jos yli 50% alennusprosentit vetää firman konkkaan ja on asiakkaan vastuulla huolehtia firman taloudesta alennusprosenttien perusteella.
 
Yleisesti voidaan sanoa, että aika useat verkkokaupat mainostavat ja jakelevat alennuskoodeja aika huolettomasti sosiaalisessa mediassa ja omilla sivuillaan. Hopparillakin taitaa nyt ole puol kymmentä alennuskoodia käytössä.
Kannattaisi varmaan parantaa järjestelmää jos esim henkkari koodit kelpaa käyttöön kenelle tahansa. Ei varmaan nyt olisi iso koodaus saada ne vain siihen tarkoitettuun käyttöön.

Kyllä mielestäni näistä virheistä pitäisi yrityksenkin joku vastuu ottaa eikä aina syyttää softa bukeja tai kuluttajaa.
 
Tuollaisen verkkokaupan rahan palautuksessa kestää yleensä n. viikko, en ihmettele vaikka kestäisi pidempäänkin kun kyse on tuollaisesta huijarifirmasta.
Pahoittelut off topic, mutta tämä. Puoliso tilasi keväällä useamman satasen sohvapöydän ja perui kuitenkin tilauksen vielä sähköpostitse samana päivänä (johtuen, että löysin saman tuotteen hieman eri nimellä/tuotekoodilla toisesta liikkeessä halvemmalla). Joka tapauksessa, sähköpostin perään vielä puhelu, että onhan peruutusilmoitus vastaanotettu ja näin oli. Tästä pikakelaus 8vko päähän, jolloin rahat lopulta palautettiin, vaikka välissä useita soitto-/sähköpostikyselyjä rahojen perään. Aina vakuuteltiin, että olisi pitänyt rahojen jo palautua ja tulee pikimmiten. Vasta kun viivästyskoron mainitsi, niin rahat palautui.
 
Kuten jo aiemmin todettua tuollainen alennuskoodi on rinnastettavissa ihan tavalliseen sanomalehden mukana tulevaan kuponkiin. Niitä voi jaella eteenpäin tai kerätä vaikka lehtiroskiksista. On 100% elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoite miten ja mitä koodilla saa lunastettua. Tuollaisen verkkokauppaan kytketyn alennuskoodin ominaisuuksia voi vaihtaa lennosta vaikka tunnin välein, joten on aika pöyristyttävää väittää, että kuluttajan pitäisi etukäteen tietää mitä ALENNUSXX koodilla lopulta saa tai ei saa.

Olet aiemmassa viestissäsi rinnastanut yleisesti jaettavien alennuskoodien hyödyntämisen salasanojen murtamiseen, joka on täysin absurdi väite. Tutustu huolellisesti mikä on salasanan tehtävä ja mikä on alennuskoodin tehtävä.

Jos yritys on huolissaan pystyssä pysymisestään, niin kannattaa suunnitella kampanjat huolellisemmin.

Lisäksi noita koodeja on jaeltu netissä jo vuosikymmeni erinäisillä sivustoilla ja löytyypä tähän ihan selaimen lisäosiakin jotka ajavat koodeja automaattisesti sisään ja tarkistavat parhaat alennukset. Aika vitun absurdia vierittää syy mahdollisesti virheellisestä koodista sen käyttäjälle kun näitä koodeja listaavia sivustoja löytyy googlesta hakemalla useita kymmeniä eli sen koodin alkuperä häviää aika nopeasti. Eiköhän se ole kaupan vastuulla pitää ne "väärät" koodit sellaisina ettei niitä joko voi helposti arvata tai vaihtoehtoisesti voi käyttää kuka tahansa jos jotkut henksu tai devauskäyttöön tarkoitetut koodit vuotaa.
 
Aika pieni firma näyttää Hobby Hall nykyisin olevan, henkilöstöä ole nimeksikään ja liikevoitto luokkaa 100k€.

HobbyHall siirtyi pari vuotta sitten virolaisomistukseen. Tuossa näkyy vain Suomen myynti, mikä on puolet koko konsernin myynnistä. Henkilöstö on varmaan Hobby Hall Oü:n palkkalistoilla kivijalkamyymälää lukuunottamatta?
Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että viime vuosi oli sille hyvä. Konsernin kansainvälinen myynti kohosi 90 miljoonaan euroon, josta Suomen osuus oli yli puolet. Myynti kasvoi voimakkaasti kaikissa tuoteryhmissä, erityisesti ulkoilu- ja kotikuntoilutuotteissa.

Tiedotteen mukaan kivijalkamyymälä avataan siksi, että asiakkaat ovat sitä toivoneet. Myymälästä voi noutaa ja sinne voi palauttaa verkkokauppaostokset sekä kokeilla tuotteita.

Hobby Hallin omistaa nykyisin Viroon rekisteröity Hobby Hall Oü, joka vastaa myös Viron liiketoiminnasta.
 
Myymälästä kun noutaa ja maksu Klarnalla niin ei riskejä
 
Viimeksi muokattu:
Kuten jo aiemmin todettua tuollainen alennuskoodi on rinnastettavissa ihan tavalliseen sanomalehden mukana tulevaan kuponkiin. Niitä voi jaella eteenpäin tai kerätä vaikka lehtiroskiksista. On 100% elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoite miten ja mitä koodilla saa lunastettua. Tuollaisen verkkokauppaan kytketyn alennuskoodin ominaisuuksia voi vaihtaa lennosta vaikka tunnin välein, joten on aika pöyristyttävää väittää, että kuluttajan pitäisi etukäteen tietää mitä ALENNUSXX koodilla lopulta saa tai ei saa.

Olet aiemmassa viestissäsi rinnastanut yleisesti jaettavien alennuskoodien hyödyntämisen salasanojen murtamiseen, joka on täysin absurdi väite. Tutustu huolellisesti mikä on salasanan tehtävä ja mikä on alennuskoodin tehtävä.

Jos yritys on huolissaan pystyssä pysymisestään, niin kannattaa suunnitella kampanjat huolellisemmin.
Kuten sulle on jo sanottu on kohtuullisen absurdia verrata jotain julkista lehteen painettua alekamppiskoodia koodiin, jonka ei ole tarkoitus päätyä infrasta ulos. Ei nyt vaan ole sama asia. Eikä ole mitenkään realistista odottaa, ettei joku entinen työntekijä voisi halutessaan saada hallaa firmalle aikaan vuotamalla asioita ulos. Jos olet eri mieltä laitat varmaan tähän lähteen miten tämä mainitsemasi elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoite liittyy asiaan? Ironistahan tässä on se, että huolellisuusvelvoitteessa puhuttaessa on yleensä kyse työntekijän huolellisuusvelvoitteesta, jossa velvoitetaan, ettei juuri tällaiset sisäiset asiat pääse ulkopuolisten tietoon.

Ihan samanlaisia koodeja, salasanoja ja muita tietoja minullakin on edellisiltä työnantajilta tiedossa, joita voisin käyttää edelleen taloudellisesti tai muuten hyödyksi tai penkoa asiakastietoja. En vain ole entisenäkään työntekijänä niin perseestä, että sellaisia laittelisin jakoon, jotta opportunistit pääsisivät huutelemaan, että firman vastuu. No kun ei aina ole. Ei firma voi varautua kaikkiin mahdollisiin nykyisien ja entisien työntekijöiden laittomiin perseilyihin.

Salasanassa ja sinulle kuulumattomassa alennuskoodissa on toki eroa. Jälkimmäisellä saat halutessasi aina sinulle kuulumatonta taloudellista etua, salasanalla et välttämättä. Ja edelleen, tässä ei ollut kyse mistään kampanjasta, joten menee vähän olkiukkojen mäiskimiseksi taas.
 
81% palautteista on huonoja ja vielä riittää tässäkin keskustelussa ymmärtäjiä yritykselle.

katso liitettä 900093

Jos suurin osa huonon palautteen antajista on näitä mielenpahoittajia jotka eivät saaneet ilmaista tavaraaa, joutuu ehkä miettimään onko arvosana validi :=)
 
Kuten sulle on jo sanottu on kohtuullisen absurdia verrata jotain julkista lehteen painettua alekamppiskoodia koodiin, jonka ei ole tarkoitus päätyä infrasta ulos. Ei nyt vaan ole sama asia. Eikä ole mitenkään realistista odottaa, ettei joku entinen työntekijä voisi halutessaan saada hallaa firmalle aikaan vuotamalla asioita ulos. Jos olet eri mieltä laitat varmaan tähän lähteen miten tämä mainitsemasi elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoite liittyy asiaan? Ironistahan tässä on se, että huolellisuusvelvoitteessa puhuttaessa on yleensä kyse työntekijän huolellisuusvelvoitteesta, jossa velvoitetaan, ettei juuri tällaiset sisäiset asiat pääse ulkopuolisten tietoon.

Ihan samanlaisia koodeja, salasanoja ja muita tietoja minullakin on edellisiltä työnantajilta tiedossa, joita voisin käyttää edelleen taloudellisesti tai muuten hyödyksi tai penkoa asiakastietoja. En vain ole entisenäkään työntekijänä niin perseestä, että sellaisia laittelisin jakoon, jotta opportunistit pääsisivät huutelemaan, että firman vastuu. No kun ei aina ole. Ei firma voi varautua kaikkiin mahdollisiin nykyisien ja entisien työntekijöiden laittomiin perseilyihin.

Salasanassa ja sinulle kuulumattomassa alennuskoodissa on toki eroa. Jälkimmäisellä saat halutessasi aina sinulle kuulumatonta taloudellista etua, salasanalla et välttämättä. Ja edelleen, tässä ei ollut kyse mistään kampanjasta, joten menee vähän olkiukkojen mäiskimiseksi taas.

Alennuskoodeilla on suhteellisen vakiintunut tapa että niitä on jaossa milloin missäkin eli ei voi olla kuluttajan vastuulla ottaa selvää jokaisen alennuskoodin oikeellisuudesta ja toimintametodista ja käyttöoikeuksista. Jos koodi toimii verkkokaupassa niin se toimii. Lienee kaupan vastuulla pitää koodit järjestelmässä niin ettei vääriä koodeja voi käyttää. Eri asia jos joku olisi jollain sql injektiolla sen koodin sinne järjestelmään syöttänyt mutta näin ei ole.
 
Jos suurin osa huonon palautteen antajista on näitä mielenpahoittajia jotka eivät saaneet ilmaista tavaraaa, joutuu ehkä miettimään onko arvosana validi :=)
Kävin katsomassa ja puhut paskaa nyt. Älkää pilatko hyvää ketjua.
 
Alennuskoodeilla on suhteellisen vakiintunut tapa että niitä on jaossa milloin missäkin eli ei voi olla kuluttajan vastuulla ottaa selvää jokaisen alennuskoodin oikeellisuudesta ja toimintametodista ja käyttöoikeuksista. Jos koodi toimii verkkokaupassa niin se toimii. Lienee kaupan vastuulla pitää koodit järjestelmässä niin ettei vääriä koodeja voi käyttää. Eri asia jos joku olisi jollain sql injektiolla sen koodin sinne järjestelmään syöttänyt mutta näin ei ole.
Sopisi toivoa ihmisen ymmärtävän, ettei koko viihde-elektroniikkavalikoimaa voi myydä -50% muualla kuin konkurssimyynnissä tai Toivo Sukarin unelmissa. Jos ei ymmärrä niin sitten vaan lakimiesarmeijan kanssa soittelemaan valittaja-asiamiehelle. Hyöty edelleen tiukka 0, mutta saahan sitä kokeilla. Muista tulla kertomaan miten kävi.
 
Sopisi toivoa ihmisen ymmärtävän, ettei koko viihde-elektroniikkavalikoimaa voi myydä -50% muualla kuin konkurssimyynnissä tai Toivo Sukarin unelmissa. Jos ei ymmärrä niin sitten vaan lakimiesarmeijan kanssa soittelemaan valittaja-asiamiehelle. Hyöty edelleen tiukka 0, mutta saahan sitä kokeilla. Muista tulla kertomaan miten kävi.

Ei ole kuluttajan vastuulla ymmärtää millä hinnalla kuka voi mitäkin voi myydä jos kyse ei ole selkeästä hintavirheestä mistä nyt ei ole kyse.
 
Ei ole kuluttajan vastuulla ymmärtää millä hinnalla kuka voi mitäkin voi myydä jos kyse ei ole selkeästä hintavirheestä mistä nyt ei ole kyse.
Tää on siitä ikävä maailma, että täällä on oikeuksia muillakin kuin sinulla, joka päätät vain hypätä kuluttajaksi heti kun joku -50% koodi tulee vastaan. Kyse on firman infraan tarkoitetusta koodista, ei sinulle tarkoitetusta koodista. Koodi on todennäköisesti vuodettu ulos aiheuttaakseen haittaa. Kyseisen koodin yleinen käyttö ja näiden tilausten toimittaminen olisi kipannut tuolla liikevaihdolla ja varallisuudella varustetun firman, joten mitään muita vaihtoehtoja ei edes ole kuin tilauksien peruminen.

Voihan tässä vängätä vielä kymmenen sivua siitä miten sinun ja minun alennuspleikkarit ovat tärkeämpi asia kuin useamman ihmisen työpaikka, mutta tuskin lopputulos tulee siitä mihinkään muuttumaan.
 
Tää on siitä ikävä maailma, että täällä on oikeuksia muillakin kuin sinulla, joka päätät vain hypätä kuluttajaksi heti kun joku -50% koodi tulee vastaan. Kyse on firman infraan tarkoitetusta koodista, ei sinulle tarkoitetusta koodista. Koodi on todennäköisesti vuodettu ulos aiheuttaakseen haittaa. Kyseisen koodin yleinen käyttö ja näiden tilausten toimittaminen olisi kipannut tuolla liikevaihdolla ja varallisuudella varustetun firman, joten mitään muita vaihtoehtoja ei edes ole kuin tilauksien peruminen.

Voihan tässä vängätä vielä kymmenen sivua siitä miten sinun ja minun alennuspleikkarit ovat tärkeämpi asia kuin useamman ihmisen työpaikka, mutta tuskin lopputulos tulee siitä mihinkään muuttumaan.

Kuluttajansuoja vaan taitaa olla vahvempi kuin myyjän oikeudet paskasti ylläpidetystä järjestelmästä johtuvaan alennuskoodin käyttöön olit sinä asiasta mitä tahansa mieltä. Täysin myyjän ongelma toimittaa ne tuotteet sovittuun hintaan meni konkkaan tai ei. Toki Hobby Hallia ei tunnetusti muutenkaan mitkään kuluttajansuojat kiinnosta.
 
Kuluttajansuoja vaan taitaa olla vahvempi kuin myyjän oikeudet paskasti ylläpidetystä järjestelmästä johtuvaan alennuskoodin käyttöön olit sinä asiasta mitä tahansa mieltä. Täysin myyjän ongelma toimittaa ne tuotteet sovittuun hintaan meni konkkaan tai ei. Toki Hobby Hallia ei tunnetusti muutenkaan mitkään kuluttajansuojat kiinnosta.
Sinähän se tässä tunnut eri mieltä olevan kuin miten asia nyt käytännössä menee. Kuluttajansuoja ei ole mikään oikeusjärjestelmämme kruununjalokivi, jota kaikki muu oikeus joutuu kumartamaan. Kyllä meidän oikeusjärjestelmä perustuu hyvin pitkälti myös kohtuullisuuteen näitä kokonaisuuksia punnitessa. Se ei ole kohtuullista, että firma joutuu konkkaan yksittäisen ihmisen haitanteon vuoksi vuotamalla firman sisäisiä alennuskoodeja ulos. Jotain suhteellisuudentajua nyt päähän, por favor.
 
Ei ole kuluttajan vastuulla ymmärtää millä hinnalla kuka voi mitäkin voi myydä jos kyse ei ole selkeästä hintavirheestä mistä nyt ei ole kyse.
Koodi millä saa kaikki Applen kamat, 30XX sarjalaiset näyttikset ja kaikki OLED telsut esimerkiksi puoleen hintaan. Jos et ymmärrä ettei tuossa ole kyse virheestä, onnea elämään.
 
Koodi millä saa kaikki Applen kamat, 30XX sarjalaiset näyttikset ja kaikki OLED telsut esimerkiksi puoleen hintaan. Jos et ymmärrä ettei tuossa ole kyse virheestä, onnea elämään.
Edelleenkin tässä ei ole kyse siitä, mitä kukakin yksilö ymmärtää, vaan siitä mitä KESKIVERTOKULUTTAJAN pitäisi ymmärtää. Se, että olettaa tällä foorumilla olevan astetta viisaampaa/valistuneempaa kuluttajaa ei tarkoita sitä, että KESKIVERTOKULUTTAJALTA vaaditaan vastaavaa valistuneisuutta. Ja tiedän, että tulkinta on aina tapauskohtaista, mutta yllä oleva on pääsääntöisesti lähtökohtana.

Ja ihan vain yksinkertaisella googlauksella löytyy monia keinoja välttää tällaisten koodien käyttämistä / fiksumpia tapoja antaa alennuskoodeja eli kyllä yrityksellä on myös oma vastuunsa kannettavana tässä asiassa, esim.: Easy Ways to Manage Promo Code Misuse
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin tässä ei ole kyse siitä, mitä kukakin yksilö ymmärtää, vaan siitä mitä KESKIVERTOKULUTTAJAN pitäisi ymmärtää. Se, että olettaa tällä foorumilla olevan astetta viisaampaa/valistuneempaa kuluttajaa ei tarkoita sitä, että KESKIVERTOKULUTTAJALTA vaaditaan vastaavaa valistuneisuutta. Ja tiedän, että tulkinta on aina tapauskohtaista, mutta yllä oleva on pääsääntöisesti lähtökohtana.

Ja ihan vain yksinkertaisella googlauksella löytyy monia keinoja välttää tällaisten koodien käyttämistä / fiksumpia tapoja antaa alennuskoodeja eli kyllä yrityksellä on myös oma vastuunsa kannettavana tässä asiassa, esim.: Easy Ways to Manage Promo Code Misuse

Tämä. Oletus on että keskivertokuluttaja on aika vitun tyhmä, siksihän näitä linjauksiakin on että kauppa ei voi tietoisesti tai tiedostamattaan johtaa edes niitä idiooteimpia harhaan. 50% alennus ei ole suoraan niin suuri että jokaista koodilla tehtyä ostosta voidaan pitää hintavirheenä, edes noissa em. Tuotekategorioissa. Eri asia jos olisi ollut koodi jolla saa 1500€ iphonen eurolla. Siinä pitää jo tyhmimmänkin kuluttajan ymmärtää että kyse voi olla hintavirheestä mutta ei -50% alennus puhelimesta ole ennen kuulumaton. Saati sitten muissa kategorioissa mitä ko. Kaupassa myydään.
 
Tämä. Oletus on että keskivertokuluttaja on aika vitun tyhmä, siksihän näitä linjauksiakin on että kauppa ei voi tietoisesti tai tiedostamattaan johtaa edes niitä idiooteimpia harhaan. 50% alennus ei ole suoraan niin suuri että jokaista koodilla tehtyä ostosta voidaan pitää hintavirheenä, edes noissa em. Tuotekategorioissa. Eri asia jos olisi ollut koodi jolla saa 1500€ iphonen eurolla. Siinä pitää jo tyhmimmänkin kuluttajan ymmärtää että kyse voi olla hintavirheestä mutta ei -50% alennus puhelimesta ole ennen kuulumaton. Saati sitten muissa kategorioissa mitä ko. Kaupassa myydään.

Tämä menisi varmaan juuri näin, jos olisi olemassa joku hobbyhallin virallinen tarjous, missä koodi mainitaan. Sellaista ei ole, minkä takia HH on turvassa, jos/kun tämä käydään kkv:ssä joskus läpi. Saa ottaa talteen.

E. Koodin epämääräisyyttä lisää se, jos tämä todella koski vain noutotilauksia Vantaan varastolta.
 
Tämä menisi varmaan juuri näin, jos olisi olemassa joku hobbyhallin virallinen tarjous, missä koodi mainitaan. Sellaista ei ole, minkä takia HH on turvassa, jos/kun tämä käydään kkv:ssä joskus läpi. Saa ottaa talteen.

E. Koodin epämääräisyyttä lisää se, jos tämä todella koski vain noutotilauksia Vantaan varastolta.

Tässä taas tulee tämä että keskiverto kuluttaja on ihan vitun tyhmä eli ei voida olettaa että tämä tietäisi jokaisen koodin käyttöehdot jne. Varmasti kymmeniin eri kauppoihin löytyy kymmeniä erilaisia alekoodeja joita ei varsinaisesti missään mainosteta mutta jotka toimivat ihan yhtälailla.
Eiköhän se ole sen kaupan tehtävä huolehtia ne koodit niin että ne toimivat vain silloin ja niille joille on tarkoituskin. Eri asia jos tässä olisi jotenkin manipuloitu HH:n järjestelmää ja sisään syötetty vääriä koodeja, nyt on käytetty järjestelmässä olevaa, helposti arvattavaa ja suht yleistäkin alekoodia.
 
Tässä taas tulee tämä että keskiverto kuluttaja on ihan vitun tyhmä eli ei voida olettaa että tämä tietäisi jokaisen koodin käyttöehdot jne. Varmasti kymmeniin eri kauppoihin löytyy kymmeniä erilaisia alekoodeja joita ei varsinaisesti missään mainosteta mutta jotka toimivat ihan yhtälailla.
Eiköhän se ole sen kaupan tehtävä huolehtia ne koodit niin että ne toimivat vain silloin ja niille joille on tarkoituskin. Eri asia jos tässä olisi jotenkin manipuloitu HH:n järjestelmää ja sisään syötetty vääriä koodeja, nyt on käytetty järjestelmässä olevaa, helposti arvattavaa ja suht yleistäkin alekoodia.

Täällä on taidettu jo esitellä argumentit suuntaan ja toiseen. Ymmärrän näkökantasi, ja HH on selkeästi mokannut, mutta virallisen markkinoinnin puute pelastanee heidät. Kuluttajalla on tässä tapauksessa oikeus saada rahansa takaisin ja pahoittelut. Palataan asiaan jos/kun kkv ottaa asiaan kantaa.
 
Jos koodia ei ole tarkoitettu kuluttajalle eikä sitä ole ulos tarkoituksella laitettu on kuluttajansuojaan vetoaminen aika heikolla pohjalla etenkin kun normaalijärkiselle on täysin selvää, ettei firma voi pysyä pystyssä myymällä -50% koko valikoimaansa.

Missään ei myöskään ole sanottu, että tuo koodi olisi tarkoitettu henkilökunnan vapaaseen ostokäyttöön kaikista tuoteryhmistä, eikä se varmasti siihen tarkoitukseen olekaan, sillä sen verran tollasella prosentilla alkaisi myyjäkulit tekemään pimeänä sitä palkanlisää ja firma ottamaan taas kerran persnettoa, joten verottajan voi varmaan jättää tässä keskustelussa omaan arvoonsa.

Joko tuo koodi on devauskäyttöön tai sitten todennäköisemmin luottamukselliseen firman sisäiseen käyttöön niin, että se koskee jotain tiettyä tuotetta kerrallaan, joka on sellaisessa tuoteryhmässä, jossa 50% alennus on ihan tavanomaista kuluttajakaupassakin ja jonka ostaminen on esimiehellä ensin hyväksytetty tyyliin: "Joo noi kengät voit ottaa itelles -50%:lla, käytä sitä meidän sisäistä ALENNUS50-koodia". Jälkihän noista jää ja niiden väärinkäyttämisestä talon sisällä jää nopeasti kiinni. Tuollainen koodi lähtee sitten helposti väärille teille, jos kyse on jostain firman entisestä työntekijästä, jolla on jäänyt jotain hampaankoloon.
Jos on kerrottu, että alennus on voimassa vain muutaman tunnin, tässä tapauksessa 15 minuuttia, niin kuluttaja voi ihan hyvin olettaa, että kyseessä on mainoskampanja. Yritys on itse kertonut, että kyseessä on ihan validi alennuskoodi, heidän mukaansa ainoastaan työntekijöille, sitä ei missään vaiheessa kyllä ilmennyt tilausta tehdessä. Taidan tehdä valituksen ihan valistusmielessä, ehkä hobby hallkin alkaa kiinnostua, millä tasolla heidän järjestelmänsä toimivat. Ja mitään ette voi:cigar:
 
Vai että pääsi hobbyhallilta sisäiseen testaukseen tarkoitettu testi tarjouskoodi tai mikälie kassan käyttöön tarkoitettu sisäinen koodi julkisesti aktiiviseksi jonkin vahingon takia.

Inhimillinen virhe ja näitä sattuu. Mutta annappas kun tekniikka foorumin väki kuulee asiasta, niin tuota kaikella maalaisjärjellä selvästi virheellistä koodia pitäisi noudattaa vaikka firman konkurssin uhalla! Pitää se 15 uutta näyttistä saada trokattavaksi!

Siitä vasta ketju syntyisikin, kun firma laitetaan noudattamaan virheen alla tehtyjä myyntisopimiksia ja he laittavat homman konkurssiin. Siitä sitten vain pesältä hamuamaan rahoja takaisin.
 
Firma on mokannut, siitä ei liene epäselvyyttä. Mokan huomattuaan firman on viipymättä korjattava tilanne. Näin on tehty heti seuraavana aamuna ja aloitettu tilauksien peruuttaminen verkkokaupan virheeseen vedoten. Mitään kampanjaa tai mainoksia ei ole firman puolesta ollut, eikä koodia ole julkaistu firman puolesta tai toimeksiannosta.

Asiakaskokemuksesta kiinnostunut firma tarjoaisi tässä hyvitykseksi esim. lahjakorttia, mutta kyseisen firman tapauksessa tällainen tuskin paljon kiinnostaa.
 
E. Koodin epämääräisyyttä lisää se, jos tämä todella koski vain noutotilauksia Vantaan varastolta.

Koodi toimi vain noudolla Vantaalta. Ja ainakin omien tilaamisten yhteydessä, noudon sai aikaisintaan sovittua ti 12.7. klo 14. Ehkä joskus aikaisemmin tilauksen tehneet olisivat voineet noutaa maanantaina 14:sta, mutta taisi Hobby Hall siihen mennessä peruuttaa viimeisimmätkin tilaukset.

Facebookista tämä homma lähti (IS:n mukaan ja jos tämänkin tarjouksen lukee ajatuksella) , niin siellä on ehkä enemmän ehditty "väärinkäyttää" tätä koodia.

--

Aiheeseen liittymättä, vieläkin olen sitä mieltä, että Hobby Hall on jossain tuotteissa nostanut hintaa ja muita kalliimpi.
1657644872286.png

Nyt tuollainen menossa, mutta alennusprosentti on linjassa sen hinnannoston kanssa paremmin, ja koodi koskee valikoituja tuotteita. Lähinnä nyt edelleen puhun sen puolesta, että -50% ei ollut -50% normaalihinnoista, ainaan omissa ostoissa, vaan tuotteissa oli HH-lisää.

En kyllä tätä vie eteenpäin, kunhan täällä möykkään. Jos ei löydy sitä HH:n tarjousta mistään bannerista tai mistään julkaisusta, niin menestymismahdollisuudet ovat nolla prosenttia.
 
Sopimuksen yksipuolinen purku päätyy todella harvoin tuomioistuimessa kanteen nostajan vahingoksi. Toivottavasti joku vie asian tuomioistuimen käsiteltäväksi. Jos olet varaton tai vähävarainen, niin valtio kustantaa sinulle myös pätevän juristin asiaa hoitamaan.

Eli sen lisäksi ettei vähävarainen tuota valtiolle mitään vaan elää toisten varoilla niin pitäisi vielä käyttää verorahoilla juristiakin jonkun elektroniikkaostoksen selvittelyyn mistä tiesi että on hintavirhe tilatessa.

Ei terve mitä jengiä. Jännä että taloudessa menee huonosti.
 
Mistä muuten päättelit, että mahdollinen kanteen nostaja tiesi hintavirheen olemassaolosta? Tässä tapauksessa tuo alennuskoodi on saatettu toimittaa vaikka viestillä Kakelta Penalle tyyliin "Hei Hobbyhallissa on joku loppuunmyynti tms.. -50% ale, syötä ALENNUS50 ja valitse nouto myymälästä". Sillä perus elämänkoululaisella ei ole samanlaista asiantuntemusta hintatasosta tai tarjouksista, kuten tämän palstan kaikkitietävillä ja suhteellisen täydellisillä yksilöillä.

Oon nyt tätä lankaa seurannut alusta asti ja päätin lähteä tähän sekoiluun mukaan. Minulle kävi juuri näin Tässä tapauksessa tuo alennuskoodi on saatettu toimittaa vaikka viestillä Kakelta Penalle tyyliin "Hei Hobbyhallissa on joku loppuunmyynti tms.. -50% ale, syötä ALENNUS50. Ystäväni laittoi sunnuntaina viestiä jotta tälläinen koodi on olemassa jo ennen kun se päättyi facebookkiin ryhmään jossa myös minä olen,tilasin koodilla pelkästään sähköpotkulaudan itselleni sen kummemmin mitään 200tuumaisia telkkareita ajatellen.
 
Oon nyt tätä lankaa seurannut alusta asti ja päätin lähteä tähän sekoiluun mukaan. Minulle kävi juuri näin Tässä tapauksessa tuo alennuskoodi on saatettu toimittaa vaikka viestillä Kakelta Penalle tyyliin "Hei Hobbyhallissa on joku loppuunmyynti tms.. -50% ale, syötä ALENNUS50. Ystäväni laittoi sunnuntaina viestiä jotta tälläinen koodi on olemassa jo ennen kun se päättyi facebookkiin ryhmään jossa myös minä olen,tilasin koodilla pelkästään sähköpotkulaudan itselleni sen kummemmin mitään 200tuumaisia telkkareita ajatellen.

Ja nyt kun selvisi että oli virhe ja et saa tuotetta mutta et myöskään menetä mitään niin onko tunne että sun oikeuksia on rikottu ja hobbyhall pitää haastaa oikeuteen? Toivottavasti ei ja en usko että monilla on mutta niitäkin sankareita täältä löytyy.
Tosiaan eri asia jos olisi vaikka Hesarin etusivulla mainos ja sitten perusivat tilauksia.
Nyt ei mainostettu ja koodi lähti kiertämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 463
Viestejä
4 538 652
Jäsenet
74 800
Uusin jäsen
Eemu04

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom