Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiva jos voit. Voit varmaan ottaa pari oppituntia samaan hintaan, nimittäin ei kai kukaan torvi nyt mene kokeilemaan tollasta ilmiselvää konkurssiriskiä lähettämällä niille omia luotottomia rahojaan.Tottakai peruuntuneesta kaupasta syntyy kuluja. Tuollaisen verkkokaupan rahan palautuksessa kestää yleensä n. viikko, en ihmettele vaikka kestäisi pidempäänkin kun kyse on tuollaisesta huijarifirmasta. Ilmaista rahaa ei käsittääkseni ole olemassa, tai sitten voin ilolla ottaa sinulta rahaa lainaan 0% korolla.
Oikea termi varmaan olisi vaihtoehtoiskustannus? Joka tapauksessa tällaiset koodit voisi ajaa testiympäristössä eli ihan BS vastaus toimitusjohtajalta. Täyttänee tunnusmerkistön "markkinointikampanjasta" huonekaluliikkeiden tyyliin.Kiva jos voit. Voit varmaan ottaa pari oppituntia samaan hintaan, nimittäin ei kai kukaan torvi nyt mene kokeilemaan tollasta ilmiselvää konkurssiriskiä lähettämällä niille omia luotottomia rahojaan.
Edit: Ja huonokorkoinen rahan lainaaminen on ihan eri asia kuin itselle aiheutuvat kulut.
Tässähän siis on kyse siitä, kun itse perut ostoksen. "Myyjän on palautettava sinulta saamansa maksut viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun myyjä sai tekemäsi peruuttamisilmoituksen."Kannattaa tutustua KKV:n ohjeisiin maksujen palautuksesta.
Maksun palauttaminen, kun perut verkkokauppaostoksen
Myyjän on palautettava sinulta saamansa maksut viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun myyjä sai tekemäsi peruuttamisilmoituksen.www.kkv.fi
Erittäin. KKV:n tiedote viime vuodelta kaupasta vetäytymisistä: Huolestuttava ilmiö verkkokaupoissa: myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein – Kilpailu- ja kuluttajavirastoALENNUS50 on kieltämättä niin kryptinen alennuskoodi, että ei varmasti.
Olisin sitä mieltä, että koodin helposti tai vaikeasti arvattavuus ei vaikuta oikeusturvaan millään lailla.ALENNUS50 on kieltämättä niin kryptinen alennuskoodi, että ei varmasti.
Vähän kummallinen ajatusmalli, että jos vain yrittämällä arvaa jonkun koodin niin sen oikeudeton käyttö omaksi taloudelliseksi hyödyksi olisi jotenkin hyväksyttävää. Tietomurtokin on tietomurto huolimatta siitä onko se salasana helppo vai vaikea ja arvaatko salasanan omalla nokkeluudella vai laskuvoimalla. Tossa tilanteessa aletaan olla jo petoksen tunnusmerkkien äärellä, jos tarkoituksellisesti lähtee etsimään taloudellista etua jonkun haavoittuvuuden kautta, mitä "liian helppo" salasana tai alennuskoodi helposti edustaa. "Oon syytön, kokeilin vaan tätä yleisimpien salasanojen/alennuskoodien listaa!"ALENNUS50 on kieltämättä niin kryptinen alennuskoodi, että ei varmasti.
Alennuskoodi aiheutti ostoryntäyksen Hobby Halliin – nyt tilauksia perutaan selittämättä
Facebookissa levisi tieto alennuskoodista, joka tiettävästi päti kaikkiin Hobby Hallissa myytäviin tuotteisiin.www.is.fi
Ylitti näköjään uutiskynnyksenkin.
Suurin summa, jonka screenshotin olen tilauksesta nähnyt oli 40000€ luokkaa.
Jestas sentään mikä määrä perusteluja sille, että koodia saisi omaksi taloudelliseksi hyödykseen hyväksikäyttää, vaikka se ei sinun käyttöösi ole tarkoitettu. Että yleensä ovat nimettykin ihan eri tavalla.Mikään ei indikoi, että tuo koodi on tarkoitettu sisäiseen käyttöön. Henkilökunnalle suunnatut tai sisäiseen käyttöön sovellettavat koodit on yleensä nimetty niin, että ei jää epäselväksi koodin käyttötarkoitus. Myös koodin aktivoinnin jälkeinen selite yleensä ilmaisee käyttötarkoituksen selväkielisesti, jota se ei tässä tapauksessa tehnyt.
Olet siis sitä mieltä, että jos laitat viestillä tuon koodin kaverille eteenpäin hän syyllistyisi jopa petokseen sitä käyttäessään? Edelleen elinkeinonharjoittajalla on se huolellisuusperiaate tässä ja se on jäänyt nyt aika vähälle huomiolle tässä jankuttamisessa. Alennuskoodi on verrattavissa vaikka lehteen painettuun fyysiseen etukuponkiin. Tietomurroista tai petoksista höpinä ei liity tähän asiaan millään tavalla.
No lehteen painettuun fyysiseen etukuponkiin jos vertaa, niin tässä tapauksessa mitään etukuponkia ei lehdessä ole ollut. Joku on jollain keinolla saanut tietoon että järjestelmässä on heikkous/virhe, ja sitä hyödyntämällä tietyllä etukupongilla saa -50% kaikesta rajatta. Hän jakaa kupongin nettiin jossa ihmiset kopioivat kuponkia, prittailevat niitä, ja yrittävät käyttää niitä hyötymistarkoituksessa.Mikään ei indikoi, että tuo koodi on tarkoitettu sisäiseen käyttöön. Henkilökunnalle suunnatut tai sisäiseen käyttöön sovellettavat koodit on yleensä nimetty niin, että ei jää epäselväksi koodin käyttötarkoitus. Myös koodin aktivoinnin jälkeinen selite yleensä ilmaisee käyttötarkoituksen selväkielisesti, jota se ei tässä tapauksessa tehnyt.
Olet siis sitä mieltä, että jos laitat viestillä tuon koodin kaverille eteenpäin hän syyllistyisi jopa petokseen sitä käyttäessään? Edelleen elinkeinonharjoittajalla on se huolellisuusperiaate tässä ja se on jäänyt nyt aika vähälle huomiolle tässä jankuttamisessa. Alennuskoodi on verrattavissa vaikka lehteen painettuun fyysiseen etukuponkiin. Tietomurroista tai petoksista höpinä ei liity tähän asiaan millään tavalla.
Joko se mainos on löytynyt, mistä vastuu pitäisi ottaa, vai mistä tässä nyt pitäisi se vastuu ottaa? Siitäkö ettei alennuskoodissa ollut vähintään 10 merkkiä ja pieniäkin kirjaimia isojen kirjaimien ja numeroiden lisäksi? Vai siitä, että niille on valittu joku torspo duuniin, joka on vuotanut koodin sinne minne ei pitäisi?Kuluttajan vika, yrityksellä ei mitään vastuuta. T: io-tech bbs
Jos koodia pystyy kuka vaan käyttään niin se on julkinen. Jos sen käyttö estetään muilta kuin valituilta niin se on yksityinen. HH tän mokas kun ei tehny mitään estoja.Ei kuluttajan olisi pitänyt tietää tästä koodista edes sen olemassaoloa.
Ei sillä ole loppujen lopuksi suurta väliä, onko yritys mainostanut koodia vai ei. Koodit leviävät usein käyttäjältä toiselle eikä niiden alkuperä ole usein selvillä. Silti niitä käytetään ongelmitta. Tässä tapauksessa mikään ei oikein kerro kuluttajalle selvästi, että kyseessä olisi virhe. "Alennus50" on niin geneerinen koodi, ettei sen saatuaan voi päätellä, onko kyseessä selkeä virhe. Itsekin olen joskus köyhänä opiskelijana kokeillut paria geneeristä koodia tilausta tehdessä ja jonkun kerran siinä onnistunut.Joko se mainos on löytynyt, mistä vastuu pitäisi ottaa, vai mistä tässä nyt pitäisi se vastuu ottaa? Siitäkö ettei alennuskoodissa ollut vähintään 10 merkkiä ja pieniäkin kirjaimia isojen kirjaimien ja numeroiden lisäksi? Vai siitä, että niille on valittu joku torspo duuniin, joka on vuotanut koodin sinne minne ei pitäisi?
Jos ostaja on joko tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää, että kyse on virheestä, silloin kauppa ei sido myyjää. Tämä on tapauskohtaista arviointia.
Yleistason arvioinnissa katsotaan, olisiko kuluttajan pitänyt ymmärtää, että kyse oli virheestä. Siinä arvioidaan muun muassa tuotteen lähtö- ja alennushintaa sekä millaisia alennuksia kyseessä olevalla alalla yleensä annetaan.
Sama logiikka varmaan pätee myös käyttämiisi salasanoihin? Millä tavalla ajattelit tällaisen käytön estämisen käytännön tasolla hoitaa dynaamisessa käyttäjäryhmässä?Jos koodia pystyy kuka vaan käyttään niin se on julkinen. Jos sen käyttö estetään muilta kuin valituilta niin se on yksityinen. HH tän mokas kun ei tehny mitään estoja.
No kyllähän siinä nyt pitää oikeasti olla jo vähän tyhmää päässä, jos kuvittelee, että mm. kaikesta tietotekniikasta ja puhelimista -50% on normipäivämeno. Ei mulla ainakaan mennyt kovin montaa sekuntia noissa tuoteryhmissä pällistelyyn huomatakseni, että noilla alennusprosenteilla tulee persnettoa niin, että raikuu. Jos kaupalla on puoletkin tuosta eli 25 pinnaa katetta noiden tuoteryhmien tuotteesta niin se on jo hyväkatteinen tuote.Ei sillä ole loppujen lopuksi suurta väliä, onko yritys mainostanut koodia vai ei. Koodit leviävät usein käyttäjältä toiselle eikä niiden alkuperä ole usein selvillä. Silti niitä käytetään ongelmitta. Tässä tapauksessa mikään ei oikein kerro kuluttajalle selvästi, että kyseessä olisi virhe. "Alennus50" on niin geneerinen koodi, ettei sen saatuaan voi päätellä, onko kyseessä selkeä virhe. Itsekin olen joskus köyhänä opiskelijana kokeillut paria geneeristä koodia tilausta tehdessä ja jonkun kerran siinä onnistunut.
Alennusprosenttikaan ei ollut tässä tapauksessa poikkeuksellinen. Lisäksi monet tuotteet eivät olleet alennuksellakaan mitenkään poikkeuksellisen edellisia yleiseen hintatasoon verrattuna (esim. aiemmin linkkaamani potkulauta). Mistä kuluttaja loppupeleissä ymmärtää, että kyseessä on selkeä virhe käymättä koko mallistoa läpi? Sellaista tuskin voidaan vaatia?
Esim. siitä, että kuka vaan ei voisi tilata mitä vaan -50% sieltä verkkokaupasta, kun kaikkia ikäviä kuluttajansuojaan ja sopimuksiin liittyviä lakeja ja asetuksia on, niin ettei tulisi sanomista. Verottajaakin voisi kiinnostaa tällainen piilotettu palkanlisä, jos se kerran niin tappiollista on.Joko se mainos on löytynyt, mistä vastuu pitäisi ottaa, vai mistä tässä nyt pitäisi se vastuu ottaa?
Jos koodia ei ole tarkoitettu kuluttajalle eikä sitä ole ulos tarkoituksella laitettu on kuluttajansuojaan vetoaminen aika heikolla pohjalla etenkin kun normaalijärkiselle on täysin selvää, ettei firma voi pysyä pystyssä myymällä -50% koko valikoimaansa.Esim. siitä, että kuka vaan ei voisi tilata mitä vaan -50% sieltä verkkokaupasta, kun kaikkia ikäviä kuluttajansuojaan ja sopimuksiin liittyviä lakeja ja asetuksia on, niin ettei tulisi sanomista. Verottajaakin voisi kiinnostaa tällainen piilotettu palkanlisä, jos se kerran niin tappiollista on.
Mutta ilmeisesti ei.
Jos koodia ei ole tarkoitettu kuluttajalle eikä sitä ole ulos tarkoituksella laitettu on kuluttajansuojaan vetoaminen aika heikolla pohjalla etenkin kun normaalijärkiselle on täysin selvää, ettei firma voi pysyä pystyssä myymällä -50% koko valikoimaansa.
Pahoittelut off topic, mutta tämä. Puoliso tilasi keväällä useamman satasen sohvapöydän ja perui kuitenkin tilauksen vielä sähköpostitse samana päivänä (johtuen, että löysin saman tuotteen hieman eri nimellä/tuotekoodilla toisesta liikkeessä halvemmalla). Joka tapauksessa, sähköpostin perään vielä puhelu, että onhan peruutusilmoitus vastaanotettu ja näin oli. Tästä pikakelaus 8vko päähän, jolloin rahat lopulta palautettiin, vaikka välissä useita soitto-/sähköpostikyselyjä rahojen perään. Aina vakuuteltiin, että olisi pitänyt rahojen jo palautua ja tulee pikimmiten. Vasta kun viivästyskoron mainitsi, niin rahat palautui.Tuollaisen verkkokaupan rahan palautuksessa kestää yleensä n. viikko, en ihmettele vaikka kestäisi pidempäänkin kun kyse on tuollaisesta huijarifirmasta.
Kuten jo aiemmin todettua tuollainen alennuskoodi on rinnastettavissa ihan tavalliseen sanomalehden mukana tulevaan kuponkiin. Niitä voi jaella eteenpäin tai kerätä vaikka lehtiroskiksista. On 100% elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoite miten ja mitä koodilla saa lunastettua. Tuollaisen verkkokauppaan kytketyn alennuskoodin ominaisuuksia voi vaihtaa lennosta vaikka tunnin välein, joten on aika pöyristyttävää väittää, että kuluttajan pitäisi etukäteen tietää mitä ALENNUSXX koodilla lopulta saa tai ei saa.
Olet aiemmassa viestissäsi rinnastanut yleisesti jaettavien alennuskoodien hyödyntämisen salasanojen murtamiseen, joka on täysin absurdi väite. Tutustu huolellisesti mikä on salasanan tehtävä ja mikä on alennuskoodin tehtävä.
Jos yritys on huolissaan pystyssä pysymisestään, niin kannattaa suunnitella kampanjat huolellisemmin.
HobbyHall siirtyi pari vuotta sitten virolaisomistukseen. Tuossa näkyy vain Suomen myynti, mikä on puolet koko konsernin myynnistä. Henkilöstö on varmaan Hobby Hall Oü:n palkkalistoilla kivijalkamyymälää lukuunottamatta?Aika pieni firma näyttää Hobby Hall nykyisin olevan, henkilöstöä ole nimeksikään ja liikevoitto luokkaa 100k€.
Suomen Asiakastieto Oy
www.asiakastieto.fi
Yhtiö kertoo tiedotteessaan, että viime vuosi oli sille hyvä. Konsernin kansainvälinen myynti kohosi 90 miljoonaan euroon, josta Suomen osuus oli yli puolet. Myynti kasvoi voimakkaasti kaikissa tuoteryhmissä, erityisesti ulkoilu- ja kotikuntoilutuotteissa.
Tiedotteen mukaan kivijalkamyymälä avataan siksi, että asiakkaat ovat sitä toivoneet. Myymälästä voi noutaa ja sinne voi palauttaa verkkokauppaostokset sekä kokeilla tuotteita.
Hobby Hallin omistaa nykyisin Viroon rekisteröity Hobby Hall Oü, joka vastaa myös Viron liiketoiminnasta.
Kuten sulle on jo sanottu on kohtuullisen absurdia verrata jotain julkista lehteen painettua alekamppiskoodia koodiin, jonka ei ole tarkoitus päätyä infrasta ulos. Ei nyt vaan ole sama asia. Eikä ole mitenkään realistista odottaa, ettei joku entinen työntekijä voisi halutessaan saada hallaa firmalle aikaan vuotamalla asioita ulos. Jos olet eri mieltä laitat varmaan tähän lähteen miten tämä mainitsemasi elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoite liittyy asiaan? Ironistahan tässä on se, että huolellisuusvelvoitteessa puhuttaessa on yleensä kyse työntekijän huolellisuusvelvoitteesta, jossa velvoitetaan, ettei juuri tällaiset sisäiset asiat pääse ulkopuolisten tietoon.Kuten jo aiemmin todettua tuollainen alennuskoodi on rinnastettavissa ihan tavalliseen sanomalehden mukana tulevaan kuponkiin. Niitä voi jaella eteenpäin tai kerätä vaikka lehtiroskiksista. On 100% elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoite miten ja mitä koodilla saa lunastettua. Tuollaisen verkkokauppaan kytketyn alennuskoodin ominaisuuksia voi vaihtaa lennosta vaikka tunnin välein, joten on aika pöyristyttävää väittää, että kuluttajan pitäisi etukäteen tietää mitä ALENNUSXX koodilla lopulta saa tai ei saa.
Olet aiemmassa viestissäsi rinnastanut yleisesti jaettavien alennuskoodien hyödyntämisen salasanojen murtamiseen, joka on täysin absurdi väite. Tutustu huolellisesti mikä on salasanan tehtävä ja mikä on alennuskoodin tehtävä.
Jos yritys on huolissaan pystyssä pysymisestään, niin kannattaa suunnitella kampanjat huolellisemmin.
Jos suurin osa huonon palautteen antajista on näitä mielenpahoittajia jotka eivät saaneet ilmaista tavaraaa, joutuu ehkä miettimään onko arvosana validi :=)81% palautteista on huonoja ja vielä riittää tässäkin keskustelussa ymmärtäjiä yritykselle.
katso liitettä 900093
Hobby Hall sai maininnan "Huono" arvosanalla 1,5 / 5 Trustpilotissa
Oletko samaa mieltä yrityksen Hobby Hall TrustScoresta? Kerro mielipiteesi tänään ja katso, mitä 649 muuta asiakasta ovat jo sanoneet.fi.trustpilot.com
Jos suurin osa huonon palautteen antajista on näitä mielenpahoittajia jotka eivät saaneet ilmaista tavaraaa, joutuu ehkä miettimään onko arvosana validi :=)
Kuten sulle on jo sanottu on kohtuullisen absurdia verrata jotain julkista lehteen painettua alekamppiskoodia koodiin, jonka ei ole tarkoitus päätyä infrasta ulos. Ei nyt vaan ole sama asia. Eikä ole mitenkään realistista odottaa, ettei joku entinen työntekijä voisi halutessaan saada hallaa firmalle aikaan vuotamalla asioita ulos. Jos olet eri mieltä laitat varmaan tähän lähteen miten tämä mainitsemasi elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoite liittyy asiaan? Ironistahan tässä on se, että huolellisuusvelvoitteessa puhuttaessa on yleensä kyse työntekijän huolellisuusvelvoitteesta, jossa velvoitetaan, ettei juuri tällaiset sisäiset asiat pääse ulkopuolisten tietoon.
Ihan samanlaisia koodeja, salasanoja ja muita tietoja minullakin on edellisiltä työnantajilta tiedossa, joita voisin käyttää edelleen taloudellisesti tai muuten hyödyksi tai penkoa asiakastietoja. En vain ole entisenäkään työntekijänä niin perseestä, että sellaisia laittelisin jakoon, jotta opportunistit pääsisivät huutelemaan, että firman vastuu. No kun ei aina ole. Ei firma voi varautua kaikkiin mahdollisiin nykyisien ja entisien työntekijöiden laittomiin perseilyihin.
Salasanassa ja sinulle kuulumattomassa alennuskoodissa on toki eroa. Jälkimmäisellä saat halutessasi aina sinulle kuulumatonta taloudellista etua, salasanalla et välttämättä. Ja edelleen, tässä ei ollut kyse mistään kampanjasta, joten menee vähän olkiukkojen mäiskimiseksi taas.
Kävin katsomassa ja puhut paskaa nyt. Älkää pilatko hyvää ketjua.Jos suurin osa huonon palautteen antajista on näitä mielenpahoittajia jotka eivät saaneet ilmaista tavaraaa, joutuu ehkä miettimään onko arvosana validi :=)
Sopisi toivoa ihmisen ymmärtävän, ettei koko viihde-elektroniikkavalikoimaa voi myydä -50% muualla kuin konkurssimyynnissä tai Toivo Sukarin unelmissa. Jos ei ymmärrä niin sitten vaan lakimiesarmeijan kanssa soittelemaan valittaja-asiamiehelle. Hyöty edelleen tiukka 0, mutta saahan sitä kokeilla. Muista tulla kertomaan miten kävi.Alennuskoodeilla on suhteellisen vakiintunut tapa että niitä on jaossa milloin missäkin eli ei voi olla kuluttajan vastuulla ottaa selvää jokaisen alennuskoodin oikeellisuudesta ja toimintametodista ja käyttöoikeuksista. Jos koodi toimii verkkokaupassa niin se toimii. Lienee kaupan vastuulla pitää koodit järjestelmässä niin ettei vääriä koodeja voi käyttää. Eri asia jos joku olisi jollain sql injektiolla sen koodin sinne järjestelmään syöttänyt mutta näin ei ole.
Sopisi toivoa ihmisen ymmärtävän, ettei koko viihde-elektroniikkavalikoimaa voi myydä -50% muualla kuin konkurssimyynnissä tai Toivo Sukarin unelmissa. Jos ei ymmärrä niin sitten vaan lakimiesarmeijan kanssa soittelemaan valittaja-asiamiehelle. Hyöty edelleen tiukka 0, mutta saahan sitä kokeilla. Muista tulla kertomaan miten kävi.
Tää on siitä ikävä maailma, että täällä on oikeuksia muillakin kuin sinulla, joka päätät vain hypätä kuluttajaksi heti kun joku -50% koodi tulee vastaan. Kyse on firman infraan tarkoitetusta koodista, ei sinulle tarkoitetusta koodista. Koodi on todennäköisesti vuodettu ulos aiheuttaakseen haittaa. Kyseisen koodin yleinen käyttö ja näiden tilausten toimittaminen olisi kipannut tuolla liikevaihdolla ja varallisuudella varustetun firman, joten mitään muita vaihtoehtoja ei edes ole kuin tilauksien peruminen.Ei ole kuluttajan vastuulla ymmärtää millä hinnalla kuka voi mitäkin voi myydä jos kyse ei ole selkeästä hintavirheestä mistä nyt ei ole kyse.
Tää on siitä ikävä maailma, että täällä on oikeuksia muillakin kuin sinulla, joka päätät vain hypätä kuluttajaksi heti kun joku -50% koodi tulee vastaan. Kyse on firman infraan tarkoitetusta koodista, ei sinulle tarkoitetusta koodista. Koodi on todennäköisesti vuodettu ulos aiheuttaakseen haittaa. Kyseisen koodin yleinen käyttö ja näiden tilausten toimittaminen olisi kipannut tuolla liikevaihdolla ja varallisuudella varustetun firman, joten mitään muita vaihtoehtoja ei edes ole kuin tilauksien peruminen.
Voihan tässä vängätä vielä kymmenen sivua siitä miten sinun ja minun alennuspleikkarit ovat tärkeämpi asia kuin useamman ihmisen työpaikka, mutta tuskin lopputulos tulee siitä mihinkään muuttumaan.
Sinähän se tässä tunnut eri mieltä olevan kuin miten asia nyt käytännössä menee. Kuluttajansuoja ei ole mikään oikeusjärjestelmämme kruununjalokivi, jota kaikki muu oikeus joutuu kumartamaan. Kyllä meidän oikeusjärjestelmä perustuu hyvin pitkälti myös kohtuullisuuteen näitä kokonaisuuksia punnitessa. Se ei ole kohtuullista, että firma joutuu konkkaan yksittäisen ihmisen haitanteon vuoksi vuotamalla firman sisäisiä alennuskoodeja ulos. Jotain suhteellisuudentajua nyt päähän, por favor.Kuluttajansuoja vaan taitaa olla vahvempi kuin myyjän oikeudet paskasti ylläpidetystä järjestelmästä johtuvaan alennuskoodin käyttöön olit sinä asiasta mitä tahansa mieltä. Täysin myyjän ongelma toimittaa ne tuotteet sovittuun hintaan meni konkkaan tai ei. Toki Hobby Hallia ei tunnetusti muutenkaan mitkään kuluttajansuojat kiinnosta.
Koodi millä saa kaikki Applen kamat, 30XX sarjalaiset näyttikset ja kaikki OLED telsut esimerkiksi puoleen hintaan. Jos et ymmärrä ettei tuossa ole kyse virheestä, onnea elämään.Ei ole kuluttajan vastuulla ymmärtää millä hinnalla kuka voi mitäkin voi myydä jos kyse ei ole selkeästä hintavirheestä mistä nyt ei ole kyse.
Edelleenkin tässä ei ole kyse siitä, mitä kukakin yksilö ymmärtää, vaan siitä mitä KESKIVERTOKULUTTAJAN pitäisi ymmärtää. Se, että olettaa tällä foorumilla olevan astetta viisaampaa/valistuneempaa kuluttajaa ei tarkoita sitä, että KESKIVERTOKULUTTAJALTA vaaditaan vastaavaa valistuneisuutta. Ja tiedän, että tulkinta on aina tapauskohtaista, mutta yllä oleva on pääsääntöisesti lähtökohtana.Koodi millä saa kaikki Applen kamat, 30XX sarjalaiset näyttikset ja kaikki OLED telsut esimerkiksi puoleen hintaan. Jos et ymmärrä ettei tuossa ole kyse virheestä, onnea elämään.
Edelleenkin tässä ei ole kyse siitä, mitä kukakin yksilö ymmärtää, vaan siitä mitä KESKIVERTOKULUTTAJAN pitäisi ymmärtää. Se, että olettaa tällä foorumilla olevan astetta viisaampaa/valistuneempaa kuluttajaa ei tarkoita sitä, että KESKIVERTOKULUTTAJALTA vaaditaan vastaavaa valistuneisuutta. Ja tiedän, että tulkinta on aina tapauskohtaista, mutta yllä oleva on pääsääntöisesti lähtökohtana.
Ja ihan vain yksinkertaisella googlauksella löytyy monia keinoja välttää tällaisten koodien käyttämistä / fiksumpia tapoja antaa alennuskoodeja eli kyllä yrityksellä on myös oma vastuunsa kannettavana tässä asiassa, esim.: Easy Ways to Manage Promo Code Misuse
Tämä. Oletus on että keskivertokuluttaja on aika vitun tyhmä, siksihän näitä linjauksiakin on että kauppa ei voi tietoisesti tai tiedostamattaan johtaa edes niitä idiooteimpia harhaan. 50% alennus ei ole suoraan niin suuri että jokaista koodilla tehtyä ostosta voidaan pitää hintavirheenä, edes noissa em. Tuotekategorioissa. Eri asia jos olisi ollut koodi jolla saa 1500€ iphonen eurolla. Siinä pitää jo tyhmimmänkin kuluttajan ymmärtää että kyse voi olla hintavirheestä mutta ei -50% alennus puhelimesta ole ennen kuulumaton. Saati sitten muissa kategorioissa mitä ko. Kaupassa myydään.
Tämä menisi varmaan juuri näin, jos olisi olemassa joku hobbyhallin virallinen tarjous, missä koodi mainitaan. Sellaista ei ole, minkä takia HH on turvassa, jos/kun tämä käydään kkv:ssä joskus läpi. Saa ottaa talteen.
E. Koodin epämääräisyyttä lisää se, jos tämä todella koski vain noutotilauksia Vantaan varastolta.
Tässä taas tulee tämä että keskiverto kuluttaja on ihan vitun tyhmä eli ei voida olettaa että tämä tietäisi jokaisen koodin käyttöehdot jne. Varmasti kymmeniin eri kauppoihin löytyy kymmeniä erilaisia alekoodeja joita ei varsinaisesti missään mainosteta mutta jotka toimivat ihan yhtälailla.
Eiköhän se ole sen kaupan tehtävä huolehtia ne koodit niin että ne toimivat vain silloin ja niille joille on tarkoituskin. Eri asia jos tässä olisi jotenkin manipuloitu HH:n järjestelmää ja sisään syötetty vääriä koodeja, nyt on käytetty järjestelmässä olevaa, helposti arvattavaa ja suht yleistäkin alekoodia.
Jos on kerrottu, että alennus on voimassa vain muutaman tunnin, tässä tapauksessa 15 minuuttia, niin kuluttaja voi ihan hyvin olettaa, että kyseessä on mainoskampanja. Yritys on itse kertonut, että kyseessä on ihan validi alennuskoodi, heidän mukaansa ainoastaan työntekijöille, sitä ei missään vaiheessa kyllä ilmennyt tilausta tehdessä. Taidan tehdä valituksen ihan valistusmielessä, ehkä hobby hallkin alkaa kiinnostua, millä tasolla heidän järjestelmänsä toimivat. Ja mitään ette voiJos koodia ei ole tarkoitettu kuluttajalle eikä sitä ole ulos tarkoituksella laitettu on kuluttajansuojaan vetoaminen aika heikolla pohjalla etenkin kun normaalijärkiselle on täysin selvää, ettei firma voi pysyä pystyssä myymällä -50% koko valikoimaansa.
Missään ei myöskään ole sanottu, että tuo koodi olisi tarkoitettu henkilökunnan vapaaseen ostokäyttöön kaikista tuoteryhmistä, eikä se varmasti siihen tarkoitukseen olekaan, sillä sen verran tollasella prosentilla alkaisi myyjäkulit tekemään pimeänä sitä palkanlisää ja firma ottamaan taas kerran persnettoa, joten verottajan voi varmaan jättää tässä keskustelussa omaan arvoonsa.
Joko tuo koodi on devauskäyttöön tai sitten todennäköisemmin luottamukselliseen firman sisäiseen käyttöön niin, että se koskee jotain tiettyä tuotetta kerrallaan, joka on sellaisessa tuoteryhmässä, jossa 50% alennus on ihan tavanomaista kuluttajakaupassakin ja jonka ostaminen on esimiehellä ensin hyväksytetty tyyliin: "Joo noi kengät voit ottaa itelles -50%:lla, käytä sitä meidän sisäistä ALENNUS50-koodia". Jälkihän noista jää ja niiden väärinkäyttämisestä talon sisällä jää nopeasti kiinni. Tuollainen koodi lähtee sitten helposti väärille teille, jos kyse on jostain firman entisestä työntekijästä, jolla on jäänyt jotain hampaankoloon.
E. Koodin epämääräisyyttä lisää se, jos tämä todella koski vain noutotilauksia Vantaan varastolta.
Sopimuksen yksipuolinen purku päätyy todella harvoin tuomioistuimessa kanteen nostajan vahingoksi. Toivottavasti joku vie asian tuomioistuimen käsiteltäväksi. Jos olet varaton tai vähävarainen, niin valtio kustantaa sinulle myös pätevän juristin asiaa hoitamaan.
Mistä muuten päättelit, että mahdollinen kanteen nostaja tiesi hintavirheen olemassaolosta? Tässä tapauksessa tuo alennuskoodi on saatettu toimittaa vaikka viestillä Kakelta Penalle tyyliin "Hei Hobbyhallissa on joku loppuunmyynti tms.. -50% ale, syötä ALENNUS50 ja valitse nouto myymälästä". Sillä perus elämänkoululaisella ei ole samanlaista asiantuntemusta hintatasosta tai tarjouksista, kuten tämän palstan kaikkitietävillä ja suhteellisen täydellisillä yksilöillä.
Oon nyt tätä lankaa seurannut alusta asti ja päätin lähteä tähän sekoiluun mukaan. Minulle kävi juuri näin Tässä tapauksessa tuo alennuskoodi on saatettu toimittaa vaikka viestillä Kakelta Penalle tyyliin "Hei Hobbyhallissa on joku loppuunmyynti tms.. -50% ale, syötä ALENNUS50. Ystäväni laittoi sunnuntaina viestiä jotta tälläinen koodi on olemassa jo ennen kun se päättyi facebookkiin ryhmään jossa myös minä olen,tilasin koodilla pelkästään sähköpotkulaudan itselleni sen kummemmin mitään 200tuumaisia telkkareita ajatellen.