Laitetaan nyt omastakin projektista. Säkällä tuli juuri ennen Koronaa ostettua pieni 60 luvun tontti uudeltamaalta/järven rannasta. Tarkoitus oli "pienellä budjetilla" rakentaa max neliöt, 30m2 sauna + 57m2 päämökki. Molempien rakennusten maatyöt, jätevesijärjestelmät ja perustukset (pilari) tehtiin kerralla (18K€ + 3K€ + 5K€, 7/2020). Kontion mökit, sauna 95mm ja päämökki 130mm hirrestä (=54K€, 1/2020). Saunan pystytin itse, toimitus 9/2020. Kehikon pystytys 1,5 viikkoa, yhteensä 4 viikkoa ja vesikatto päällä. Loppu syksy/talvi ovet/ikkunat/eristys ja sisähommia. Valmista tuli alkukesästä. Kuukausi/pari huilia ja päämökin toimitus 6/2021. Sen pystyttäminen ei omin käsivoimin onnistunut, joten palkkasin paikallisen isä/poika firman. Montaa vastausta tarjouspyyntöihin ei tullut, mutta riittävästi. Pystytys aluskermiin asti 15K€, seinien ja katon lisäksi halusivat tehdä lattian juoksut, joka helpotti seinien pystytystä. Sama 4 viikkoa meni vesikattoon myös ammattilaisilta, tosin tekivät vain virkamiesmäistä 8-16 päivää. Firmalla oma nosturi ja telineet. Tuosta jatkoin sitten taas itse, kattohuopa/ikkunat/ovet/eristeet/sisähommat. Päämökistä tuli puolivahingossa virallisesti ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu vaikka ei ollut alunperin tarkoitus. Nyt on isot hommat tehty lukuunottamatta putkimiehen hommia. Tavoite saada tämä pakettiin "kesällä" ja leimat lupapapereihin. Alkuperäinen budjetti mallia toive oli 120K€. Pankki ei uskonut että sillä syntyy 2 rakennusta, joten virallinen budjetti 140K€. Nyt palanut 160K€ ja vielä 5-10K€ menee. Eli sanotaan, kokonaisbudjetti "lähes kaikki mitä itse pystyy tehdä tehden" n. 170Ke + tontti. -10KG läskiä ja konttorirotan paikat entistä enemmän jumissa.