Hidastaako HyperThreading pelien suorituskykyä?

Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
145


Videossa monissa peleissä suorituskyky oli parempi kun Intelin HyperThreading oli poispäältä?

Mistä tämä johtuu?

En täysin tunne HyperThread teknologiaa, mutta luoko se virtuaalisia säikeitä jotka ovat hitaampia kuin oikeat coret ja sitten jos peli käyttää myös näitä hitaampia säikeitä oikeiden corejen sijasta sattumalta niin matalempi suorituskyky selittyy sillä? Vai mikä tässä on takana?



Saa myös vastata tähän että onko joku ottanut HyperThreadin pois päältä ja huomannut peleissä tehoparannusta?
 
Pikagooglaus löysi An Empirical Study of Hyper-Threading in High Performance Computing Clusters joka kertoo että
Cache-friendly applications might suffer from Hyper-Threading enabled, because logical processors share the caches and thus the processes running on the logical processors might be competing for the caches’ access, which might result in performance degradation.

Tiedä sitten onko tuolla mitään tekemistä pelien ja desktop-prossujen kanssa mutta jotain viitettä voi antaa.

Loogisten yksiköiden "effective clock" näkyy esim. HWINFO:lla ja omat yksiköt ainaki kellottuu ihan saman tason korkeille lukemille rasituksessa.
 
Mulla lähes kaikki pelit pyörii paremmin HT pois päältä, olettaen että meno on prossurajoitteista. HT päällä on pyörineet paremmin vain ne pelit, jotka vetää CPU:n kaikki ytimet tappiin. Eli jos CPU-usage paukuttaa lähemmäs 100% ilman HT:tä, niin HT päällä saattaa suorituskyky olla parempi. Jos taas CPU usage jää kauas sadasta ilman HT:tä, niin HT:n kytkeminen päälle on tyypillisesti vain huonontanut suorituskykyä. Ero on muutamien prosenttien luokkaa pelistä riippuen.
 
Mulla lähes kaikki pelit pyörii paremmin HT pois päältä, olettaen että meno on prossurajoitteista. HT päällä on pyörineet paremmin vain ne pelit, jotka vetää CPU:n kaikki ytimet tappiin. Eli jos CPU-usage paukuttaa lähemmäs 100% ilman HT:tä, niin HT päällä saattaa suorituskyky olla parempi. Jos taas CPU usage jää kauas sadasta ilman HT:tä, niin HT:n kytkeminen päälle on tyypillisesti vain huonontanut suorituskykyä. Ero on muutamien prosenttien luokkaa pelistä riippuen.
Eli säikeistyvät ja ytimille hyvin skaalautuvat pelit hyötyy HT:stä, kun taas vahvasti yhteen tai kahteen säikeeseen perustuvat hidastuu.

Jos siis pelaa uusimpia pelejä niin HT on hyötyä. Jos taas pelaa vanhoja pelejä niin HT off on parempi.
 
Jos siis pelaa uusimpia pelejä niin HT on hyötyä. Jos taas pelaa vanhoja pelejä niin HT off on parempi.

Vähän turhan karkea yleistys. Nykyään julkaistaan roppakaupalla pelejä, jotka ei hääppöisesti säikeisty. Indiepeleistä juuri mikään ei säikeisty hyvin.
 
Tähän kysymykseen on etsitty vastauksia myös aivan hiljattain. Intel-puolella oman soppansa lusikkaan tuo myös E-coret, eli kevyemmät coret, joille ainakin Windows 11 osaa lykätä kaiken pienen pyöriteltävän, samaan aikaan kun vaikkapa peli saa P-coret käyttöönsä.

Mutta kannattaako E-coreja oikeasti pitää päällä? Entä tuhoaako HT pelin suorituskyvyn? Mikä on näiden kahden yhteisvaikutus?

Tässä videossa on haettu vastausta noihin kysymyksiin. Yhteenvetona sanoisin, että riippuu pelistä mitä pelaat, mutta aika usein HT kannattaa jättää pois päältä ja E-coret päälle. Oma tilanne selviää vain testaamalla.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 100
Viestejä
4 501 819
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom