Henkilökohtainen talous

Mun täytyy tähän laittaa vaikka vähän offtopiksi menee niin yllättävän nopeasti porukka sanoo kyllä vaihtavansa itse renkaat, tehden pesut yms Kellotin viimeksi keväällä ja mulla meni jo renkaiden pois viemiseen varastosta, tunkkien ja muun asetteluun se 10-15min. Siitä että yksi rengas oli auki pulteista ja vaihdettu, pultit takaisin 10min x4 rengasta jos vauhti pysyi samana. Sitten vielä vanhojen renkaiden pesu,ja pyöritys takas pussiin ja rengas varastoon reilu 5 min/ rengas. Vielä kamojen poisvienti, paineiden tarkastus se 10min.

Niin kyllä siihen aikaa saa kulumaan tai sitten näissä jutuissa unohdetaan ne alkuvaiheen valmistelut ja loppusiivous /pesut tai löytyykin lämmin talli ja toista tonnia maksava autom nostotunkki.
Mulla lähellä rengasliike johon ajaa 5min, varatulla ajalla vaihtavat oikeasti se max 20min ja renkaat tulevat takas pestyinä koko setti maksaen 50e niin kyllä itsellä se vaihtoehto ihan mieleinen on ja säästää aikaa. Ehkä vaihdan renkaat sitten väärin tai laiskana maksan tuosta mieluusti.
Samalla kun vaihdan renkaat niin otan aina jarrupalat pois ja putsaan jarrut ym. Tuonkin kun teettäisi jossain niin olisi kallista, mutta menee näppärästi renkaanvaihdon yhteydessä. Sähköauto niin jarrut eivät käytännössä kulu ollenkaan, mutta vaativat putsausta kyllä etteivät jumitu niin olen ottanut tavaksi tehdä tuon 2 kertaa vuodessa, että säästyisi isoilta lisäkuluilta.

Mutta täysin henkilökohtaisia nämä rengas hommat. Itselläni olisi valtava vaiva lastata isot painavat renkaat autoon ja ajaa jonnekkin jossa ne vaihdetaan ja taas lastata renkaat takaisin autoon, varailla aikoja jne. Kun renkaat kuitenkin ovat lämpimässä hallissa jossa tunkit sun muut välineet käden ulottuvilla ja voin mennä tuonne koska vaan vaihtamaan ja samalla voi tehdä autoon huoltoja jne jos tarvitsee. Mutta toki toisilla ei ole mitään paikkaa missä vaihtaa eikä välineitä ja rengasliike vieressä niin silloin kannattaa viedä sinne vaihdettavaksi.

Tulis renkaanvaihdot aika kalliiks, kun ostais torpan missä olis talli ja siihen vielä työkalut päälle. Jatkossakin paikallinen rengashotelli saa pitää huolta renkaista ja vaihdoista.
Sama se on huoltojen kanssa, joku ammattilainen ja työkseen niitä tekevä saa tehdä ja lyödä leimaa huoltokirjaan.

Mitä ihmeen tallia tai kalliita työkaluja renkaanvaihtoon tarvii? Kunhan on joku alusta johon tunkki ei uppoa...

Häkkivarastossa voi kyllä säilyttää rengassetin.

Pitäiskö sun palata lukemaan se aiempi viestini missä kerroin ostavani rahalla vapautuksen tympeistä hommista?
Annan vihjeen, renkaanvaihto on yksi niistä ja autonhuolto heti perään toinen.

EDIT:
Lisätään vielä sen verran, asuntokohtainen häkkivarasto on kooltaan sellainen ettei sinne saa järkevästi renkaita jos siellä säilyttää jotain muuta.

Häkkivarastossa voi kyllä säilyttää rengassetin.
Ei taida olla edes laillista kerrostalossa, jos narkkari tai pyromaanikersa laittaa häkkivaraston tuleen. Omakotitalon autotallissakaan ei saa säilyttää mitään muuta kuin autoa lain mukaan.

Ketju on henkilökohtainen talous. Pitääkö täällä keskustella meneekö hyvin vai huonosti, onko köyhä vai varakas, vai mistä? Rahankäyttötyyli + tulotaso määräävät aika pitkälle oman talouden kunnon. Renkaanvaihto on yksi tekijä henk koht rahankäytössä, samoin kuin juoko 3€ huoltsikkakahvia, vai keittääkö itse. Se kokonaisuus sitten johtaa talouden kokonaistilaan.

Tapoja on monia ja jokainen tyylillään. Niistä tyyleistä voi sitten keskustella ilmeisesti täällä, vai missä sitten? Ongelmana näissä megafoorumeissa on lukematon määrä ketjuja, jolloin jokainen postaus on jonkun tai moden mielestä offtopic. Keskustellaanko renkaanvaihdosta talousketjussa, autoketjussa, vai renkaat-ketjussa vai jopa työkaluketjussa? Jos kyseessä rahan säästäminen, silloin ilmeisesti postattava pihistelyketjuun?

Pitäiskö sun palata lukemaan se aiempi viestini missä kerroin ostavani rahalla vapautuksen tympeistä hommista?
Annan vihjeen, renkaanvaihto on yksi niistä ja autonhuolto heti perään toinen.

No mitä sitten höpisit renkaiden säilyttämisestä parkkiksella?

Ei taida olla edes laillista kerrostalossa, jos narkkari tai pyromaanikersa laittaa häkkivaraston tuleen. Omakotitalon autotallissakaan ei saa säilyttää mitään muuta kuin autoa lain mukaan.

Tämä on kyllä paskapuhetta. Joissain taloyhtiöissä se on kielletty, mutta se on taloyhtiön omaa puuhastelua eikä mikään laki.

Pakko osallistua renkaanvaihtokeskusteluun kun liittynee henkilökohtaiseen talouteen mihin haluaa rahansa hassata. Olen vuosikaudet vaihtanut ne itse omaan ja vanhempienkin autoihin sillä olen aina asunut max. puolen tunnin ajomatkan päässä paikasta jossa saan hoidettua vaihdon, pesun ja varastoinnin oikeilla työkaluilla omassa rauhassa. On ollut mukava tehdä itse kun saa puunata vanteet ja varmistaa että kiristyy oikeaan momenttiin jota varamiespalvelun sesonkityöntekijä ei välttämättä tee. Lisäksi voi päättää vaihtoajankohdan tarkalleen sääennusteiden mukaan, kun taas lumisade-ennusteen tullessa maksullista vaihtoaikaa ei enää saa nopeasti.

Mutta jos vaihtoehtona olisi roudata niitä itse häkkivarastosta ja vaihtaa kerrostalon parkkipaikalla tai Sellon parkkihallin perällä niin saisi kyllä todella tiukassa olla rahat että siihen lähtisin. Omalla kohdalla tuossa vaiva ja ärsytys ylittäisi reilusti sen mitä samasta joutuu maksamaan palveluna.

Tulis renkaanvaihdot aika kalliiks, kun ostais torpan missä olis talli ja siihen vielä työkalut päälle. Jatkossakin paikallinen rengashotelli saa pitää huolta renkaista ja vaihdoista.

Ne tuli hommattua jo 3-kymppisenä vaikka ei ollut edes autoa, ainoastaan prätkä ja fillari. Ensimmäinen omissa nimissä ollut auto tuli hommattua eron jälkeen, yli 5-kymppisenä.

Eipä niitä vanteita tai renkaita ole mikään pakko pestä ja puunata. En myöskään näe suurena ongelmana kuskata niitä häkkivarastosta parkkikselle vaihtoa varten. Lähinnä sitten menee vaikeaksi jos häkkivarasto on niin täynnä tavaraa että joutuu purkamaan sitä saadakseen renkaat mahtumaan.

Usein on mahdollista horjuttaa kanssaihmisten kulutustottumuksia , ilman että niitä kritisoi.

Tuttuni ollessa vuosia sitten lämpimänä vuodenaikana työttömyysjaksolla, kysyi viestillä onko onko Ikean tilaukseen minulla lisättävää.
Nähden hänen tilaus sisältönsä sekä sen että toimituskulut olivat noin 70€, niin kysyin että nuohan on näppärä käydä itse autolla hakemassa, kun polttoaine kustannus oli noin 30€ ja muutenkin mukava kesäreissu lasten kanssa.
Hän sanoi että ei maksa vaivaa, että samalla ajalla voi tehdä vähemmän stressaavaa.

Annoin oman ehdotuksen, että jos maksaa minulle euron vähemmän Ikean toimituskuluihin verrattuna, niin hän saa tuotteet nopeammin itselleen kuin Ikea pystyy toimittamaan.

Hän oli sitä mieltä että eihän me tuollein voi toimia, ja lopulta päätti että itse ajaa autolla hakemaan ostoksensa.

Tässä siis ei väitelty onko kustannus suuri palveluun nähden tai onko kuluttajan palkkataso kuinka suuri, vaan tässä sain vakuutettua että elämätapana palvelun ostamisen sijaan, itse toimiminen on kelpo vaihtoehto.

Eipä niitä vanteita tai renkaita ole mikään pakko pestä ja puunata.
Ei tietenkään ole. Siinä tullaan taas omiin mieltymyksiin, kuten henkilökohtaisessa taloudessakin. Joku pesee, imuroi ja puunaa autoaan ja saa jonkinlaiset kiksit kun se on mintissä kunnossa. Toiselle ei taas ole mitään väliä millainen läävä auto on. Kolmas taas vie auton fiksarille ja maksaa monta sataa sisäpesusta ja vahauksesta.

Joku tykkään näperrellä renkaita vaihdellen ja puunaillen ja joku toinen taas maksaa melkein mitä tahansa, että ei tarvitse.

Joskus ostin moottoripyörän Helsingista sangen suurituloiselta tyypiltä. Oli käyttänyt pyörän pesussa ja fiksarilla ja merkkikohtaisen peiton pesulassa luovutusta varten :) Vähän olin suu auki kun luovutti mopopeiton henkarissa ja pesulan pukupussissa.

Mä vaihdoin 25v itse 2-3 talouden autoon itse renkaat. Nyt kun on 255/50 R21 alla, niin ei noita jaksa roudailla. Rengashotelli on kyllä hyvä. Itsellä vielä käytyämäni kuntosali samassa rakennuksessa, niin voi treenailla odotusajan. Muutenkin tulee ostettua enemmän ja enemmän palveluita. Autoilla pesusopparit Nesteelle, tulee syötyä ulkona jne. Niin ja maksan valmentajalle painonnostotreeneistä + ohjelmista.

Rahalla saa just mukavuutta ja helpotusta. Kyllä mä silti paljon remppailen kotona yms. Tosin ne on hommia jotka voi tehdä silloin kun haluaa.

Aina on tullut reissailtua tosi paljon ja rahaa palanut. Varmaan reissu vuoteen vähemmän ja rahat sijoituksiin, niin ois 50te enemmän varallisuutta. Tai ajanut halvemmilla autoilla, niin oltais varmaan sadoissa tuhansissa. Mutta miksi? Mulle noi asiat tuo sitä nautintoa.

Tai säästää tekemällä itse ja laittaa säästyneen rahan sijoituksiin kasvamaan. Profit.

Olkoon esimerkki vaikka rengashotelli kahdelle autolle yhteensä 200+€/v. Meillä menee kahteen autoon renkaanvaihtoon perheen laatuaikana ehkä 2x1h sisältäen pesut, paineen tarkastukset, jarrupalojen ja raidetangon päiden, jarruletkujen ym tarkastus.

Plussana ei tarvitse varailla aikoja, jonottaa tms.
Jos olisikin noin halpa rengashotelli jossain tienoilla niin ottaisin heti. Esim. Espoossa Vianor ottaa 148e per auto per kausi (ei siis vuosi) sis. yhden renkaanvaihdon. Mun matikalla tästä tulee lähemmän 600e per vuosi kahdelle autolle.

• Tykkää
Reactions: B12
Mikäs laki se sellainen on? Ei ainakaan Suomen laki.
Olisiko enemmänkin vakuutusyhtiön kiemuroita. Muistelisin, että joskus oli keissi missä autotallista oli varastettu renkaita useampi kierros ja vakuutusyhtiö sanoi, että ainoastaan yhden vaihtorenkaat saa olla autotallissa ja loput pitäisi olla jossain muussa varastossa.

Henkilökohtaisessa taloudessa ei ole mielestäni kovin montaa isoa ja merkitsevää palaa, mutta jos näiden kanssa onnistuu niin pieniin ei tarvitse juuri panostaa. No mikä on "iso"?

Mediaanituloinen suomessa tienaa n 3400eur/kk eli 32keur/v netto ja tekee töitä ikävuodet 25-65 eli 1280keur.

Asuminen on yksiössä 700eur/kk, 8400eur/v ja 40v 336keur.

Autoilu verottajan mukaan 0.5eur/km ja 15tkm vuodessa 7500eur/v ja 40v 300keur.

Ehkä ison rajana voisi pitää 100keur. Eli mukaan pääsee vielä ruokailu, lomailu ja vaatteet sekä toisilla harrasteet.

Ajatus että keskittyy isoihin paloihin voisi johtaa esim seuraaviin toimiin henk koht taloudessa:
Tulopuolelle korkeakoulututkinto ja +5keur ansiot jolloin nettoansiot 42keur/v ja 1680keur per 40v auttaa paljon. Kulu puolella asumiskulujen ja autoilun puolittaminen esim. tekemällä itse ja jakamalla kumppanin kanssa auttaa merkittävästi. Alkupäässä säästäminen ja sijoittaminen kuntoon niin miljoona voi jäädä yli, vaikkei etenisi omavaraisuushaasteen Esan tahtia.

Omakotitalon autotallissakaan ei saa säilyttää mitään muuta kuin autoa lain mukaan.
Kyllä saa.

*Auton lisäksi autotallissa saa säilyttää lainsäädännön puitteissa esimerkiksi harrastevälineitä, yhtä vaihtorengaskertaa, työkaluja, auton lisävarusteita, mopoa taikka moottoripyörää, moottorikelkkaa, moottorisahaa ja ruohonleikkuria."

Statistiikka

Viestiketjuista
299 392
Jäsenet
81 610
Uusin jäsen
Pähkinä44

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom