Asuuko joku sattumalta Kruunuvuorenrannassa? Alueen kulkuyhteydet ennen siltaa ovat tiedossa. Olisi siellä mahdollisuus "Helsingissä" melko järkevän hintaiseen asumisoikeusasuntoon, missä merinäkymä kantakaupunkiin. Asunto on lisäksi pohjaltaan iso ylimpien kerroksien loft-tyylinen.
Aso-koti saattaisi olla nyt hyvä vaihtoehto, niin ei paina lainan vakuuudet, varainsiirtoverot, vuokratontit tai vastaavat hitakset puolen miljoonan hintalapulla. Parastahan on että asomaksun saa käytännössä aina takaisin irtisanomisajalla jos jostain syystä muutto tulee eteen. Aso-järjestelmä taidetaan lanata uusiksi lakiuudistuksella ja nyt olisi hyvä sauma käyttää parikymmentä vuotta vanha numero pois.
Minä asun Gunillankallion alueella eli jonkin verran ennen öljysataman aluetta. Kruunuvuorenrantana tätä markkinoitiin mutta on toki vähän eri asia kuin se varsinainen ranta-alue. Mutta tässä kuitenkin muutamia ajatuksia asian vierestä.
Olen kyllä viihtynyt Laajasalossa tosi hyvin. Alue on tosi rauhallinen ja luonto on lähellä. Kulkuyhteydet ihan ok, tosin minä voin kulkea yhtä hyvin busseilla 84 tai 88, mikä antaa vähän lisää joustoa. Ennen koronaa kävin Kampissa toimistolla ja matkaan kului 30-40 min suuntaansa. Toki jos käy jossain kulkuyhteyksien kannalta haastavammassa paikassa töissä, niin kannattanee harkita tarkkaan, koska matka-aika venähtää äkkiä ja vaihtoja tulee paljon. Autoilun kannalta en osaa sanoa alueesta oikein mitään.
Palveluitahan täällä ei juurikaan ole. Kaupassa tulee käytyä lähinnä Laajasalon ostarilla (2 km) tai Koirasaarentien Alepassa (1 km). Öljysatamasta tulee toki vielä kilometri lisämatkaa. Stansvikin kartanon terassilla tuli käytyä kesällä kaljalla...
Tämä meidän asuinalue on siitä kiva, että se alkaa olla valmiiksi rakennettu. Öljysatamassa tulee käytyä usein lenkillä ja sehän on puolestaan aika karua rakennustyömaata ja on sitä vielä pitkään. Mutta en tiiä, häiritsisikö asuessa. Toki nyt syksyllä/talvella alue tuntuu vieläkin synkemmältä, mutta oli se kesälläkin melkoista soraerämaata.
Palveluita ei käsittääkseni ole vielä ollenkaan, mutta viimeisimpinä valmistuneiden talojen kivijaloissa Haakoninlahdenkadulla näkyy olevan liiketiloja vuokrattavana, ja on jännä nähdä, aukeaako niihin jotain esim. ensi kesäksi. Muistaakseni tuonne pitäisi tämän vuoden puolella aueta (pieni?) ruokakauppa, ja sitä ainakin itse kaipaisin, jos tuolla asuisin.
Asumisoikeusasunnosta tulee mieleen, että harmittaako kymmenen vuoden päästä, jos alue on valmis ja onnistunut, eikä tullut aikoinaan ostettua asuntoa omaksi? Riippunee omista tavoitteista.