• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Helkama ja Fatim Diarra

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Hola,

En pidä henkilöstä, enkä pidä korruptiosta, mutta minun on helvetin vaikea jotenkin niellä netin kaikkia kommentteja asiasta. Ymmärtäisin jos HKI kaupunki tosiaan olisi hommaamassa ja kilpailuttamassa sähköfillareita ja jotenkin Helkama näin voisi vaikuttaa em edustajan mieleen "ilmasella fillarilla", mutta kun ei ole vielä mitään vireillä, niin miten se voisi jo ennakoivasti olla lahjus?

Onko sekin lahjus jos Fatim päättää kunnollisena vihreänä hankkia citymaasturin ja marssiin kilpailuttamaan autoa ja jostain saakin suunnilleen sisäänostohinnalla halvimmalla kivan Q7, kun audiliikkeen pomo katsoo, että tuo "mainostuloina enemmän" rahaa taloon kun mitä autosta voisi myydessä saada. Onko korruptiota jos missi hankkii edustajaurallaan lisärahaa tekemällä mainoksia esimerkiksi "tervashamppoolle" - miten se eroaa tästä? Jos siis ei tehdä päätöksiä jotka jotenkin suosii "tervashamppoota", niin eikö tuo nyt sitten vain ole duunia siinä missä mikä tahansa muukin?

Erään herneaivon facebook päivitys sanoi:
Niinon ja mitähän tuokin sen pyöränsä kanssa tekee. Olemuksesta saa kyllä kuvan, että liikuntaa ei juuri ole tullut harrastettua. Kohun hiljettyä myydään eniten tarjoavalle. Siis se pyörä...

Imo, koko ##### ei ole mikään rodullistettu vaan "rotuaan brändäävä ja sillä ratsastava" vastenmielinen tantta, mut en silti oikein osaa tästä tuomita samalla tavalla kuin Ohisalojen tuulivoimalabisneksistä, mitkä nyt on selkeemmin korruptiota. Samoin kuin eräiden poliitikkojen turvapaikkabisnekset.

Niin ja tosiaan, jos tämä kaupallinen yhteistyö olisi jotenkin "kiistetty tai piilotettu", mutta käsittääkseni tämä oli alunalkajen jotenkin esillä.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Rikoslaki

Me Aleksander Kolmas, Jumalan Armosta, koko Venäjänmaan Keisari ja Itsevaltias, Puolanmaan Zsaari, Suomen Suuriruhtinas, y.m., y.m., y.m. Teemme tiettäväksi: Suomenmaan Valtiosäätyjen alamaisesta esityksestä tahdomme Me täten armosta vahvistaa seuraavan rikoslain Suomen Suuriruhtinaanmaalle, jonka voimaanpanemisesta, niinkuin myöskin rangaistusten täytäntöönpanosta erityinen asetus annetaan:
...
1598035043524.png

 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Eli jos olisi muotoillut,

Hei Helkama, tarjoan teille 3200€ vastaan mainostamistani somekanavallani sähköpyörää jota testaan. Ihan samalla tavalla ymmärtäisin lukioiden närkästyksen, jos IO tech ei kirjoittaisi "kaupallinen yhteistyö" vaan tuuppaisi ne "artikkeleina ulos". Tuon selkeytyksen jälkeen tuo "miksi yhteistyötä ja mainontaa tehdään" ei ole enää epäselvä.


(ym linkki) sanoi:
Lahjuksella lainsäädännössämme tarkoitetaan etua, jolla pyritään vaikuttamaan lahjomisen kohteena olevan virkamiehen toimintaan palvelussuhteessaan. Tavallisesti virkamiehen vaikutuspiirissä on edunantajatahon intressipiiriin kuuluva asia. Lahjus voi olla monen muotoinen etu. Oikeudeton etu voi olla rahaa, laina, alennus,tavara tms. Edulla ei tarvitse välttämättä olla taloudellista arvoa. Se voi olla esim. kunniamerkki, arvonimi, työpaikka virkamiehen läheiselle. Lahjuksella kuitenkin ymmärretään etua, joka on omiaan vaikuttamaan virkamiehen toimintaan palvelussuhteessaan.

Miten tämä nyt on ollut omiaan vaikuttamaan Fatiman palvelussuhteeseen? Ei ummarra. Mutta joo, toki "voisi vaikuttaa, jos tulisi tilanne, jossa se voisi vaikuttaa".

Suomen lainsäädännössä kaikenlainen edun tarjoaminen virkamiehelle ja virkamiehen kohdalla edun pyytäminen ja vastaanottaminen on rangaistavaa tilanteissa, joissa virkamiehen aseman ja tehtävien sekä edun tarjoajan intressien välillä on yhteys siten, että virkamiehellä virkatoiminnassaan on mahdollisuus vaikuttaaedun tarjoajan intressissä olevaan asiaan.


Minä en vieläkään näe suoraa linkkiä siihen asiaan?, jolla millään muulla kun tän tantan "näkyvyydellä" olisi mitään yhteyttä.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Tämähän tarkoittaa sitten suoraan sitä, että jos joku autokauppias antaa alennusta autosta, poliitikko on rikollinen, vaikka ei vaikuttaisi mihinkään autokauppiaan päätökseen. Imo, mun vääristyneen käsityksen mukaan autokauppias saisi myydä auton vaikka tappioks virkamiehelle ja vasta sitten kun virkamies ei jäävää itseään tarvittaessa tapahtuu rikos. En sitten tiedä, mutta ilmeisesti marimetkotkin pitää ostaa täyteen hintaan. Nettikaupoissa ei ole vielä ruksia "oletko poliittisesti vaikutusvaltainen ihminen".

Saatan kyllä olla väärässä.

3.4.3 Yhteysvaatimus, -virka-asema, etu javaikuttamismahdollisuus Lahjusrikoksissa keskeistä on yhteyden osoittaminenvirkamiehen aseman, tehtävien ja vaikuttamismahdollisuuden sekä edun antajan intressin välillä.
  1. Keskeistä on selvittää, onko etu annettu osaksikaan virkamiehen virka-aseman takia
  2. Tunnusmerkistön täyttyminen ei edellytä, että virkamies toimii tehtävässäänvirheellisesti –riittää, että on mahdollisuus vaikuttaa edun antajaa koskeviin ratkaisuihin
  3. HUOM. hallituksen esitys tai pykälän sanamuoto ei lähde siitä, että edun antajalla tulisi olla asianosaisasema, vaan sääntelyn fokus on siinä, että lahjottavalla virkamiehellä on palvelussuhteessaan mahdollisuus vaikuttaa lahjojan vaikuttamispyrkimysten kohteena oleviin ratkaisuihin (HE 58/1988 s. 48).
Käsitän tuon vieläkin niin, että jos vireillä ei ole mitään mihin tuo vaikuttaa ja kun asia tulee sitten ehkä joskus vireille ja Fatima jäävää itsensä, ei rikosta tapahdu. Rikos tapahtuu jos ei jäävää ja pistää nimet papruun tai käsittelee ylipäätään asiaa (eli mahdollisuus vaikuttaa). Olenko nyt vieläkin hakoteillä?

e. Ja tosiaan mulla ei ole mitään pienintäkään epäilystä, että nämä *ekovihreät idealistiset fillarikommonistit* ei ennen tai jälkeen kannattaisi kaksipyöräisiä henkilöautojen edelle ja jotain fillarireittejä jokapaikkaan kehäkolmosen sisäpuolelle..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Noin minäkin sitä tulkitsen, että kun meininki on tyyliin "mine olla rodullistettu kehopositiivinen nainen, antakaa ilmainen pyörä" niin siellä vastaanottavassa päässä varmasti laskeskellaan että paljon pienempi riski ihan vaan suostua ja jatkaa eteenpäin, kuin alkaa vääntämään julkisuudessa jotain Vihreille tyypillistä mielikuvitusdraamaa koko syksyn.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 866
Tässä taitaa kyllä olla kyse enemmänkin suojelurahasta, kuin lahjuksesta. Fättis uhkasi aloittaa lokakampanjan somessa, niin piti keksiä jotain. Ilmeisesti muutaman tonnin sähköpyörä osti lokakampanjattoman syksyn tms.
Mikäs juttu tää on?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4 866
Yleisesti vaikuttajamarkkinointi ja politiikka ei oikein sovi yhteen. Vähän hankala erotella, mihin asiaan "lahja" kuuluu. Kohta joku mainostaa talotehtaan taloa uudella asuin alueella, joka ei meinannut mennä kaavasta läpi.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 827
Vihreät on politiikassa puhunut suorasta rahallisesta tuesta sähköpyörän hankintaan ihmisille jolla olisi suht. suora vaikutus esim. Helkaman bisneksiin. Eli selkeä mahdollinen korruptiokuvio asiassa on hahmoteltavissa. Tutkivien journalistien kannattaisi ehkä selvittää että löytyykö muilta vihreiltä kuitit sähköpyöristä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Vertailun vuoksi Stubb kieltäytyi aikoinaan 400 euron suksista. No toki oli huomattavasti vaikutusvaltaisemmassa asemassa pääministerinä mutta kyse vierailun yhteydessä annetusta lahjasta johon ei ilmeisesti olisi kuulunut mitään bloggausvelvoitteita.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Vertailun vuoksi Stubb kieltäytyi aikoinaan 400 euron suksista. No toki oli huomattavasti vaikutusvaltaisemmassa asemassa pääministerinä mutta kyse vierailun yhteydessä annetusta lahjasta johon ei ilmeisesti olisi kuulunut mitään bloggausvelvoitteita.
Kiitos hyvästä pointista. Musta tässä ei ole "arvolla mitään väliä" vaan juuri se tässä keississä kiehtoo, että mitä saa "virkamies" duunikseen tehdä. Somevaikuttaminen kun tuntuu olevan iso bisnes (kuten missit, kardashianit yms). Se olisikin imo hauska nähdä jos tuo sekoboltsi olisi ensimmäinen nainen, niin laskettaisiinko kaikki saatu suoraan lahjuksiksi vai pitäisikö koko bisnes suoraan loppua vai eikö hän ole sitten poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
(Siirsin Kotimaan politiikka -ketjusta)

Mä epäilen, et se tarkoitti enemmänkin tummaihoisia malleja kuin läskejä, koska on itsekkin tummaihoinen. Jotenkin haiskahtaa taas tahalliselta väärinymmärtämiseltä.
Kuka tässä on nyt ymmärtänyt väärin ja mitä? Diarra mainitsi twiitissään moneen kertaan ylipainon.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Vihreille jostain syystä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää miksi poliitikolle ei ole ok soittaa johonkin firmaan ja pyytää tuhansien eurojen arvoista sponssausta.
En ole vihreä, paitsi siis oikeasti aatteiltani, eli kannatan ydinvoimaa jne, mutta puolueen kansaa minulla ei ole tekemistä. Silti minulle on vaikea ymmärtää.

Jos nyt leikkis ajatuksella, että esim sampsa kurri hakeutuisi politiikkaan, pitäisikö io-tech lakkauttaa vai vain kaupallinen yhteistyö lopettaa?

Entä jos kovat kellottajat, ketkä saa leluja lahjoiksikin, vaikka osan ostaisikin, hoitaa jotain virkaa, syyllistyvätkö hekin lahjuksen ottamiseen vaikka mitään myötävaikuttamisen mahista ei edes olisi.

Omaa etuaan fatma on ajanut, joka on ihan päivän selvä asia, mutta jos tässä on rikos tapahtunut, niin miksi sitä ei tutkita tai siitä syyttäjä syytä?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 880
Suurta osaa lukijoista tuntuu hämmentävän, ettei ymmärretä lahjan ja palkkion välistä eroa. Kaupunginvaltuutetut ovat pääsääntöisesti ihan työssäkäyviä ihmisiä ja saavat (hui kauheaa) kuukausittain palkkapäivänä jopa tuhansia euroja ihan yksityisiltä yrityksiltä. Melkoista korruptiota.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Suurta osaa lukijoista tuntuu hämmentävän, ettei ymmärretä lahjan ja palkkion välistä eroa. Kaupunginvaltuutetut ovat pääsääntöisesti ihan työssäkäyviä ihmisiä ja saavat (hui kauheaa) kuukausittain palkkapäivänä jopa tuhansia euroja ihan yksityisiltä yrityksiltä. Melkoista korruptiota.
Just tätä haen. Ja jos fatimalla ei ole käytännössä mitään mahdollisuuksia myötävaikuttaa helkaman toimintaan ja jäävää itsensä sellaisen tullessa, niin eikö sillon ole vielä lain mukaan toiminut.

Jännä kyllä. Meidänkin kaupunkipahasessa opettajat saavat olla päättämässä koulujen kohtaloista jne. Koska vissiin eivät "omista kouluja" mutta kummasti varmaan enemmän kiinnostaa ja toisaalta tietävät koulujen asioista. Mutta vääjäämättä koulun olojen paraneminen parantaa opettajan elämää koulussa. Korruptiota?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 526
Myönnän että minulla on kyllä vaikeuksia kommentoida tätä Fatim casea objektiivisesti, sillä kyseessä on niin monella tavalla vastenmielinen hahmo jo ennestäänkin.

Mutta kuten mm. tässä alla olevassa artikkelissa on todettu ei tuo hyvältä näytä.


Sinänsä kyseessä on melko merkityksetön poliitikko, mutta jotenkin nuo selitykset kaupallisesta yhteistyöstä on onttoja. Keskiverto palkansaaja saa tehdä kuukauden töitä jotta saa sen 3000 pyörän hinnan käteensä, mutta tässä Helkama olisi muka tuon antanut vastineeksi muutamasta instakuvasta taholle jolla on noin 5000 seuraajaa insta tilillään. Pahasti haisee kyllä korruptio tai ”tarjous josta ei voi kieltäytyä”. Molemmissa tapauksissa Fatimin osalta aika huono juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 115
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
Et kuitenkaan lainannut Diarran Twitterviestiä, vaan viestiä, jossa hän puhui monimuotoisuudesta.
Joo, totta: en lainannut Diarran Twitter-viestiä, vaan Facebook-viestiä. Sori siitä.



Mutta itse asia ei kuitenkaan muuksi muutu: Diarra sanoi ottaneensa yhteyttä Helkamaan, koska näiden mainonta ei ole "tarpeeksi monimuotoista". Diarra sanoo pyytäneensä itselleen polkupyörää, koska olisi itse "monimuotoinen" mainos Helkamalle. Lue yllä oleva viesti, niin näet Diarran pointin olevan ylipainoisten pyöräilyssä. Ihonväristä Diarra ei maininnut sanaakaan, vaikka sinulla tuntuukin siihen jokin fiksaatio olevan.

(Tuol: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/110861/Rembetti_Agnes.pdf?sequence=1&isAllowed=y on sivulle 7 jotain juttua monimuotoisuudesta, eikä siellä mainita läskejä.)
Mitä helvettiä? Mikä auktoriteetti monimuotoisuudelle on jonkun amkilaisen opinnäytetyö? Oikeissa yliopistoissakin gradut ovat vain osoitus opiskelijan luku- ja kirjoitustaidosta, amkeissa eli uudelleenbrändätyissä amiksissa eivät edes sitä. Ja mistä sinä tiedät, millä tavalla Diarra määrittelee monimuotoisuuden?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 115
Mutta itse asia ei kuitenkaan muuksi muutu: Diarra sanoi ottaneensa yhteyttä Helkamaan, koska näiden mainonta ei ole "tarpeeksi monimuotoista". Diarra sanoo pyytäneensä itselleen polkupyörää, koska olisi itse "monimuotoinen" mainos Helkamalle. Lue yllä oleva viesti, niin näet Diarran pointin olevan ylipainoisten pyöräilyssä. Ihonväristä Diarra ei maininnut sanaakaan, vaikka sinulla tuntuukin siihen jokin fiksaatio olevan.
Nii, läksin tosta monimuotoisuuden käsitteestä, kun se yleensä käsitetään ainakin työpaikoilla siten, että työntekijöiden joukko olisi mahdollisimman monimuotoinen, eli siel olis esim. tummaihoisia ja romaneja jne. En tosin tiennyt, et se on laajentunut myös läskeihin. Ylipainolle tosin jotain voi itsekkin tehdä, mut etnisyydelleen, tai ihon värilleen ei voi mitään, et en sitten tiedä... Näi käsitteet tuntuvat yleisessä keskustelussa aina venyvän, ku käsitteitä ei ennalta määritellä.

Mitä helvettiä? Mikä auktoriteetti monimuotoisuudelle on jonkun amkilaisen opinnäytetyö? Oikeissa yliopistoissakin gradut ovat vain osoitus opiskelijan luku- ja kirjoitustaidosta, amkeissa eli uudelleenbrändätyissä amiksissa eivät edes sitä. Ja mistä sinä tiedät, millä tavalla Diarra määrittelee monimuotoisuuden?
En sitä tiedäkkään. Toi oli eka edes jollain tavalla järkevä lähde. Parempi kai toikin, et olisin itse määritellyt sen? Yritäppä itse kaivaa jostain monimuotoisuuden määritelmää... Tietty google scholarin kautta vois löytää diversity termillä jotain, mut olin nyt ehkä vähän laiska. Sori siitä. Mut jos tää vääntö vielä jatkuu, ni voin yrittää kaivaa jotain monimuotoisuuden määritelmää. Itse näkisin kuitenkin (mutulla), että ihmisen ominaisuudet, joille voi tehdä jotain eivät kuulu moninaisuuden (diversity) piiriin. Esimerkiksi kiintiöläskiä on aika vaikea ajatella työpaikkojen palkkausperusteeksi.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 272
Mut jos tää vääntö vielä jatkuu, ni voin yrittää kaivaa jotain monimuotoisuuden määritelmää. Itse näkisin kuitenkin (mutulla), että ihmisen ominaisuudet, joille voi tehdä jotain eivät kuulu moninaisuuden (diversity) piiriin.
Mitä siis olet tarkalleen ottaen nyt vääntämässä? Eli mitä väliä tuolla monimuotoisuuden määritelmällä nyt on?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
Nii, läksin tosta monimuotoisuuden käsitteestä, kun se yleensä käsitetään ainakin työpaikoilla siten, että työntekijöiden joukko olisi mahdollisimman monimuotoinen
Joo, mutta kun nyt ei ole kyse työpaikoista eikä työntekijöistä, vaan mainoksista ja niiden malleista. Niissä monimuotoisuuteen kuuluu läskitkin (googlaa esim. Dove).

Monimuotoisuudesta on kuitenkin turha enää jatkaa, se on pelkkä sivujuonne tässä sotkussa. Myöskään tyhmän vihreän käsitys mainoksista (pitää olla läskejä) ei ole oleellista, vaikka sitä ensin kommentoinkin. Oleellisinta on korruptiolta haiskahtava lahjan pyytäminen ja saaminen sekä sekava selittely, kun alettiin kysyä kiusallisia kysymyksiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Fatiman Facesta:
Katsoin Helkaman somen läpi ja huomasin, että niiden palvelulupaus on liikunnan iloa kaiken kokoisille, mutta niiden instassa ei juurikaan näy lihavia ihmisiä. Joten reippaana muijana laitoimme tuumasta toimeen. Laittettin Helkamalle mailia ja kerrottin, että jos he antavat minulle käyttöön pyörän niin ajan sillä kesän ja kokeilen lisääkö se mun liikkumista ja kertoa maailmalle mitä mieltä sähköpyöristä olen.

Tämä kehopositiivisuus bs on kyllä sellaista, mitä itse en oikein jaksa. Jokainen olkoon sellainen kuin on. Lihava, laiha, pitkä, pätkä, valkoinen, musta, neon värinen. Ketään ei tule kiusata, herjata, syrjiä, yms. näiden ominaisuuksien vuoksi. Se mikä tuossa kuitenkin pännii, on tuo valittaminen. Tässä tapauksessa firmojen mainoksista ja mielikuvien luonnista: "Olen lihava, miksi mainoksissa yms. näkyy vain "hyväkuntoisia" ihmisiä".

Itse olen 165cm pätkä... pitäisikö olla valittamassa vaatemainoksista, että missä persjalkaiset miesmallit? Pitäisi varmaan olla Fatiman tyyliin yhdeydessä vaikkapa BMW:n. "Laitoin BMW:lle mailia ja kerroin, että jos he antavat minulle käyttöön M5:n, niin ajan sillä kesän ja kokeilen yllänkö polkimille ja kerron sitten maailmalle näinkö autosta ulos". Vaikka sairaus (henkinen tai fyysinen) voi aiheuttaa tuota lihavuutta, niin sille voi sentään koittaa tehdä jotain, vaikkapa ruokailutottumuksia muuttamalla.

Vihreät eivät varmaan ole kuulleet vielä vihreämmästä polkupyörästä. Shokki uutinen: polkupyörä ilman sähköavustusta, se se vasta virheä onkin, joutuu vain itse tekemään enemmän ja saattaisi kohentaa sitä kuntoakin paremmin.

Ja tämäkin meni varmaan off topiciksi, mutta korpeaa tuo toiminta ja henkilönä tuo Fatima.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Noin minäkin sitä tulkitsen, että kun meininki on tyyliin "mine olla rodullistettu kehopositiivinen nainen, antakaa ilmainen pyörä" niin siellä vastaanottavassa päässä varmasti laskeskellaan että paljon pienempi riski ihan vaan suostua ja jatkaa eteenpäin, kuin alkaa vääntämään julkisuudessa jotain Vihreille tyypillistä mielikuvitusdraamaa koko syksyn.
Kukaan ei olisi kuullut koko pyörästä jollei tota juttua olisi tullut lehtiin.Itse sain sellaisen käsityksen että toi itse pyysi pyörää ilmaiseksi käyttöön eli pyysi "lahjusta" ja helkama katsoi että sen etujen mukaista on antaa sille sellainen eli saa ilmaista julkisuutta pyörälle.Ei noille käsittääkseni tarvitse tarjota mitään että ajaa niiden asiaa vaan pyytävät röyhkeästi ihan itse eli vähän afrikkalaista "kultuuria" tullut suomenkin politiikkaan.Menee todennäköisesti siihen että kohta noiden on pakko vähän voidella noita ettei ne rupea heittämään tahallisesti kapuloita rattaisiin sitä mukaa kun noita suomen politiikkaan tulee koko ajan lisää.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Väärin olet ymmärtänyt. Veikkaan, että tälläiset tapaukset voi käyttää "näkyvyyttään vielä politiikan jälkeenkin henkilökohtaisen edun tavoitteluun", esim tuskin tää fatiman tantta tulee "insestiläppineen" unohtumaan ihan husun vertaisena pellenä, mutta silti, minun kysymykseni on edelleen, onko kyseessä LAHJUS ja jos on niin MIKSI.

Jotenkin tuntuu monella lähtevän laukalle ja vaikka kuinka AP:ssä mainitsen, että hänen läskeydellään ei ole merkitystä, päin vastoin, niin joku silti jaksaa em asiasta jauhaa. Tosiaan, lukenut joku 10 kunta uutista aiheesta ja jossain oli maininta tuosta "rodullistetusta" (en tiedä miten liittyy mihinkään, oon kuvitellut että ihonväri ei vaikuta kykyyn polkea pyörällä, mutta en ole vissiin riittävän rasisti tajuamaan miksi), ja myöskin moneen kertaan on mainittu, että sähköpyörä on fiksumpi ratkaisu kuin ei fillarointia lainkaan, ja siitä olen vähän laihempanakin samaa mieltä. Parempi sähköfillarilla kuin ei ollenkaan. PS. Minulla on myös tuttuja, laihoja sellaisia, ketkä eivät halua kulkea autolla, lumisohjopaskassa ja auraamattomilla teillä perus munamankelilla ja tuo sähköfillari vain alentaa kynnystä ja tekee matka-ajasta hiettömän ja stabiilimman. Ylläri, soveltuu läskeille, mutta ei silti ratkaise onko kyseessä someyhteistyö vai lahjus ja _onko sillä mitään käytännön eroa!?!_
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Sinänsä kyseessä on melko merkityksetön poliitikko, mutta jotenkin nuo selitykset kaupallisesta yhteistyöstä on onttoja.
Totta, huomattava osa kansasta ei ollut koskaan kuullutkaan, tai ainakaan muista kuulleensa, Fatimista ennen tämän viikon uutisointia. Mutta vaikkei hän olekaan kovin näkyvästi päivänpolitiikassa niin on kuitenkin Vihreiden vpj eli sama status kuin esim. Sanna Marinilla (kun unohdetaan pääministeriys), ainakin vielä muutaman tunnin ajan.

Useat kunnallispoliitikot istuvat myös osuuskauppojen edustajistoissa eikä se ole salaisuus että osuuskaupat järjestävät tilaisuuksia edustajilleen jotka sitten ovat päättämässä esim. uusista kauppapaikoista. Mutta kun hallituspuolueen puheenjohtajiston jäsen itse pyytää yritykseltä suhteellisen arvokkaan kulkuvälineen käyttöönsä tarjoten vastikkeeksi some-maailmassa melko pienen seuraajajoukkonsa niin eihän se hyvältä näytä. Entä jos Ohisalo olisi soittanut Teslan maahantuojalle ja kysynyt saisiko perhe kesäauton sieltä ja kertoisi lehdessä että ihan vaan yksityishenkilönä ajellaan kunnes syksyllä annetaan takaisin, toki muutama kiva autoselfie Instaan kehujen kanssa? Eli jos haluaa olla yksityishenkilö kun itsestä siltä tuntuu niin täytyy jättää hakeutumatta tiettyihin luottamustehtäviin.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Tavallaan joo, tavallaan ei. Ensinnäkin, yleinsä mainoksia kohdennetaan. Väitän, että Fatima mainostamassa omille seuraajilleen on paremmin kohdennettu mainos 3k:lla kuin vaikka 3k sijoittaminen TV mainontaan tai radiomainontaan summamutikassa?! 3k on kuitenkin häviävän pieni summa.. (ei lahjuksena vähäinen vaan viittaan vain ja ainoastaan mainonnan suhteen helkaman kokoselle tuottajalle).

Jos Ohisalo eväisi itsensä kaikista päätöksistä, jotka koskee sähköautoja ja niiden asemaa sekä infraa, niin en näkis ongelmaa. Enemmän näen edelleen tuulivoiman suosimisen ongelmana, jos miehen lafka takoo sillä rahaa..
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Eli poliitikko ei saa olla tunnettu, poliitikoksi tullessaan ja ei saa käyttää hyväksi politiikassa hankkimaansa mainetta / tunnettavuutta myöskään virka uran jälkeen?

Kysymys ei ole siitä etteikö lahjuksen antaminen tai saaminen edelleen olisi rikos, mutta rahan saaminen vastikkeellisesta työstä ei ole lahjus. Olisiko sinulle ok, jos helkama olisi palkannut fatiman vaikka sitten infodeskille tiskille ja saisi 3k joka kuussa bruttoa lafkalta (ei liity tähän fillarihommaan), mistä päätöksistä hänen olisi tullut evätä itsensä? Vai onko jo duunissakäynti rikos itsessään vain se, että on duunissa vihreänä helkamalla?
 
Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Eli poliitikko ei saa olla tunnettu, poliitikoksi tullessaan ja ei saa käyttää hyväksi politiikassa hankkimaansa mainetta / tunnettavuutta myöskään virka uran jälkeen?

Kysymys ei ole siitä etteikö lahjuksen antaminen tai saaminen edelleen olisi rikos, mutta rahan saaminen vastikkeellisesta työstä ei ole lahjus. Olisiko sinulle ok, jos helkama olisi palkannut fatiman vaikka sitten infodeskille tiskille ja saisi 3k joka kuussa bruttoa lafkalta (ei liity tähän fillarihommaan), mistä päätöksistä hänen olisi tullut evätä itsensä? Vai onko jo duunissakäynti rikos itsessään vain se, että on duunissa vihreänä helkamalla?
Ymmärrätkö oikeasti palkan ja lahjuksen eron?
Palkka saadaan työ- tai virkasuhteesta (tai vastaavasta) tehdystä työstä, lahjus pyydetään ilman tällaista suhdetta.
Palkka sovitaan työsopimuksessa, lahjus pyydetään ilman sellaista.

Ainakin lakimiehet ovat palkan ja lahjuksen eron ymmärtäneet, kun ovat sen jo staarinvallan aikana lakiin kirjoittaneet.
Lakitekstissä ranotaan '...menettely on omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen...'.
Jos tämä menettely aiheuttaa valtavasti keskustelua uutisissa ja sosiaalisessa mediassa, eiköhän luottamus ole sillä jo heikentynyt, jos ei kokonaan menetetty.
Olisikohan tämä henkilö muistanut ilmoittaa verotuksessaan, että olen saanut 3000€ lahjuksen yritykseltä x?
Stubb toimi suoraselkäisesti niiden suksien kanssa. Teki aivan oikein, kun vastuullisessa julkisessa asemassa olevan kohdalla jo aika pienikin lahja voi aiheuttaa epäluottamusta henkilön riippumattomuudesta.

Ja se toinen kysymys: Jos henkilö X työskentelisi yrityksen Y palkkalistoilla, hänen tulisi jäävätä itsensä silloin, kun käsitellään mahdollisesti yritykseen Y liittyviä asioita.

Kun itse olen käynyt kauppaneuvotteluja julkishallinnon kanssa, ainoa 'lahjus' jota koskaan olen noissa saanut on kahvikupponen automaatista. Sen kun laki sallii.
Kertaakaan en ole saanut, ei ole tarjottu enkä ole pyytänyt edes pullaa kahvin päälle, lounasta nyt puhumattakaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ymmärrätkö oikeasti palkan ja lahjuksen eron?
Palkka saadaan työ- tai virkasuhteesta (tai vastaavasta) tehdystä työstä, lahjus pyydetään ilman tällaista suhdetta.
Palkka sovitaan työsopimuksessa, lahjus pyydetään ilman sellaista.
Jos pysytään otsikossa. Niin avaa vähän miten se liittyy siihen.
Missä virassa Fatim on, jonkin lähteen mukaan on ihan yksityisessä firmassa toissä ja ilmeisesti sitten tämän sivutoiminen Blogi busines.
Luottamustehtäviä, wikin mukaan jotain feministi yms juttuja ja kunnanvaltuutettu ja Vihreiden varapuheenjohtaja.

Jossain viroissa pitää pyytä lupa sivu busineksiin, vaikka ei kilpailisi työantajankanssa. Jos lupa irtoaa niin mikäs siinä.

Joissain luottamustoimissa pitää ilmoittaa sidonnaisuudet, kunnalvatuutetuilla niitä luonollisesti piisaa , osa heistä voi olla virassa jopa samassa kunnassa, siinä ehkä ristiriitaa, osa jossain muualla ja monella niitä omia yritystoimia, jopa mediavaikuttajia voi olla valtuustossa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Kun itse olen käynyt kauppaneuvotteluja julkishallinnon kanssa, ainoa 'lahjus' jota koskaan olen noissa saanut on kahvikupponen automaatista. Sen kun laki sallii.
Kertaakaan en ole saanut, ei ole tarjottu enkä ole pyytänyt edes pullaa kahvin päälle, lounasta nyt puhumattakaan.
Siis olet itsekkin jossain virassa? no ei silti avautunut miksi noin niukkaa kestitystä. Kuullostaa enemmän siltä että konsernin sisäisi palavereje ja säästöt päällä että vain työntekijöiden kahviautomaatti käytössä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 260
Eli poliitikko ei saa olla tunnettu, poliitikoksi tullessaan ja ei saa käyttää hyväksi politiikassa hankkimaansa mainetta / tunnettavuutta myöskään virka uran jälkeen?

Kysymys ei ole siitä etteikö lahjuksen antaminen tai saaminen edelleen olisi rikos, mutta rahan saaminen vastikkeellisesta työstä ei ole lahjus. Olisiko sinulle ok, jos helkama olisi palkannut fatiman vaikka sitten infodeskille tiskille ja saisi 3k joka kuussa bruttoa lafkalta (ei liity tähän fillarihommaan), mistä päätöksistä hänen olisi tullut evätä itsensä? Vai onko jo duunissakäynti rikos itsessään vain se, että on duunissa vihreänä helkamalla?
Palkka voi aivan hyvin olla lahjus. Heti tulee mieleen julkisuudessakin nähtyjä ylisuuria konsulttipalkkioita tai lähiomaisen yritykselle ohjailtu urakka. Väittäisin että tänä päivänä suurin osa lahjuksista on nimenomaan näitä palkaksi, palkkioksi tai urakkamaksuksi naamioituja harmaan talouden viritelmiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Sanotaanko näin että ihan ei sähkö-fillari olisi varmaan pitkällä tähtäimellä parempi kyseiselle henkilölle.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Siis olet itsekkin jossain virassa? no ei silti avautunut miksi noin niukkaa kestitystä. Kuullostaa enemmän siltä että konsernin sisäisi palavereje ja säästöt päällä että vain työntekijöiden kahviautomaatti käytössä.
En ole virassa, vaan käynyt kauppaa julkishallinnon virkamiesten kanssa.
Tällaisissa keskusteluissa (sopimusneuvotteluissa) käytään aluksi pelisäännöt läpi mm. tarjoilujen osalta. Jos tarjous & sopimusneuvottelut kestävät esimerkiksi yli vuoden, ei mitään haluta jättää tällaisten lahjusepäilyjä aiheuttavien pikkuvirheiden varaan.
Kaikki julkishallinnon asiakkaat eivät toki ole näin tarkkoja, mutta omalla puolellani työnantajani on tarkka tällaisesta.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Sanotaanko näin että ihan ei sähkö-fillari olisi varmaan pitkällä tähtäimellä parempi kyseiselle henkilölle.
Tottakai. Hän itsekkin toteaa olevansa läski ja haluavansa laihduttaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
En ole virassa, vaan käynyt kauppaa julkishallinnon virkamiesten kanssa.
Tällaisissa keskusteluissa (sopimusneuvotteluissa) käytään aluksi pelisäännöt läpi mm. tarjoilujen osalta. Jos tarjous & sopimusneuvottelut kestävät esimerkiksi yli vuoden, ei mitään haluta jättää tällaisten lahjusepäilyjä aiheuttavien pikkuvirheiden varaan.
Kaikki julkishallinnon asiakkaat eivät toki ole näin tarkkoja, mutta omalla puolellani työnantajani on tarkka tällaisesta.
Tarkka hyvä olla, näen silmissä lööpit

"Virkameis lahjo tavarantoimittajan"

Virkamies tarjosi kahvinkanssa pullaa, myyjä laski hintoja.

Yleensä totuttu että kuvio menee toisinpäin.

Edit:
Ette taineet olla tarjoamassa palveluita, vaan päinvastoin, eli lööppi

Virkamies tarjosi pulla kahvit firman ostajalle ja virkamies sai neuvoteltua paremman hinnan.



Mutta virkamiesten kanssa hyvä vetää tiukkaa linjaa, osa on niitä kerjääjiä, joten hankalista tilanteista vältyy kun on selkeät toimintatavat. Siis tarkoitain sitä miten virkamiehiä kestitään. Jos virkamies tarjoilee niin no, tarjotun pullan tai lounaan syöminen niin ok, kertoo ehkä sen että ihan tervettä menoa.

Toki jos päämies, esimies, työantaja yms sellainen kieltää, niin sitten totellaan, saa tosin selittää että miksi ei saisi pullaa syödä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Eli poliitikko ei saa olla tunnettu, poliitikoksi tullessaan ja ei saa käyttää hyväksi politiikassa hankkimaansa mainetta / tunnettavuutta myöskään virka uran jälkeen?
Jälkeenpäin saa käyttää. Esim. en muista että Esko Ahon roolia venäläisessä pankissa olisi koskaan kritisoitu työnä vaan ainoastaan Venäjästä. Mutta kun Jani Toivola (ainakin kaksi yhdistävää tekijää Fatimiin) kansanedustajana oli laskuttanut kouluvierailuista niin sitä moitittiin. Niissä hommissa ei kuitenkaan edes markkinoinut mitään yritystä (oletettavasti).
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 690
Jälkeenpäin saa käyttää. Esim. en muista että Esko Ahon roolia venäläisessä pankissa olisi koskaan kritisoitu työnä vaan ainoastaan Venäjästä. Mutta kun Jani Toivola (ainakin kaksi yhdistävää tekijää Fatimiin) kansanedustajana oli laskuttanut kouluvierailuista niin sitä moitittiin. Niissä hommissa ei kuitenkaan edes markkinoinut mitään yritystä (oletettavasti).
Eikö noi olleet sairaslomalla tehtyjä duuneja?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 041
Siin toivolan keississä oli jotain muutakin mätää. Yleinsä muut eivät pyytäneet palkkaa ja ajaneet ilmasella taksilla paikalle jne? Mut muutenkin, ei toivolaa syytetty lahjuksista vaan ennemmin virka-aseman väärinkäytöstä? Onko tässäkin siis kyse siitä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Olisiko sinulle ok, jos helkama olisi palkannut fatiman vaikka sitten infodeskille tiskille ja saisi 3k joka kuussa bruttoa lafkalta (ei liity tähän fillarihommaan), mistä päätöksistä hänen olisi tullut evätä itsensä? Vai onko jo duunissakäynti rikos itsessään vain se, että on duunissa vihreänä helkamalla?
Fatima, kuten tuhannet muutkin kunnavaltuutetut käyvät ansiotöissä, osa vakituisia, osa pätkätöitä, ehkä joku jossain infodeskellä.

Tiettävästi joillain on ihan sponsorisopimuksiakin, ehkä jopa itse hankittuja. Sitä en tiedä onko nimenomaan pyöräilijöitä, jos on niin ehkä vähän isommat merkit sponssina.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Ymmärrätkö oikeasti palkan ja lahjuksen eron?
Palkka saadaan työ- tai virkasuhteesta (tai vastaavasta) tehdystä työstä, lahjus pyydetään ilman tällaista suhdetta.
Palkka sovitaan työsopimuksessa, lahjus pyydetään ilman sellaista.

Ainakin lakimiehet ovat palkan ja lahjuksen eron ymmärtäneet, kun ovat sen jo staarinvallan aikana lakiin kirjoittaneet.
Lakitekstissä ranotaan '...menettely on omiaan heikentämään luottamusta viranomaistoiminnan tasapuolisuuteen...'.
Jos tämä menettely aiheuttaa valtavasti keskustelua uutisissa ja sosiaalisessa mediassa, eiköhän luottamus ole sillä jo heikentynyt, jos ei kokonaan menetetty.
Olisikohan tämä henkilö muistanut ilmoittaa verotuksessaan, että olen saanut 3000€ lahjuksen yritykseltä x?
Stubb toimi suoraselkäisesti niiden suksien kanssa. Teki aivan oikein, kun vastuullisessa julkisessa asemassa olevan kohdalla jo aika pienikin lahja voi aiheuttaa epäluottamusta henkilön riippumattomuudesta.

Ja se toinen kysymys: Jos henkilö X työskentelisi yrityksen Y palkkalistoilla, hänen tulisi jäävätä itsensä silloin, kun käsitellään mahdollisesti yritykseen Y liittyviä asioita.

Kun itse olen käynyt kauppaneuvotteluja julkishallinnon kanssa, ainoa 'lahjus' jota koskaan olen noissa saanut on kahvikupponen automaatista. Sen kun laki sallii.
Kertaakaan en ole saanut, ei ole tarjottu enkä ole pyytänyt edes pullaa kahvin päälle, lounasta nyt puhumattakaan.
Jos pyytää 3k fillaria itselleen niin luulisi että se katsotaan lahjuksen pyytämiseksi jos on vielä päättämässä että tilaako kaupunki niitä fillareita.Itsehän en katsoisi mitään normaalia lounasta/kahvikupposta tms lahjukseksi jos on jossain neuvotteluissa firman edustajien kanssa,se on sitten eri asia jos ne neuvottelut on jossain ulkomailla/lapissa ja kestää viikon tms.Vihreät on ilmeisesti nyt kuumeisesti omimassa eri ministeriöiden paikkoja itselleen ja käyttää vähän arveluttavia keinoja.Juuri lueskellut kirjoja entisen nl:n ja kommunistien toiminnasta ja ei voi kuin sanoa että on vähän samanlaista toimintaa kun ne solutti länsimaiden hallintoa.:)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 547
Viestejä
4 165 966
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom